.

Beantwoord

Hoe je binnen 17 min je hele bundel verbruikt. Hoe kan Simyo coulanter zijn?

  • 12 October 2015
  • 11 reacties
  • 669 Bekeken

Stel je hebt een internetbundel van 1000 MB met 4G internet en je wilt in één keer je bundel opmaken. Hoe lang heb je daarvoor nodig?

17 minuten.*

En het kan nog sneller. En snel internet is heel fijn, tenzij je niet door hebt dat er gedownload wordt, en dan ben je ineens in heel korte tijd je bundel kwijt. Dit gebeurde me gisteren.

Ik zat in de trein te werken op mijn laptop. Zoals ik vaker doe zette ik een hotspot aan en verbond ik via mijn Nexus. Vrij snel viel de verbinding weg en zag ik dat m'n databundel op was. Terwijl ik alleen mijn mail had gecheckt en wat aan tekstverwerking had gedaan. Bleek dat ik thuis een WeTransfer had aangezet deze in een ander venster doorliep. Dag bundel :(

En het wordt nog erger. het verbruik ging zó snel dat ik pas een melding kreeg toen ik al 100MB over de limiet zat. Blijkbaar meet Android niet elke seconde wat het verbruik is (dit blijkt te maken te hebben met het batterijverbruik). Gevolg: Ik ben door m'n bundel heen én mag Simyo voor 100 mb extra nog 15 euro betalen.




Dit had ik natuurlijk gemakkelijk kunnen voorkomen; download uitzetten. Ik ben me normaal altijd bewust van mijn internetverbruik dus ergens voelt dit oneerlijk. Want van de honderdduizend dingen die ik op m'n laptop doe kan het wel eens voorkomen dat ik iets vergeet, zeker als ik denk dat ik mezelf beschermd heb tegen extreem dataverbruik en dit niet blijkt te werken. Terwijl het technisch zo eenvoudig is om dit te voorkomen.

Ik heb geprobeerd wat maatregelen te nemen maar de meeste apps geven een alert op basis van een absolute datalimiet, daar heb ik niks aan want dan is de bundel al op.

Ik ben op zoek naar een app waar ik kan instellen:

"Als het verbruik 60 seconden lang gemiddeld 1 MB is geweest, geef dan een melding weer en sluit de mobiele verbinding".

Misschien dat iemand hier een goede tip heeft!

Simyo, ik kan me niet voorstellen dat jullie graag geld verdienen als een klant onbedoeld een foutje maakt. Zouden jullie mijn bundel terug kunnen zetten naar vlak vóór de piek, bv 11 okt om 10:00? Ik heb vandaag voor de zekerheid ook een extra bundel van 500mb gekocht.

Natuurlijk gaat deze situatie zich mij nooit meer gebeuren. Maar ik vind genoeg verhalen van klanten hier op het forum met vergelijkbare situaties, en die worden hier vaak op afgerekend. Daarom heb ik dit verhaal hier op het forum gezet om ook wat meer aandacht voor coulance te vragen. Bij deze ook een poll.

Kort samengevat: Bundel verstookt, graag coulance want per ongeluk.

*Op 4G download je gemakkelijk 1 MB per seconde, dus 1000 MB delen door 60 sec = 16,7 minuut.
icon

Beste antwoord door Tiury 13 October 2015, 12:41

Bekijk originele reactie

Providers moeten hun klanten in kosten tegemoetkomen als ze een fout maken.


11 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Kan geen keuze maken. Moet volgens mij per geval bekeken worden.
Waardeloos overigens. Had je geen waarschuwing ingesteld in een app?
Ik heb de app: My Data Mgr en die heb ik zo ingesteld dat er een waarschuwing wordt gegeven,
zodra ik over een door mij bepaalde dagelijkse limiet aan Mb ben gegaan.
Hé, dat is op zich wel handig! ik ga er naar kijken.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi brammmmm, welkom op het Simyo forum.

Bedankt voor je bericht. Gelukkig leest het lekker weg, anders was het een lang verhaal geworden 😉.

Allereerst ga ik in op de Poll en de oproep tot meer coulances. Simyo is (en dan spreek ik ook als consument) de meest coulante provider/bedrijf dat ik ooit heb gezien, terwijl we dit niet verplicht zijn of hoeven te doen. Als we toch het besluit nemen om een klant tegemoet te komen, dan komt dit vanuit onszelf.

