.

Beantwoord

Hoe kan het dat mijn internetbundel pas een dag later in is gegaan?


Beste Simyo,

Volgens mij is de informatie die de klant krijgt bij het inschakelen van een internetbundel niet helemaal correct. Er staat dat deze bij het activeren direct in gaat. Nu heb ik in de ochtend van 01-07-2018 een internetbundel geactiveerd en hier 's middags als test gebruik van gemaakt.

Tot mijn verbazing constateer ik dat ik kosten buiten de bundel heb gemaakt. Als ik de informatie over mijn bundels bekijk, blijkt dat de bundel niet op 01-07-2018 begint, maar pas de volgende dag, op 02-07-2018.

Wellicht is het handig om de informatie aan te passen bij het inschakelen van de bundels, opdat de klant weet dat ze hier pas de volgende dag gebruik van kunnen maken. Bij mij was het slechts € 1.- omdat ik het slechts als test gebruikt heb. Daar zal ik geen boterham minder om eten. Maar als ik er direct volop gebruik van had gemaakt, dan zou het toch een nare verrassing zijn geweest!

Met vriendelijke groet,

Patrick de Graas.
icon

Beste antwoord door Niels 6 July 2018, 17:33

Bekijk originele reactie

27 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Die ervaring deel ik niet, heb diverse malen een internetbundel besteld vanuit geen bundel en deze ging daadwerkelijk direct in.

Binnenkort weer 1 bestellen, zal eens kijken dan.
Misschien heeft er iets mee te maken dat het op een zondag was?
Reputatie 6
Badge +5
Hi PatrickG

Leuk om je weer terug te zien op het Simyo Forum!

Ik begrijp de verwarring heel goed. Het is vreemd om op Mijn Simyo terug te zien dat de bundel een dag later in zou zijn gegaan. Echter gaat het hier om een weergavefout, je bundel is wel degelijk op 1 juli gestart. Ik heb je aansluiting er even bij gepakt en zie al waar het verbruik vandaan komt. Omstreeks 12:35 heb je je internetbundel aangeschaft, die is direct ingegaan. Het internetverbruik heeft echter al eerder plaatsgevonden, namelijk 09:10 's ochtends. Vandaar de € 1,04 buiten de bundel. Op het moment dat je geen internetbundel aan hebt staan, gaat deze meteen in als je hem aanzet. Is het zo duidelijk?

Overigens heeft dit allemaal niks te maken met dat dit op een zondag was ;)

Bedankt voor je reactie, Ron H!

Groetjes,
Niels
Hoi Niels, bedankt voor je reactie.

Volgens mij klopt er iets niet met de tijden

Dat de bundel omstreeks 12:35 is aangeschaft zou goed kunnen.
Alleen het verbruik om 9:10 kan niet kloppen. Ik ben tot ca. 13:00 thuis geweest. Thuis staat mijn telefoon altijd op de wifi. Eigenlijk gebruik ik vrijwel altijd wifi op mijn telefoon, maar ik heb nu een databundel aangeschaft i.v.m. de kortingsactie.

Zondagmiddag ben ik naar een evenement geweest en toen heb ik de mobiele gegevens even aangezet om wat als test wat nieuwspagina's en facebook te bekijken. Dat zal pas op zijn vroegst rond een uur of 15:00 zijn geweest. Maar tot afgelopen donderdag was mijn bundel nog volledig intact.

Zou jij, of een collega van jou iets voor me na kunnen kijken?
Want als ik naar de specificaties van het internetgebruik kijk, dan kom ik inderdaad die 9:10 tegen. Maar dat klopt dus niet.

Maar dat geldt niet alleen voor zondag. Willen jullie na gaan wanneer er internet is verbruikt op donderdag 5 en vrijdag 6 juli?

Volgens de Simyo app is er op donderdag 6 juli om 9:22 internet verbruikt. Dat kan niet kloppen, want toen was ik op mijn werk, waar ik gebruik maak van het wifi netwerk. Ik heb pas internet gebruikt omstreeks 16:00.

Vrijdag geeft de app aan dat er om 14:48 internet is verbruikt, maar dat kan niet kloppen, want ook toen was ik op mijn werk. Ik heb wel gebruik gemaakt van internet, maar dat kan pas op zijn vroegst rond 18:00 zijn geweest.

Als er inderdaad een verschil zit tussen het werkelijke tijdstip van internet gebruik en het tijdstip die de simyo app registreert, dan is dat voor mij wel van belang om te weten om eventuele nare verrassingen in de toekomst te voorkomen,


Met vriendelijke groet,
Patrick.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Patrick,

Goed dat je dit nog even navraagt. Ik snap dat die tijden wat verwarrend zijn, zeker als je ervan uit gaat dat je verbonden bent met een WiFi-verbinding.

De verbruiksdatum is het daadwerkelijke moment waarop je verbruik heeft plaatsgevonden. Dit verbruik wordt geregistreerd door de zendmast van het netwerk waarmee je verbonden bent. Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar ons, waarna we je verbruik kunnen bijwerken. In de specificatie zie je dus het daadwerkelijke tijdstip van het verbruik en bij je overzicht kun je terugzien op welk moment dit verbruik voor het laatst is bijgewerkt.

