.

Beantwoord

Internet verbruik ineens extreem hoog

  • 7 November 2013
  • 26 reacties
  • 3535 Bekeken

Badge
Hoi,

Ik gebruik mijn Android smartphone met Simyo abonnement als een inlogpunt voor m'n iPad om daarmee m'n onderweg m'n emails (POP3) te checken.  Ik doe dit al een paar maanden een paar keer per week.  Het zijn niet veel emails: het gemiddelde verbruik is zo'n 25-40 MB per maand.  Dinsdag middag was een "typische dag" en volgens de verbruiksmeter op Mijn Simyo gebruikte ik 1.5MB in de 7x dat ik m'n emails checkte.

Vandaag blijkt het verbruik ineens extreem hoog: in een uur tijd 460MB !!!.  In de verbruiksmeter kan ik zien dat iedere keer dat ik vanmiddag m'n emails checkte, er een "burst" van 60MB data-verkeer was!  Terwijl ik in totaal een stuk of 6 emailtjes ontving, waarvan de grootste 78KB.

De telefoon is een "reserve" en wordt alleen gebruikt om af en toe te bellen en als inlogpunt voor de iPad.  Dus geen spelletjes of andere apps die automatische updates doen of op een andere manier data verturen/ontvangen.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Vr.Gr.
Erwin
icon

Beste antwoord door Ernst 8 November 2013, 15:48

Bekijk originele reactie

26 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi ErwinB, welkom op het Simyo forum.

In je gegevens zie ik dat je ook al e-mailcontact hebt gehad met een medewerker van het Simyo mailteam.
Hierin worden al wat mogelijke oorzaken uiteengezet:

"- updates
- niet goed afsluiten van applicaties
- synchroniseren van gegevens en bestanden
- versturen en ontvangen van bestanden (zoals foto's ect)
Daarnaast hoeft verbruik niet altijd zichtbaar voor u te zijn. Net als een computer maakt ook een tablet en een mobiel toestel op de achtergrond zonder uw instructie verbinding met internet."

Ik wil nog benadrukken dat wij geen inzicht hebben in het wát het verbruik heeft veroorzaakt.

Alle telecomproviders zijn gehouden aan de regels zoals in de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) zijn opgesteld m.b.t. gebruikersdata zoals mobiel sitebezoek en appgebruik.
In de basis bestaat data uit IP-pakketjes. De inhoud hiervan - mails, chats, filmpjes - mag niet worden bekeken door de provider.

Providers mogen gegevens over bezochte websites en gebruikte apps niet op detailniveau bewaren. Dergelijke gegevens moeten op basis van de wet zo snel mogelijk na het verzamelen worden verwijderd of onomkeerbaar worden geanonimiseerd.

Het tracken en opslaan van surfgedrag en appgebruik mag dus niet op klantniveau. Daarvoor is geen rechtvaardigingsgrond en is dus in strijd met de Wbp.
Badge
Dank voor de reactie.

Ik verwacht niet dat mijn provider bijhoudt welke gegevens ik waar naar toestuur of vandaan haal. Ik hoop echter wel dat ze kan helpen bij het achterhalen van onverklaarbaar hoog verbruik. Daarnaast vind ik het jammer dat er zo'n lange tijd zit tussen het actuele gebruik en de melding dat je een bepaald percentage gebruikt hebt.

Mijn probleem is dat ik niet kan verklaren waar het gebruik vandaan komt. Ik woon in Belgie en ben slechts normaal gesproken 2x per week een paar uur in NL. In die periode gebruik ik een aparte telefoon met een Simyo sim om een aantal keer om snel emails te checken, zonder dat ik waanzinnig hoge roaming tarieven hoef te betalen. Het 200MB data abonnement is daarom meer dan voldoende. De telefoon heeft niet eens een account voor de Google store opgezet en automatische updates staat uit. In de iPad zit een sim van Belgacom met een 2GB data limiet. Van die 2GB heb ik deze maand 7MB gebruikt. Terwijl ik van de 10 dagen er ongeveer 8 geweest ben en ook af en toe de krant lees en websites bezoek...

Waar ik moeite mee heb, is dat er afgelopen donderdag iedere keer dat ik via m'n Simyo sim, m'n emails checkte, en dus contact zocht met een paar POP3-accounts op een email-server, ineens 60MB dataverkeer was. Ik kan best accepteren dat er wat overhead is, maar 60MB? En dat 8x in een uur? Terwijl de helft van de tijd er geen eens emails waren? Vrijdag 1/11: 407KB, zondag 3/11 260KB, dinsdag 5/11 1.5MB, woensdag 6/11 294KB en dan donderdag 7/11 465MB in een uur bij exact dezelfde manier van gebruiken?!

Als er sprake zou zijn van updates die op de achtergrond uitgevoerd worden zou ik verwachten dat het dataverbruik regelmatig verspreid naar voren komt. Niet met onregelmatige tussenposen. Iets klopt er dus niet.

Begrijp me niet verkeerd: ik verwijt Simyo niets, maar eind van het verhaal is dat dit dus blijkbaar een onbetrouwbare methode is, omdat er op onverklaarbare wijze en dus onvoorspelbare momenten extreem veel data verbruik is, terwijl je dat pas veel later te weten komt. De 3 euro per maand voor 200MB is meer dan voldoende voor het checken van m'n emails die paar keer per maand dat ik in NL ben. Maar door deze "grap" ben ik ineens meer dan het jaarbudget in 1 uur kwijtgeraakt, en ik weet niet eens waaraan! Die 40 euro is voor mij gelukkig niet het eind van de wereld, maar omdat het verbruik onverklaarbaar is, loop ik dus het risico dat dit iedere keer gebeurt. En die onzekerheid vind ik niet acceptabel.

