.

Beantwoord

Hoe kunnen er zulke hoge kosten komen in één dag?


Beste,

Tot mijn schrik krijg ik eens een melding dat er op de telefoon van mijn zoontje ineens voor 345 aan data verbruik zou zijn. Volgens mijn Simyo is dit in 24 uur opgebouwd en ontstaan. Het zijn allemaal kleine data hoeveelheden van 60 mb. En dit ongeveer iedere 5 minuten. Mijn zoontje heeft helemaal geen internetbundel en gebruikt zijn telefoon alleen op WiFi.

Waar komen deze hoeveelheden data ineens vandaan? Ze zijn allemaal 's nachts opgebouwd op een tijdstip dat hij niet eens wakker was. Ik vind het bedrag van 345 euro een debiel bedrag voor een abonnement van 3 euro. Hoe kan het dat dit niet eerder geblokkeerd is geweest?
icon

Beste antwoord door Caspar 29 March 2016, 12:54

Bekijk originele reactie

21 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi maybenl & J.waltman,

@Maybenl, bij deze is het in gang gezet voor je. Je krijgt nog een e-mail hierover met de volledige uitleg over deze verrekening. Fijn dat je tevreden bent met deze oplossing.

@J.waltman, wat vervelend om te zien dat er verbruik geregistreerd is wat je niet kunt plaatsen. Friesian geeft je al enorm veel tips en ik wil je dan ook aanraden zijn bericht even goed door te nemen! Daarnaast wil ik je nog even wijzen op dit blog. Hier leggen we per telefoon uit hoe je in jouw telefoon kunt terugvinden waaraan je MB's opgegaan zijn. Vanwege jouw privacy kan ik dit niet inzien.

Laat je het weten of je naar aanleiding van Friesian zijn reactie nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela
Even op een rijtje zetten.
Sorry@frysian ik zal het even uitleggen ik heb sinds de nieuwe app van simyo in de gaten dat ik op momenten soms 60 tot 80 mb verbruik terwijl ik geen Wi-Fi heb en mijn data verbruik standaard uit staat normaliter verbruik ik misschien 200 mb van mijn 500 mb abbo.

Je hebt dus geen draadloos thuisnetwerk (geen Wi-Fi), en je krijgt op momenten pieken in dataverbruik terwijl je Internet op de telefoon standaard uit staat.

Nu merk ik dus dat dit niet alleen bij mij inene sporadisch veranderd is maar ook al een paar maanden bij mijn moeder die zelfs op 1 dag in 1 beurt 120 mb verbruikt en ook zei gebruikt alleen Wi-Fi.

Je moeder gebruikt OOK alleen Wi-Fi, dus jij en je moeder gebruiken Wi-Fi maar jij hebt GEEN Wi-Fi.
Verduidelijk dat even, okee? :)

Alle instellingen kloppen voorderest. Ik snap nu dus niet helemaal hoe dit kan? Het gaat dan niet om het tijdstip maar hoe dit verbruik inene om hoog schiet? En nee ik heb geen data ding meter. Behalve van simyo zelf dan.


ADVIES

1. Wanneer je moeder alleen de telefoon via Simyo gebruikt om te bellen-sms, en data gebruik via Wi-Fi dus geen data via simyo.
Mijn advies richting je moeder...Zij logt in op HAAR mijn simyo, instellingen, netwerkinstellingen. Zet Internet uit.
De sim is dan geblokkeerd voor mobiel data via simyo, bellen en SMS is gewoon via Simyo mogelijk. Op die manier krijgt ze alleen kosten voor bel-sms als ze geen databundel heeft.

2. Of voor jou hetzelfde advies is te geven ligt er aan of je wel of niet Wi-Fi hebt. Dat verhaal is me niet helemaal duidelijk.
Enerzijds heb je geen Wi-Fi // anderzijds zeg je mijn moeder gebruikt ook alleen Wi-Fi.

Simyo rekent GEEN datakosten voor data via Wi-Fi. Simyo staat los van Wi-Fi.
Simyo rekent alleen af op bel - sms ( data dat verbruikt is en/of databundel)

Wanneer je geen datameter hebt of datamonitor op de telefoon, alleen de simyo app, heb je alleen controle op verbruik, niet op verbruik door apps.
Dit kan wel via Onavo Country of My Data manager, ligt aan welk toestel je hebt of dat mogelijk is... Bijvoorbeeld Android of Iphone.
Daarmee, is wel maaltijd na de koffie, heb je meer mogelijkheden om de boosdoener te achterhalen.

Bekijk ook een mijn topic..

.https://forum.simyo.nl/gewoon-slim-92/extra-app-om-data-verbruik-monitoren-grendelen-33113/index1.html#post128673
Misschien is dat interessant voor je.