Op een of andere manier heeft je telefoon dus in plaats van op de WiFi gebruik gemaakt van internet via het mobiele netwerk. Dit kan te maken hebben met een schommelende WiFi-verbinding en komt nog vaker voor als je de optie voor 'wifi-assistentie' of 'slimme netwerkwissel' aan hebt staan op je telefoon. Kun je dit nakijken via de instellingen van je telefoon? Op deze pagina lees je er meer over. Om er zeker van te zijn dat je telefoon niet zomaar overspringt naar het mobiele netwerk, raad ik je aan om de optie voor internet uit te zetten via Internet en Bellen op Mijn Simyo als je toch gebruik kunt maken van de WiFi. Zo voorkom je dat je telefoon ongemerkt toch verbinding maakt met het mobiele netwerk. Op 5 en 6 juli is er op beide dagen in de ochtend verbinding gemaakt met het internet.

Waaraan de MB's op die tijdstippen precies zijn verbruikt kan ik helaas niet zien. Net als de inhoud van je sms'jes, mogen we niet registreren wat je doet op het internet. In sommige telefoons is dit wel te achterhalen. Op deze pagina vind je daar meer over. Houd er rekening mee dat je telefoon ook internet kan verbruiken als je er zelf niet actief gebruik van maakt. Dit heeft te maken met apps die op de achtergrond moeten synchroniseren of automatisch worden bijgewerkt.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Els
Hoi Els,

Dan denk ik dat ik het zelf even bij moet houden om een goede berekening te kunnen maken over de tijdstippen daadwerkelijk gebruik en geregistreerd gebruik. Ik heb namelijk standaard "mobiele gegevens" uit staan. Ik zet deze pas aan zodra ik internet ga gebruiken en zet het direct weer uit wanneer ik klaar ben.

Vandaar dat ik precies weet vanaf welke tijdstippen ik internet heb verbruikt, omdat ik het bewust heb aangezet.

Als de telefoon ongemerkt verbinding zou maken met internet, dan zou het veel vaker moeten zijn voorgekomen. Het lijkt mij niet dat dat net precies toevallig is op de dagen dat ik daadwerkelijk bewust gebruik heb gemaakt van internet.

Daarnaast zou ik dan ook verwachten dat ik de tijdstippen dat ik bewust internet heb verbruikt bij de specificatie terug zou zien, maar dat is niet het geval.

Nu heb ik 08-07-2017 als test bij een evenement een foto op facebook geplaatst, zodat ik het precieze tijdstip van gebruik kan nagaan. Dit was om 16:08, terwijl dit volgens de gebruiksspecificatie 14:39 is geweest.

Ik denk dat het voor mij het handigste is om na aanschaf van een databundel hier pas vanaf de volgende dag gebruik van te maken.

Groetjes,

Patrick
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Patrick,

Ah, ik snap wat je bedoelt. Je maakt inderdaad bewust gebruik van het internet.

Slim dat je je internetverbruik hebt bijgehouden! Ik zie inderdaad dat er een internetsessie om 14:39 uur geregistreerd is. Ik heb op het netwerk gekeken en het verbruik heeft echt om 14:39 uur plaatsgevonden. Ik vind het vreemd dat de tijdstippen niet kloppen. Is het tijdstip automatisch ingesteld in je telefoon?

De internetbundel wordt gelijk geactiveerd zodat je meteen kan gaan internetten. Als het voor jezelf handiger is om de bundel de volgende dag te gebruiken, kan je dit zeker doen.

Groetjes,
Ashweeta
Hoi Ashweeta,

Precies omdat ik mijn internet zo bewust gebruik is het zo raar dat de tijdstippen niet kloppen. Kan me ook moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die iets dergelijks heeft.


De internetbundel wordt gelijk geactiveerd zodat je meteen kan gaan internetten.
Groetjes,
Ashweeta


Ik ben blij dat ikzelf hier wat sceptisch en terughoudend over was en het eerst zelf wilde testen. Als ik direct activiteiten had gedaan die veel data verbruiken had ik een flinke rekening gehad. Ik hoop ook dat dit niet bij meer mensen voor zal komen.

Op zich zou ikzelf zolang ik mijn internetbundel behoud hier geen problemen mee krijgen denk ik, want waarschijnlijk ga ik toch niet over mijn bundel heen en ik denk dat het alleen problemen zou kunnen geven wanneer mijn nieuwe bundel in gaat en mijn oude op is. Dan zou ik in de veronderstelling kunnen zijn dat mijn nieuwe bundels zijn ingegaan, terwijl deze door de verkeerde tijdsaanduidingen niet ingegaan zouden zijn.

Wellicht is het alleen wanneer ik opnieuw een internetbundel aanschaf dat die dan in mijn geval niet direct in zal gaan, wat toch vreemd blijft...

Als ik bij het opnieuw aanschaffen van een internetbundel een dag wacht, dan zal dit verschil hopelijk ondervangen zijn.

Voor wat betreft het tijdstip van mijn telefoon: De klok staat op automatisch tijd en datum en op automatische tijdzone.

Voor wat betreft 08-07-2018:

Zie onderstaand het tijdstip waarop de foto op facebook is geplaatst en het tijdstip waarop de foto is gemaakt.