Nog maar eens nadenken over hoe belangrijk het checken van emails is en kijken naar andere manieren die beter controleerbaar/beheerbaar zijn. Ik sta open voor alle suggesties.
Vrijdagavond kreeg ik opeens een melding dat ik al door mijn databundel heen zou zijn (van de KPN-app overigens uren eerder dan via Simyo zelf). Voor zover ik dat uit verbruiksgegevens kan zien zou ik in een korte tijd honderden MB's hebben verbruikt, waardoor ik zelfs bijna 300 MB's over mijn limiet ben. Ik snap hier helemaal niets van. Ik kijk nooit filmpjes of wat dan ook op mijn iPhone. Kom bijna nooit in de buurt van mijn limiet van 500, heb meestal zelfs ruim over. Op die avond heb ik in de auto zitten luisteren naar een luisterboek, maar dat staat gewoon op mijn mobiel gedownload....
Ik heb nu mobiel dataverkeer uitgezet tot 1december, maar omdat ik geen idee heb waar het aan kan liggen durf ik 'm bijna niet meer aan te zetten. Hoe kom ik daar ooit achter?
En is er niet een mogelijkheid in te voeren dat de bundel na volledig gebruik gewoon stopt?
Op de iPhone kan ik alleen de optie 4G aan of uit zetten, maar ik neem aan dat het daar niet aan kan liggen (want 4G leveren jullie niet)?
Badge +6
Dank voor de reactie.

Ik verwacht niet dat mijn provider bijhoudt welke gegevens ik waar naar toestuur of vandaan haal. Ik hoop echter wel dat ze kan helpen bij het achterhalen van onverklaarbaar hoog verbruik. Daarnaast vind ik het jammer dat er zo'n lange tijd zit tussen het actuele gebruik en de melding dat je een bepaald percentage gebruikt hebt.

Mijn probleem is dat ik niet kan verklaren waar het gebruik vandaan komt. Ik woon in Belgie en ben slechts normaal gesproken 2x per week een paar uur in NL. In die periode gebruik ik een aparte telefoon met een Simyo sim om een aantal keer om snel emails te checken, zonder dat ik waanzinnig hoge roaming tarieven hoef te betalen. Het 200MB data abonnement is daarom meer dan voldoende. De telefoon heeft niet eens een account voor de Google store opgezet en automatische updates staat uit. In de iPad zit een sim van Belgacom met een 2GB data limiet. Van die 2GB heb ik deze maand 7MB gebruikt. Terwijl ik van de 10 dagen er ongeveer 8 geweest ben en ook af en toe de krant lees en websites bezoek...

Waar ik moeite mee heb, is dat er afgelopen donderdag iedere keer dat ik via m'n Simyo sim, m'n emails checkte, en dus contact zocht met een paar POP3-accounts op een email-server, ineens 60MB dataverkeer was. Ik kan best accepteren dat er wat overhead is, maar 60MB? En dat 8x in een uur? Terwijl de helft van de tijd er geen eens emails waren? Vrijdag 1/11: 407KB, zondag 3/11 260KB, dinsdag 5/11 1.5MB, woensdag 6/11 294KB en dan donderdag 7/11 465MB in een uur bij exact dezelfde manier van gebruiken?!

Als er sprake zou zijn van updates die op de achtergrond uitgevoerd worden zou ik verwachten dat het dataverbruik regelmatig verspreid naar voren komt. Niet met onregelmatige tussenposen. Iets klopt er dus niet.

Begrijp me niet verkeerd: ik verwijt Simyo niets, maar eind van het verhaal is dat dit dus blijkbaar een onbetrouwbare methode is, omdat er op onverklaarbare wijze en dus onvoorspelbare momenten extreem veel data verbruik is, terwijl je dat pas veel later te weten komt. De 3 euro per maand voor 200MB is meer dan voldoende voor het checken van m'n emails die paar keer per maand dat ik in NL ben. Maar door deze "grap" ben ik ineens meer dan het jaarbudget in 1 uur kwijtgeraakt, en ik weet niet eens waaraan! Die 40 euro is voor mij gelukkig niet het eind van de wereld, maar omdat het verbruik onverklaarbaar is, loop ik dus het risico dat dit iedere keer gebeurt. En die onzekerheid vind ik niet acceptabel.

Nog maar eens nadenken over hoe belangrijk het checken van emails is en kijken naar andere manieren die beter controleerbaar/beheerbaar zijn. Ik sta open voor alle suggesties.


Hoi ErwinB,

Ik kan me voorstellen dat je graag wil weten wat er in je telefoon heeft plaatsgevonden wat dit verbruik heeft veroorzaakt om het natuurlijk in de toekomst te kunnen voorkomen.

Ik heb wel een tip voor je, maar helaas kan deze geen inzicht geven in verbruik in het verleden. Wat ik je namelijk wil aanraden is om een data counter app op je telefoon te installeren, welke je inzicht geeft in welke apps, dan wel achtergrondprocessen voor welk dataverbruik zorgen en ook wanneer dit gebeurt via Wifi en wanneer via mobiel internet. Wij horen goede geluiden over apps als Onavo Count (voor iPhone) of My Data Manager (voor Android).

Zoals ik al aangaf, gaat dit helaas geen inzicht geven in wat er afgelopen week is gebeurd, maar zorgt het er hopelijk wel voor dat je zelf een beter inzicht hebt voor in de toekomst 🙂.
Badge +6
Vrijdagavond kreeg ik opeens een melding dat ik al door mijn databundel heen zou zijn (van de KPN-app overigens uren eerder dan via Simyo zelf). Voor zover ik dat uit verbruiksgegevens kan zien zou ik in een korte tijd honderden MB's hebben verbruikt, waardoor ik zelfs bijna 300 MB's over mijn limiet ben. Ik snap hier helemaal niets van. Ik kijk nooit filmpjes of wat dan ook op mijn iPhone. Kom bijna nooit in de buurt van mijn limiet van 500, heb meestal zelfs ruim over. Op die avond heb ik in de auto zitten luisteren naar een luisterboek, maar dat staat gewoon op mijn mobiel gedownload....
Ik heb nu mobiel dataverkeer uitgezet tot 1december, maar omdat ik geen idee heb waar het aan kan liggen durf ik 'm bijna niet meer aan te zetten. Hoe kom ik daar ooit achter?
En is er niet een mogelijkheid in te voeren dat de bundel na volledig gebruik gewoon stopt?
Op de iPhone kan ik alleen de optie 4G aan of uit zetten, maar ik neem aan dat het daar niet aan kan liggen (want 4G leveren jullie niet)?