Lees jouw verhaal nog eens door - lees mijn reactie eens door.
Ik hoor graag van je...een moderator komt hier ook op terug. :)
In afwachting.:)

Groetjes,
Friesian.
Sorry@frysian ik zal het even uitleggen ik heb sinds de nieuwe app van simyo in de gaten dat ik op momenten soms 60 tot 80 mb verbruik terwijl ik geen Wi-Fi heb en mijn data verbruik standaard uit staat normaliter verbruik ik misschien 200 mb van mijn 500 mb abbo. Nu merk ik dus dat dit niet alleen bij mij inene sporadisch veranderd is maar ook al een paar maanden bij mijn moeder die zelfs op 1 dag in 1 beurt 120 mb verbruikt en ook zei gebruikt alleen Wi-Fi. Alle instellingen kloppen voorderest. Ik snap nu dus niet helemaal hoe dit kan? Het gaat dan niet om het tijdstip maar hoe dit verbruik inene om hoog schiet? En nee ik heb geen data ding meter. Behalve van simyo zelf dan.
Beste J.Waltman.

Je geeft geen antwoord op mijn vraag. :)
En uit een recent topic blijkt dat een lopende Internet (verbinding) taak wordt uitgevoerd/afgewerkt
Of dat ook bij jou speelt?
https://forum.simyo.nl/internet-62/verbruik-gemeten-op-verkeerde-tijdstip-komt-dat-33086/index1.html#post128705

Het is wel een apart gebeuren....
Als ik me data en Wi-Fi uit zet dan kan ie toch niet op het internet lijkt me net zoals in de buitenland
Je zegt zonder Wi-Fi verbinding . Heb je een data monitor op je telefoon? Zo ja, wat is daar te zien?
@Angela als data verbruik uitstaat en er geen apps geüpdate worden hoe kan er dan alsnog in 1 klap 90 mb verbruikt worden zonder Wi-Fi verbinding?
@angela.

Dit is een prima voorstel.
Wat mij betreft mag je het gaan regelen.

De internetoptie staat inmiddels uit op mijnsimyo.nl. Dus het lijkt me sterk als dit nog een keer voorkomt.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Maybenl,

Wat goed dat je achter de oorzaak bent gekomen 😃 Ook al is het nogal een vervelende oorzaak, want je had hier absoluut niets aan kunnen doen zo midden in de nacht. Neem het blog nog even door waarin we uitleggen hoe je dit kan voorkomen.

Er is in totaal 2277,27 MB verbruikt. Dit keer het buitenbundel tarief van €0,15 geeft het hoge bedrag. Omdat ik je niet wil laten zitten met dit hoge bedrag, kan ik hem vergoeden tegen extra MB-bundels. Dit is een eenmalige coulance. Mocht dus nog eens voorkomen, kunnen we dit niet meer op deze manier oplossen.

Ga je hiermee akkoord? Dan gaan we het aanvragen voor je.

Groetjes,
Angela
@angela

Ik heb nu de internetoptie uitgezet. Wist niet eens dat die optie bestond op de site.
Ik heb de telefoon doorgespit op zoek naar de dataverbruiker en gekeken wat er nu precies gebeurd is.

Mijn zoontje heeft op een scouting kamp per ongeluk zijn mobiele gegevens aan gezet omdat hij moest bellen voor een opdracht, niet wetende dat dit voor mobiel internet was. Vervolgens is hij naar bed gegaan en is zijn telefoon allerlei updates gaan binnen halen zo te zien. Praktisch al het dataverbruik wat ik kan zien in zijn telefoon is opgemaakt door google services en play store. Het verbruik is opgebouwd tussen 01:00 en 03:00 in de nacht. Dit is een tijdstip dat hij echt al sliep. Hij is pas 12.

Ik snap dat het verbruik er daadwerkelijk geweest en dat hier kosten aan verbonden zijn. Maar om eerlijk te zijn vind ik 350 euro voor 2 uur dataverbruik behoorlijk aan de hoge kant. Ik hoop dan ook dat jullie een beetje coulance willen tonen richting mij en mijn zoontje. Mijn voorstel zou zijn om de kosten voor de hoogste databundel van 4GB in rekening te brengen.
Dat dit eenmalig plaatsvindt lijkt me niet meer dan logisch. Als dit nog een tweede keer gebeurt moet ik me toch schamen.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal,

Wat vervelend om te zien dat er zoveel verwarring is over het MB verbruik. Raytje legt heel goed uit hoe het kan dat er vaker hetzelfde aantal MB's op jullie factuur te zien zijn. Voor het overzicht, plaats ik die uitleg nog even hier:

Die kleine pakketjes data van rond de 60 MB moet je bij elkaar optellen. Het is niet mogelijk dit in z'n geheel te tonen op het verbruik. De reden dat er zoveel verbruik was ligt hem in het updaten van het toestel of een groot aantal apps. Advies is dan ook om dit zo in te stellen dat dit enkel via Wifi kan, helemaal omdat er geen databundel is. Blokkeren gaat vanaf 100 euro per dag of 250 euro per week. Omdat het verbruik bij Simyo aangeleverd word met een kleine vertraging kun je theoretisch al over die 100 of 250 grens zitten alvorens de blokkade actief word.

