.

Beantwoord

Hoe kom ik plots aan zoveel internetverbruik?

  • 16 March 2020
  • 4 reacties
  • 318 Bekeken

 

Ik heb ook een Huawei Pro van 2018 en een prepaid abb. Van Kruidvat.)

Aan Directie  en/of  van Symio

Als consument zijn wij gewend om voordat wij iets kopen of ergens  lid van te worden om

Eerst te kijken waar we het beste zaken kunnen  doen ,daarbij  zijn de prijs van een product

Maar vooral ook de service van een bedrijf  ,bepalend  voor de keuze waar we zaken doen.

Op het moment van de keuze van een telefoon provider was de aanbeveling  van de Consumenten bond  in dit geval mede bepalend  .

Symio is ook nu nog de beste keuze , in service en kwaliteit., volgens de Consumentenbond.

NOU DAT VALT VIES TEGEN ZIE HIER MIJN ERVARINGEN

Aanvankelijk  als prepaid klant toen  dat  goed verliep  ben ik over gestapt  naar een sim only.

(100 bel minuten en 1000mb internet)  dat verliep al enige jaren prima  ,d.w.z.  zowel de belminuten als de 1000 mb heb ik nimmer verbruikt  ,ik heb wel eens gekeken  of dat anders kon ,niet  dus .

Elke maand  werden de niet gebruikte bel minuten en MB’s in de knip van Symio gestort ,zonder tegen prestatie.

En zo werd het 09 maart 2020 ik was op dat moment in DenHelder  en kon bij een Mac Donalds  mijn e-mail lezen via wifi  - ik zag 2 (twee)  E-Mail berichten  van Symio beide ontvangen om 12.38  met

Als inhoud 1e bericht : uw mobiele nummer  is momenteel  geblokkeerd  voor uitgaand verkeer . om te deblokkeren moest ik maar even 100,- overmaken. +

2E bericht  (dus ook om 12.38) inhoud gelijk aan 1e e-mail van 12.38.

Echter het te betalen bedrag om te deblokkeren was opgelopen tot 127,45 en de schuld was inmiddels opgelopen tot   maar liefst minstens 250,-

Vreemd omdat het nummer  volgens het 1e bericht al geblokkeerd werd (1000mb) bij 100,- euro.

Bovendien het blokkeren van de internet MB’s  is logisch en had al bij gebruik boven 1000 MB’s geblokkeerd moeten worden.

Maar blokkeren van de Belminuten is onrechtmatig omdat van de beschikbare 100 belminuten er nog maar enkele waren gebruikt . 

Toen ik de e-mails had gelezen dacht ik nog aan een grappenmaker die even een paar Euro’s wilde scoren .

Toen ik savonds om 22.15 thuis kwam bleek het wel degelijk serieus te zijn . Telefoon van mijn vrouw geblokkeerd en een flinke rekening om te de blokkeren.  

De volgende dag telefoon onderzocht en geprobeerd de gedownloade  MB’s te achterhalen.

Alle instellingen stonden zoals ze al enige jaren staan, updates e.d. uitsluitend als er wifi beschikbaar is .het downloaden en kijken van Films gebeurd uitsluitend via  een LG 4K tv.

En zonodig via een Samsung tablet van 2019.Tab A

Ook via de side van Symio gezocht en gekeken naar de binnen gekomen  pakketjes van 58,59mb.

In totaal 49 pakketjes van 58,59 mb.  A 8,79 e per stuk .

Het downloaden begon om 12 uur 06,03   en eindigde om 12.11.50 .

Vervolgens om 12.11.55 nog een keer 38.62 mb . en vervolgens  niets meer .

Nummer afgesloten ?????  HET OVERBODIGE DOWNLOADEN DUURDE DUS +/_  6MINUTEN

Hoe kan het gebeuren dat er binnen enkele minuten  3,4 GB  gedownload  word ,

Terwijl wij een limit hebben van 1 GB  (1000mb ) zit men dan te slapen bij Symio.?

Ter wijl er in al die jaren nouwlijks gebruik is gemaakt van het pakket ?

