.

Beantwoord

Hoog data verbruik, wat nu?

  • 25 November 2014
  • 10 reacties
  • 452 Bekeken

Badge
Ik ben vorige week onaangenaam verast door Simyo met zogenaamde hoogverbruik kosten voor dataverkeer  buitende bundel dit geconstateerd op 21-11-2014.
Ik heb geen navenant internet gebruik gehad op genoemde datum(anders dan een aantal Whatsappjes)deze extreme kosten zijn mij dan ook geheel onbekend.

Ik heb de medewerker van de klantenservice gevraagd of zij met mijn uitdrukkelijke toestemming  inzage wilde geven over de zogenaamde gebruik gedurende dit tijdstip melde zij dat dit niet mogelijk was ook niet met mijn uitdrukkelijke toestemming. Ik zou dit immers zelf het beste moeten weten zo melde zij. Ik heb  uitleg gegeven dat ik absoluut niet wist wat hier van de oorzaak zou kunnen zijn en daar graag inzage in wil hebben.Ik kreeg binnen 25 minuten een melding dat mijn  data verbruik van 50% in vanuit het niets over de 100% bundel was gestegen dit terwijl ik absoluut niet op het internet zat.


Nu blijft de totstandkoming van deze gepeperde rekening van 287 euro onbekend, ik ken dit soort spookverhalen van o.a. Tros radar en weet daaruit dat de provider in principe altijd de rekening betaald wil zien en de toedracht van minder belang vindt.

Ik wil graag inzage hoe dit tot stand is gekomen waarbij ik u vraag om de specifieke gegevens aan mij ter inzage te verstrekken, en dat ik u voorts vraag om de in rekening gebrachte kosten te crediteren

Wie heeft hier ervaring mee .

Op advies van de Simyo klantenservice ben ik met mijn mobiele telefoon naar een KPN service punt gegaan om het mijn telefoon te laten controleren. Uit deze controle bleek niets ongebruikelijks of afwijkends dat deze hoogverbruik m.b.t. internet gebruik. Ik heb navraag gedaan bij de KPN deze zegt dat KPN klanten wel inzage ontvangen in dit soort bijzondere gevallen.

Ik begrijp dat Simyo zich zo opstelt dat zij (door) dankzij het strikt toepassen van de letter van de wet mij geen inzage gaan verschaffen in deze bijzonder situatie waarbij uitzonderlijk veel data is verbruikt. Waarbij de mogelijke oorzaak  van deze absurde totstandkoming van een extreem hoge rekening mij geheel onbekend is en wat betreft Simyo dus ook onbekend blijft. Dit kapstok artikel komt Simyo dan ook niet ongelegen waarbij de Kafka achtige praktijken alleen het belang van Simyo voor op stellen.

Opmerkelijk is dat er recent een uitspraak is gedaan door de wetgever waarbij het CPB duidelijk stelt dat de provider er alles aan moet doen om de klanten te helpen waarbij de wetgeving geen belemmering mag gaan vormen.

Radar heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) om een reactie gevraagd. Het CBP stelt echter dat de privacywet providers niet verbiedt telecomgegevens te slaan om hun klanten inzicht te kunnen geven in hun verbruik. Zij zeggen dat Providers moet kunnen aantonen waar de kosten die zij aan de klant berekenen op zijn gebaseerd.


De providers stellen zich blijkbaar op achter oneigenlijke argumenten, waarbij alleen een juridische procedure uitkomst zal bieden.
Als dit het geval is zal ik onder protest de opgevoerde nota gaan voldoen, het hele technische aspect dat u aanhaalt wat berust op mogelijke automatische instellingen, updates  etc. blijft zonder dat  u kenbaar maakt d.m.v. inzage van een specifiek dataoverzicht een onbekende factor.

Dit is voor mij een onacceptabele factor om rekening mee te houden en continu om de haverklap mijn telefoon te checken.
In mijn gebruikers geschiedenis die al geruime tijd bij u bekent is kunt u eenvoudig zien dat ik een zeer conservatieve internet gebruiker ben dat het datagebruik zich voornamelijk beperkt tot Whatsapp en email verkeer.
Ik heb dit dan ook nooit eerder meegemaakt en zal dan ook de zoals nu blijkt de enige passende maatregel moeten nemen om dit in de toekomst te voorkomen en dat is om deze vorm geldinning z.s.m. te beëindigen.

