.

Beantwoord

Ik heb geen waarschuwing sms ontvangen over mijn internetbundel, klopt dat?

  • 2 September 2020
  • 18 reacties
  • 539 Bekeken

Waarom ontvangt een gebruiker niet de waarschuwing van 80 % internetbundel verbruikt. Volgens de gebruikers voorwaarden ontvang je altijd een deze waarschuwing, maar dat is voorzover ik kan beoordelen niet juist. Ik heb een kleine internet bundel die ik alleen gebruik voor noodgevallen.  Het probleem is dat WIFI op willekeurige momenten uitvalt en dat je dat niet merkt. Ik heb een abonnement van E11,-- euro en krijg nu bericht dat ik een overschrijding heb van meer dan E100,--  Dat is mijn hele jaar budget dat ik beschikbaar heb. Als je een video kijkt kan je niet ook tegelijk op de berichten kijken dat zie je pas later. Binnen ½ uur heb je een schade van meer dan E100,--, mijn hele jaar budget. 

 

Het waarschuwingssysteem van simyo bevat een fout, bij een kleine bundel, wordt de 80% grens niet gesignaleerd. Je krijgt wel een waarschuwing van het overschrijden van het totaal, maar dan is de schade al heel groot  

Ik ben van mening dat de buiten bundel kosten extreem hoog zijn en in geen verhouding staan met de normale kosten. Het systeem is nu vergelijkbaar met extreem hoge boetes voor zeer kleine vergrijpen. Mijn schade is nu 14 keer mijn maandelijkse budget, dat kan niet de bedoeling zijn 

 

mvg John

icon

Beste antwoord door Daisy 3 September 2020, 11:42

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi J NIvard,

 

Goed dat je contact opneemt, ik kan me voorstellen dat het op deze manier niet helemaal eerlijk overkomt.

 

Ik heb gelijk even je aansluiting erbij gepakt en gecheckt of de waarschuwingssms'jes wel op tijd verstuurd zijn. Ik zie dat de sms dat je bundel voor 80% is verbruikt is verstuurd op 7 augustus om 05:28, en de sms dat je bundel helemaal verbruikt is op 29 augustus om 00:39. Ik kan me voorstellen dat je de sms'jes gemist hebt wanneer je een filmpje aan het kijken bent, maar Simyo waarschuwt je wel op tijd. Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met mijn collega en we je tegemoet zijn komen in de kosten.

 

Groetjes,

Daisy

Dag Daisy

Je hebt gelijk met de melding van 7 augustus 80%. omstreeks die tijd is een soortgelijk probleem geweest dat de telefoon automatisch overschakelt naar mobiel internetten als ik thuis op wifi ben. 

De instellingen op de telefoon om dit probleem te voorkomen zijn wel heel ingewikkelt en onduidelijk, ik heb er nu een paar keer naar gekeken maar het blijft erg onduidelijk hoe dat zou moeten. Ik heb mijn mobiel abonnement alleen voor noodgevallen, maar ik kan niet zien hoe ik dat eenvoudig kan instellen. Als ik buiten ben wil ik helemaal geen video's kijken. Incidenteel zoek ik alleen de weg, maar dat gebeurt ook niet zo vaak. De problemen ontstaan volgens mij door de extreem hoge buitenbundelkosten. In mijn geval zijn die 14 keer mijn maandbudget en dat klopt niet voor ½ uur gebruik 

 

Ik heb geen reactie gehad op mijn e-mail naar Simyo, dus dat deel van je bericht begrijp ik niet helemaal.

 

mvg John 

 

 

 

 

Beste @J Nivard  - John.

Vervelend dat je dergelijke problemen ondervindt. Wat voor merk en type telefoon heb je? Misschien kunnen we je helpen om met een paar tips je data gebruik beter te kunnen reguleren.

 

Dank voor je hulp, maar de schade die ik heb is meer dan 10 keer dan mijn budget. Ik heb een budget van E11 per maand en de schade is E145,--. Ik kan mijn abonnement verhogen maar dan zijn mijn kosten ook 30% of meer omhoog.  De kans op schade blijft hoog en de kosten van schade extreem. Simyo is met deze extreme buiten bundel kosten ongeschikt voor de man met een klein budget. Het lijkt op een loterij maar dan niet met een prijs maar met een schade als uitkomt

Ik heb mijn internet bundel daarom opgezegd. Het was een kort experiment om een kleine bundel te nemen voor noodgevallen, de uitkomst is teleurstellend maar wel verhelderend

 

mvg John

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi John,

 

Heb je de spambox gecontroleerd? Ik zie namelijk wel dat dit verwerkt is. Misschien kun je voor de zekerheid alsnog de onderstaande link doornemen, misschien dat dit wat verheldering geeft van de instellingen met betrekking tot het internet.

