.

Beantwoord

Waarom zijn er kosten voor internet in het buitenland in rekening gebracht?

  • 19 September 2017
  • 12 reacties
  • 222 Bekeken

Goedenavond,

Er staan kosten op mijn factuur die ik niet snap. Zone 4 satelliet internet buitenland.
Internet buitenland zit toch in mijn bundel?

Mvg
icon

Beste antwoord door Anonymous 19 September 2017, 18:09

Bekijk originele reactie

12 reacties

Eu zone 1 landen behoren tot de eu regels betreffende roaming, je kunt je bundels in die landen gebruiken. Zone 4 sateliet, maritiem valt daar buiten en is nogal prijzig..

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/zone-indeling-102?c=145

Ook lezen, dit blog met meer info betreffende buitenland.
https://www.simyo.nl/blog/roaming-bellen-internetten-vanuit-bundel-buitenland/

Alles wordt hierin tot in de puntjes uitgelegd over roaming in de eu, de regels.
RLAH...roam like at home.
Reputatie 7
Badge +9
Sinds 1 juni betaal je geen extra roamingkosten meer binnen zone 1, alles valt nu binnen je bundels. Maar voor zone 4 is er niets veranderd. Er zijn een aantal landen die tot zone 4 gerekend worden, maar ook als je ergens (binnen of buiten de EU) van een satellietverbinding gebruik maakt (bijvoorbeeld op een veerboot) dan geldt het hoge zone 4 tarief. Heb je onlangs met een veerboot gereisd en toen gebeld, gesmst of mobiele data verbruikt?
Bedankt, ik zat inderdaad op een veerpont 😞
Reputatie 7
Badge +9
Als het goed is heb je een waarschuwing-sms gekregen toen de telefoon contact maakte met het scheepsnetwerk. Simyo kan controleren of die sms is verstuurd. Als die niet is verstuurd dan is er kans dat je de gemaakte kosten vergoed krijgt. Maar dit is iets waar een Simyo moderator over moet beslissen.
Badge
Dat is idd handig om te weten, zou echt niemand aan denken tenzij je een schip bezit. Hopelijk wordt je gematst.
Goed dat je dat zegt @Roberto anders zou ik niet weten dat ik een schip zou bezitten, dankjewel.
😎😉
Reputatie 5
Badge +5
Hoi ducmaniac!

Welkom op het Simyo Forum! Wat ontzettend balen dat je extra kosten buiten je bundle hebt gemaakt. Ik snap dat je op vakantie al geld genoeg uitgeeft. ;)

Wat Friesian en Scotsman aangeven klopt. Op netwerken van landen binnen de EU kun je inderdaad je bundels gebruiken zonder extra kosten. Pas op het moment dat je bundels op zijn ga je, net als in Nederland, een buitenbundeltarief betalen. Een netwerk dat via de satelliet tot stand wordt gebracht hoort hier echter niet bij, hier zijn hogere kosten aan verbonden. Voor deze kosten hebben we je per sms op 30 augustus gewaarschuwd. Heb je dat bericht gelezen? Daarnaast wordt er op veel veerboten gewaarschuwd voor het netwerk op zee waar je telefoon automatisch mee kan verbinden.

Mocht je volgende keer opnieuw het water op gaan, controleer dan goed of je telefoon nog verbonden is met een netwerk aan land, probeer deze desnoods handmatig te selecteren via je telefoon. Op het moment dat je gebruik gaat maken van het satellietnetwerk zul je uiteraard weer een waarschuwing per sms ontvangen. Heb je hier nog vragen over?

@ Friesian en Scotsman, bedankt voor de uitleg!

@ Roberto, het is zeker handig om te weten dat er extra kosten zijn verbonden aan het satellietnetwerk. Vandaar dat we ook een sms'je sturen waarin wordt aangegeven dat er verbinding is met een satellietverbinding met de daarbij behorende kosten. 🙂

Groetjes,
Els
Helaas heb ik ook extra kosten gekregen, zonder SMS.
Het zou prettig zijn als je dit kan instellen zodat geen zone 4 kosten hebt in het buitenland b.v.

Op die manier kun je via vaste land contact houden en heb je bij geen contact geen kosten.
Ik had geen contact dus verwachtte ook geen kosten, ik had het idee dat af en toe van het land een zendmast werd gekozen, en dus geen kosten zou hebben.
Echter heeft hij af en toe toch het Maritieme netwerk opgepakt.
@Andreee

Dit kun je voorkomen door in te stellen dat je telefoon handmatig naar een netwerk zoekt in plaats van automatisch. De telefoon mag dan namelijk niet schakelen naar een andere mast van een netwerk dat buiten zone 1 ligt. Dit advies geldt ook voor klanten die in Griekenland zijn (Cyprus bijvoorbeeld) en dan verbinding kunnen krijgen met een Turkse mast met bijbehorende kosten.
Maar dan moet je dus elke keer handmatig gaan scannen zodra je een stukje verder bent. Onhandig en tijdrovend.
Het zou makkelijker zijn om een bescherming vanuit SImyo te hebben. Gewoon een geen extra kosten knop aan en uit, of alleen sms bij extra kosten (en niet als je ergens de grens over rijdt)
Ben ik deels met je eens. Maar de klant mag er zelf ook wat voor over hebben 😉
Reputatie 7
Badge +10
Hi Andre,

Welkom op 't Forum!

Wat jammer dat je kosten gemaakt hebt! Ik zie inderdaad dat je € 5,14 aan kosten gemaakt hebt omdat je een satellietverbinding maakte in december. Je hebt hier geen sms over ontvangen, omdat je bewust 'INFO UIT' hebt ge-sms't naar 1330. Je kreeg daarna een bevestiging hiervan, met de mededeling dat als je die sms'jes toch wel weer wilde hebben, je 'INFO AAN' kon sms'en naar 1330. Als je deze sms'jes wel aan laat staan, dan krijg je namelijk op tijd een sms zodra je netwerkverbinding maakt met een ander land (of met een satelliet). Op die manier blijf je geïnformeerd 🙂

Heb je hier nog vragen over?

@ Ray, dankjewel voor je hulp!

Groetjes,
Jihane

Reageer