Hoi Laurav,

Als ik mij niet vergis, kan je in de KPN MB Meter app ook nagaan per dag welke apps voor welke dataverbruik hebben gezorgd en wanneer welk verbruik via mobiel internet is gegaan en welk verbruik via Wifi, heb je dit al bekeken?

Zoals boven al geschreven, is het helaas voor ons niet mogelijk om na te gaan welke app(s) of achtergrondprocessen voor dit dataverbruik hebben gezorgd. Maar uit je post rijst bij mij eerlijk gezegd wel de vraag of het luisterboek waarnaar je hebt geluisterd wel daadwerkelijk op je mobiel gedownload was of dat je het wellicht toch hebt gestreamd?

Helaas is het niet mogelijk bij ons om de bundel stop te zetten wanneer deze volledig is opgebruikt.
Tot slot is de veiligste manier om te voorkomen dat je simkaart verbinding kan maken met mobiel internet om via Mijn Simyo de optie Internet op je mobiel - Nederland uit te zetten.

Klopt het trouwens dat het niet om de aansluiting gaat, waarmee je geregistreerd bent op het forum? Ik kijk graag nog even mee naar het verbruik als je wil, stuur me dan in een privébericht even het 06-nummer waar het over gaat 🙂.
Badge
Ik begrijp dat er beperkingen zijn ivm privacy wetgeving, maar gezien de toch frequente problemen met het overschrijden van data bundels (afgaand op de hoeveelheid reacties op dit forum) zou ik toch iets meer van Simyo op dit punt verwachten.  Anders wek je wel een beetje de indruk dat het eigenlijk wel lekker is die extra omzet...
Badge +8
Ik begrijp dat er beperkingen zijn ivm privacy wetgeving, maar gezien de toch frequente problemen met het overschrijden van data bundels (afgaand op de hoeveelheid reacties op dit forum) zou ik toch iets meer van Simyo op dit punt verwachten.  Anders wek je wel een beetje de indruk dat het eigenlijk wel lekker is die extra omzet...

Hoi ErwinB,

Wij nemen wel degelijk maatregelen om dit soort excessen zoveel mogelijk te voorkomen. Het niet kunnen inzien van de gegevens daar kunnen we helaas niets aan veranderen. Dat ligt niet bij ons die beslissing. Het zou ons ook veel moeite schelen als we de mensen meteen konden vertellen wat er precies was gebeurd tijdens die onverwachte en onbedoelde verbindingen. Maar als we de gegevens niet eens mogen registreren, kunnen we ze ook niet aan onze klanten leveren.
We zoeken het daarom nu in het informeren, en meedenken hoe je er dan wel achter kunt komen wat je toestel allemaal uit zichzelf kan en doet.

Groetjes, Charlene
Ik heb echt exact hetzelfde! En het vreemde is ook dat het iedere keer 60MB was.. Ben je zo ineens door je bundel heen in een uur. Op mijn telefoon heb ik duidelijk staan naar welke apps de MB's worden verspild en hierbij werd duidelijk dat het ging om de app 'Internet'. Ja daar wordt je dus niet wijzer van.

Ik heb ook met de klantenservice van Simyo gebeld en die zeiden dat ze er niets aan konden doen. Oftewel, dat ik dus gewoon PECH heb. Hoe kan ik nu voorkomen dat ik in de toekomst niet wéér van die "shots" van 60MB heb terwijl ik vrijwel NIETS op mijn mobiel aan het doen was?

Ik zag op dit forum meerdere mensen die hier last van hadden, maar omdat in dit forum ook van die specifieke 60MB werd gesproken, vraag ik me toch af of er niet meer aan de hand is. Zijn dat 60MB shotjes naar Simyo? Ik zit nu met een dikke rekening en ruim een week dat ik geen internet kan gebruiken, omdat ik de rekening niet nog verder op wil laten lopen.

Gaat Simyo hier eerlijk over zijn of in ieder geval onderzoek naar doen? Anders ben ik na deze maand weg bij Simyo.
Reputatie 7
Badge +9
Als je dataverbruik via Simyo helemaal wilt voorkomen moet je "internet op mijn mobiel" uitzetten op Mijn Simyo. Die 60MB "shots" gaan trouwens niet naar Simyo, maar een een of andere dienst op het internet waar je smartphone contact mee maakt, bijvoorbeeld om gegevens op te halen of te synchroniseren. Het zou me niets verbazen als je een iPhone hebt, die zijn nogal eigengereid wat internetverbruik via 3G betreft. Met name 's nachts als hij op de slaapstand overgaat want dan schakelt hij automatisch over op 3G (om de batterij te sparen, want WiFi ontvangst kost aanzienlijk meer stroom). Je kunt dit voorkomen door hem in te pluggen in het stopcontact, dan blijft hij met WiFi verbonden.

Je kunt natuurlijk weggaan bij Simyo maar dat zal het probleem niet oplossen...
Ik heb ook precies hetzelfde gehad! Een aantal maal op 1 dag steeds 60 MB data verbruik! En een rekening van 100 euro meer als ik had verwacht op basis van mijn bundel en mijn normale verbruik.

Hier moet Simyo echt werk van maken!

http://nl.tinypic.com/r/1z3s7rq/5

Ik heb echt exact hetzelfde! En het vreemde is ook dat het iedere keer 60MB was.. Ben je zo ineens door je bundel heen in een uur. Op mijn telefoon heb ik duidelijk staan naar welke apps de MB's worden verspild en hierbij werd duidelijk dat het ging om de app 'Internet'. Ja daar wordt je dus niet wijzer van.