Wij zouden dus  3,4 – 1GB = 2.4  gb. Buiten onze bundel hebben verbruikt.

Vervolgens heb ik via de Chat getracht  contact te zoeken met  Symio  ,

Dat lukte best snel,ik heb gechat  met ene PAULINE  die zich na mijn gegevens in te hebben gevoerd ,

Direkt de schuld van het te veel gedownloade bij ons te leggen ,en ging nouwlijks in op mijn gememoreerde feiten van de geschiedenis van enkele jaren .

Vertelde dat ik  mijn mobiel moest controleren op de instellingen ,dat had ik al gedaan maar met enkele nieuwe tips van Pauline nogmaals gedaan .

Conclusie mijn mobiel voldeed aan alle eisen . ik zag wel dat  de instelling van mijn mobiel het  stukje maximaal te downloaden niet was ingesteld .

Dat was ook al die jaren niet nodig geweest . ik heb toch al een maximaal gebruik bij Symio van 1 gb.!!!!

Met PAULINE kwam ik er niet uit, ik vertelde haar dat ik in elk geval  contact zou zoeken met de Consumenten bond waar ik al vele jaren lid van ben,en er later bij Symio op terug zou komen .

Ik vertelde haar dat ik erg teleurgesteld ben in Symio en ik er sterk aan denk om een andere provider

Ging zoeken .

Bij de Consumentenbond moet ik er eerst met Symio uit proberen te komen.

Voordat de Consumenten bond in actie komt

Ik heb die zelfde avond een Contact formulier  (10-03-2020)van symio  ingevuld  en gevraagd om een

Redelijke oplossing . omdat via Symio en mijn telefoon   +/-  2,83  gb boven mijn bundel van Maart is gedownload  stel ik voor  om dat tegen een redelijk tarief te willen betalen .

1 gb. In een bundel kost  8 euro  3 x 8 = 24 euro  buiten de bundel  het dubbele  dus  48,-

Dan blijf ik nog wel vreselijk boos en teleurgesteld in Symio dat dit zomaar kan .

Ik zou binnen 3 dagen antwoord krijgen  ,Het is nu 16-maart 2020 en heb nog geen tegen reactie gekregen.

Op de website  en in andere media  heb ik gezien dat wat mij is overkomen zeker niet uniek is .

En er velen het zelfde is over komen  , ik zal mij inspannen om ook in mijn kennissen kring duidelijk te maken hoe Symio handelt  als er zoiets gebeurd .

Ook bij Senior web ook daar ben ik al jaren lid zal ik gaan vertellen over mijn ervaringen bij Symio

Het is wel een heel verhaal geworden  .en hoop snel een reactie te mogen ontvangen .

Met nog vriendelijke groeten .

Ria        En Bas 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Groentjuh 16 March 2020, 22:41

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@water1fiets Geen inhoudelijke reactie van mij (ben ook klant net als u) maar nu het nog kan haal ALLE persoonlijke gegevens zoals telefoonnummers en adressen weg. Dit is een openbaar forum en de hele wereld kijkt mee (in principe!) Simyo medewerkers kunnen namelijk aan uw inloggegevens op dit forum zien wie u bent en dus om welke aansluiting het gaat.

hoe haal ik nu nog  alle persoonlijke gegevens  uit  het bericht.

plaatsing ging iets te snel .

Reputatie 7
Badge +9

Laat ik beginnen met het volgende:

Op dit forum zijn meerdere soorten gebruikers. Klanten, maar ook medewerkers van Simyo.

De medewerkers van Simyo herken je op dit forum aan dat ze “Moderator” zijn. Ik ben Forum expert. Dat betekend dat ik slechts klant ben. Wel ben ik veel actief op het forum en kan u daardoor veel informatie geven.

U geeft aan dat u een flink verhaal ervan heeft gemaakt. Dat doe ik ook!

U geeft aan dit u een Simyo Sim only heeft met 100 minuten en 1000 MB data. Daarnaast geeft u aan dat u verwacht dat Simyo nadat uw 1000MB dat Simyo dan internet blokkeert. Deze laatste verwachting is helaas onjuist. Nadat uw databundel op is, kunt u op volle snelheid blijven internetten. U betaalt dan echter 0,15 euro per MB.