Ik heb alleen internet even ingeschakeld om de foto te plaatsen en wat door mijn newsfeed te scrollen en nieuwsitems te bekijken. Wat gebruikte MB's betreft zie ik niet echt vreemde dingen, maar ik zal dit komende tijd wel goed in de gaten blijven houden.

Ik zal tegen de tijd dat de nieuwe bundel ingaat weer even extra opletten of er nog bijzonderheden zijn.

Mocht er overigens nog iemand zijn die een verklaring of oplossing voor dit raadsel heeft, dan hoor ik dat uiteraard graag!

Groetjes Patrick

Reputatie 7
Badge +9
In het verleden is volgens mij op dit forum wel eens een groot uitzoek topic geweest over welke datum/tijd bij zo'n datasessie staat. Begintijd van de datasessie, eindtijd van de datasessie en wanneer zo'n datasessie nou precies begint en eindigt.

Het is was niet deze, maar wel een soort gelijk topic (maar uitgebreider). Is het mogelijk dat met 4G het toestel van PatrickG om 14:39 al een datasessie actief had, zonder data te verbruiken? En dat in die sessie gewoon het verbruik van 16:08 is opgenomen? En wat nu als PatrickG dan om bijvoorbeeld 15:00 een databundel had genomen?

Persoonlijk zie ik in mijn factuur van Mei bijvoorbeeld terug dat meestal vroeg in de dag een datasessie begint die veelal tot aan de middag duurt (precies 8 uur in de ochtend en precies 16 uur in de middag kan soms dagen volhouden). In werkelijkheid slaap ik wanneer ik nog wanneer die datasessie begint, zie ik geen nieuwe sessie wanneer ik van huis vertrek (en dus daadwerkelijk data ga gebruiken) en bij mijn werk aankom. Zowel thuis als op werk heb ik wifi, dus zou je verwachten dat juist die reis daartussen als datasessie omhoog komt, toch? Op Mijn Simyo zie je dat echter niet zo.
Reputatie 7
Badge +6
In het verleden is volgens mij op dit forum wel eens een groot uitzoek topic geweest over welke datum/tijd bij zo'n datasessie staat. Begintijd van de datasessie, eindtijd van de datasessie en wanneer zo'n datasessie nou precies begint en eindigt.

Het was een topic van @Ray Deze is tijdelijk van het forum gehaald door Angela, totdat er meer duidelijkheid over was.
Behoorlijk poosje geleden al😉

Het is was niet deze, maar wel een soort gelijk topic (maar uitgebreider). Is het mogelijk dat met 4G het toestel van PatrickG om 14:39 al een datasessie actief had, zonder data te verbruiken? En dat in die sessie gewoon het verbruik van 16:08 is opgenomen? En wat nu als PatrickG dan om bijvoorbeeld 15:00 een databundel had genomen?


Dat had gekund, ware het niet dat om 14:39 "mobiele gegevens" uit stond. Ik zet dit pas aan wanneer ik daadwerkelijk gebruik van internet ga maken. In het door jou aangehaalde topic is de databundel via het mobiele netwerk aangeschaft, waarna in deze zelfde sessie verder ge-internet werd.

In mijn geval heb ik via wifi een databundel aangeschaft en pas enige uren later de mobiele gegevens aangezet. Gedurende de looptijd van een internetbundel maakt het op zich niet zoveel uit op welke tijdstippen het gebruik wordt geregistreerd, zolang de gebruikte MB's maar aardig kloppen.

Maar op het moment dat je een databundel via wifi aanschaft en deze wilt gebruiken, maar het gebruik wordt op een tijdstip geregistreerd vóórdat je de databundel had, wordt het een heel ander verhaal.

Dan worden er daadwerkelijk ten onrechte kosten buitenbundel in rekening gebracht. Nu lig ik in dit geval van die ene euro niet wakker, maar ik zou toch graag willen weten hoe dit kan.

Stel dat ik bijvoorbeeld geen internetbundel meer heb, en ik weet op de dag zelf pas dat ik later die dag mobiel internet nodig heb. Dan schaf ik van te voren via wifi een databundel aan, maar ik heb dan geen idee vanaf welk tijdstip ik deze dan kan gaan gebruiken.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi PatrickG.

Omdat het forum openbaar is kan iedereen je reacties en bijlages zien. Daarom heb ik je Facebooknaam even verwijderd uit je afbeelding hierboven.

Ik vind het net als jij behoorlijk vreemd dat je op jouw telefoon 'mobiele gegevens' uit had staan en dat je telefoon toch MB's heeft verbruikt. Wel heb ik een aantal vermoedens waar het aan kán liggen.

Op Mijn Simyo kun je via Internet en Bellen instellen of jouw simkaart mobiel internet kan gebruiken. Als de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' hier uit staat dan kan er geen internet verbruikt worden. Staat de optie in Mijn Simyo wel aan, dan denk ik dat er een app / functie in je telefoon op de achtergrond gegevens verbruikt ondanks dat je 'mobiel internet' uit hebt staan. Koop je altijd een internetbundel via wifi voordat je hem gebruikt? Dan raad ik je aan om de instelling in Mijn Simyo uit te zetten wanneer je geen internetbundel hebt. Dan kun je na het aanschaffen van je internetbundel de optie weer aanzetten. Mijn advies is om in dat geval je telefoon te herstarten.