Ik heb ook met de klantenservice van Simyo gebeld en die zeiden dat ze er niets aan konden doen. Oftewel, dat ik dus gewoon PECH heb. Hoe kan ik nu voorkomen dat ik in de toekomst niet wéér van die "shots" van 60MB heb terwijl ik vrijwel NIETS op mijn mobiel aan het doen was?

Ik zag op dit forum meerdere mensen die hier last van hadden, maar omdat in dit forum ook van die specifieke 60MB werd gesproken, vraag ik me toch af of er niet meer aan de hand is. Zijn dat 60MB shotjes naar Simyo? Ik zit nu met een dikke rekening en ruim een week dat ik geen internet kan gebruiken, omdat ik de rekening niet nog verder op wil laten lopen.

Gaat Simyo hier eerlijk over zijn of in ieder geval onderzoek naar doen? Anders ben ik na deze maand weg bij Simyo.
Reputatie 7
Badge +9
De 60MB regels betekenen niets specifieks. 60MB is gewoon de grootste regel, die Simyo vanuit het KPN netwerk krijgt. Als je in een keer een paar honderd MB zou downloaden, dan zie je dat altijd in blokjes van 60MB.

De applicatie "Internet" wil op android wel eens de internet browser zijn. Maar ieder toestel is weer anders.

Qua onderzoek kan Simyo niets echt veel onderzoek, want hebben niet echt meer gegevens dan jij op mijn simyo ziet. Ze weten dat jij op een bepaalde tijd een IP hebt gebruikt(wettelijk noodzakelijk) EN dat jij een X KB data hebt verbruikt(zie jij in mijn simyo). Welke data jij hebt verstuurd en ontvangen, of met welke servers je verbonden bent geweest weten ze niet. Dit klinkt misschien raar, maar wat jij doet met je internetverbinding is privé.

Brieven, die je verstuurt en ontvangt, worden door de postbode ook niet gelezen. Bij SMS en telefoongesprekken slaan ze op hoeveel/hoelang, wanneer en met welke telefoonnummer(wettelijk verplicht), maar niet wat er daadwerkelijk in de SMS stond of wat er in het gesprek gezegt is. Een provider SLAAT NIET OP WAT JIJ DOET MET 3G! Geen enkele provider doet dat. Het probleem hoeft ook niet weg te gaan als je naar een andere provider gaat...

Het enige wat wij kunnen is meehelpen zoeken.

Advies 1: Is je bundel leeg? Zet de optie "Internet op je mobiel" op mijn simyo UIT. Dit blokkeert de verbinding aan Simyo's kant, dus al wil je toestel verbinding maken, dan lukt dat niet. (Mocht het wel lukken, dan vergoed Simyo die kosten, want dat mag niet gebeuren! Uit op mijn Simyo = UIT)

Advies 2: METEN! Simyo doet dit niet voor je, dus installeer een app, die meet wat je gebruik is (per app!). Sommige telefoons hebben ook een ingebouwde teller. Door te meten kun je per app zien wat de boosdoener is.

Advies 3: Kijk goed naar de instellingen van je toestel/apps. Gaat wifi uit als je toestel in slaap gaat/als het scherm uit gaat? Doe je app updates over 3G? etc etc etc!

Advies 4: Sluit je apps af; er zijn apps die op de achtergrond door blijven draaien en data blijven gebruiken. Hou nieuwe apps in de gaten! Heb je een vermoeden dat een bepaalde app de schuld is, deïnstalleer hem dan en meet de dag erna nog eens.

Advies 5: Ken de groot verbruikers... Streaming radio/video (ja, ook video advertenties! Ja, ook Youtube. Ja, ook Spotify en TuneIn radio), automatische backups, automatisch updates, tethering en ga zo maar door.

En met een beetje rondzoeken zijn en nog wel tientallen tips te vinden!

Je kan boos worden op Simyo, maar helaas daar ga je nergens mee komen. Je kunt van provider wisselen en als je dat goed doet, dan kost je minder geld. Je verbinding is dan wel geknepen OF afgesloten nadat de bundel op is. Het dataverbruik hoeft niet minder te worden als je van provider wisselt. (Het probleem speelt niet alleen bij Simyo! Hier bijvoorbeeld ook...)
Badge
De reactie op klachten over onverwacht hoog internet verbruik komt iedere keer op hetzelfde neer: mobiele telefoons doen de hele tijd dingen zonder dat je dat weet en onze systemen hebben alles goed gemeten.  Met andere woorden: het is je eigen schuld en ons is niets te verwijten.  Ja, dit klinkt hard en kort door de bocht, maar op de keeper beschouwd is het wel zo.

Is dit alleen bij Simyo het geval?  Zeer waarschijnlijk niet.  Is dat relevant?  Wat mij betreft niet.  Ik ben klant bij Simyo, niet bij KPN, TMobile, Vodafone, etc. dus wat er daar gebeurt zal me worst wezen.  Het gaat erom hoe ik bij mijn provider behandeld wordt.

Al met al heb ik aan dit verhaal een slecht gevoel overgehouden.  Normaal gesproken gebruik ik maandelijks minder dan 25% van m'n databundel.  Maar ineens gebruik ik ruim 2x m'n bundel in 1 uur tijd.  Kosten: 5x m'n normale maandelijkse abonnement.  Plus een groot deel van de maand zonder mobiel internet om de kosten niet nog hoger op te laten lopen.

Als ondernemer wil ik een betrouwbare en transparante leverancier, zodat ik weet waar ik aan toe ben en daardoor mijn klanten op een goede manier kan bedienen.  De eerste 3 maanden leek dat het geval met Simyo.  Deze maand absoluut niet.  Nu blijft het onbevredigde gevoel van "waar zijn al die MB's in vredesnaam aan verbruikt?" en nog erger, het gevoel aan de goden overgeleverd te zijn.  Want wie kan me zeggen dat dit morgen, overmorgen of volgende week niet weer gebeurt?