Rest mij nog dat ik de zaak bij de Das zal aanmelden op de wettelijke grondslag en juridische mogelijkheden en verder zal kijken wat hier via de diverse instanties en media nog aan te doen valt ,het feit dat ik de nota ga betalen geeft niet aan dat ik het met de gang van zaken m.b.t. de  facturatie eens ben.
Ik hoor graag uw graag reactie ,tips en ervaringen .


Met vriendelijke groet,Raybra
icon

Beste antwoord door Naomi 27 November 2014, 12:39

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik heb begrepen dat de gegevens die Simyo ter beschikking heeft over dataverbruik exakt dezelfde zijn als die je zelf in Mijn Simyo ziet. Dat wil zeggen het tijdstip van de datasessie, en de hoeveelheid MBs. Ik kan me niet voorstellen dat de CBP voorstander is dat uiterst privacygevoelige gegevens zoals bezochte websites en welke bestanden zijn gedownload eveneens mogen worden opgeslagen. Als dat zo is dan ben ik de eerste die zijn biezen pakt bij Simyo. 

Helaas is in dit geval het leed inmiddels geschied, maar een datamonitor (de in het OS ingebouwde monitor, al dan niet aangevuld met een zelf geinstalleerde app) had dit kunnen voorkomen want dan was het duidelijk geweest welke apps of welk(e) proces(sen) voor het onverwacht hoge dataverbruik verantwoordelijk waren. 

Hoogverbruik wordt overigens maar zelden door een technisch mankement van de telefoon veroorzaakt, vandaar dat het onderzoek door het servicepunt niets opleverde. In bijna alle gevallen zijn het de instellingen van een of meer apps die tot verhoogd mobiel dataverbruik leiden, en uiteraard het internetgedrag van de eigenaar.

Afwachten maar wat Simyo hierop te zeggen heeft.
Badge
Scotsman zo te horen ben  jij in dienst van Simyo om zo op het forum wenselijk op de reacties te reageren.
klinkt allemaal zeer Simyo minded..
Het verhaal is mij duidelijk ,resume in mijn overzicht van mijn dataverbruik van mijn app my data manager staat niet vermeld dat ik data heb verbruikt in de veronderstelde periode van een paar minuten!
In de app my data manager  nog in mijn Simyo overzicht is het gebruik te zien wat de oorzaak zou moeten zijn  van maar liefst 1.9 G verbruik in een aantal minuten . volgens mij is dit extreem veel  voor een telefoon die niet aan het downloaden is, waar geen apps op geactiveerd zijn etc.

Als er geld van je creditcard wordt  afgeschreven met extreem hoge bedragen krijg je het zelfde verhaal ,je zal het zelf wel hebben opgenomen,of  je bent onzorgvuldig geweest etc.
Een mogelijke technische of administratieve fout  wordt per definitie niet direct erkent daarnaast moet fraude door de eigenaar/gebruiker worden aangetoond die met medewerking van de bank de zaak in behandeling nemen en die een onderzoek instellen naar de schadetoedracht en de informatie vrij geven wie ,wat waar en hoeveel is afgeboekt .Zonder deze informatie verstrekking van de bank als eisende partij  wordt het een onmogelijk opgave om de toedracht te achterhalen en wordt het een kwestie van betalen en anders niets!Terwijl men eigenlijk in de rechtsspraak zegt wie eist bewijst.Het excuus dat de provider gebruikt dat men geen informatie mag verstrekken is oneigenlijk en wordt  lauter toegepast om snel tot een betalingsverplichting over te gaan zonder enig voorbehoud.

Het is een nogal naïeve veronderstelling dat in een digitale wereld er geen data opslag mag plaats vinden nog bestaat, deze worden door diverse diensten bevraagd en verwerkt ,waarbij de eerzame burger niets te duchten heeft. We moeten niet zo verbaasd reageren dat onze en inlichtingen diensten van de providers alle gevraagde gegevens ontvangen. Dit samen met  al onze digital gegevens die zij monitoren waarbij men  de privacy en geheimhouding zal respecteren en warborgen. Te denken dat je ongezien op de digitale snelweg kunt begeven is dan ook een beetje naïef en een provider die verondersteld zij geen data opslaan van gebruikers is dan ook heel hypocriet.


