.

Beantwoord

Hoge internetkosten buiten bundel, hoe kan dit?

  • 19 October 2015
  • 12 reacties
  • 622 Bekeken

Het verbruik van de mobiel van mijn zoon van 11 jaar buiten de bundel is de laatste 2 weken op gezette tijden enorm hoog. Als voorbeeld donderdag 8 oktober: 04.41 uur € 8,79, 07.09 uur € 8,79, 07.16 uur € 8,79, 07.43 € 8,79 en 07.45 uur € 5,41. Met name het nachtelijk uur verbaast ons (mobiel ligt 's nachts beneden en niet op de slaapkamer van zoon!), maar ook bijna steeds hetzelfde bedrag ad € 8,79. Ook hebben wij geen enkele melding ontvangen over het feit dat het bedrag exorbitant hoog is. Graag ontvangen wij een reactie en oplossing hiervoor.
icon

Beste antwoord door MichD 19 October 2015, 23:58

Bekijk originele reactie

12 reacties

Overigens zijn de genoemde tijden altijd thuis en dus binnen ons WIFI netwerk!
Reputatie 4
Badge +8
Beste bertjanvv,

Vanzelfsprekend, erg vervelend dat er kosten gemaakt zijn met de mobiele telefoon van je zoon, op tijdstippen dat de mobiel veilig beneden ligt.

Ik zal je gaan uitleggen hoe dit gebeurd kan zijn:
Veel mensen hebben hun mobiele telefoon of smartphone thuis op hun eigen WIFI netwerk aangemeld staan, om te zorgen dat er geen mobiele datagebruik plaats vind via het mobiele netwerk van hun provider.
Helaas, vergeten veel mensen dan ook "data-gebruik via het mobiele netwerk" uit te schakelen binnen zijn of haar mobiele telefoon of smartphone, terwijl dat wel van belang is!
Want ondanks het feit dat je denkt "mijn mobiel maakt alleen gebruik van het WIFI netwerk", kan hij toch ook gebruik maken van het mobiele data-netwerk (3G of 4G), op momenten dat het WIFI signaal zwak is of tijdelijk helemaal weg valt.
Op zulke momenten schakelt je mobiele telefoon of smartphone automatisch over naar het mobiele netwerk, wat dan zorgt voor data kosten zoals in jullie geval.

Veel update's (voornamelijk voor geïnstalleerde apps) vinden in de nachtelijke uren plaats, wat dan ook de aangeven tijdstippen bevestigd.

Het beste is daarom ook, om "data gebruik via het mobiele netwerk" volledig uit te schakelen binnen je mobiele telefoon of smartphone, op het moment dat je thuis bent en alleen gebruik wens te maken van het eigen WIFI netwerk.
Deze optie vind je meestal onder "netwerkinstellingen of mobiel netwerk" in het menu van je mobiel!

En bij Simyo wordt je aansluiting pas tijdelijk geblokkeerd, als je voor minimaal € 100,- binnen 24 uur hebt verbruikt, dit is in jullie geval nog lang niet het geval.
Zie ook: https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/waarom-ben-ik-niet-afgesloten-bij---282?c=350

Hopelijk willen ze jullie vanuit Simyo nog tegemoet komen voor de kosten, al blijft de contractant ten aller tijden zelf verantwoordelijk voor het gebruik van zijn of haar toestel.

Hoop je hiermee toch voor het grootste deel, de nodige uitleg te hebben gegeven!
Reputatie 4
Badge +10
Hoi bertjanvv, welkom op het Simyo forum!

Je topic heb ik verplaatst naar het subforum Internet. Op deze manier blijft het forum overzichtelijk.

Ik begrijp dat het vervelend is om hoge internetkosten te hebben. Fijn om te zien dat MichD al uitgebreid heeft gereageerd. Dankjewel voor je hulp MichD 🙂 Wat hij vertelt over de tijdstippen klopt:

Veel update's (voornamelijk voor geïnstalleerde apps) vinden in de nachtelijke uren plaats, wat dan ook de aangeven tijdstippen bevestigd.


Ook kan het dat je vaak hetzelfde bedrag ziet. De 60.000 KB die je ziet is het maximale aantal MB’s dat we per sessie kunnen registreren. Op het moment dat er in een korte tijd veel wordt verbruikt, dan zie je deze hoeveelheid (met het buiten de bundelbedrag) vaker bij het verbruik.

Van welk type telefoon maakt je zoon gebruik? Vaak kun je in een smartphone het één en ander nagaan. Wil je daarbij het blogartikel Krijg inzicht in het datagebruik van je apps doornemen?
Beste Naomi,

Blijft het vreemd dat de bedragen worden afgeschreven op momenten dat mijn zoon beneden op het (draadloos) WIFI systeem van ons bezig. Hij heeft overigens een Samsung S3.