De grote vraag is nu "hoe verder?"  Ik ben er nog niet over uit, maar de kans dat ik bij Simyo vertrek is serieus aanwezig.
Badge
Ook ik zit 'zomaar' aan mijn 500 mb. Heb mobiel internet op mijn iPhone heel vaak uitstaan maar zet het nu uit bij mijn Simyo. Ik begrijp dit niet en zie dit onderwerp te vaak terugkomen. Jammer dit past niet bij een nr1 provider!! Ook zie ik dat de automatische betaling niet niet gevorderd is door Simyo straks word ik afgesloten buiten mijn schuld om. Ik vind het erg gecompliceerd een klant van Simyo te zijn. Kan me niet herinneren dit ik bovenstaande problemen bij mijn vorige provider tegenkwam.
Badge +8
Ik heb echt exact hetzelfde! En het vreemde is ook dat het iedere keer 60MB was.. Ben je zo ineens door je bundel heen in een uur. Op mijn telefoon heb ik duidelijk staan naar welke apps de MB's worden verspild en hierbij werd duidelijk dat het ging om de app 'Internet'. Ja daar wordt je dus niet wijzer van.

Ik heb ook met de klantenservice van Simyo gebeld en die zeiden dat ze er niets aan konden doen. Oftewel, dat ik dus gewoon PECH heb. Hoe kan ik nu voorkomen dat ik in de toekomst niet wéér van die "shots" van 60MB heb terwijl ik vrijwel NIETS op mijn mobiel aan het doen was?

Ik zag op dit forum meerdere mensen die hier last van hadden, maar omdat in dit forum ook van die specifieke 60MB werd gesproken, vraag ik me toch af of er niet meer aan de hand is. Zijn dat 60MB shotjes naar Simyo? Ik zit nu met een dikke rekening en ruim een week dat ik geen internet kan gebruiken, omdat ik de rekening niet nog verder op wil laten lopen.

Gaat Simyo hier eerlijk over zijn of in ieder geval onderzoek naar doen? Anders ben ik na deze maand weg bij Simyo.


Hoi Josca,

Dataverbruik wordt doorgegeven in pakketten. 60mb is de maximale grootte van zo'n pakket. Als je dus steeds 60mb ziet staan, dan is het een grotere hoeveelheid geweest die in pakketten is doorgegeven. Dat is dus niet zo vreemd, dat deze hoeveelheid vaker voorkomt.
De app Internet, dat lijkt me dan de browser? Maar wellicht kunnen Android-gebruikers daar beter antwoord op geven. Wellicht stond er een venster op de achtergrond open? Bij mijn iPhone kan dat wel, helaas.. Zoals hier al is aangegeven, kunnen en mogen wij niet zien wat het is geweest, maar dat is wel wat je zou moeten achterhalen om het in de toekomst te voorkomen.
Wij kunnen inderdaad alleen de kraan open of dicht zetten, en niet bepalen wat en hoeveel je toestel dan kan doen. Als jouw gasfornuis meer gas dan normaal verbruikt, dan kan Nuon of Ziggo jou dat ook niet uitleggen. Je zult dan toch echt naar de werking van het gasfornuis moeten kijken.
Wat we wel nog kunnen doen, is waarschuwen dat je bundel bijna en daarna helemaal op is, als die gegevens bij ons binnen komen. Dat doen we dus ook.
Ik hoop dat je er snel achterkomt, wat dit bij jou heeft veroorzaakt. Zodat je zonder angst de optie fijn aan kunt laten staan.

Groetjes, Charlene
Badge +8
Ik heb ook precies hetzelfde gehad! Een aantal maal op 1 dag steeds 60 MB data verbruik! En een rekening van 100 euro meer als ik had verwacht op basis van mijn bundel en mijn normale verbruik.

Hier moet Simyo echt werk van maken!

http://nl.tinypic.com/r/1z3s7rq/5


Hoi brammelo,

Welkom op het forum :)

Zoals Groentjuh en Scotsman al uitleggen, 60 MB is het grootst mogelijke pakket, waarin dataverkeer wordt doorgegeven. Vandaar dat bij veel dataverbruik dat pakket vaker verschijnt.
Jij had in oktober (ik neem aan dat je vraag over die factuur gaat) een Internetbundel 200. Daar was je op 3-10-2013 al doorheen. Op die dag heeft ook het grootste dataverbruik plaatsgevonden. We hebben je daar toen wel over geïnformeerd, dat je bundel op was. Als je bundel op is, betaal je buiten bundel tarief. Als je dan gewoon door blijft verbruiken, kan je inderdaad met een hoge factuur komen te zitten. Ik raad je dus ook aan om je verbruik tijdens de maand wat vaker in de gaten te houden op Mijn Simyo. Dan word je de volgende keer niet zo verrast. Ik zie dat je je bundel inmiddels hebt verhoogd, dat helpt natuurlijk ook :)

Groetjes,
Charlene
Badge +8
Ook ik zit 'zomaar' aan mijn 500 mb. Heb mobiel internet op mijn iPhone heel vaak uitstaan maar zet het nu uit bij mijn Simyo. Ik begrijp dit niet en zie dit onderwerp te vaak terugkomen. Jammer dit past niet bij een nr1 provider!! Ook zie ik dat de automatische betaling niet niet gevorderd is door Simyo straks word ik afgesloten buiten mijn schuld om. Ik vind het erg gecompliceerd een klant van Simyo te zijn. Kan me niet herinneren dit ik bovenstaande problemen bij mijn vorige provider tegenkwam.

Hoi Gerada,

Waar kijk jij precies? Jouw internet is nog lang niet op, hoor. 🙂 Ik vraag me af hoe je dat idee hebt gekregen. Ook in oktober en november is je internetbundel niet op gegaan.
De afschrijvingen, daar zijn we nog mee bezig. Je bent dus gewoon nog op tijd. Ook daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Wanneer de incasso op de een of andere manier niet lukt, krijg je altijd nog een herinnerings-email, waarbij je ook nog de kans hebt om te betalen. Dan komt er nog een tweede en derde herinnering, en dan pas word je eventueel afgesloten, maar zo'n vaart loopt dat dus niet :)
Wij proberen klant van simyo zijn, juist zo logisch mogelijk te maken. Heb je graag dat ik je een keertje bel, dat je alles kunt vragen wat je nu niet duidelijk is?

