.

Beantwoord

Hoe kan ik extreem hoogverbruik buiten de bundel hebben?

  • 12 October 2017
  • 22 reacties
  • 538 Bekeken

Hoi Simyo,

Op 7/8/9 oktober had ik mijn mobieltje uitgeleend aan mijn huisgenoot die graag op Youtube zit. Ik wist dat ik ongeveer 2gb buitenbundel kosten hierdoor zou hebben.
Voor mijn huidige bundel met 1gb en 100 belminuten betaal ik per maand 10,-.
Op dinsdag 10 oktober ontvang ik per mail van Simyo een betaalverzoek of ik 212,- wil betalen voor mijn buitenbundel gebruik.
Als eerste dacht ik: Dit kan niet waar zijn!? Hoe staat dit bedrag in verhouding met mijn contributie van 10,- per maand (inclusief 1gb internet)
Als tweede dacht ik: Waarom is mijn simkaart niet bijtijds afgesloten door Simyo en heeft men gewacht tot ik over de 200,- ga? Bij een kleingebruiker kun je toch niet zo veel internetgebruik verwachten? Misschien is haar simkaart / sms / telefoon wel gehackt!? Dit is geen verzinsel.
Help je klant, doe iets, blokkeer de simkaart al bij 60,- Zo zijn de kosten nog te overzien.
Ik begrijp dat u nog waarschuwingen voor hoogverbruik per smsje meldt. Doe dit niet, want bij mij staat ie altijd uit. Zodat ik niet opgelicht word via een sms aanbieder. Anders dus weer Hoogverbruik waar niemand iets van snapt. Mijn mobieltje staat nu sinds 10 oktober uit. Voor de veiligheid.
Graag wil ik Simyo het volgende verzoeken:
* een coulance regeling, want hoe dan ook zat mijn telefoon op Youtube
* een betere regeling voor de kleingebruiker, zodat ie niet opeens voor onverwacht hoge kosten komt te staan

Met vriendelijke groet,

Redelijk
icon

Beste antwoord door Jihane 14 October 2017, 10:55

Bekijk originele reactie

22 reacties

Enkele opmerkingen, lees eroverheen als ik je tegen het zere been schop.

Eerst zeg je dat je huisgenoot aan wie jij je telefoon geeft, waar jij in principe verantwoordelijk voor bent als gebruiker op wiens naam de sim is geregistreerd, zit op YouTube.
Vervolgens zeg je de telefoon zit op YouTube.

Buiten bundel kosten worden aangegeven 0.15 per MB.
Youtube gaat nogal hard, bij HD filmpjes gaat data nog harder.

Wat betreft coulance daar ga ik niet over, maar wees voortaan wel wat voorzichtiger en denk aan je verantwoordelijkheid. Ook de kosten wanneer geblokkeerd wordt is aangegeven door Simyo.
En Redelijk........ de provider is wettelijk verplicht de waarschuwingssms(jes) te sturen wat betreft data.

Fijne avond nog. ☺️
Hoi Friesian,

Mijn huisgenoot zat op de bovengenoemde dagen op Youtube en haar gebruik was 2,16 gb. Zij mocht mijn telefoon gebruiken. Ik dacht uit te komen op een paar tientjes oververbruik.

Wat mij bevreemd is dat ik als Sim only abonnementhouder bijna 200 euro moet betalen voor 2,16 gb internet (binnen Nederland) buiten mijn bundel. Dit bedrag is hoger dan mijn maandelijkse energienota.

Met vriendelijke groet,

Redelijk
Je zou mijn energienota eens moeten zien. 🙄 😥
Alles staat vermeld op de site. Ook wanneer Simyo over gaat tot blokkade en zelfs tips hoe het te voorkomen.

Dat het je bevreemd, bevreemd mij. Als klant ben je verantwoordelijk voor het verbruik en de kosten die daar mee gemoeid zijn.

Iets met algemene voorwaarden enzo.

Wel coulance vragen maar hand in eigen boezem steken? Best gedurfd..

Maak me nu niet geliefd.. jammer dan..
Hoi Ray,

Bedankt voor je toevoeging, maar je dwaalt af. Ik kan hier gewoon niets mee (?) Ben ik nou benadeeld of niet?

Met vriendelijke groet,

Redelijk
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk dat je verschrikkelijk ben benadeeld....Kom op zeg lees eens goed wat deze jongens schrijven.