Een andere mogelijkheid is dat de verbruiksgegevens iets later bij ons binnen zijn gekomen waardoor je een ander moment ziet staan in Mijn Simyo dan het moment waarop je internet gebruikt hebt.

Gebruik je in jouw Swift 2X trouwens twee simkaarten of alleen die van ons? Als je er twee gebruikt is het des te belangrijk om alles goed in te stellen natuurlijk. Als je helemaal controle wilt houden kun je ook nog een datalimiet van 0,00 GB instellen in je telefoon. Dat doe je via Instellingen > Verbindingen > Datagebruik > Mobiele datagebruik. Hierbij geef je aan dat jouw telefoon mobiele data blokkeert bij de ingestelde limiet. Wanneer je wél weer een internetbundel gaat gebruiken kun je deze limiet opschroeven naar de omvang van je bundel óf het limiet verwijderen. Een beetje omslachtig, maar in mijn persoonlijke ervaring (Samsung Note 😎 werkt dit heel goed.

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@ Groentjuh en Ron H bedankt voor het meedenken. Het topic van Ray komt me niet bekend voor, maar klinkt wel erg interessant. Als ik hem tegenkom en het is relevant dan horen jullie het.

Groetjes,
Thomas
Hoi PatrickG.

Koop je altijd een internetbundel via wifi voordat je hem gebruikt? Dan raad ik je aan om de instelling in Mijn Simyo uit te zetten wanneer je geen internetbundel hebt.
Dan kun je na het aanschaffen van je internetbundel de optie weer aanzetten. Mijn advies is om in dat geval je telefoon te herstarten.


Ik heb nooit eerder een internetbundel gekocht, dit is mijn eerste (vanwege de kortingsactie en vanwege het feit dat ik binnenkort op vakantie ga waarbij ik internet nodig zou kunnen hebben)

Normaal maak ik altijd gebruik van wifi. (ik vind het niet zo belangrijk om overal direct appjes oid te krijgen, ik beantwoord ze dan wel wanneer ik weer wifi heb)



Ik heb mijn Wileyfox sinds halverwege januari, waar alleen een Simyo simkaart in zit. In het andere slot zit een SD kaart.

Ik heb sinds de aanschaf één keer eerder internetkosten buiten mijn bundel gehad. En dit is ook correct, want ik moest toen even iets opzoeken op internet en ik had geen databundel. Deze extra kosten nam ik dus voor lief. Ik heb toen dus heel bewust mobiele gegevens aangezet, opgezocht wat ik wilde weten, en toen mobiele gegevens weer uitgezet.

Daarnaast heb ik voor mijn "simjaardag" eens 1000 MB gratis gekregen, waar ik ook gebruik van heb gemaakt. Ik heb in die periode ook geen buitenbundelkosten gehad.

De extra kosten waren tot recent dus naar verwachting. Als een app op de achtergrond, zonder dat ik het zou weten MB's zou verbruiken, dan zou ik dus vaker kosten buiten mijn bundel gehad moeten hebben, met name ook op dagen dat ik in zijn geheel geen internet gebruikt heb. Maar alle dagen waarop internetgebruik is geregistreerd kloppen, alleen de tijdstippen niet.



Een andere mogelijkheid is dat de verbruiksgegevens iets later bij ons binnen zijn gekomen waardoor je een ander moment ziet staan in Mijn Simyo dan het moment waarop je internet gebruikt hebt.


Dan zou ik in de app een tijdstip moeten zien dat later is dan het daadwerkelijke gebruik i.p.v. vroeger.

Voor wat betreft de buitenbundelkosten, die kunnen dus met geen mogelijkheid kloppen. Sowieso zit ik op zondagochtend om 09:10 nog niet met mijn telefoon in de hand. Daarnaast heb ik 's middags rond 15:00 bewust internet gebruikt, dus zou ik, indien ik daadwerkelijk om 09:10 internet gebruikt zou hebben, óók een gedeelte van mijn databundel gebruikt moeten hebben. Echter, de eerste MB's zijn pas donderdag van mijn bundel afgegaan.



Is volgende wellicht een idee om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen:

Als ik weer een internetbundel aanschaf en de eerste activiteit die ik op internet doe een bericht op dit forum is met de mededeling dat ik een internetbundel heb aangeschaft en nét voordat ik het bericht postte het schuifje "mobiele gegevens" heb aangezet?

Dan heb ik voor Simyo aantoonbaar het tijdstip van het eerste internetgebruik. Dat is immers na te gaan op het forum.
Mochten er dan inderdaad hoge kosten voortvloeien buiten bundel omdat het verbruik ten onrechte binnenkomt met een tijdstip vóórdat ik de bundel had, dan zou ik deze terug kunnen vorderen.

Het enige argument zou dan kunnen zijn dat ik stiekem 's morgens internet heb gebruikt en 's middags pas een bundel heb aangeschaft. Maar als ik de bundel dan via wifi heb aangeschaft, is dat natuurlijk niet logisch...
Reputatie 4
Badge +3
Hoi PatrickG,

Een korte samenvatting van de voorgaande berichten.