Groetjes,
Charlene
Badge
Wat ik niet begrijp in deze hele discussie is waarom er niet meer duidelijkheid gegeven kan worden waar al die MB's naar toegegaan zijn.

Ik accepteer dat er beperkingen zijn ivm privacy-wetgeving, maar bij de telefoonrekening krijg je naast de datum, het tijdstip en de lengte van het gesprek ook het telefoonnummer.  Dat kan zonder die privacy-wetgeving te overtreden.  Waarom kan ik dan bij data-verbruik naast de datum, het tijdstip en de hoeveelheid MB's niet het IP-adres waarmee gecommuniceerd is krijgen?  Dat is niet wezenlijk anders dan het doorgeven van het telefoonnummer waarmee gebeld is, en zou het achterhalen van de oorzaak misschien wel mogelijk maken.

Nu blijft het ongemakkelijke gevoel dat er een extreem grote hoeveelheid data verstuurd is (460MB in een uur, bijna 20x mijn verbruik in de hele maand oktober!) terwijl niemand kan verklaren waarheen en ik dus maar "gewoon" moet accepteren dat het echt zo gegaan is.

Plus dat het informeren bij het overschrijden van je databundel en/of het zelf in de gaten houden op MijnSimyo in zo'n geval helemaal niet van toepassing is.  Ik kreeg de sms'jes pas een paar uur later.  En waarom zou je continue gaan checken op de website wat je verbruik is, als je helemaal niets met je telefoon aan het doen bent?!  (Los van het feit dat ik in dat fameuze uur achter het stuur in de auto zat en dus niet echt in de gelegenheid was om even lekker op het Internet te gaan speuren...)
Badge +8
Wat ik niet begrijp in deze hele discussie is waarom er niet meer duidelijkheid gegeven kan worden waar al die MB's naar toegegaan zijn.

Ik accepteer dat er beperkingen zijn ivm privacy-wetgeving, maar bij de telefoonrekening krijg je naast de datum, het tijdstip en de lengte van het gesprek ook het telefoonnummer.  Dat kan zonder die privacy-wetgeving te overtreden.  Waarom kan ik dan bij data-verbruik naast de datum, het tijdstip en de hoeveelheid MB's niet het IP-adres waarmee gecommuniceerd is krijgen?  Dat is niet wezenlijk anders dan het doorgeven van het telefoonnummer waarmee gebeld is, en zou het achterhalen van de oorzaak misschien wel mogelijk maken.

Nu blijft het ongemakkelijke gevoel dat er een extreem grote hoeveelheid data verstuurd is (460MB in een uur, bijna 20x mijn verbruik in de hele maand oktober!) terwijl niemand kan verklaren waarheen en ik dus maar "gewoon" moet accepteren dat het echt zo gegaan is.

Plus dat het informeren bij het overschrijden van je databundel en/of het zelf in de gaten houden op MijnSimyo in zo'n geval helemaal niet van toepassing is.  Ik kreeg de sms'jes pas een paar uur later.  En waarom zou je continue gaan checken op de website wat je verbruik is, als je helemaal niets met je telefoon aan het doen bent?!  (Los van het feit dat ik in dat fameuze uur achter het stuur in de auto zat en dus niet echt in de gelegenheid was om even lekker op het Internet te gaan speuren...)


Hoi ErwinB,

Nogmaals, niet wij hebben dat besloten. Dat is zo volgens de wet. Als het mocht, dan zouden we het doen. Juist om dit soort discussies te voorkomen.

Alle telecomproviders zijn gehouden aan de regels zoals in de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens, afgekort Wbp, zijn opgesteld m.b.t. gebruikersdata zoals mobiel sitebezoek en appgebruik.
In de basis bestaat data uit pakketten. De inhoud hiervan - mails, chats, filmpjes - mag niet worden bekeken door de provider.

Providers mogen gegevens over bezochte websites en gebruikte apps niet op detailniveau bewaren. Dergelijke gegevens moeten op basis van de wet zo snel mogelijk na het verzamelen worden verwijderd of onomkeerbaar worden geanonimiseerd.
Het tracken en opslaan van surfgedrag en appgebruik mag dus niet op klantniveau. Daarvoor is geen rechtvaardigingsgrond en is dus in strijd met de Wbp.
Het is eigenlijk ook niet meer dan logisch dat Simyo deze gegevens niet mag opslaan. We zouden dan immers precies kunnen zien welke sites jij bezoekt. Dit is niet alleen een flinke inbreuk op iemands privacy. Maar dit zou marketingtechnisch ook heel interessant kunnen zijn.
Dit is de reden dat we klanten niet van deze gegevens kunnen voorzien.

Je kunt je dataverbruik wel degelijk zelf monitoren, door een datacounter app te installeren. Ik heb begrepen dat Android toestellen zelf al bijhouden waaraan je data is verbruikt, welke app of welk programma hiervoor verantwoordelijk is.
Ik snap heel goed dat je die informatie wilt hebben. Maar wij hebben die niet, en kunnen die in de toekomst ook niet krijgen. Je zult daarvoor echt een andere oplossing moeten bedenken.

Groetjes, Charlene
Badge
Hoi Charlene,

Allereerst dank voor je reactie.  Ik heb er alle begrip voor dat je hier niet op persoonlijke titel praat, maar als vertegenwoordigster van Simyo en daarbij afhankelijk bent van de informatie die jou daarvoor beschikbaar gesteld wordt.  Bij klachtafhandeling is het zijn van het aanspreekpunt vaak een ondankbare taak; het bekende verhaal van “de boodschapper” en “schieten”...  Ik wil daarom benadrukken dat onderstaande reactie en mijn vorige reacties niet persoonlijk bedoeld zijn, maar zich richten op de wijze waarop Simyo met mijn vraag/klacht/probleem omgaat.