Het kan heel goed dat updates alleen via wifi ingesteld zijn, maar denk er ook aan dat wifi niet altijd even betrouwbaar is. Bij een haperende verbinding zal jouw telefoon automatisch ondersteuning zoeken op ons netwerk. De verbinding met wifi is er dan nog steeds, maar wordt aangevuld met 3G. Daarnaast zijn er tegenwoordig telefoons waar wifi-assist op ingeschakeld is. Het is ook belangrijk om naar achtergrond processen te kijken.

Waar deze datakosten vandaan komen, dat kan ik je helaas niet vertellen. Ik kan niet inkijken waar de data aan verbruikt is wegens privacyredenen. Je kunt dit gelukkig zelf wel doen. Klik hier om te kijken hoe je kan zien waar het data verbruik aan op is gegaan. Zo kan je achter de boosdoener komen en er in ieder geval voor zorgen dat dit niet meer gebeurt.


Casper geeft in bovenstaand stukje het blog mee waar wordt uitgelegd hoe je kunt zien waar dit door komt. Via dit blog leggen we je ook nog uit wat je kunt doen om binnen je bundel te blijven.

@J.Waltman, als jij je telefoon niet bij je hebt, betekent dit niet dat er geen gebruik gemaakt wordt van het internet. Als de telefoon helemaal uitstaat, zal er geen data verbruikt worden.

@maybenl, het klopt dat wij in veel gevallen redelijk coulant zijn wat betreft de kosten die gemaakt zijn. Elk geval wordt apart bekeken en als je coulance krijgt, zal dit maar eenmalig gebeuren. Het is dus van belang dat we eerst achter de oorzaak komen zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt. Zou je de blogs nog eens willen doornemen? Heb je ondertussen de internetoptie via Mijn Simyo ook uitgezet? Ik hoor graag van je of er meer duidelijk geworden is voor je.

Groetjes,
Angela
Dit is echt bizar!! Mijn moeder heeft hier al maanden last van op momenten dat zij op der werk is en haar telefoon uit staat! Nu de afgelopen 2 dagen bij mij ook inene 200 mb pleite! Ook dat ik mijn telefoon niet bij me heb! Jongens hoe kan dit? Ik dreig nu over me bundel heen te gaan en waarom geen idee??
Ik heb alles zo ingesteld dat er alleen geupdated kan worden via wifi, dus het blijft voor mij duister wat er aan de hand was/is. Wil het heel graag weten om het te voorkomen maar tot nu toe heb ik echt geen idee.
Zie mijn reactie, daarin staat het uitgelegd ☺
Ik heb afgelopen zaterdag elke 5 minuten 59 mb verbruikt. Mijn apps staan ingesteld dat als er meer dan 50 mb ge-update wordt dit via WiFi moet. Weet iemand al was die mens heen gaan? Iedereen schijnt dezelfde hoeveelheden te missen. Is overstappen het beste om dit te voorkomen? Ik ben al een aantal jaren bij simyo , tot nu toe goed.
Die kleine pakketjes data van rond de 60 MB moet je bij elkaar optellen. Het is niet mogelijk dit in z'n geheel te tonen op het verbruik. De reden dat er zoveel verbruik was ligt hem in het updaten van het toestel of een groot aantal apps. Advies is dan ook om dit zo in te stellen dat dit enkel via Wifi kan, helemaal omdat er geen databundel is. Blokkeren gaat vanaf 100 euro per dag of 250 euro per week. Omdat het verbruik bij Simyo aangeleverd word met een kleine vertraging kun je theoretisch al over die 100 of 250 grens zitten alvorens de blokkade actief word. Niet akkoord gaan met betalen gaat niet op. Want hoe vervelend het is, het verbruik is gemaakt. Maar inderdaad, Simyo is vaak coulant. Hopelijk in deze ook 🙂
Goedenavond

