.

Beantwoord

Hoge kosten door onbedoeld data gebruik. Wat nu?

  • 29 March 2018
  • 7 reacties
  • 548 Bekeken

Beste Symio,

Op mijn oude telefoon had ik altijd mijn data uit staan omdat ik een prepaid abonnement heb. Ik heb laatst een nieuwe telefoon aangeschaft en daarbij heb ik niet nagedacht mijn datafunctie uit te zetten. Ik heb onbedoeld dus hoge kosten gemaakt en dat had ik niet door omdat ik automatisch opwaarderen aan heb staan. Ik vroeg me af of Symio mij voor deze keer tegemoet kan komen in de kosten voor de gebruikte data vanaf 8 februari tot vandaag. Ondertussen heb ik mijn data natuurlijk uitgezet.

M. V. G.

Seraya Frank
icon

Beste antwoord door Jihane 30 March 2018, 12:21

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi Seraya,

Welkom op het Simyo Forum!

Oh, jee! Dat is natuurlijk balen. Ik zie dat je je internetoptie nu wel uit hebt staan. Verstandig! Je internetoptie kun je zelf altijd aan- en uitzetten via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen. Ik zal nu even naar die kosten kijken, en dan stuur ik je een berichtje zodra ik meer informatie heb. Dank voor je geduld alvast!

Laat je het weten als je een andere vraag hebt?

Groetjes,
Jihane
Hartstikke bedankt. Goede service! Ik ga zeker akkoord 😃
Reputatie 6
Badge +5
Hi Myphone,

Dus je hebt contact gehad met Jihane? Ik zal ervoor zorgen dat ze morgen weer met je in contact komt 🙂 Mocht je verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!

Groetjes,
Niels
Beste Simyo, en vooral: beste andere Simyo gebruikers.
WAARSCHUWING!

Mijn zoontje gebruikt al drie jaar Simyo met een 'alleen bellen' bundel. Dit gaat al jaren prima. Nu zijn er twee keer achter elkaar dingen misgegaan, waardoor we opeens twee maanden een rekening kregen van boven de 150 euro. Normaal is onze rekening minder dan 5 euro per maand.

Eerste keer: een vriendje van mijn zoontje had de data optie aangezet in zijn telefoon zonder dat hij dit wist. Die maand is er natuurlijk veel data gebruikt. De rekening was in een keer 175 euro. Dit heeft hij natuurlijk meteen weer uitgezet maar het is niet netjes dat Simyo niet even een waarschuwing (SMS) stuurt als je kosten zo hoog worden. Klagen bij de helpdesk leverde op dat we een data limiet app moesten installeren op de telefoon wat we hebben gedaan. Maar het kwaad was al geschied.

Tweede keer: mijn zoontje ging opeens wat vaker bellen (tijdens spelletjes spelen). Die maand kreeg hij een rekening van meer dan 200 euro. Opnieuw geen waarschuwing van Simyo dat de kosten zo hoog werden. Bij de helpdesk weer geen gehoor.

Ik heb besloten mijn abbonement op te zeggen en te verhuizen naar een provider die wel deze waarschuwingen stuurt. Het blijkt dat dit vrij standaard is bij andere providers.

Maar wees gewaarschuwd! Ze zijn heel vriendelijk bij de helpdesk van Simyo maar de uiteindelijke boodschap is: "het is niet onze taak om u te beschermen tegen dit soort fouten". In mijn ogen probeert Simyo gewoon op deze manier hun geld te verdienen, wat ik heel erg fout vind.
Reputatie 5
Badge +4
Goedemiddag,

Wat ontzettend zonde dat je abonnement zoveel gekost heeft de afgelopen maanden! Ik kan me ook best voorstellen dat je er in dit geval voor kiest om over te stappen naar een provider waar dit risico kleiner is om buiten de bundel te bellen of internetten. Ik wil wel graag even reageren op je opmerkingen.