Waar we wel achter zijn gekomen is dat gegevensgebruik aangeeft dat het door het gebruik van YouTube is gekomen (waarschijnlijk). Nogmaals, dan blijven wij het vreemd vinden als hij dit doet op ons eigen WIFI-systeem. Wij gaan er vanuit dat dit dan niet af gaat van zijn 500 MB, of denken wij nu heel fout?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Berjanvv,

Veel mensen hebben tegenwoordig veel vertrouwen in hun wifi-verbinding. Helaas gebeurt het vaak dat deze verbinding niet volledig te vertrouwen is.

Wanneer je via wifi gebruikmaakt van het internet, kan het voorkomen dat je telefoon automatisch overschakelt naar ons netwerk. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de verbinding niet sterk genoeg is of wegvalt. Ons netwerk vangt als het ware de 'gaten' in het wifi netwerk op. Sommige telefoons zijn zo ingesteld dat ze altijd het beste netwerk pakken. Op het moment dat de verbinding traag is via jullie wifi, zal het toestel opzoek gaan naar een snellere verbinding via ons netwerk. Zo wordt de wifi verbinding ondersteund en gaan er dus ook MB's uit zijn bundel.

Om dit te voorkomen, kun je de 'Mobiele Data' uitzetten op het moment dat je thuis gebruik maakt van wifi. Dit zorgt ervoor dat je geen verbinding maakt met ons netwerk. Dit garandeert nog steeds geen volledige blokkering van een verbinding met ons netwerk.

Je denkt dus helemaal niet fout op het moment dat jij verwacht dat het verbruik niet van de databundel afgaat. Het is alleen verstandig om bovenstaand verhaal mee te nemen in de gedachte gang. Maakt dit het een en ander duidelijk voor jullie?

Groetjes,
Angela
Dan blijft de vraag waarom hij dit bij jullie provider wel doet en bijvoorbeeld bij T-Mobile en Hollandse Nieuwe. We zitten allemaal binnen hetzelfde bereik van WIFI. Ik blijf er zeer veel moeite mee hebben dat we op zulke hoge kosten zijn gejaagd, omdat ons WIFI-systeem volgens jullie niet goed genoeg werkt!
Reputatie 7
Badge +9
Dan blijft de vraag waarom hij dit bij jullie provider wel doet en bijvoorbeeld bij T-Mobile en Hollandse Nieuwe. We zitten allemaal binnen hetzelfde bereik van WIFI. Ik blijf er zeer veel moeite mee hebben dat we op zulke hoge kosten zijn gejaagd, omdat ons WIFI-systeem volgens jullie niet goed genoeg werkt!

Als ik het goed begrijp worden er verschillende mobiele telefoons gebruikt binnen jullie WiFi netwerk, met verschillende providers, en alleen het toestel met een Simyo simkaart verliest soms de verbinding met het draadloze netwerk. Dat het een Simyo aansluiting betreft is helemaal toevallig, want de betrouwbaarheid van een WiFi verbinding wordt niet bepaald door de simkaart maar onder andere door de smartphone (met name de antenne). Het is zeer wel mogelijk dat de ene smartphone langer een zwak WiFi signaal weet vast te houden dan een ander toestel, en dus minder de neiging heeft om over te springen op 3G.
Ook daar dan weer iets vreemds, want we hebben 3 Samsungs S3 in huis!?!?!? De S3 waar mijn zoon mee belt is mijn oude S3.
Reputatie 7
Badge +9
Dan is de conclusie dat de ene telefoon om onduidelijke redenen eerder overgaat op 3G dan de andere. Het feit blijft dat een simkaart bij een WiFi verbinding geen rol speelt.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi bertjanvv,

Jammer dat er nog zoveel onduidelijk is. Het kan zoveel factoren hebben waarom de telefoon van je zoon nou net wel overschakelt en die van jullie niet. Mijn eerste reactie zou zijn dat het KPN netwerk bereik beter is en daar dus een betere verbinding in ziet dan het wifi netwerk. Maar dit is enkel speculeren.

Wat me belangrijker lijkt: Hoe voorkom je het?

Zet bij thuiskomst altijd je 3G uit en je wifi aan. Dit doe ik ook dagelijks. Hierdoor kom ik dit soort datagebruik nooittegen op mijn aansluiting.

Groetjes, Tiury

Bedankt voor je extra uitleg Scotsman 🙂.
Ten eerste bedankt voor alle adviezen. Nu ik alle kosten buiten de bundel in de gaten wil houden, bekijk ik dagelijks de uitgaven bij de bundel. Tot 20-10-2015 werd dit keurig aangegeven en ging het dagelijks om enkele centen. Na de 20e zie ik helaas geen overzicht meer van de uitgaven buiten de bundel, terwijl er wel weer iets bijgekomen is (nog geen euro overigens hoor!). Heeft iemand ervaring met dit fenomeen dat de uitgaven niet meer inzichtelijk worden gemaakt?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Bertjanvv,

Ik denk dat ik namens ons allen kan spreken als ik zeg: Graag gedaan. We geven deze adviezen graag.

Het verbruik wordt met een verwerkingstijd aangepast op Mijn Simyo. Het kan zijn dat je net iets te vroeg hebt gekeken en dat het nog niet allemaal op alle plaatsen verwerkt was. Staat het ondertussen wel aangegeven? Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Angela

Reageer