Dus niets afdwalen, beetje naïef vind je niet.
Hoi Ray,

Bedankt voor je toevoeging, maar je dwaalt af. Ik kan hier gewoon niets mee (?) Ben ik nou benadeeld of niet?

Met vriendelijke groet,

Redelijk


Jij bent klant bij Simyo (ik ook trouwens).
Jij bent dus verantwoordelijk voor het verbruik van je aansluiting en de bijbehorende kosten (ben ik ook, voor die van mij)
Jij leent je telefoon uit en weet al te vertellen dat je meer dan 2GB buiten de bundel gaat verbruiken / hebt verbruikt.
Jij hebt kosten gemaakt die je had kunnen, nee had moeten weten.

Dus op welk punt dwaal ik af?

Simyo heeft een eenmalige coulance regeling voor klanten die echt onbewust hoge kosten hebben gemaakt. Misschien heb je geluk..
Reputatie 5
Badge +9
Hoi redelijk,

Welkom op 't forum :)

Jeetje zeg, wat jammer dat je zoveel buitenbundelkosten hebt. Je hebt je telefoon uitgeleend aan een vriend en dacht al dat je buitenbundelkosten zou hebben. Op onze website is heel duidelijk te lezen dat één MB buiten de bundel € 0,15 kost. Dan kan je zelf al uitrekenen wat je buiten de bundel zou kunnen gaan betalen. Verder is er ook informatie te vinden over een eventuele blokkade bij hoogverbruik. Je kon dit dus allemaal vooraf weten.

Je bent niet benadeeld, dit zijn namelijk de voorwaarden van Simyo, en er is in mijn ogen niks fout gegaan. Je zegt dat je geen sms'jes kan ontvangen op je telefoon. Hoe heb je dat precies gedaan? Het is namelijk in de toekomst van belang dat je de waarschuwen per sms wel kan ontvangen! Het is overigens bij een Simyo Sim Only niet mogelijk om vast te zitten aan een sms-dienst, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Heb je hier nog vragen over? Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Caspar
Hoi Caspar,

Bedankt voor je reactie namens Simyo. Ik had al eerder aangegeven dat een oververbruik van 2gb niet op een rekening van over de 200,- mag of kan uitkomen. Hier had Simyo tijdig moeten ingrijpen. Daar zijn jullie de beheerder van het netwerk voor. Anders dupeer je hiermee je eigen klant.

Ik begrijp dat Simyo haar eigen beleid wil nastreven om er een beter bedrijf van te worden. Als je echter de marktontwikkelingen volgt zie je dat het mobiele internetten goedkoper wordt. Torenhoge buitenbundeltarieven zijn achterhaald en klantonvriendelijk. De grote broer KPN doet het veel beter. Haar abonnementen zijn tenminste afgeschermd tegen misbruik.

Als toevoeging deel ik je nog mede dat mijn App Berichten in mijn telefoon altijd uit staat (en dat laat ik zo) Iemand ik mijn familiekring is ooit via sms verkeer bedonderd door een sms aanbieder. De schulden liepen toen zeer hoog op, terwijl de provider van niets wist. Heel vervelend allemaal.

Ten slotte kan ik uit je berichtje afleiden dat de gemaakte kosten mijn eigen schuld zijn. Hier kan ik niets mee. Ik had gevraagd om een coulance regeling. Zelf had ik al 100,- overgemaakt naar Simyo. Lijkt mij een mooi bedrag voor 2gb Youtube. Ik heb er in elk geval hard voor moeten werken.

Hierbij verzoek ik Simyo opnieuw om met een duidelijke coulance regeling te komen, daar Simyo in gebreke is gebleven. Hierdoor zijn er onwerkelijk hoge tariefkosten ontstaan voor 2 GB internet buitenbundel kosten. Ik als klant voel mij hierdoor gedupeerd.

Met vriendelijke groet,

Redelijk
Simyo is geen beheerder van het netwerk.

Een coulance regeling kun je niet afdwingen.

Providers zijn wettelijk verplicht om bij 80 en 100% verbruik van de bundel de klant hier over te waarschuwen. Dit is een netwerkbericht en komt binnen als een sms. Als klanten dat blokkeren of negeren is dat hun verantwoording.

Je bent als klant zelf verantwoordelijk voor de gemaakte kosten waarvan de tarieven duidelijk vermeld staan op de site. Daarbij ben JIJ akkoord gegaan met de tarieven door klant te worden en dus de algemene voorwaarden te accepteren.


