.

Beantwoord

Hoe kan ik opeens zoveel internet verbruiken?

  • 29 August 2016
  • 7 reacties
  • 214 Bekeken

Beste Simyo,

Ik ben al een redelijke tijd een tevreden klant, alleen het weekend ging het voor het eerst mis.
Afgelopen zaterdag kreeg ik een sms-je dat ik op 80% van mijn internet bundel zit. Zo op het einde v.d. maand leek mij dit prima te kloppen. Ik gebruikte het internet bewust mondjes maat die dag, om niet snel door de limiet heen te gaan. Een paar uur later heb ik een sms-je gekregen dat ik 100% door mijn internet bundel heen was. (22:04). Na het zijn van het sms-je (paar minuten later) heb ik gelijk mijn mobiel internet via mijn iPhone uitgezet (22:09). Ik zie vandaag pas dat ik in die paar minuten toch al ca 70 euro verstook. De aangesloten iPhone heb ik net nieuw en het internet instellingen scherm geeft aan dat de 'General - System Service' wel 1,5GB heeft verbruikt afgelopen week. Nu is dat natuurlijk niet helemaal jullie schuld, maar een nieuwe iPhone setting die dat veroorzaakt heeft. Wel is in zo'n geval het lastig als klant op tijd te reageren op zo'n 100% limiet. Ik begrijp dat er een optie is om internet uit te zetten bij het bereiken van de limiet. Ten eerste zag ik het nut hier niet van in omdat ik een paar uur daar voor nog op 80% zat en het internet zelf nauwelijks gebruikte. Ten tweede zou dit dan elke maand handmatig opnieuw aangezet moeten worden?

Op de Simyo website staat: "Je kunt van de eerste tot de laatste dag van de maand MB’s bijkopen. Ook als je bundel nog niet op is. " Wat in mijn ogen suggereert dat wanneer je binnen de maandelijkse periode MB's bijkoopt dit ook wordt verrekent met de totaal verbruikte data over deze zelfde periode. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Netter zou zijn als het er duidelijk bijstaat dat dit niet het geval is of dat de buiten-de-bundel kosten pas berekend zouden worden aan het einde van de maandelijkse abonnementsperiode. Nu heb ik dus een fikse 70 euro 'boete' en een pakket van 500mb's gekocht die dit als nog niet verlichten. Hopelijk snappen jullie in mijn geval waar een paar minuten systeem update dit een flinke domper is.

Hopelijk valt hier iets te regelen.
icon

Beste antwoord door Caspar 30 August 2016, 11:54

Bekijk originele reactie

7 reacties

Hallo Mickflip,

Ik heb hetzelfde probleem maar dan nog even 5 maal erger! Bij mij is een piekverbruik van ca 1700 MB afgeboekt op 26 aug tussen 13.00 en 23.00 uur zonder dat ik heb gemaild maar het is wel afgeboekt en natuurlijk buiten mijn bundel. Een extra rekening van 329 Euro! Ik begin te geloven dat Simyo een storing heeft gehad in deze periode. Zijn er anderen die dit hebben ervaren?
hallo Mickflip en Hteb,
Ik had ook op 26 aug. een piekverbruik van 1100 MB in enkele minuten tijd terwijl mijn normale verbruik 100-150 MB in de maand is. ik gebruik ze enkel om te mailen en was op dat moment verder niet online. Geen sms gekregen en pas na 12 uur een mail, toen was het kwaad al geschied en mijn kaart geblokkeerd. Hoe valt dit te controleren en te verklaren? In mijn geschiedenisverbruik staat hier niets over, ik heb, op aanbeveling van Simyo een bundel van 250 MB, de buitenbundelkosten zijn dan wel heel hoog.
Is hier sprake van een hacker of een virus???? Je hebt hier immers totaal geen invloed op. Ik moet dus betalen voor iets dat ik niet gedaan heb, baas in eigen bundel???
Reputatie 5
Badge +6
Hey iedereen,

ik merk dat jullie allemaal redelijk geïrriteerd zijn door de ongelukken die jullie hebben meegemaakt.
Als eerste wil ik zeggen dat Simyo alles goed doet. Alleen de vertraging van de Simyo app kan soms een klein beetje verwarrend zijn maar dat komt niet door Simyo zelf maar de connectie met KPN want daar moet alles doorheen.
Ik heb zelf prepaid en heb dus altijd de prijs van 0,15euro per MB als je hier dus niet mee oppast gaat het je heel snel veel geld kosten. Echter is dit volkomen aangegeven en is het de bedoeling dat je zelf weet hoever je bent. Daarnaast wordt het aangegeven door 80% en 100% SMSjes bij een abonnement en is het weliswaar met enige vertraging op de Simyo app te zien.
Wat ik jullie maar ook alle andere die dit lezen en een abonnement hebben met internet is een app te downloaden waar je heel nauwkeurig je data kunt inzien en apps ervan kunt weerhouden jouw data te gebruiken terwijl je dat niet wilt. Zo is er op Android het android systeem en google services die soms veel data kunnen gebruiken terwijl je het niet doorhebt en op IOS is het besturingsysteem soms data aan het gebruiken voor dingen als updates, wat ook veel data gebruikt.