Daarnaast proberen we onze klanten ook zo goed, vaak en duidelijk mogelijk te informeren over het voorkomen van buitenbundel verbruik. Zo hebben we de app, verschillende blogs met tips en tricks, hebben we extra internetbundels én is er geïnvesteerd in het versturen van realtime waarschuwing-sms'jes

Dat laatste is toch wel belangrijk om te noemen, want ondanks dat je dit waarschuwing-sms'je op tijd hebt ontvangen, is er toch nog verder verbruik geweest (t/m gister). Dit is daarom in mijn ogen ook niet echt een excuus:
Blijkbaar meet Android niet elke seconde wat het verbruik is (dit blijkt te maken te hebben met het batterijverbruik). Gevolg: Ik ben door m'n bundel heen én mag Simyo voor 100 mb extra nog 15 euro betalen.
Het terugzetten van je databundel, ook al was het mogelijk (want dat is het niet), zou ik in dit geval ook niet toezeggen. Je moet namelijk niet vergeten dat deze MB's daadwerkelijk zijn verbruikt en gewoon bandbreedte hebben gebruikt. Als wij je dan al tegemoet zouden komen, dan zou dat éénmalig zijn en tegen een hogere internetbundel.

Daarom vind ik het het in elk geval goed om te lezen dat je een extra internetbundel hebt aangeschaft 🙂. Zo beperk je de kosten voor deze maand.

Groetjes, Tiury

Bedankt voor je reactie koorelle 🙂.
Hoi Tiuri,

Uit rationeel oogpunt heb je helemaal gelijk. Maar ik word er nog niet een tevreden klant van. Het voelt nog steeds oneerlijk dat ik nu mijn bundel kwijt ben om zo'n klein foutje.

Groet,
Bram
Ik concludeer uit de radiostilte dat dit probleem voor wat Simyo betreft nu klaar is en dat vind ik jammer. Tiuri, je reactie zit me dwars omdat ik het gevoel krijg dat je niet de moeite neemt om je in te leven in mijn situatie als klant.

Als ik in de kroeg een pasbesteld biertje laat vallen dan krijg ik toch ook een nieuwe? Het punt is: ik maak voor mijn gevoel een oprechte fout, en word er op afgerekend. Daarvoor bestaat in mijn ogen juist coulanceregeling.

Komop Simyo, doe er wat aan.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi brammmmm,

Allereerst mijn excuses dat je nu pas reactie krijgt op je bericht. Er was een miscommunicatie met collega's, die dachten dat alleen ik verder in zou gaan op jouw vraag.

Het is jammer dat je het idee hebt dat ik niet inleef in jouw situatie. Misschien komt het door de manier waarop je het aanpakt met de misvatting dat je het idee hebt 'recht op een coulance' te hebben. Daar wilde ik je graag in mijn reactie op wijzen. Het is aan de werknemers van een bedrijf om dit op te lossen en niet aan een klant om hier eisen aan te stellen. Zoals ik al zei en je misschien al op het forum hebt gezien; we zijn ontzettend coulant.

Ik stel voor om de 211 MB die je buiten bundel bent gegaan, tegen een extra internetbundel van 500 MB te verrekenen. Is dat een idee?

Groetjes, Tiury
Reputatie 4
Badge +8
Nou als dat geen coulance is, dan (vr)eet ik mijn simkaart op brammmmm! 😳
Hoi Tiury,

Daar heb je gelijk in. Door meteen over coulance te beginnen gaf ik impliciet aan dat ik er bij voorbaat al geen vertrouwen in had dat dit probleem goed opgelost ging worden.

In ieder geval vind ik het een zeer coulant voorstel, waarvoor dank. Laten we dat zo oplossen :)

Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk al dacht dat ik een extra bundel had aangeschaft om de schade te beperken, maar die vind ik nu niet meer terug op mijn overzicht??

In ieder geval, alvast bedankt!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi brammmmm,

Volgens mij begrijpen we elkaar nu 😉! Ik zal je tegemoetkoming verwerken. Je kunt de verrekening terugvinden op Mijn Simyo en op je eerstvolgende factuur.

Deze extra bundel is niet te zien in het systeem. Ook is hij niet in rekening gebracht, dus ik denk dat het niet goed is gegaan bij het bestellen. Het lijkt me toch verstandig om die nog een keer aan te schaffen 🙂. Als je even een seintje geeft als je dat hebt gedaan, dan verrekenen ik het verbruik tot dat moment, goed?

Groetjes, Tiury
Hoi Tiury,

Dank! Bij deze.

vr groet,
Bram
Reputatie 6
Badge +10
Hoi brammmmm,

Dan heb ik ook bij deze de tegemoetkoming verwerkt 🙂.

Groetjes, Tiury

Reageer