.

Beantwoord

Hoe kan er in 10 minuten 1500 mb verbruikt worden?

  • 18 June 2019
  • 9 reacties
  • 972 Bekeken

Badge
Goedenavond Simyo,

Al jaren ben ik heel erg blij met jullie!
Nu is er vanavond alleen iets gebeurd waar ik nog best van slag van ben.
Ik had een wedstrijd en een vriendin van mij heeft het gefilmd, deze stuurde ze na afloop via AirDrop door zodat het geen data kostte.
Toen kreeg ik de melding dat ik op 80% van m’n internet zat tegelijk met die van 100%. Dat vond ik vreemd, want ik kom eigenlijk nooit mb’s tekort, laat staan halverwege de maand al.
Direct keek ik in de Simyo app en zie ik dat ik binnen 10 minuten ruim 1500 mb heb verbruikt, waarvan 543 mb buiten bundel.
Ik heb meteen het internet uitgezet.
Nu mijn vraag: hoe kan het dat er in zo’n kort tijdsbestek zoveel mb’s verbruikt worden? Voor iets dat geen internet hoort te kosten.
Ik ben enorm geschrokken van het bedrag wat ik straks moet gaan betalen, is daar heel misschien iets aan te doen?
Ik hoor heel graag van jullie, ik heb dit nooit eerder gehad en ben altijd erg tevreden geweest.

Met vriendelijke groet,
Kylian Haarsma
icon

Beste antwoord door Kevin 18 June 2019, 13:13

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ik ken Airdrop niet, maar zou het wellicht zo kunnen zijn dat nadat de info op jouw telefoon is gekomen (via Wifi oid) de zaak van jouw telefoon naar een dropbox achtige zaak is gegaan? Backup dus, maar dan via betaalde MBs?

Omdat ik je alleen hoor over data gebruik op jouw telefoon, en niet die van je vriendin zou zoiets wellicht kunnen.
Reputatie 7
Badge +9
Airdrop (niet te verwarren met Dropbox) is de techniek die Apple gebruikt om bestanden tussen Apple apparaten (iPhone, iPad, Mac) uit te wisselen. Het verzenden van data gaat via Bluetooth (hoewel WiFi ook op beide apparaten dient aan te staan), dus niet via mobiel internet dus er zijn geen kosten aan verbonden.
Reputatie 7
Badge +7
Maar dat is toch precies wat ik bedoel te zeggen? De transfer tussen beide toestellen kost geen data. Maar daarna komt de autobackup of je dat ook noemt in actie. En die gaat bv naar dropbox.
Reputatie 7
Badge +9
Maar dat is toch precies wat ik bedoel te zeggen? De transfer tussen beide toestellen kost geen data. Maar daarna komt de autobackup of je dat ook noemt in actie. En die gaat bv naar dropbox.

Je zei dat je Airdrop niet kende, vandaar mijn uitleg. Ter leering ende vermaeck!
Reputatie 7
Badge +9
Airdrop gebruikt bluetooth en Wifi-direct. Daar heb je Simyo's mobiele internet niet voor nodig.

Het is niet ondenkbaar dat misschien iets als iCloud vervolgens het filmpje naar iCloud heeft gestuurd via 4G? Stond het synchroniseren van iCloud Drive ingesteld om dat alleen over Wifi te doen?

Simyo heeft diverse blogs met tips om te voorkomen dat je buiten je bundel gaat.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Kylian,

Welkom terug op het Simyo Forum!

Wat zonde dat er zoveel data is verbruikt terwijl je juist Airdrop gebruikte om data te besparen!

Ik zie dat Groentjuh vanmorgen al wat blogs heeft doorgestuurd om je data in de gaten te houden. Vooral de blog 'Krijg inzicht in het dataverbruik van je apps' is hierbij interessant. Zou je de stappen in deze blog eens willen doorlopen om te zien of je in je toestel terug kan vinden waar het verbruik aan opgegaan is. Wij kunnen deze informatie helaas niet zien. Zo weten we meteen hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Voor nu heb ik in ieder geval een cadeautje van 1000 MB toegevoegd op Mijn Simyo. Als je deze uitpakt kun je in ieder geval nog internetten deze maand zonder dat de kosten nog verder oplopen. Zou je me even willen laten weten of je hebt teruggevonden waar het verbruik aan opgegaan is? Dan zoeken we daarna samen even naar een oplossing! 🙂

Wimj12, Scotsman en Groentjuh, bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Kevin
Badge
Hoi allemaal,

Super bedankt voor jullie reacties en het meedenken!
Ik heb de blogs die Groentjuh doorstuurde gelezen en heb het in mijn telefoon nagekeken.
Nu geeft iPhone een mooi overzicht onder ‘mobiel netwerk’ met daar de apps en hoeveel data ze verbruikt hebben.
Deze telt alleen alles bij elkaar op en houdt mijn telefoon sinds 25 september 2018 bij.
Ik zie hierin geen rare uitschieters of iets dergelijks.
De apps Snapchat, Facebook en Instagram staan bovenaan, maar die hebben in dit geval niet gezorgd dat ik zo enorm over mijn limiet ben gegaan :(
Ik kan dus niet zien waar mijn verbruik aan opgegaan is.
Ik zat ook al naar bepaalde apps te kijken die kunnen bijhouden waaraan de data verbruikt wordt, maar die moeten het nog gaan bijhouden en heb ik dus ook niks aan (voor deze keer).
Dit was overigens niet de eerste keer dat we AirDrop gebruikten, het is al zeker 4 keer eerder zonder problemen gegaan!
Ik durf AirDrop nu niet zo goed meer te gebruiken, maar misschien is het een idee om de mobiele data op het moment van het AirDrop gebruik uit te schakelen. Dan kan er niks gebeuren lijkt me.
Ik hoop dat we nog een oplossing kunnen vinden voor de kosten.

Groetjes Kylian
Badge
Ik vergeet het hierboven helemaal te zeggen:
Kevin, heel erg bedankt voor de 1000 mb!
Reputatie 7
Badge +10
Hi Kylian,

Graag gedaan 😃 Handig inderdaad om mobiele data uit te zetten als je AirDrop gebruikt.

Ik ga even overleggen en stuur je zo een privébericht!

Groetjes,
Jihane

Reageer