.

Beantwoord

Hoe kan het dat er data is verbruikt terwijl mijn mobiele netwerk uitstaat?

  • 23 January 2018
  • 5 reacties
  • 5712 Bekeken

Ik heb 's nachts voortaan mijn bundel helemaal uitstaan, alleen de wifi aan. Nu is er de afgelopen nacht toch gewoon data afgeschreven, hoe kan dat? Ik het verleden ook al meerdere malen gebeurd. Ik zet extra de bundel uit om mb's te sparen, want er wordt naar mijn idee klakkeloos afgeschreven en nu dit!
icon

Beste antwoord door franswon 23 January 2018, 12:59

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi cbh.oploo,

Er wordt niet klakkeloos afgeschreven, het verbruik wordt door de KPN-masten geregistreerd en aan Simyo doorgegeven, in mijn vrij lange ICT-ervaring heb ik nog nooit hard bewijs gezien dat de masten foutieve informatie in het nadeel van de klant verstrekten.

Op één of andere manier is er toch data gebruikt, op de meeste moderne telefoons kan je dat zelf nagaan welke applicatie hier de boosdoener is.

Als slimme netwerkwissel op Android aanstaat kan bij een minder wifi toch mobiele data verbruikt worden, of dit zo slim is.....
De iPhones hebben een gelijkaardig iets: wifi assistentie.

Gelukkig kan je deze features uitschakelen.

Het handigste is om niet alleen je mobiele data maar ook je wifi uit te schakelen als je gaat slapen of om een andere reden geen internetverkeer wilt.

Let er ook op dat updates alleen via wifi ingeschakeld staat.

Als laatste: de tijdstippen zoals vermeld kunnen afwijken van het werkelijk tijdstip van verbruik. Elders op dit forum is hierover al uitgebreid gediscussieerd, het is een lastig, technisch verhaal. Simyo krijgt deze data zo aangeleverd en kan deze ook niet anders doorgeven.
Reputatie 6
Badge +5
Hi cbh.oploo,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vreemd dat er data is afgeschreven, terwijl je aangeeft dat je je mobiele gegevens uit hebt gezet. Ik kan begrijpen dat dit niet de bedoeling is geweest. Ik heb je aansluiting er even bij gepakt, maar kan niet zien dat er in de nacht van 23 januari verbruik heeft plaatsgevonden. Wanneer is dit volgens jou precies gebeurd? Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat de je de mobiele data niet goed uit hebt geschakeld.

Franswon heeft een duidelijke en heldere uitleg gegeven over dit onderwerp. Bedankt daarvoor! Ik wil hier nog aan toevoegen dat we een blog hebben over dataverbruik van apps. Deze is via de volgende link te vinden. Zo kom je erachter welke applicaties wanneer internet hebben gebruikt. Ik hoor graag of dit voor een oplossing zorgt.

Groetjes,
Niels
Als je het uitschakeld is het toch uitgeschakend! Maar het kan dus zijn dat simyo op andere tijden mb's afschrijft als ze daadwerkelijk gebruikt zijn?
Reputatie 7
Badge +9
Hoi cbh.oploo,

Je mobiel uitschakelen op je telefoon hoort voldoende te zijn, in sommige gevallen kan er toch dataverbruik plaatsvinden door de features zoals ik eerder genoemd heb. Dan denk je op wifi te zitten maar stiekem slurp je toch MB's

Inderdaad kan het tijdstip wat door KPN aan Simyo wordt doorgegeven afwijken van het werkelijk tijdstip zoals ik ook eerder schreef.
Reputatie 7
Badge +10
Hi cbh.oploo,

Als je je toestel uitzet, je mobiele internet uitzet, of via Mijn Simyo de internetoptie uitzet (Instellingen > Netwerkinstellingen), dan hoor je geen internet meer te kunnen verbruiken. De tijden kunnen inderdaad wat afwijken, maar de hoeveelheden kloppen wel.

Is dat een antwoord op je vraag?

Groetjes,
Jihane

Reageer