 

https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/

https://www.simyo.nl/blog/wifi-assistentie/

 

Groetjes,

Daisy

Dag Daisy

Ja ik heb het bericht gevonden in de spam folder. Het is fijn om te horen dat jullie het verbruik hebben weggestreept tegen de extra gratis MB,s daarvoor mijn dank!

Ik zal kijken hoe ik tog weer een kleine internet bundel kan nemen.! 

Blijft staan de veel te hoge kostprijs voor de overschrijding van de limiet. Het geeft problemen en heel boze klanten

 

mvg John

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi John, 

Bedankt voor de terugkoppeling! :blush:

We snappen dat het vervelend is om hoge kosten te maken. Daarom komen we je graag tegemoet op het moment dat het een keer misgaat. We geven je ook allerlei handvatten om hoge kosten te voorkomen (waarschuwingen per SMS, de optie om MB's bij te kopen, de optie om je bundels aan te passen, de optie om je internet helemaal uit te zetten) dus ik neem aan dat dit in de toekomst niet meer voorkomt 😇

Kunnen we je nog ergens anders mee helpen? 

Groetjes, 
Bas

Afgelopen nacht via mobiel tv gekeken. Terwijl ik in slaap viel internet verbinding telefoon uitgevallen.

Deze stond nog aan. met als gevolg bij wakker worden, was de mobiel uitgeschakeld omdat ik 2271 MB verbruikt had. Normaal rond de 500!!

geen bericht ontvangen.. wel een rekening van €  223.84 !!!

 

moest eerst €  100 betalen voor ik weer internet had plus 5 euro extra MB's

echt om te huilen.

zal nu limiet instellen. nooit eerder nodig geweest

trieste zaak

De extreem hoge kosten bij het overschrijden van je limiet zijn bedoelt om mensen aan te zetten hun bundel te verhogen.

Als je een bundel hebt van 10-20giga dan telt een overschrijding van 500 mb niet extreem zwaar. Maar als je een kleine bundel hebt van 1 giga dan is een overschrijding van 1 giga extreem duur in verhouding met je normale kosten. Je noodzakelijke jaarbudget wordt dan zomaar verdubbelt, de verleiding is dan groot om je bundel te verdubbelen. Maar ja bij een overschrijding ben je weer de pineut. En dat gaat zo door totdat je een heel grote bundel hebt

Het ziet er naar uit dat het een verdien model is van simyo. Door de overschrijding extreem duur te maken worden de klanten aangezet om hun bundel te verhogen. 

Het instellen van limieten op je telefoon is niet 100% sluitend omdat mensen dingen kunnen vergeten of fouten maken. Één fout per jaar en je budget is met 100% overschreden en dat kan in alle redelijkheid niet de bedoeling zijn.

Wat doe je bijvoorbeeld met mijn vergeetachtige ouders die hun telefoon nodig hebben om in contact te komen met hun kinderen of in noodgevallen. Niet al deze mensen zijn instaat om de ingewikkelde procedures te volgen die bovendien een beroep doen op hun geheugen

Net contact gehad en men zal een aanpassing voorstel doen. Ik heb geen grotere bundel nodig dan 100/1000 bel en internet.

Zit altijd ruim onder limiet. Geennwaarschuwing ontvangen.

Ik vind 223 euro ruim,  te zot voor woorden!!! Daarbij is een limiet instelling niet mogelijk bij Simyo. 

Zit er hard over te denken om over te stappen.

Schandalig dit.

 

@J Nivard

Ik vroeg al naar het merk en type telefoon omdat er verschillende mensen actief zijn, vrijwillig als medeklant, om ook jou te helpen. Maar daar heb je niet gebruik van gemaakt. Een keuze die jij maakt - die anderen, wij, ik te respecteren hebben.

Dat van je ouders begrijp ik.

Lees ook maar even dit topic .....…

*Edit*

@Greet51 en J Nivard.

Het zijn reguliere buiten bundel kosten die duidelijk gecommuniceerd worden. De kosten worden niet hierdoor hoog maar doordat data heel snel kan gaan EN hoe luxer het toestel, luxer de specs is het risico nog groter.

Door het abonnement aan te gaan zijn jullie akkoord gegaan met de voorwaarden.