Hierbij verzoek ik Simyo opnieuw om met een duidelijke coulance regeling te komen, daar Simyo in gebreke is gebleven.


Oja? 🤔

Je hebt bewust die 2GB verbruikt (kamergenoot), dan had je jezelf ook bewust van moeten maken wat de kosten en gevolgen zijn.

Ik wens je veel succes, al ben ik bang dat je van een koude kermis thuis gaat komen.
Hoi Ray,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zo kunnen we van elkaar leren. Helaas deel ik je mening niet. Ik beslis wie mijn telefoon mag gebruiken, want ik betaal de rekeningen. En op dit moment probeer ik er alleen maar achter te komen waarom ik zo veel moet betalen aan Simyo.

Met vriendelijke groet,

Redelijk
Waarom je zoveel moet betalen heb jij en Simyo uitgelegd. En als jij de rekeningen betaald dan is het toch klaar? En Simyo is een dochter van KPN. Is KPN dan haar grote broer?

Verantwoordelijk!
Hoi Friesian,

Bedankt voor je reactie. Helaas werkt het zo niet. Simyo is in gebreke gebleven door mij niet tijdig te waarschuwen voor oververbruik. Ze hadden mij kunnen bellen (als het goed is hebben ze mijn telefoonnummer of zie ik dit verkeerd?)

Voor 2,16 GB oververbruik betaal ik meer dan 200,-
Voor dit bedrag kan ik een televisie inclusief netflix abonnement kopen.

Met vriendelijke groet,

Redelijk
Tuurlijk beslis jij aan wie jij je telefoon uitleent. Heb ook nergens schreven dat je dat niet mag, dus waar je dat vandaan haalt, geen idee. Neemt niet weg dat je , ondanks het uitlenen, zelf verantwoordelijk bent en blijft voor de gemaakte kosten. Die kosten waarvan jij wilt weten waarom ze zo hoog zijn. Kosten die je je van te voren eigen had moeten maken. Want als je dat had gedaan dan had je kunnen weten dat het 15 cent per MB buiten de bundel is en had je waarschijnlijk geen hoge rekening gehad. Maar in plaats daarvan probeer je Simyo in gebreke te stellen en een coulance af te dwingen.

Is een beetje omgekeerde wereld vind je zelf ook niet. Simyo heeft zich aan haar wettelijke verplichtingen gehouden, nu jij nog 😉

Oh en ik geef geen meningen, ik stel feiten.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen 😉


Op 7/8/9 oktober had ik mijn mobieltje uitgeleend aan mijn huisgenoot die graag op Youtube zit. Ik wist dat ik ongeveer 2gb buitenbundel kosten hierdoor zou hebben.

Beste Redelijk.

Wanneer jij van tevoren rekening had gehouden met extra kosten door JOUW daden dan had je toch om kosten waarvan je wist dat ze zouden komen, dat schreef je zelf, iets kunnen doen... Mice en place.

Waarom heb je dan GEEN bundels van 500 MB bijgekocht? Dat is wat ik niet begrijp.

Trouwens wanneer ik naar de supermarkt ga dan komen er geen boodschappen in het karretje van "mijn buurman" en mij. En betaal daardoor alleen voor door mij gemaakte keuze van producten/dienstverlening.

En dat is nu net wat jij bij Simyo NIET hebt gedaan.

En voor de duidelijkheid onze adviezen zijn ertoe bedoeld als middel waarmee je dit soort zaken in de toekomst kunt voorkomen. Jij hebt de keuze of je ze wilt gebruiken.

Fijne avond en fijn weekend. 😎
Hoi Friesian en Ray,

Sorry dat ik jullie nu in 1 keer beiden beantwoord. Ik begrijp dat jullie vinden dat ik ongelijk heb en dat ik het zelf maar moet uitzoeken met Simyo.

Daar ben ik al mee bezig.

Ik stel jullie adviezen zeer op prijs, maar ik kom er geen stap mee verder. Respect voor hoe jullie omgaan met mijn topic. Er zijn soms ook wel constructieve adviezen gegeven.

Maar dit zijn mijn vragen en mijn antwoorden liggen bij Simyo.

Met vriendelijke groet,

Redelijk
Beste Redelijk,

Je schreef eerder dat je gebeld had willen worden. Zie jij het echt voor je dat Simyo al hun klanten gaat bellen omdat ze over hun bundel heen zijn? Simyo verstuurd die wettelijk verplichte berichten waarvan jij zegt dat je ze geblokkeerd hebt. Dat is aan jouw, niet aan Simyo.