Als je een internetbundel aanschaft, gaat deze per direct in. Je kan eventueel je telefoon opnieuw opstarten na het aanzetten van de netwerkinstelling 'Internetten in Nederland' op Mijn Simyo. Zo wordt de instelling ook geactiveerd op je simkaart.
Er zijn een aantal apps die op het achtergrond internet verbruiken. Dit hoeft niet constant te gebeuren. Als dit constant zou gebeuren, zou je vaker onverklaarbare verbruik hebben.

Leuk dat je binnenkort op vakantie gaat! Ik snap dat je dan een internetbundel nodig zal hebben. Wanneer je weer een bundel aanschaft en voor het eerst er gebruik van gaat maken, is het niet nodig om dit te melden. Wij zien het eerste verbruik en tijdstip van je internetbundel terug op je aansluiting.

Ik zal met de technische afdeling kijken naar de tijdstippen van het internet verbruik. Ik kom er volgende week op terug!

Groetjes,
Ashweeta
Dat opnieuw opstarten is wel een goed idee! Bedankt dat je e.e.a. nog bij de technische dienst wilt navragen. Overigens wil ik bij deze het gehele moderator team van Simyo bedanken.

Gezien de reacties en het goede meedenken voel ik mij als klant sowieso serieus genomen!

Groetjes Patrick

In het verleden is volgens mij op dit forum wel eens een groot uitzoek topic geweest over welke datum/tijd bij zo'n datasessie staat. Begintijd van de datasessie, eindtijd van de datasessie en wanneer zo'n datasessie nou precies begint en eindigt.
Het was een topic van @Ray Deze is tijdelijk van het forum gehaald door Angela, totdat er meer duidelijkheid over was.
Behoorlijk poosje geleden al😉


Die staat weer openbaar maar biedt weinig soelaas. We vingen steeds bot bij KPN over bepaalde zaken. De vraag is uiteindelijk nooit echt beantwoord en het topic is een discussie.

@Thomas Het zijn maar 8 pagina's 😉
Reputatie 7
Badge +9
Bedankt Ray, dat is precies de topic die ik bedoel!

Dat topic toont precies wat ik ook al aanhaalde. De starttijd bij die regels wordt op "bijzondere wijze" bepaald, waardoor het volgens mij mogelijk moet zijn dat randgevallen zoals deze mogelijk aan de verkeerde kant van het activeren van een databundel zouden kunnen belanden!?

Op Mijn Simyo kun je via Internet en Bellen instellen of jouw simkaart mobiel internet kan gebruiken. Als de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' hier uit staat dan kan er geen internet verbruikt worden. Staat de optie in Mijn Simyo wel aan, dan denk ik dat er een app / functie in je telefoon op de achtergrond gegevens verbruikt ondanks dat je 'mobiel internet' uit hebt staan. Koop je altijd een internetbundel via wifi voordat je hem gebruikt? Dan raad ik je aan om de instelling in Mijn Simyo uit te zetten wanneer je geen internetbundel hebt. Dan kun je na het aanschaffen van je internetbundel de optie weer aanzetten. Mijn advies is om in dat geval je telefoon te herstarten.
Persoonlijk lijkt mij dit wat Thomas zegt, de beste oplossing. Als je eerst een databundel neemt en daarna die optie pas aanzet, dan kan het niet fout gaan qua administratie. Als er namelijk wel MBs voor de aanschaf van de bundel zouden hebben plaatsgevonden, dan gebeurde dat terwijl de optie "Internet op je mobiel" uit stond en hadden dat verbruikt aan Simyo's kant onmogelijk geweest moeten zijn (en krijg je die kosten daarvoor zeker vergoed!) Wel kan het zo zijn dat je na het omzetten van die optie je mobiel even moet herstarten of eventjes moet wachten tot mobiel internet daadwerkelijk werkt.
Bedankt Ray, dat is precies de topic die ik bedoel!

Dat topic toont precies wat ik ook al aanhaalde. De starttijd bij die regels wordt op "bijzondere wijze" bepaald, waardoor het volgens mij mogelijk moet zijn dat randgevallen zoals deze mogelijk aan de verkeerde kant van het activeren van een databundel zouden kunnen belanden!?



Ik heb het topic even vluchtig doorgenomen en het is allemaal heel herkenbaar wat daar staat.
Ik weet nu overigens 100% zeker dat de registratie van mijn internet gebruik niet strookt met het daadwerkelijke gebruik.

Ik heb gisteren rond 15:45 internet gebruikt. Ik zat toen in de wachtkamer van de fysio, waar ik om 16:00 een afspraak had. Volgens Simyo heeft dit gebruik een uur eerder plaatsgevonden:



De tijdsverschillen zijn ook niet consequent. Hier scheelde het een uur, de eerste keer maar liefst 6 uur. Op zich maakt het natuurlijk niet zoveel uit, maar op de dag dat een nieuwe databundel wordt aangeschaft wel. Dan wordt het gebruik buiten bundel in rekening gebracht, terwijl er wel een bundel was.

Bedankt voor het opbrengen van het topic Groentjuh! Mooi om te zien dat ik toch geen uniek geval ben 😛


Persoonlijk lijkt mij dit wat Thomas zegt, de beste oplossing. Als je eerst een databundel neemt en daarna die optie pas aanzet, dan kan het niet fout gaan qua administratie. Als er namelijk wel MBs voor de aanschaf van de bundel zouden hebben plaatsgevonden, dan gebeurde dat terwijl de optie "Internet op je mobiel" uit stond en hadden dat verbruikt aan Simyo's kant onmogelijk geweest moeten zijn (en krijg je die kosten daarvoor zeker vergoed!) Wel kan het zo zijn dat je na het omzetten van die optie je mobiel even moet herstarten of eventjes moet wachten tot mobiel internet daadwerkelijk werkt.