Als uw databundel 80% verbruik is, ontvangt u op dat moment een SMS bericht waarin u wordt gewaarschuwd dat de databundel op aan het raken is. Bij 100% verbruik ontvangt u een bericht per SMS dat de databundel op is.

Deze berichten worden real-time verstuurd door het netwerk van KPN, zodat uw verbruik dat bepaalde niveau heeft behaald. Deze SMS-berichten daarnaast zijn leidend boven Mijn Simyo, want Mijn Simyo wordt met enige vertraging bijgewerkt.

U kunt via Mijn Simyo 3 dingen doen zodra u deze sms-berichten ontvangt:

  • Niets
    Hiermee voorkomt u niet dat u data buiten de bundel gaat krijgen.
     
  • Een extra databundel van 500MB aanschaffen
    Hiermee breid u de databundel uit met 500MB waarmee u voorkomt dat u buiten de bundel data gaat verbruiken. Deze bundel kan meerdere malen per maand aangeschaft worden.
     
  • Internet voor de mobiel uitschakelen
    Hiermee zet u via Simyo het internet op uw Simyo sim-only aansluiting volledig uit. Door dat op tijd te doen voorkomt u kosten buiten de bundel.

Ik geloof dat u, in dit geval, niets heeft gedaan. Mogelijk komt dat omdat het verbruik zo snel ging dat u daar geen tijd voor had of omdat u mogelijk niet door had dat het toestel zoveel data aan het verbruiken was. Hierdoor bent u dus 0,15 euro per MB gaan betalen voor alle MBs buiten de bundel.

Zodra de systemen van Simyo detecteren dat u boven de 100 euro buiten de bundel per dag en boven de 250 euro buiten de bundel per week heeft verbruikt, dan trekken de systemen van Simyo aan de noodrem en worden alle mogelijkheden om meer kosten te maken geblokkeerd. Deze regeling heet: “Hoogverbruik”. U kunt dan niet meer naar iemand bellen(gebeld worden gaat wel), SMS-berichten versturen (SMS ontvangen gaat wel) en internetten. Hiermee probeer Simyo te voorkomen dat uw rekening nog veel hoger kan oplopen.

Helaas krijgen de systemen van Simyo uw verbruik niet real-time binnen van de netwerk van KPN. Dat kunt u zelf ook zien op Mijn Simyo zelf. Het verbruik op Mijn Simyo loopt achter op uw daadwerkelijk verbruik. Als u heeft gebeld of een SMS heeft verstuurd, dan doet het even totdat u het op mijn Simyo terug ziet. Door deze vertraging is het mogelijk als het verbruik heel hoog ligt, maar wel kort duurt, dat het systeem pas de aansluiting blokkeert als de kosten al veel hoger zijn opgelopen dan de 100 of 250 euro.

Er zijn nu een aantal dingen die u mogelijk kunt doen:

  • U doet er goed aan om te bekijken wat en waardoor er zoveel data is verbruikt.
    Simyo kan u niet helpen met het achterhalen waar uw mobiel zoveel data heeft gebruikt. U geeft aan een toestel van Huawei te gebruiken. Deze toestellen zijn gebaseerd op een systeem genaamd “Android”. “Android” houd per app bij hoeveel data verbruikt wordt. Mogelijk kunt u met de stappen in dit blog bekijken welke app zoveel data heeft verbruikt. Wij helpen u graag zoveel mogelijk verder als met behulp van deze stappen er toch niet uit komt. Wel dient u in dat geval toch nog even te kijken naar wat voor toestel u heeft. Ik gok dat een Huawei toestel heeft, maar daarvan zijn er velen. P10 pro, P20 pro, P30 pro, Mate 20 pro, Mate 30 pro. Vele soorten dus!
     