Mijn frustratie is dat ik tijdens een autoritje van Hoofddorp tot de Belgische grens (iets meer dan een uur) 8x m’n email controleerde, een stuk of 4 emails van bij elkaar zo’n 150KB ontving, maar dat achteraf bleek dat er in die periode 460MB dataverkeer is geweest.  Dat is meer dan het mobiele dataverkeer van het hele afgelopen jaar op mijn Nederlandse en Belgische mobiele data abonnementen samen!  En dan neem ik daarbij ook nog eens de piek in september mee, toen mijn zoontje voor de eerste (en ook gelijk de laatste) keer onderweg in de auto een spelletje op m’n iPad gespeeld heeft, omdat hij zijn eigen iPad door omstandigheden niet bij zich had.  Afgezien van die ene uitzondering gebruik ik m’n iPad alleen voor zakelijk doeleinden.

Ik kan slecht tegen dingen die onverklaarbaar zijn en moet helaas zeggen dat ik een stijgend ongemakkelijk gevoel bij jullie reacties krijg.  Nogmaal, het is niets persoonlijks, maar ik heb het gevoel dat er wel heel makkelijk geschermd wordt met de wet op de privacy, dat jullie systemen alles perfect registreren en dat we daarom Simyo maar simpelweg moeten geloven.  Ik heb daar moeite mee.  Niet omdat ik jullie niet vertrouw, anders zou ik nooit klant geworden zijn, maar omdat ik er zoals gezegd slecht tegen kan als er iets vreemds gebeurt wat daarna niet verklaard kan worden.

Omdat deze situatie me irriteert, ben ik eens gaan kijken naar die privacy wet die jullie steeds opbrengen.  Want volgens mij is het iets genuanceerder dan dat jullie het voordoen. IP-adressen zijn uiteindelijk niet wezenlijk anders dan telefoonnummers, en bijhouden/vastleggen met welke IP-adressen contact is geweest, is volgens mij iets heel anders dan die gegevens analyseren, laat staan dat jullie de content die uitgewisseld is in detail bekijken...

Bij een snelle speurtocht op het Internet, via een vaste lijn 🙂, komen een paar interessante dingen naar voren.  In het privacy statement van Vodafone staat onder andere het volgende:

“Vodafone is bijvoorbeeld, net als alle andere (telecom)providers in Europa, bij wet verplicht om bepaalde gegevens van klanten voor een beperkte tijd te bewaren in het kader van opsporing. Het gaat dan om gegevens over je bel,- en browsinggedrag (wie heeft contact met wie en wanneer). Als de wettelijke bewaartermijn is verlopen wordt deze informatie vernietigd.  Voor belgegevens is dat na twaalf maanden en voor internetgegevens na zes maanden.”

Op Simyo’s eigen website staat op de Privacy pagina onder het kopje Verkeersgegevens:

“Simyo verwerkt uw verkeersgegevens (zoals het tijdstip en de duur van het gebruik van een aansluiting, surfgedrag, IPadressen, URL’s) voor de volgende doeleinden:

1. Ten behoeve van het vervaardigen van nota’s;
2. Ten behoeve van verkeersbeheer;
3. Ten behoeve van de afhandeling van uw verzoeken om inlichtingen met betrekking tot uw eigen Aansluiting;
4. Ten behoeve van de opsporing van fraude;
5. Ten behoeve van wettelijke verplichtingen, waaronder het verlenen van medewerking aan wettelijk gegeven lasten tot aftappen en in het kader van strafrechtelijk opsporingsonderzoek;
6. Ten behoeve van marktonderzoek en verkoopactiviteiten met betrekking tot elektronische communicatiediensten, mits U (of de feitelijke gebruiker van de Aansluiting) daarvoor uw toestemming hebt gegeven.
7. Ten behoeve van de levering van toegevoegde waarde diensten, mits de contractant (of de feitelijke gebruiker van de Aansluiting) daarvoor zijn toestemming heeft gegeven.
”


Hieruit meen ik op te kunnen maken dat:

1. Simyo wel degelijk bijhoudt met welke URL’s en IP-adressen mijn telefoon dataverkeer had
2. Deze gegevens voor de afgelopen maanden nog beschikbaar zijn, omdat ze volgens de wet 6 maanden bewaard moeten worden
3. Ik inzage in deze gegevens moet krijgen als ik daarom vraag

Dat is toch iets heel anders dan de boodschap die ook weer in jouw laatste reactie gegeven wordt!

Hierbij dien ik dan ook een formeel verzoek in om een gedetailleerd overzicht te krijgen van het mobiele dataverbruik in de maanden augustus, september, oktober en november van mijn abonnement, zodat ik dan zelf kan trachten te herleiden waar die vreemde en tot op heden onverklaarbare piek in het verbruik op 7 november vandaan komt.  Voor alle volledigheid: deze informatie wil ik uiteraard niet via dit forum ontvangen, maar in digitale vorm in een privé-communicatie zoals email.

Ik hoor graag op welke termijn ik de gegevens tegemoed kan zien.

Vr.Gr.
Erwin
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Erwin,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag iets uitgezocht wilt hebben op het moment dat er naar jouw mening iets vreemds gebeurt. Wij hebben onlangs nog navraag gedaan bij onze technische dienst om wat meer duidelijkheid te verkrijgen over registreren van de IP adressen of websites/apps welke door een klant worden gebruikt. Het zou voor ons namelijk een stuk prettiger zijn om deze informatie met een klant te delen wanneer er toestemming voor wordt gegeven. Dit soort informatie mogen wij als provider echt niet registreren. Hier kunnen wij je helaas niet mee helpen. Je zou je in dit geval moeten richten aan telecomwaakhond ACM (voorheen OPTA). Ze waren in februari dit jaar nog op bezoek bij Kassa waar ze ook aangeven dat telecomproviders deze gegevens niet mogen registreren. Die uitzending is hier te bekijken. Ik snap dat het heel vervelend is, maar wij kunnen in dit geval niets voor je doen :(

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Het item is van 08:41 tot 33:00.
Badge
Hoi Alex,

Welkom bij de discussie en dank voor de informatieve link naar het Kassa item.  Het verhaal is duidelijk.  Jullie slaan die IP adressen wel op, dat is namelijk wettelijk verplicht, maar mogen ze volgens een kromme redenering in diezelfde wet alleen aan opsporingsinstanties beschikbaar stellen en niet aan de personen wiens privacy beschermd moet worden.