Dat zou een oplossing kunnen zijn. Heb ik nog wel een vraag. Want mijn Simyo kan je alleen gebruiken met een internetverbinding toch? Dus stel dat ik geen internetbundel heb en toch even internet nodig heb en bewust wat buitenbundel kosten maak, dan zou ik internet toch niet aan kunnen zetten?

Als er namelijk wel MBs voor de aanschaf van de bundel zouden hebben plaatsgevonden, dan gebeurde dat terwijl de optie "Internet op je mobiel" uit stond en hadden dat verbruikt aan Simyo's kant onmogelijk geweest moeten zijn (en krijg je die kosten daarvoor zeker vergoed!)


Kan Simyo nagaan op welk tijdstip Internet op je mobiel aangezet wordt? Anders is het alsnog niet aantoonbaar dat ik dit uit had staan voordat ik de internetbundel aanschafte. Als ze dit na kunnen gaan, dan is het heel eenvoudig. Want de dagen kloppen allemaal wel, maar de tijdstippen niet. Als ik dus vandaag bedenk dat ik morgen een bundel ga aanschaffen, dan kan ik vandaag de optie "internet op je mobiel" uitzetten. Als ik dan morgenmiddag de internetbundel aanschaf via wifi, dan heeft internet tot dat moment die hele dag uitgestaan. Als ik na aanschaf van de bundel internet dan via Mijn Simyo aanzet en mijn telefoon opnieuw opstart, en ze kunnen zien dat ik inderdaad op dat tijdstip pas internet aan heb gezet dan is het probleem opgelost.

Als ik dan (hoge!) buitenbundelkosten heb omdat er ten onrechte verbruik is geregistreerd vóór het tijdstip dat ik een internetbundel heb aangeschaft dan kan ik dit aantonen. Dat is namelijk mijn hele doel van dit topic. Het gaat mij nu niet om die ene euro, maar in de toekomst kan dit raadsel natuurlijk wél voor veel extra kosten zorgen en dat wil ik toch wel voorkomen.

Overigens, ook de mede Simyo klanten bedankt voor het meedenken!
Reputatie 7
Badge +9
Persoonlijk lijkt mij dit wat Thomas zegt, de beste oplossing. Als je eerst een databundel neemt en daarna die optie pas aanzet, dan kan het niet fout gaan qua administratie. Als er namelijk wel MBs voor de aanschaf van de bundel zouden hebben plaatsgevonden, dan gebeurde dat terwijl de optie "Internet op je mobiel" uit stond en hadden dat verbruikt aan Simyo's kant onmogelijk geweest moeten zijn (en krijg je die kosten daarvoor zeker vergoed!) Wel kan het zo zijn dat je na het omzetten van die optie je mobiel even moet herstarten of eventjes moet wachten tot mobiel internet daadwerkelijk werkt.Dat zou een oplossing kunnen zijn. Heb ik nog wel een vraag. Want mijn Simyo kan je alleen gebruiken met een internetverbinding toch? Dus stel dat ik geen internetbundel heb en toch even internet nodig heb en bewust wat buitenbundel kosten maak, dan zou ik internet toch niet aan kunnen zetten?
Met die optie uit, kun je niet via 2g, 3g of 4g internetten. Helaas kan je die optie alleen maar via internet aanzetten en heb je dus eerst wifi nodig om dat de doen. Even met MBs buiten de bundel aanzetten is dan geen optie. (Het idee om dat aan te kunnen zetten via bijvoorbeeld SMS is wel iets wat ik al een paar keer via dit forum voorbij heb zien komen)

Als er namelijk wel MBs voor de aanschaf van de bundel zouden hebben plaatsgevonden, dan gebeurde dat terwijl de optie "Internet op je mobiel" uit stond en hadden dat verbruikt aan Simyo's kant onmogelijk geweest moeten zijn (en krijg je die kosten daarvoor zeker vergoed!)Kan Simyo nagaan op welk tijdstip Internet op je mobiel aangezet wordt?
De "Internet op je mobiel" optie wordt in het systeem van Simyo naar mijn weten apart geregistreerd, maar dat kan natuurlijk alleen een moderator zien en dus bevestigen.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi PatrickG,

Bedankt voor alle reacties! Zoals beloofd zouden we met onze technische afdeling uitzoeken wat er precies gebeurt met de registratie van jouw verbruik.

One technische afdeling heeft jouw verbruik onderzocht en geeft aan dat het correct is geregistreerd, alleen zijn veel kleine sessies samengevoegd tot één verbruiksregel. Het tijdstip dat jij ziet staan op de12e , is het tijdstip waarop je telefoon een internetverbinding is gestart met het mobiele netwerk. Gedurende de dag hebben er steeds kleine sessie aan verbruik plaatsgevonden. Deze sessies zijn om 23:21 op die dag verwerkt tot één regel in verbruik, namelijk 15.95 MB. Op het moment dat er meerdere sessies van een aantal KB plaatsvinden, worden deze gebundeld omdat er anders ontzettend veel pagina's aan verbruik worden opgebouwd. Het tijdstip dat je ziet staan, betreft dus het moment waarop een internetverbinding is gestart. Snap je? Ditzelfde geldt voor dagen als 7 en 8 juli.

