.

Beantwoord

Internetverbruik terwijl internetverbinding uitstaat?

  • 14 May 2014
  • 3 reacties
  • 1114 Bekeken

Op mijn facturen vind ik zeer vaak de post 'internetverbruik' terug, allen van 1 kB. Het gaat soms om meerdere malen per dag en is begonnen op 23 december. Zeer opmerkelijk, aangezien ik de mogelijkheid om mobiele gegevens via 3G bijna altijd heb uitgeschakeld. Alleen WiFi staat standaard aan. Soms zet ik de mogelijkheid om data te ontvangen aan, maar even later weer uit. Ook die data staat op de factuur. 

Het is me nooit opgevallen omdat ik altijd binnen mijn bundel blijf. Bovendien staat op sommige maanden mijn verbruik op 0 MB, waardoor ik nooit het idee had dat ik data verbruikte.

Wat kan hier aan de hand zijn? Is er een probleem bij Simyo of zit er wellicht een probleem bij mijn telefoon (een Samsung S4 Mini)?

Dank voor de reacties!
icon

Beste antwoord door Ernst 15 May 2014, 12:04

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Cygnum, wat leuk dat je je vraag op het forum stelt :)

Misschien heb je hier op het forum al wat rondgeneusd en het antwoord al gevonden, maar het is niet mogelijk voor ons om te zien waar jouw data aan verbruikt wordt.

Wij zien enkel de hoeveelheid kB's, het tijdstip en eventueel de duur. Ik zal wel proberen je zoveel mogelijk te helpen met je vraag.
Dat je op je mobiel soms dataverbruik uit zet geeft helaas voor ons geen garantie dat dit ook werkelijk niet gebeurt. Die garantie hebt je enkel als je op Mijn Simyo de optie 'Internet op je mobiel' uit zet. Op dat moment is het met je simkaart niet meer mogelijk om te internetten op welke manier dan ook. Je kunt dan enkel op WiFi.
Verbruikte data komt overigens enkel op de factuur als dit niet via WiFi is geweest, maar via je simkaart. Je telefoon heeft in dat geval de simkaart gebruikt om die verbinding te maken. Dit kan wel eens gebeuren als het mobiele netwerk bijvoorbeeld sterker is dan het WiFi netwerk thuis of op je werk.

In jouw gegevens zie ik inderdaad vanaf 23 december dataverbruik, en in 99,9% van de gevallen gaat het om 1 kB.
Dit doet vermoeden dat je toen óf een nieuwe telefoon bent gaan gebruiken, óf een bepaalde app hebt geïnstalleerd. Er is in ieder geval een programmaatje dat telkens 1 kB aan data verzend of ontvangt.
Vaak gaat het echter om een app die locatiegegevens doorgeeft. Bij veel nieuwe telefoons kun je nazien welke app of welk deel van je besturingssysteem data verbruikt.
Wat voor telefoon heb je? Misschien kunnen we je er dan iets beter bij helpen.
Hoi Cygnum, wat leuk dat je je vraag op het forum stelt :)

Misschien heb je hier op het forum al wat rondgeneusd en het antwoord al gevonden, maar het is niet mogelijk voor ons om te zien waar jouw data aan verbruikt wordt.

Wij zien enkel de hoeveelheid kB's, het tijdstip en eventueel de duur. Ik zal wel proberen je zoveel mogelijk te helpen met je vraag.
Dat je op je mobiel soms dataverbruik uit zet geeft helaas voor ons geen garantie dat dit ook werkelijk niet gebeurt. Die garantie hebt je enkel als je op Mijn Simyo de optie 'Internet op je mobiel' uit zet. Op dat moment is het met je simkaart niet meer mogelijk om te internetten op welke manier dan ook. Je kunt dan enkel op WiFi.
Verbruikte data komt overigens enkel op de factuur als dit niet via WiFi is geweest, maar via je simkaart. Je telefoon heeft in dat geval de simkaart gebruikt om die verbinding te maken. Dit kan wel eens gebeuren als het mobiele netwerk bijvoorbeeld sterker is dan het WiFi netwerk thuis of op je werk.

In jouw gegevens zie ik inderdaad vanaf 23 december dataverbruik, en in 99,9% van de gevallen gaat het om 1 kB.
Dit doet vermoeden dat je toen óf een nieuwe telefoon bent gaan gebruiken, óf een bepaalde app hebt geïnstalleerd. Er is in ieder geval een programmaatje dat telkens 1 kB aan data verzend of ontvangt.
Vaak gaat het echter om een app die locatiegegevens doorgeeft. Bij veel nieuwe telefoons kun je nazien welke app of welk deel van je besturingssysteem data verbruikt.
Wat voor telefoon heb je? Misschien kunnen we je er dan iets beter bij helpen.

Beste Ernst,

Dank voor je bericht. Excuses dat de reactie op zich heeft laten wachten.

Zoals ik al aangaf heb ik een Samsung S4 Mini. Ik heb nagezocht wanneer ik hem heb aangeschaft, en het blijkt overeen te komen: 23 december 2013.

Hoe kan ik achterhalen welke app voor het dataverbruik zorgt? Ik ga volgende week op vakantie en heb niet graag een hoge(re) rekening door dataverbruik waar ik niet zelf voor heb gekozen.

Ik heb bij gegevensgebruik gekeken en verfijnd op de eerste vier dagen van mei, dagen waarop ik alleen WiFi aan had staan. De telefoon geeft aan dat in die periode geen data is verbruikt, terwijl op het verbruiksoverzicht staat dat 3 + 8 + 8 = 19 kB is gebruikt. Hoe kan dit?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Cygnum,

Goh, ik heb er helemaal overheen gelezen dat je al had geschreven een S4 mini te hebben.
Ik heb eens rondgevraagd, andere Android gebruikers geraadpleegd, maar niemand herkent het dataverbruik zoals het bij jou is 😕
Dat het blijkbaar aan de gang is vanaf de dag van aanschaf geeft me wel een sterk vermoeden dat het iets met jouw Android is.
Als je bij Gegevensverbruik -> Android systeem kijkt, misschien zie het het daar staan.

In de eerste 4 dagen van mei zie ik inderdaad ook 19 keer 1 kB. Als dit niet in Android zichtbaar is, kan het misschien een Samsung issue zijn? Ik kan het niet zeggen, ik kan niet zien wat de data is die verbruikt wordt.

Het kan misschien helpen als je je telefoon terugzet naar de fabrieksinstellingen. Kun je laten weten of dit helpt?

Reageer