De conclusie is dan overigens wel dat de informatie in de Simyo privacy verklaring niet klopt.  Onder het kopje verkeersgegevens wordt aangegeven dat onder andere IP adressen opgeslagen worden en in punt 3 wordt expliciet gesteld dat dit gebruikt wordt voor het verstrekken van inlichtingen over zijn eigen abonnement als de klant erom vraagt.  Dat is dus niet zo.

Maar de Kassa uitzending roept het wel andere vragen op.  Het stukje tussen 18:30 en 19:00 geeft uitleg over data gebruik bij verschillende toepassingen.  Als ik dat vergelijk met het verbruik dat jullie mij aanrekenen, komt het er op neer dat ik in 1 uur, terwijl ik aan het autorijden was, eigenlijk 3 uur YouTube heb gekeken.  Of zo'n 25 uur op het internet rondgesurft...  Niet erg realistisch dus.

Met andere woorden: ik blijf het gevoel houden dat er iets serieus mis is!

Vr.Gr.
Erwin
Reputatie 5
Badge +10

De conclusie is dan overigens wel dat de informatie in de Simyo privacy verklaring niet klopt.  Onder het kopje verkeersgegevens wordt aangegeven dat onder andere IP adressen opgeslagen worden en in punt 3 wordt expliciet gesteld dat dit gebruikt wordt voor het verstrekken van inlichtingen over zijn eigen abonnement als de klant erom vraagt.  Dat is dus niet zo.


De tekst moet inderdaad worden aangepast, want zoals het er nu staat kan ik me voorstellen dat het niet duidelijk is.


Maar de Kassa uitzending roept het wel andere vragen op.  Het stukje tussen 18:30 en 19:00 geeft uitleg over data gebruik bij verschillende toepassingen.  Als ik dat vergelijk met het verbruik dat jullie mij aanrekenen, komt het er op neer dat ik in 1 uur, terwijl ik aan het autorijden was, eigenlijk 3 uur YouTube heb gekeken.  Of zo'n 25 uur op het internet rondgesurft...  Niet erg realistisch dus.

Met andere woorden: ik blijf het gevoel houden dat er iets serieus mis is!

Vr.Gr.
Erwin


Vond ik ook wel een interessant stukje. Ik neem aan dat ze hebben gekeken naar een gemiddelde, want je download binnen een paar minuten een app van 20 mb. En dan moet ook rekening worden gehouden met de snelheid waarmee je kunt downloaden.

3 uur YouTube kijken. Hoe hoger de resolutie van het filmpje, hoe meer data je verbruikt. Dat geldt ook voor het surfen op internet. Een website met veel foto's verbruikt meer data dan een website met weinig tot geen foto's. Ze geven hier een indicatie van waar je als consument rekening mee moet houden, maar het is natuurlijk niet iets waar men zich op moet vastpinnen.

Groetjes,

Alex
Badge
Ik heb een heleboel keer diep adem gehaald, vele malen tot 10 geteld, en een paar dagen gewacht tot ik voldoende afgekoeld was voor een beschaafde reactie.

Want weer wordt alles in het voordeel van Simyo uitgelegd.  Het Kassa-item wordt volledig ondersteund als het in jullie voordeel is, maar als er een onderdeel is dat gebruikt kan worden ter ondersteuning van mijn verhaal dat er toch iets mis lijkt te zijn met het onverwacht en onverklaarbaar hoge verbruik op 7 november, dan wordt het allemaal afgezwakt en gelden er ineens andere regels.

Ik ben er klaar mee.  Afgelopen week met "angst en beven" weer eens emails gecheckt via m'n Simyo telefoon.  Toen het allemaal te lang duurde de hele handel letterlijk uitgeschakeld, omdat ik het simpelweg niet meer vertrouw.  Wat een ondersteunende tool qua efficiency zou moeten zijn, is een bron van ergernis geworden.

Jullie moderators zijn allemaal aardig en vriendelijk, maar de boodschap komt er uiteindelijk toch steeds weer op neer dat jullie systemen perfect zijn en het allemaal dus aan mijzelf/mijn telefoon ligt.  Nou, als er iets blijkt uit het Kassa-item, is het dat je bij die perfectheid van de systemen nog wel een paar hele grote vraagtekens kan zetten!

Of het bij andere providers beter is?  Ik weet het niet, maar ik ga het in elk geval uitproberen.  De eerste maanden bij Simyo waren naar tevredenheid, maar de manier waarop jullie met deze kwestie omgegaan zijn is wat mij betref beneden alle peil.  Mijn business gaat naar iemand anders!
Op dit alles heb ik toch een vraag: ik snap dat app's data verbruiken ook als je ze niet verbruik.
Daaom heb ik alles door middel van een programatje gekilt de 3g uitgezet goaming uit en uitsluitend het wifi netwerk gebuikt.
Tevens een dataverbruiks app geinstaleerd.
Nu na een paar uur wifi nog steeds volgens simyo data verbruik van een paar mb's!
Maar de dataverbruiks app gegistreerd geen verbruik! Nu heb ik mijn rekeningen nog eens na gekeken en wat blijkt de tijd dat ik de sim kaart in bezit had en deze in de kast lag ( dus niet in de telefoon aanwezich was) voor verbruik en nog gewoon gebruikmaakte van mijn oude kpn netwerk.
En netjes de sim niet gebruikt omdat er in de brief stond dat ik anders wel moest betalen voor ingang abbonement.
Al wel data verbruikte gezien mijn rekening van 44 euro!
Nu vraag ik niets raars maar ik krijg hier een raar onderbuik gevoel van bedrog.
Dus team simyo kom maar met een hele goede aan om dit weg te praten.

Met veriendelijke groeten

Jeroen Keyner

Reageer