We kunnen hier niet inzien op welk moment je de optie voor mobiele gegevens in je telefoon uitzet. Wij beginnen een registratie op het moment dat jouw telefoon opdracht geeft om een verbinding te maken met het internet via het mobiele netwerk. Indien je de optie voor internet blokkeert op Mijn Simyo via Internet en Bellen, dan kunnen we dit direct terugzien in ons systeem.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Els
Het tijdstip dat jij ziet staan op de12e , is het tijdstip waarop je telefoon een internetverbinding is gestart met het mobiele netwerk. (...) Het tijdstip dat je ziet staan, betreft dus het moment waarop een internetverbinding is gestart. Snap je? Ditzelfde geldt voor dagen als 7 en 8 juli.

Nee, dat snap ik dus niet. Ik heb op die momenten geen internetverbinding gestart.

Als ik naar gisteren kijk klopt het ook niet:



Ik heb gisteren om 08:39 nog geen internetverbinding kunnen opstarten, omdat ik toen nog in dromenland was. Pas rond 12:30 kan voor het eerst een verbinding zijn geregistreerd.

De tijdstippen van 16:39 en 17:16 kunnen wel aardig kloppen, rond die tijd heb ik inderdaad internet gebruikt.

Het probleem in deze is dit: Stel dat ik zondag 15-07-2018 om 10:00 een internetbundel heb aangeschaft, wetende dat ik later deze dag internet nodig zou hebben. Daarna zou ik om 12:30 internet gebruikt hebben, in de veronderstelling dat ik een internetbundel zou hebben. Ik zou in dit geval, dit weet ik nu 100% zeker, een rekening voor 12,19 MB buiten bundel kosten krijgen. Terwijl dit ten onrechte is.

De technische afdeling zou dat dan onderzoeken en ergens zien dat het tijdstip 08:39 geregistreerd is. Zij gaan er vanuit dat dit klopt. Echter, dit klopt 100% zeker niet.



We kunnen hier niet inzien op welk moment je de optie voor mobiele gegevens in je telefoon uitzet. Wij beginnen een registratie op het moment dat jouw telefoon opdracht geeft om een verbinding te maken met het internet via het mobiele netwerk.


Dat snap ik, want dat is een instelling van mijn telefoon zelf en niet via Simyo. Echter, de tweede zin klopt dus niet, want er wordt een tijdstip geregistreerd vóórdat er daadwerkelijk gebruik heeft plaatsgevonden.


Indien je de optie voor internet blokkeert op Mijn Simyo via Internet en Bellen, dan kunnen we dit direct terugzien in ons systeem.

Dat snap ik, want als ik in Mijn Simyo aanpassingen doe, ga ik er ook van uit dat deze direct ingaan, dat dit dus realtime wordt aangepast.

Mijn vraag was echter: Als ik nu internet blokkeer en over een uur dit weer aanzet, kan Simyo dan zien dat tussen 15:36 en 16:36 internet geblokkeerd was, of kan Simyo alleen zien wat de stand op dat moment is? Dus dat ze om pakweg 17:00 kijken en constateren dat internet aan staat, maar niet na kunnen gaan dat het een half uur daarvoor nog uit stond?

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben het antwoord op deze vraag: Stel dat ik gisteren om 10:00 uur een internetbundel heb aangeschaft. Hoe zou ik dan het geld voor de 12,19 MB terug kunnen krijgen?
Reputatie 4
Badge +3
Hoi PatrickG,

Zet jij je mobiele gegevens uit op je telefoon wanneer je aan het slapen bent of niet op je telefoon bezig bent? Of als je verbonden bent met Wifi?

Op 15 juli om 08:39 uur werd er verbinding gemaakt met het internet. Het registreren begint op het moment wanneer je telefoon opdracht geeft om internetverbinding te maken. Dit is altijd zo. Het internet wordt niet zomaar geregistreerd. Er moet opdracht vanuit jouw telefoon worden gegeven. Anders wordt er geen internetverbruik geregistreerd.

Als jij de internetinstelling op Mijn Simyo uitzet en na een half uur weer aanzet, kunnen wij dit ook terugzien. Wij kunnen niet inzien wanneer jij je mobiele gegevens uitzet in je telefoon.

Kan je uitleggen wat je bedoelt met het aanschaffen van een internetbundel om 10:00 uur? Heb je het over het internetverbruik die om 08:39 uur heeft plaatsgevonden? Dus stel je had geen internetbundel en er was internetverbruik geregistreerd om 08:39 uur. Dan was deze internetsessie buiten de bundel gevallen. De kosten vergoeden wij niet omdat het internetverbruik om 08:39 uur heeft plaatsgevonden.

Groetjes,
Ashweeta
Hoi PatrickG,

Zet jij je mobiele gegevens uit op je telefoon wanneer je aan het slapen bent of niet op je telefoon bezig bent? Of als je verbonden bent met Wifi?


