.

Beantwoord

Hoe komt het dat ik vreemd en onbekend dataverbruik heb op mijn iPhone?


Beste,

Sinds een paar maanden ben ik van een Android telefoon overgestapt naar een iPhone en ik merk bij de iPhone een vreemd internet verbruik.
Bijna dagelijks wordt er op de achtergrond in 1 sessie ±60mb verbruikt zonder dat er bij mijn weten een app veel informatie uitwisselt.
Er is ook geen vast tijdstip aan gekoppeld, soms gebeurt het in de nacht (terwijl ik wifi ingeschakeld heb? een bekend iOS probleem wellicht?)

ik heb 'My Data Manager' geinstalleerd om te proberen te achterhalen waar deze data heen gaat maar ook hier wordt het weggeschreven onder 'Other' en het verbruik van vandaag is al meer dan het internet verbruik van het systeem dus ook dit is het niet.

Is dit een probleem waar meer mensen last van hebben, en hoe is dit eventueel op te lossen?
Het betreft hier een iPhone 7 met de meest recente iOS versie.

Gegroet!
icon

Beste antwoord door Anonymous 6 April 2017, 22:10

Bekijk originele reactie

33 reacties

Wederom bedankt voor de reacties!

@Jihane ik gebruik niet bijzonder veel internet, muziek/video's streamen doe ik niet of nauwelijks. Het nieuws lezen, whatsappen, af en toe Facebook en Snapchat; daar houdt het vaak wel mee op.

Ik heb Facebook er eens af geknikkerd om te kijken welk verschil dat maakt: 2 dagen lang geen vreemd verbruik maar vandaag was dat verbruik er wel weer. Wat mij nu op valt: dit verbruik vind plaats ongeveer een half uur nadat ik geen WiFi meer heb. Ik heb mijn geschiedenis er even op nageslagen en de grotere dataverbruiken vinden opvallend plaats kort nadat ik geen WiFi verbinding meer heb (omdat ik van huis ga).

Werpt dit een ander licht op het verbruik?
Nog een toevoeging op bovenstaande: het verbruik is (bijna altijd) minder dan 60 mb sinds ik alle automatische updates heb uitgeschakeld.
Hoe vaak gebeurt synchronisatie?
Welke synchronisatie?
Badge +7
Hoi Jaccovk,

Wat fijn om te horen dat je verbruik bijna altijd minder is dan 60 MB is nu. Toch al een kleine vooruitgang.

Dat het verbruik vaak plaatsvindt nadat je de wifi verbinding hebt verbroken, is op zich niet zo vreemd. De tijdstippen die je in je verbruik ziet, is namelijk de begintijd van een sessie. Een sessie begint onder andere als er dataverbruik op het netwerk wordt geregistreerd. Als je geen verbinding meer hebt met wifi, en je gaat internetten, wordt er dus nieuw dataverbruik geregistreerd. Dat betekent niet dat je al die MB's precies op dat moment hebt verbruikt. De eindtijd van de sessie zie je namelijk niet.

Ik heb even je verbruik van de 26e erbij gepakt. Ik zie dat er op 26-4-2017 om 7.27 uur een sessie begonnen is van 24.62 MB. Aan de tijdstip van van deze sessie (07:27:06), het tijdstip van de sessie ervoor (23:27:06) en de sessie erna (15:27:06) kan ik zien dat in werkelijkheid één lange verbinding is geweest. Het netwerk geeft om een bepaald aantal uur de gegevens aan ons door. Ze stoppen dan een sessie en beginnen dan een nieuwe, zodat wij je verbruik in rekening kunnen brengen. Je kunt er dus vanuit gaan dat deze datasessie heeft geduurd van 7.27 uur tot 15.27 uur. Over deze tijdsperiode heb je 24.62 MB verbruikt.

Kan dit een en ander verklaren?

Groetjes,
Samantha

@Friesian, bedankt voor het meedenken 🙂
Hoi Samantha,

Dat is exact waar ik op doelde met onderstaande vraag!

....
Kan het zijn dat dit een soort 'verzamelverbruik' over een bepaalde periode van de dag is of wordt dit echt per sessie dat er internet wordt verbruikt geregistreerd?

Groeten, Jacco


Dat verklaard zeker een boel, want gedurende zo'n periode is het een stuk reëler dat daar zo'n verbruik aan hangt.

Het lijkt me daarmee opgelost, mocht er nog gekkigheid voorkomen laat ik het horen maar daar ga ik niet vanuit.

Een fijn weekend gewenst!
Groet, Jacco
Welke synchronisatie?
WhatsApp, mail. Worden media gedownload via uitsluitend Wi-Fi?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jacco,

Wat fijn dat je nu duidelijkheid hebt gekregen 🙂 Ga het de aankomende tijd gewoon nog even in de gaten houden, valt je toch iets op wat je niet kunt verklaren, dan heb je veel tips en middelen gekregen om dit uit te vinden. Geeft dit je geen inzicht, laat het dan gerust weten. We denken dan graag met je mee.

@Friesian, ook jij nog bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Angela

Reageer