 
Badge
Ik wil iedereen met deze klacht omtrent de zogenaamde hoogverbruik kosten van dataverkeer  buiten de internet bundel adviseren om een melding te doen bij Tros radar en vragen of men zich evt wil melden en mogelijk wil aansluiten om en collectieve rechtszaak aan te spannen tegen Simyo.
Reputatie 7
Badge +9
Scotsman zo te horen ben  jij in dienst van Simyo om zo op het forum wenselijk op de reacties te reageren.
 


Was dat maar zo... Een kleine bijverdienste is nooit weg.

Verder is het zo dat iedereen die hier een vraag stelt of een probleem aan de orde stelt, een eerlijk antwoord kan verwachten, zowel van andere Simyo klanten (zoals ondergetekende) als de officiele Simyo moderators. Helaas is het soms zo dat het gegeven antwoord niet is wat de vragensteller had gewenst of gehoopt.

Maar zoals gezegd, hier moet een moderator naar kijken, want die kan jouw verbruiksgegevens inzien hoewel de oorzaak van het onverwachte dataverbruik niet te achterhalen zal zijn.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi raybra,

Een collega, Tiury heeft je vraag al beantwoord in een ander topic. Hij heeft zo snel niet gezien dat je op twee plaatsen je vraag had gesteld. Hier in het andere topic kun je het antwoord terugvinden. Als je nog vragen hebt of dingen mist, wil je dan in het andere topic verder gaan. Op deze manier blijft het overzichtelijk en kunnen we je beter helpen. Alvast bedankt.

@Scotsman; bedankt voor het meedenken 🙂
Badge
Ik heb precies hetzelfde. Nu voor de tweede keer opeens een factuur van 140 euro binnen gekregen. Na de eerste keer heb ik met een app mijn dataverbruik bijgehouden met zowel de simyo app als een andere app, en ik heb hier bewijs van.

Het merkwaardige is dat zelfs de Simyo App aangaf dat ik gewoon nog binnen mijn bundel zat. Ook krijg ik normaliter altijd een smsje als ik over 50% van mijn internetbundel zit. Die heb ik in deze maanden "toevallig" niet gekregen. Het begint al met al dus erg op misleiding/oplichting te lijken en dit is strafbaar.

Ik wil Simyo bij deze vragen om dit te herzien. Zoniet, dan laat ik dit publiceren en/of ga ik over op een rechtzaak.

Ik verzoek iedereen die op soortgelijke manier door Simyo is/word benadeeld contact op te nemen met: **************@outlook.com
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ryry,

Je hebt jouw vraag op meerdere plaatsen gesteld op ons forum. Dat is niet helemaal de bedoeling. Om het overzicht te bewaren wil ik je vragen om te reageren in dit topic. Zo weten we zeker dat we geen berichten missen van jou.

Zoals je ziet heb ik dit bericht iets aangepast. Het is niet de bedoeling om privacy gevoelige informatie op het forum te plaatsen. Om deze reden heb ik jouw mailadres verwijderd.

Groetjes,
Angela
Badge
Natuurlijk zet ik mijn berichten op meerdere plaatsen als er niet fatsoenlijk op gereageerd word. Dat dan ook delen van mijn berichten worden veranderd is natuurlijk helemaal fraai. Ik heb het onlanks allemaal nog een keer nagekeken en de bedragen die jullie hebben gefactureerd voor mijn buiten bundel verbruik is volledig disproportioneel.

Al mijn apps stonden uit (snachts) op de momenten dat jullie dit dataverbruik hebben geregistreerd. Klopt gewoon NIET.
Er is toen gewoon gereageerd door iemand van Simyo, daarna bleef het stil. Op het forum is de maximale reactietijd vanuit Simyo maximaal 24u. Door extreme drukte kan dit helaas wel eens langer duren, maar antwoord komt er.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi ryry,

Ik begrijp niet helemaal waar deze (boze) reactie vandaan komt. Dit is een topic dat gesloten is in september 2015. Het topic daarvoor ging over jouw simkaarten die niet aankwamen. We hebben verder niets meer vernomen op de reactie van Angela, waar we je in dit topic naar verwezen hebben. Of mis ik nu iets?

Groetjes, Tiury

Reageer