.

Beantwoord

Hoe kom ik aan een enorme rekening voor internet?

  • 26 September 2019
  • 1 reactie
  • 254 Bekeken

Op 22 september kreeg ik de welbekende “internet is voor 80% op” melding. Ik heb toen meteen een extra bundel gekocht. Deze ging in op 24 september om 8:56 uur en was onmiddellijk op. Om 9:11 uur begon ik voor buiten mijn bundel te betalen. Ik weet voor een feit dat ik toen over het station liep en geen internet heb gebruikt. Ik had de melding gezien dat mijn nieuwe databundel inging maar heb niet gezien dat om dezelfde tijd een bericht is verstuurd dat de bundel op was. (Binnen een seconde dus) Ik had wel een uur lang slecht internet maar nadat ik mijn telefoon opnieuw opstartte was dat over. Ik heb niks doorgehad. Zag wel dat ik buiten mijn bundel was gegaan in de avond, maar heb toen een nieuwe databundel gekocht. Nooit meer bericht gehad dat deze blijkbaar ook op was. Nu is mijn simkaart geblokkeerd en moet ik €400 betalen aan Simyo.

Ik heb 8 GB internet per maand.
Mijn apps hebben In totaal sinds 2 juli 2018 (meer dan een jaar dus) maar 86 GB verbruikt. Ik kijk geen Youtube, Netflix en dat soort zaken via mobiel internet, die opties staan uit. Ook app/systeem updates, fotosyncing en gedeelte fotostreams staan of uit of gaan alleen via wifi. Wifi assistentie staat uit.

Toch houdt Simyo vol dat ik € 400 aan internet heb verbruikt. Ik zou niet weten waaraan. Ik krijg tot twee keer toe een standaard antwoord dat ik hun blogpost maar moet lezen, hoe ik mijn verbruik kan checken. (Dank Simyo, dat heb ik onmiddelijk gedaan)
Maar ik moet hen nu gaan betalen en geen idee waarvoor, want ik heb dat internet naar mijn idee helemaal niet gebruikt. Maar het staat in hun systeem. (Niet in het mijne)
Mijn telefoon staat goed ingesteld, ik heb tussendoor niks gewijzigd. Ik ga maandelijks heel incidenteel over mijn bundel heen maar sinds ik een verdubbelaar heb eigenlijk niet meer.

Na maanden bezuinigen (de reden dat ik voor Simyo koos) is dat allemaal in 1 klap teniet gedaan. Een bedrag van een halve nieuwe telefoon.... Ik heb ik spijt in alle haren op mijn hoofd dat ik voor Simyo heb gekozen. Ik begrijp nu waarom ze zo goedkoop zijn.

Mijn vertrouwen is compleet weg.
Laat dit een waarschuwing zijn.
icon

Beste antwoord door Daisy 27 September 2019, 12:29

Bekijk originele reactie

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6
Hoi HenrikeD,

Super balen dat je hoge kosten hebt gemaakt, ik snap dat dit niet bewust gebeurd is. Zeker omdat je ook schrijft dat je verschillende opties al uit hebt gezet om dit te voorkomen. Ik heb even meegekeken naar je aansluiting en ik zie dat de waarschuwingsms'jes op tijd naar je zijn verstuurd:

Op 20 september om 09:04 een 80% sms over je 8000mb bundel
Op 20 september om 09:06 is er een bundel van 500mb aangeschaft
Op 24 september om 8:56 een 100% sms over de 8000mb bundel, vanaf dat moment is de 500mb bundel ingegaan
Op 24 september om 09:11 een 80% sms over de 500mb bundel
op 24 september om 09:11 een 100% sms over de 500mb bundel.

Ik snap dat het verwarrend is als je de waarschuwingsms'jes zo vlak achter elkaar ontvangt, maar dan word er in een korte tijd veel internet verbruikt waardoor het netwerk zo vlak achter elkaar het signaal krijgt dat de bundel is verbruikt en daardoor de sms'jes stuurt.

Op 24 september om 10:01is er een bundel van 500mb aangeschaft, tussen 09:11 en 10:01 zijn de internetsessies als buiten de bundel berekend.
Op 25 september om 09:53 een 80% sms over de 500mb
Op 25 september om 11:09 een 100% sms over de 500mb.
op 26 september om 11:20 is je simkaart geblokkeerd wegens hoogverbruik, dat heeft dan dus te maken met de internetsessies vanaf 25 september 11:09. Er was toen geen internetbundel actief op je simkaart. Daardoor zijn de internetsessies als buiten de bundel berekend.

De kosten zijn dus wel terecht omdat er meerdere internetsessies zijn geweest zonder een actieve internetbundel. Simyo heeft je wel elke keer op tijd laten weten wanneer de bundel helemaal verbruikt is. Als je zelf niet bewust op je toestel hebt gezeten is er toch echt iets wat op de achtergrond veel internet verbruikt. Dit kan je dan inderdaad proberen te achterhalen met de link die eerder gestuurd was, je kan deze ook hier terugvinden. Misschien heb je ook nog iets aan deze link.

Uiteindelijk werkt de simkaart in opdracht van het toestel en zou niet uit zichzelf het internet kunnen verbruiken. Het is belangrijk om te achterhalen wat er is gebeurd om dit in de toekomst te voorkomen, jammer genoeg kan ik niet voor je in zien wat er is gebeurd in je toestel en waar de mb's aan zijn verbruikt wegens de privacywet voor je eigen bescherming.

Ik snap dat dit misschien niet helemaal het antwoord is die je graag wilt horen maar ik kan je helaas niet verder helpen met achterhalen wat er is gebeurd.

Groetjes,
Daisy

Reageer