Ik had het gistermiddag, ook in kleine blokjes van net geen 60 mb, en voor mij ook onverklaarbaar, ik heb in die paar uur wel heel even de telefoon gebruikt, maar omdat we uit waren maar heel weinig gebruikt, totdat ik een sms kreeg dat ik 80% van mijn data had verbruikt en gelijk erachteraan een sms dat de data op was, en toen gelijk mobiel internet uitgeschakeld, in die paar minuten na de sms is nog eens 43 mb verbruikt buiten de bundel zag ik 's avonds via mijn simyo, echt zo raar en zo onverklaarbaar, let altijd heel goed op wat ik doe, alles is goed ingesteld, had 's morgens nog gekeken voor we weggingen en toen had ik nog een dikke 130 mb, en in een paar uur heb ik dus 174 mb verbruikt, zonder dat ik echt gebruik heb gemaakt van mobiel internet. Ik heb dit nog nooit gehad, doe geen gekke dingen ermee, maar nu durf ik dus geen moblel internet meer te gebruiken, wanneer je zo snel door data heen kunt zijn, zonder verklaarbare reden, heb contact opgenomen met simyo maar dan krijg je inderdaad van die nietszeggende antwoorden waar je niks mee kunt omdat je dat allemaal wel weet en al gedaan heb. Stel dat je de sms pas veel later ziet dan kan er weet ik veel hoeveel data doorheen gaan zonder dat je in kunt grijpen. Ben echt heel benieuwd of iemand weet wat dit is en hoe dat opgelost is en weet hoe het kon gebeuren. Wil het vooral graag weten zodat ik het in de toekomst kan voorkomen en weer gewoon mobiel internet kan gebruiken zoals voorheen. Zet mobiel internet alleen aan wanneer ik geen wifi heb, maar durf nu helemaal niet meer aan te zetten, heb nu ook geen data meer dus kan ook even niet. Ben heel benieuwd hoe dat van u opgelost gaat worden, en of iemand weet hoe het kon gebeuren.
Vriendelijke groeten Grietje
Allereerst bedankt voor de reacties.

De boosdoener is vrij onduidelijk. Ik begrijp er nog steeds niks van dat het allemaal kleine blokjes van 60 mb zijn. Dit is in mijn ogen geen toeval. Het dataverbruik is mijns inziens dan ook totaal vreemd aangezien we in de voorgaande maanden dit nog nooit gehad hebben. de rekening is volgens mij nog nooit meer dan 5 euro per maand geweest. Dan is de rekening van 350 euro ineens belachelijk hoog.

Zeker gezien de kosten van databundels zo laag liggen tegenwoordig. Ik begrijp dan ook niet dat de aansluiting niet eerder is geblokkeerd. Waarom is dit kunnen oplopen tot ruim 100 keer het normale maandtarief is mijn echt een raadsel.

Ik ga dan ook niet akkoord met betaling van dit enorme bedrag. Ik zie Friesian melding maken over de goede coulance mogelijkheden van simyo. ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie voor mij kunnen betekenen.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi maybenl,

Welkom op het forum!

Wat vervelend dat er zulke hoge kosten zijn gekomen in één dag :(

Via de WiFi-verbinding komen er geen kosten via Simyo, maar als de WiFi verbinding wegvalt schakelt het toestel over op andere internetverbindingen zoals die van Simyo. Dan kunnen er onverwachte kosten komen zoals in jouw geval gebeurd is, maar dan in wel hele hoge mate!

Waar deze datakosten vandaan komen, dat kan ik je helaas niet vertellen. Ik kan niet inkijken waar de data aan verbruikt is wegens privacyredenen. Je kunt dit gelukkig zelf wel doen. Klik hier om te kijken hoe je kan zien waar het data verbruik aan op is gegaan. Zo kan je achter de boosdoener komen en er in ieder geval voor zorgen dat dit niet meer gebeurt.

Zoals Friesian zegt, is dit nog gemakkelijker op te lossen door het 'internet op je mobiel' op Mijn Simyo uit te zetten. Zo kunnen er helemaal geen kosten voor het gebruik van internet via Simyo meer komen :D

Is mijn uitleg zo duidelijk en ben je achter de boosdoener gekomen? Ik hoop graag van je te horen!

@Friesian, bedankt voor je duidelijke uitleg!

Groetjes, Caspar
Stuk moet zijn Suuk (6) !
Woordcorrectie. .... ergernis van de hedendaagse kunst. 😉
Dit is wederom een voorbeeld van waar ik ontzettend veel moeite mee heb. Het is volkomen te begrijpen dat je geschrokken bent en ik verwacht je zoontje ook.

Zet op mijn simyo op tabblad (netwerk)instellingen internet uit.
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-simkaart-is-afgesloten-wegens-hoogverbru-285

Lees de info in de link goed door.
Ik hoop dat ik je hiermee alvast een stukje geholpen heb.

Simyo is bekend om hun coulance, daarover kan een moderator meer licht brengen.

Heel veel stuk 6 !
Friesian

Reageer