Ik vraag mij echt af of deze extreme buiten bundel kosten in een rechtszaak zouden standhouden. extreme rentes worden ook niet getolereerd in deze maatschappij. Op een gegeven moment grijpt de overheid in. Het is vergelijkbaar met de kosten die in rekening worden gebracht als je een rekening te laat betaald. De overheid heeft limieten gesteld aan de incasso kosten die in die gevallen gerekend kunnen worden. Bij simyo is het nu zo dat je regelmatig 1000mb gratis krijgt aangeboden zeker 3-4 keer per jaar, als een extra. Maar ga je per ongeluk over de grens van je budget van 1000mb dan moet je binnen de kortste keren E148,-- betalen. Dus het ene moment is die 1 giga gratis en het volgende moment (als je er per ongeluk over heen gaat) kost het meer dan E100,--  Ik denk niet dat een rechter hier in meegaat.

Er zullen vele jonge mensen zijn die de extreme kosten van overschrijding van hun bundel niet in de gaten hebben of niet weten wat ze moeten doen. Voor Simyo zijn deze extra mb's nauwelijks een (inkoop) kosten post. Op de grote aantallen klanten kan Simyo hier gewoon rekening mee houden bij de inkoop. Mensen voor dergelijke kosten plaatsen zonder dat daar een prestatie tegenover staat of kosten gemaakt moeten worden is maatschappelijk niet aanvaardbaar 

Wat doorgaans buiten de bundelkosten wordt genoemd zijn eigenlijk de standaard tarieven. Door de bundels ga je internetten of bellen / smsen tegen een reduceert tarief. De “buiten de bundel kosten” zijn gewoon wettelijk toegestaan. Het verschil tussen tussen de tarieven binnen en buiten de bundel zijn wel vrij extreem. Hierover zijn al veel discussies over (gevoerd) ook omdat Simyo geen plafond heeft waardoor klanten soms (per ongeluk) ver buiten de bundel komen en daardoor de hoofprijs betalen. 

Dus ik ben van mening dat je het in een rechtszaal niet gaat winnen. Neemt niet weg dat je het altijd mag proberen en wie weet staat het recht aan jouw kant en komt er interessante jurisprudentie uit voort. 

De vraag is waarom Simyo een dergelijk extreem tarief hanteert bij overschrijden van de gecontracteerde limiet. Voor mensen met een kleine contract zijn de kosten van een kleine overschrijding een veelfout van de gecontracteerde kosten. De procedures om dit te voorkomen zijn ingewikkelt en niet alle  geadviseerde mogelijkheden werken ook daadwerkelijk voor 100%. Dit blijkt ook uit de discussies op dit forum. De zaak is des te schrijnender  omdat Simyo regelmatig 1 giga gratis weggeeft om gebruikers te stimuleren in het gebruik. Minsten 3 of 4 keer per jaar ontvangen we dergelijke aanbiedingen. Maar als diezelfde gebruiker door een foute instelling 1 giga zijn gecontracteerde bundel overschrijd dan zijn hier extreem hoge kosten aan verbonden in de orde van 10 tot 14 keer van de kostprijs van zijn gehele bundel. Het is niet in de haak dat Simyo een dergelijk extreem tarief hanteert bij overschrijdingen van de limiet. Simyo heeft nauwelijks extra kosten bij een overschrijding. De wet van de grote aantallen maakt het mogelijk dat Simyo deze overschrijding ingecalculeerd in de prijs. Het lijkt er dus heel sterk op dat Simyo deze fouten van de gebruiker uitbuit om geld mee te verdienen, het maakt deel uit van het verdien model. Ik denk dat het op den duur zich tegen Simyo keert.   

We kunnen eindeloos gezellig blijven ouwehoeren maar dit staat in de AV.

Bron.

9.1 Onze tarieven.

Voor de diensten die u bij ons afneemt, moet u de vastgestelde tarieven betalen. Onze tarieven vindt u onder andere op onze website. De tarieven kunnen bestaan uit de volgende bedragen: • een eenmalig bedrag, bijvoorbeeld aansluitkosten of activatiekosten. • een bedrag dat u periodiek betaalt, vaak per maand, bijvoorbeeld abonnementsgeld. • vergoedingen voor het gebruik van de dienst, bijvoorbeeld als u belt buiten uw bundel. Bij het vaststellen van de bedragen die u aan ons moet betalen, zijn onze gegevens beslissend, tenzij u aantoont dat onze gegevens niet kloppen. Bij het vaststellen van deze gegevens zijn we zo zorgvuldig als u van ons kunt verwachten. Onze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. Het moment waarop dat gebeurt, verschilt per merk en per dienst. De datum van indexering staat in de tarievensheet op onze website. De indexering geldt alleen voor u als u op dat moment langer dan 3 maanden klant bent.