Een abonnement bij Simyo (en alle andere providers) is alleen mogelijk voor personen ouder dan 18 jaar. Ik snap dat in de praktijk veel klanten de simkaart laten gebruiken door hun kinderen. Dit is altijd op verantwoording van de volwassene die dit abonnement heeft afgesloten.

Wanneer je bij Simyo een abonnement hebt met alleen een belbundel, kun je gemakkelijk via Mijn Simyo de optie internet uitzetten. Het is vanaf dat moment onmogelijk om te internetten met onze simkaart. Of mobiele gegevens nu aangezet worden of niet. Wanneer je internet gebruikt zonder internetbundel, krijg je ook nog eens een waarschuwing per sms nadat je 5 MB hebt verbruikt.

Je krijgt inderdaad alleen een waarschuwing van ons wanneer je internet voor 80% en 100% verbruikt is. Wanneer je internet namelijk aanstaat, kan je toestel ook internet verbruiken zonder dat je je toestel actief gebruikt. We sturen daarom dus een waarschuwing omdat we niet kunnen weten of je bewust aan het internetten bent. Wanneer je belt doe je dit altijd actief en kun je gemakkelijk via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app in de gaten houden of je hier nog genoeg belminuten voor hebt.

Natuurlijk vind ik het heel zonde dat dit zoveel gekost heeft en we dit niet hebben kunnen oplossen. Zeker omdat dit ook nog eens een reden voor je is geweest om over te stappen. Hopelijk gaat het bij je nieuwe provider niet meer fout!

Een hele fijne dag verder.

Groetjes,

Kevin
Beste Kevin, en anderen,
Dank voor deze heldere adviezen. Helaas steeds mosterd na de maaltijd. Het zou super makkelijk zijn voor Simyo om dit soort excessen te voorkomen door van te voren deze instelling alvast 'uit' te zetten en/of een waarschuwing te sturen.
Het probleem is hier niet dat een minderjarige de telefoon gebruikt. Het probleem is dat Simyo hier oneigenlijk de kosten laat op lopen en dan naderhand zegt: 'sorry wat jammer'.
Technisch is het extreem simpel om deze instelling voor alle nieuwe klanten op 'opt in' te zetten in plaats van 'opt out'. Het is een puur commerciele afweging aan Simyo kant om dit niet te doen. Zijn jullie bereid statistieken te delen van hoeveel klanten er af en toe dit soort fouten maken?

Ik daag Simyo uit om transparant te delen hoe vaak het voorkomt een klant onbedoeld te hoge maakt. Dit is heel makkelijk te meten: hoe vaak komt het voor dat een klant meer dan 10x zijn of haar gemiddelde kosten maakt (en dit dan de volgende maand meteen herstelt).

In plaats van te investeren in een vriendelijke helpdesk om klanten vriendelijk op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen, zou het fijn zijn als jullie je verantwoordelijkheid ook nemen door de 'internet buiten bundel' standaard uit te zetten (zodat jullie klanten het aan moeten zetten) of om eerlijk te delen hoe vaak dit bij klanten misgaat.

Op dit moment moet ik concluderen dat jullie een zeer slimme maar zeer on-ethische commerciele koers varen.

Groet,
uw (voormalige) Simyo klant.
Reputatie 2
Badge +1
Goedemiddag,

Bedankt voor uw reactie.

Bij Simyo hebben we er bewust voor gekozen dat internet standaard aan staat in plaats van uit. Er zijn namelijk ook klanten die wél gelijk gebruik willen maken van internet, en dan is dit de meest gebruiksvriendelijke optie. Het is dus niet louter en alleen een commerciële afweging, maar wel degelijk een klantgerichte. Ik begrijp dat u het klantvriendelijker zou vinden om de internetoptie vanaf het begin uit te zetten, maar een andere klant zou dit juist teveel moeite vinden. De verantwoordelijkheid voor het internetverbruik ligt inderdaad bij de klant.

Ik snap dat u er in uw situatie benieuwd naar bent, maar wij kunnen geen statistieken delen over het verbruik van onze klanten. Excuses!

Met vriendelijke groet,
Sarah

Reageer