Ik ken 2 erg goede apps waarvan ik zelf Dataeye gebruik allebei gratis. Allebei zeker op Android, IOS weet ik niet zeker.

Dataeye

en
Opera max

Met vriendelijke groet,
Paul.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Micklflip,

Wat vervelend dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt door het internet. Goed dat je de sms'jes in de gaten houdt, dit is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je geen extra kosten zult krijgen. Je ziet hoe snel het kan gaan tussen de 80% en 100% sms. Ik raad je daarom aan om goed in te schatten of je extra MB's nodig hebt. Zo kun je die al aanschaffen voordat je bundel op is. Verder kun je natuurlijk ook op elk gewenst moment je internet uitschakelen.

Je hebt net een nieuwe iPhone. Het lijkt me daarom ook dat het gaat om geïnstalleerde apps/instellingen of updates. Het is wel heel handig om na te gaan waar je MB's aan opgaan. Lees daarom eens deze blog. Hier staan hele handige tips in waar je je internetverbruik beperkt kan houden en er wellicht achter kan komen waar je MB's aan op zijn gegaan. Vanwege privacy redenen kan ik dat helaas niet voor je nagaan.

Verder gaf PaulH ook een goede tip. Een dergelijke app is heel handig en zorgt ervoor dat je controle hebt over je internet verbruik. Heel erg bedankt PaulH!

@Hteb Welkom op het forum. Super vervelend dat je zo veel kosten hebt gemaakt. Aangezien je denkt dat wij een fout hebben gemaakt lijkt het me niet dat je weet waar het verbruik vandaan komt. De blog die ik hierboven heb geplaatst is daarom ook heel handig voor jou! Verder raad ik je aan om altijd goed je waarschuwing sms in de gaten te houden. Hierdoor weet je gelijk wanneer je buiten je bundel gaat!

@P.V.Voorwaarts Ook jij welkom op het forum. Wat vervelend dat je beltegoed snel op is gegaan. Voor jou is de bovenstaande blog ook belangrijk om te achterhalen wat er nou zoveel internet verbruikt. Het internet wordt namelijk verbruikt door je toestel. Zodra je weet waar je toestel de MB's aan verbruikt, kan je hier ook echt wat aan doen! Je kunt bijvoorbeeld ervoor zorgen dat bepaalde apps in je toestel geen internet meer verbruiken.

Groetjes,
Caspar
ik wil even mn complimenten geven aan Simyo. ze hebben goed geluisterd en hebben ons euvel goed opgelost.
Chapeau aan Simyo!!
THANKS!

groetjes Hteb
Ik ben bekend met alle data verbruik/ limiet applicaties en tips (als nog bedankt). Jammer genoeg zit ik niet elke minuut met mijn neus in m'n telefoon om notificaties/ limieten in de gaten te houden. Los van het feit dat ik ca 70 euro buiten de bundel heb gemaakt in 5 minuten vind ik de optie om MB's bij te kopen nog steeds misleidend.
Graag betaal ik 5 euro om de bijna 500 MB om mijn maand bundel te vergroten, zodat de ca 450mb buiten de bundel gecompenseerd kan worden. Jammer genoeg doet de tekst zich voor alsof het niet uitmaakt wanneer je de extra MB's in de maand koopt. Nu is dit niet zo want ik moet nog gewoon 70 euro bij betalen voor die 5 minuten en heb ik nu 500mb extra waar ik niks aan heb. Nu is dit natuurlijk een mooi verdien model voor Simyo, maar het komt wel misleidend over. Graag wil ik de extra 500MB's aankoop annuleren.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Hteb,

Mooi dat je blij bent met de oplossing!!

@Mickflip,

Ik ben erg benieuwd wat je zo misleidend vind bij het aankopen van de 500MB. Welke tekst bedoel je precies? We willen wel dat het allemaal duidelijk is, dus wellicht kunnen we met jouw feedback dit aanpassen!!

Ik heb je verder een coulance gegeven omtrent je internetkosten. Ik heb je hier een e-mail over gestuurd. Heb je deze al doorgelezen?

Groetjes,
Caspar

Reageer