Op mijn telefoon staat mobiele gegevens standaard uit. Ik zet dit alleen aan wanneer ik internet ga gebruiken. Direct na het gebruik van internet zet ik mobiele gegevens weer uit. Op dagen dat ik de hele dag beschikking tot wifi heb, heb ik mobiele gegevens niet aan staan. Daarnaast gebruik ik ook lang niet altijd internet op mijn mobiel wanneer ik geen wifi verbinding heb.

Op de tijden die hierboven allemaal vermeld staan stond mobiel internet uit. Op de dagen dat 's morgens in het weekend verbruik is geregistreerd stond dit uit omdat ik toen nog thuis was en beschikking had tot wifi.

Op de doordeweekse dagen is er verbruik geregistreerd op het moment dat ik nog op mijn werk was en dus beschikking had tot wifi.

Let wel, op alle dagen waarop verbruik is geregistreerd heb ik ook daadwerkelijk internet gebruikt. Alleen die sessies zijn allen later begonnen dan dat er op mijn Simyo staat.


Kan je uitleggen wat je bedoelt met het aanschaffen van een internetbundel om 10:00 uur? Heb je het over het internetverbruik die om 08:39 uur heeft plaatsgevonden? Dus stel je had geen internetbundel en er was internetverbruik geregistreerd om 08:39 uur. Dan was deze internetsessie buiten de bundel gevallen.


Dat is precies wat er gebeurd is. Ook bij het aanschaffen van de internetbundel. Die heb ik toen om 12:35 aangeschaft en er is verbruik geregistreerd om 09:08. Daardoor heb ik nu € 1,04 buiten bundel kosten, terwijl ik pas 's middags rond 15:00 internet gebruikt heb.

In het voorbeeld van hierboven zou het gaan om 12,19 MB die ik dus buitenbundel zou moeten betalen, terwijl ik er heel zeker van ben dat ik zondag om 08:39 geen mobiel internet gebruikt heb.

Als jij de internetinstelling op Mijn Simyo uitzet en na een half uur weer aanzet, kunnen wij dit ook terugzien.

Hier zou de oplossing in kunnen liggen, maar dan moet ik even heel duidelijk antwoord hebben op de deze vraag:

We gaan terug naar het voorbeeld van afgelopen zondag.

Stel dat ik zaterdag op mijn Simyo internet op mijn mobiel had uitgezet. op zondag heb ik eerst om 10:00 via wifi op mijn Simyo internet aangezet en een internetbundel aangeschaft. Vervolgens ga ik om 12:30 internet gebruiken.

De volgende dag zie ik bovenstaande afbeelding die aangeeft dat er om 08:39 internet is geregistreerd. Kan Simyo dan zien dat op dat moment internet in Mijn Simyo uit stond en dit verbruik dus niet plaats heeft kunnen vinden?

Als dit namelijk zo is, dan is mijn probleem opgelost. Dan moet ik er rekening mee houden ik een dag voor aanschaf van een internetbundel zorg dat internet voor mobiel op Mijn Simyo uitstaat tot het moment van aanschaf van een internetbundel.

Enige nadeel is dan dat dit niet zal werken wanneer ik geen beschikking heb over wifi en ik een internetbundel aan zou willen schaffen. Op dat moment kan ik dan geen verbinding maken met 4G omdat ik niet bij Mijn Simyo kan...
Update:

Heb even een test gedaan. Gisteren via Mijn Simyo internet uitgeschakeld. Vandaag om 18:00 internet via Mijn Simyo weer aangezet. Vervolgens telefoon opnieuw opgestart en mobiel internet aangezet en via 4G wat pagina's bekeken.

Zoujuist de status even bekeken en om 18:10 is het verbruik gestart volgens de app.
Dit klopt dus als een bus (voor het eerst!)

Overigens heb ik gisteren ook nieuwe versie van Android binnengekregen en geïnstalleerd én is de simyo app geüpdated. Wellicht dat e.e.a. met elkaar te maken heeft.

Ik zal het nog eens testen met alleen mobiel internet aan en uit zetten op mijn telefoon zelf, en nog eens via Mijn Simyo.

Vooralsnog lijkt het uitschakelen van mobiel internet in Mijn Simyo alvorens een internetbundel aan te schaffen de oplossing te zijn.

Ik laat nog wel even weten wat er uit komt als ik het morgen via mobiele gegevens doe.
(heb ik morgen wat te doen in de wachtkamer bij de chiropractor 😉)
Reputatie 6
Badge +4
Hoi PatrickG,

Bedankt voor je update, altijd goed om te lezen wat de stand van zaken is. 🙂

Door internet uit te zetten in Mijn Simyo kan je simkaart geen internet meer gebruiken. Zie je wel verbruik dan zal er dus sprake zijn van internetverbruik dat geregistreerd is. Wij kunnen inderdaad zien of je 'Internet op je mobiel in Nederland' aan of uit hebt staan. In je gegevens zie ik staan dat je op 1 juli in Mijn Simyo het internet hebt aangezet en op 17 juli het weer hebt uitgezet. Afgelopen zondag stond dit dus aan, vandaar dat je telefoon wat MB's heeft kunnen gebruiken.

Succes bij de chiropractor vandaag! :)

Groetjes,
Thomas

Reageer