Ik laat het verder ook bij Simyo, maar niet voor dat ik onderstaand geschreven hebt.

Want wat ik bij jouw volledig mis is het feit dat je op geen enkele manier laat blijken dat het misschien ook wel een ietsie pietsie je eigen schuld zou kunnen zijn. Want ik vind, ja nu geef ik wel een mening, dat het wel bij jou ligt. Jij hebt je verantwoording niet genomen als klant zijnde. En dat is weer een feit.

Succes, fijn weekend.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Redelijk,

Ik snap goed je, bovenal, baalt van deze hoge kosten. Ik heb het idee dat we hier allemaal uitvoerig naar hebben gekeken, en ik ben dus bereid je een coulance aan te bieden. Ik stuur de details hiervan per e-mail toe. Ook zal ik je aansluiting meteen deblokkeren. Je geeft aan dat je die € 100,- al hebt betaald. Ik zie dat nog niet terug, maar is dus niet erg als je dat nog niet hebt gedaan. Want die kosten neem ik ook mee in de regeling.

Hou je er rekening mee dat deze regeling eenmalig is? In de toekomst wil ik je vragen om die sms'jes nauwkeurig in de gaten te houden 🙂 Hoewel ik ook snap dat ze ditmaal door je vingers geglipt zijn.

Ook heb ik 1000 extra MB's toegevoegd aan je aansluiting. Je kunt deze MB's activeren door in te loggen op Mijn Simyo en daar het cadeautje uit te pakken. Met deze MB's kun je dan de rest van de maand nog vooruit.

Ik hoop hiermee je weekend een goed begin te geven.

Heb je nog andere vragen?

@ Ray en Friesian, dank voor het meedenken, heren!

Groetjes,
Jihane
Dit verbaasd me...onbegrijpelijk......
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Friesian,

Ik snap dat je je verbaast dat Jihane wel een coulance geeft en ik in eerste instantie niet.

Jihane heeft het met mij overlegd voordat ze een coulance gaf. We vonden de situatie voor de klant erg vervelend. Ondanks dat het eigen schuld is, proberen we ons altijd coulant op te stellen en vanuit de klant zijn of haar perspectief te kijken. Hierdoor hebben we in dit specifieke geval een coulance gegeven.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
Hoi Simyo,

1.) Op 7/8/9 oktober had ik mijn mobieltje uitgeleend aan mijn huisgenoot die graag op Youtube zit.
2.) Ik wist dat ik ongeveer 2gb buitenbundel kosten hierdoor zou hebben.
3.) Misschien is haar simkaart / sms / telefoon wel gehackt!? Dit is geen verzinsel.


Graag wil ik Simyo het volgende verzoeken:
* een coulance regeling, want hoe dan ook zat mijn telefoon op Youtube
* een betere regeling voor de kleingebruiker, zodat ie niet opeens voor onverwacht hoge kosten komt te staan.

Beste Caspar.

Ik stel me vragen bij dit topic..... heb een aantal zaken op een rijtje gezet.
Wanneer de TS zijn/haar telefoon uitleent aan een huisgenoot, waarom is dan haar simkaart gehackt? De TS kreeg toch buiten bundel kosten doordat hij/zij het toestel uitleende en wist dat heel goed van tevoren.

Maar waar het in de kern echt om gaat is dit.
Na jouw eerdere reactie had ik nadat een aantal reacties de revue waren gepasseerd verwacht dat een moderator zich zou melden met een voorstel - een betalingsregeling, niet een coulance EN een kado bij opzet.
Kijk een ongelukje en dan een coulance, wellicht een MB-kado, had ik eerder begrepen.

Ondanks dat het eigen schuld is, proberen we ons altijd coulant op te stellen en vanuit de klant zijn of haar perspectief te kijken. Hierdoor hebben we in dit specifieke geval een coulance gegeven.

Over je reactie heb ik geen vragen behalve dan dat er wel verbazing is over het uiteindelijke......niet verwacht.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Friesian,

Bedankt dat je je bericht nog even hebt verduidelijkt. Er is dus in goed overleg besloten om een coulance aan te bieden. Als je verder nog vragen hebt hoor ik graag van je.

Groetjes,
Caspar

Reageer