  • U doet er goed aan om stappen te ondernemen die voorkomen dat u nogmaals buiten uw databundel gaat.
    In dit blog kunt u onder andere lezen hoe u een “Datalimiet“ kunt ”instellen op Android-telefoons”. Uw toestel heeft naar alle waarschijnlijkheid de mogelijkheid om zelf internet op het toestel te blokkeren, nadat u een door u opgegeven hoeveelheid MBs heeft gebruikt. Dit zou in uw geval mogelijk dit probleem hebben voorkomen. Ook hier helpen we graag.

Als klant kan ik niets anders zeggen dat ik overigens het jammer vind dat Simyo geen betere opties aanbiedt om klanten beter te beschermen tegen het ver buiten de databundel gaan. Van plafonds, snelheid knijpen of data blokkeren als de databundel op is tot simpelweg veel goedkoper buiten de bundel kunnen internetten is iets, wat vele klanten al reeds om hebben gevraagd. Welke oplossing Simyo kiest maakt vele klanten niet uit als de soort gevallen, zoals de uwe maar niet meer voorkomen.

Simyo heeft in het verleden goede coulance regelingen gehad, waarover vrij open werd gecommuniceerd en waarmee wij forum experts vaak al onrust konden wegnemen bij klanten. Tegenwoordig worden voorstellen over coulanceregelingen per privébericht aan klanten toegestuurd. Mocht u in aanmerking komen voor zo’n regeling zult u per privébericht of per email door een moderator/medewerker van Simyo benaderd worden. Meer uitleg dan hierboven al reeds staat kunnen ook moderatoren niet geven.

Al ruim 2 jaar leg ik het bovenstaande al uit en sluit ik af met:

Ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen.

Als klanten zien wij dat regelmatig klanten ver buiten hun databundel komen met een zeer hoge rekening als gevolg.

Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?

Dat doe ik nu niet. Simyo zou inmiddels moeten weten dat klanten dit willen en heeft mijn inziens genoeg tijd gehad om stappen te nemen om dit op te lossen. U geeft aan te denken om over te willen stappen naar een andere provider. Ik post graag voor u een opsomming welke providers wel voor de klant gunstigere regelingen hebben, die uw bovenstaande geval onmogelijk maken. Ik verneem het graag van u indien u dit wilt. Hopelijk komt u er echter met een moderator uit.

 

PS. u dient niet allerlei persoonsgegevens in uw bericht te plaatsen. Uw bericht op dit forum is gekoppeld aan de aansluiting waarmee u inlogt op Mijn Simyo. Moderatoren kunnen daarmee uw aansluiting gemakkelijk vinden. Het forum is publiekelijk toegankelijk. Andere klanten kunnen meelezen, zoals u ziet. Deze andere klanten hoeven uw gegevens niet te zien.

Aanvulling:

hoe haal ik nu nog  alle persoonlijke gegevens  uit  het bericht.

plaatsing ging iets te snel .

Helaas kunt u dat niet meer zelf doen. Dat kan slechts tot 1 uur na plaatsing. U had dat kunnen doen door op het drie puntjes menu te klikken en daar te kiezen voor “Wijzigen”. Een moderator zal uw privégevens zo snel mogelijk voor u alsnog verwijderen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Ria en Bas,

 

Ik heb jullie persoonlijke gegevens uit het bericht verwijderd!

 

Wat ontzettend balen dat dit is gebeurd! Ik kan me voorstellen dat jullie op deze manier teleurgesteld zijn in Simyo. Ik zie dat mijn collega jullie verzoek heeft opgepakt en heeft verwerkt. Misschien nog wel belangrijk om erbij te vermelden dat de simkaart niet op zichzelf zomaar internet kan gebruiken. De simkaart werkt in opdracht van het toestel, dus het zou zomaar kunnen dat mijn collega Pauline gelijk heeft en jouw toestel bijvoorbeeld een update over de mobiele data geeft gedownload. Ik snap dat het frustrerend is dat wij niet voor je kunnen zien waar het aan verbruikt is en dat dit zo plots is gebeurd. Om het in de toekomst te voorkomen raad ik jullie aan de instellingen aan te passen.

 

Mocht ik jullie nog ergens anders mee kunnen helpen dan hoor ik het graag.

 

Bedankt Scotsman en Groentjuh!

 

Groetjes,

Daisy

Reageer