 

Reputatie 7
Badge +9

Minsten 3 of 4 keer per jaar ontvangen we dergelijke aanbiedingen.

Ik ken de Simyaardag, die 1 GB per jaar per aansluiting geeft. Welke 2 tot 3 andere gratis 1 GBs krijg je nog meer?

Verder: Ja, Simyo is simpelweg slecht op dit gebied. Mag het: Waarschijnlijk wel. Het is niet alsof dit op een misleidende manier gebeurd! Dit staat bij de tarieven vermeld.

Ik heb het volgende vaker gezegd: Bevalt deze eigenschap van Simyo je niet, zoek dan een provider die op dat punt het beter doet. Die zijn er. Ik raad aan om goed te kijken naar alle regels bij de verschillende providers en met een klein beetje tijd en werk vind je zo een provider, die beter past.

Ik ben op dit forum vrij actief op het punt, dat Simyo meer zou moeten doen op dit punt. Daar zijn echter weinig stappen in die richting genomen. Dat is jammer, want het zou Simyo mijn inziens veel beter maken.

Ondanks talloze keren dat Forum experts en andere klanten aan hebben gegeven dit anders te willen zien, zie ik dit simpelweg niet op korte termijn veranderen. Dus ja, ik zeg: Stap over naar een provider, die beter bij je past!

Ik zelf ben er nog niet tegenaan gelopen dat ik buiten mijn bundel ben gekomen. Mijn wifi doet het altijd en heb op mijn android toestellen altijd de datalimiet goed weten in te stellen. De iPhone (ja, dit is vast een schok voor de andere FEs) zit echter NIET bij Simyo, want dat past simpelweg niet bij de wensen bij die aansluiting! Oftewel: Ook ik pas mijn abonnementen aan aan wat ik wil. Het zou mooi zijn dat Simyo nu zou zeggen: “We gaan dit zo verbeteren (zodat Simyo die ander aansluiting ook binnen kan halen!)”, maar dat is onrealistisch.

En Friesian, Ray: Ik snap dat jullie graag informeren hoe het werkt en hoe het zit. Ik weet echter ook dat jullie ook graag zien dat dit beter wordt voor de klant, toch?

Groentjuh schreef:

 Ik snap dat jullie graag informeren hoe het werkt en hoe het zit. Ik weet echter ook dat jullie ook graag zien dat dit beter wordt voor de klant, toch?

Yep.

Beste @J Nivard  - John.

Vervelend dat je dergelijke problemen ondervindt. Wat voor merk en type telefoon heb je? Misschien kunnen we je helpen om met een paar tips je data gebruik beter te kunnen reguleren.

 

Dat van je ouders begrijp ik.

Lees ook maar even dit topic .....…

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi!

 

Allereerst super zuur dat je flinke buiten de bundelkosten hebt gemaakt, ik kan me voorstellen dat dit niet bewust gebeurd is. @Greet51, ik begrijp dat je door middel van een ander contactkanaal al een coulance hebt gekregen? Dat is denk ik al een hele opluchting geweest? Simyo waarschuwt je wanneer je 80% en 100% van de bundel hebt verbruikt, daarna is het aan de klant zelf om verder te internetten voor het buiten de bundel tarief van €0,15 (dit is overigens een tarief die meerdere providers hanteren) of mb's bij te kopen. Het is wel mogelijk om op sommige toestellen een datalimiet in te stellen, hoe je dat doet lees je hier. 

 

Het is een soort eindeloze discussie die terugkomt op het forum, begrijp me niet verkeerd dat ik snap dat het voor een hoop klanten fijn zou zijn dat er dataplafond zou komen. Echter zijn er ook een hoop klanten die juist om deze reden klant zijn en blijven bij Simyo. Dit zijn ook de voorwaarden waar je mee akkoord gaat wanneer je een abonnement afsluit. Daarnaast is Simyo ook de moeilijkste niet wanneer het aan komt op coulances uitdelen, wil ik wel benoemd hebben. Nogmaals snap ik heel goed dat het super zuur is, zeker wanneer het niet bewust gebeurd en je de waarschuwingssms'jes hebt gemist. 


Groetjes,

Daisy 

Reageer