.

Beantwoord

Extreem hoog dataverbruik hoe kan dat?

  • 10 August 2020
  • 10 reacties
  • 1289 Bekeken

Vandaag heb ik twee keer contact gehad met de klantenservice van Simyo. Toch nog even een bericht hier op het forum omdat ik graag wil weten of andere gebruikers dezelfde ervaring heeft met dataverbruik in deze mate.

Op 31 juli werd mijn mobiel gebruik voor streamen van een netflixvideo, waarvan bekend is dat het veel data verbruik.

Om 22:57 kregen we een sms dat 80% van de bundel van 4000 MB was verbruikt.

Om 23:02 een bericht dat 100% was verbruikt (=400MB in 5 minuten)

Om 23:03 een bericht dat er € 60,50 aan kosten gemaakt zijn voor internetgebruik in het buitenland (Frankrijk, zone 1)

Dit zou inhouden dat er in één minuut 430MB verbruikt zou zijn !!!

Ik heb met de informatie van netflix berekend wat mijn verbruik voor netflix maximaal geweest kan zijn en dat is 55MB (instelling netflix account = standaard). De helpdesk medewerker gaf aan dat er ook nog andere processen op de achtergrond kunnen lopen die data verbruiken.

Dat zou betekenen dat die andere processen 375 MB hebben verbruikt in één minuut. 

Dat is absurd omdat die andere processen daarvoor ook al hadden moeten lopen. Simyo kan mij hiervoor dus geen verklaring geven en er ook geen voorstel gedaan om hiernaar te kijken mbt hoe Simyo dataverbruik registreert en al helemaal niet of er gekeken kan worden naar een oplossing financieel. Het kan namelijk gewoon niet zo zijn dat het alleen maar ligt aan mijn dataverbruik op dat moment.

Ik hoop dat er meer Simyo gebruikers zijn die vergelijkbare ervaringen hebben.

icon

Beste antwoord door Groentjuh 10 August 2020, 14:13

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb maar twee adviezen: “Krijg inzicht in het dataverbruik!” Wat zegt jouw toestel over het gebruik?

En ik raad aan om video kijken over 4G te beperken. Het kost heel veel data en Simyo’s voorwaarden zijn niet bepaald handig in dat soort situaties.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Pimm,

 

Ik snap dat de frustratie van je verbruik. Wij kunnen als provider niet zien waaraan jouw internet aan is verbruikt wegens de privacywetgeving. Het is daarom voor ons ook moeilijk om uit te leggen waar de mb's aan zijn verbruikt. De data die word geregistreerd op je simkaart gebeurd in opdracht van jouw toestel. Ik ben bang dat er wel een instelling in je toestel zo staat ingesteld dat het mogelijk is om een hoop data in een korte tijd te verbruiken, ik raad je aan de link van Groentjuh door te nemen. 

 

Daarnaast is het altijd mogelijk om een regeling te treffen voor de factuur, mocht je dat willen kun je me altijd een privébericht sturen.

 

Bedankt Groentjuh!

 

Groetjes,

Daisy 

Dag Daisy. Graag even contact.  Mijn frustratie heeft geen betrekking op het dataverbruik op zichzelf. Wel de wijze waarop dataverbruik gemonitord wordt bij simyo en het risico dat klanten hierdoor lopen mbt extra kosten.  Ik heb de afgelopen dagen wat zaken uitgezocht mbt dataverbruik en heb nergens een verklaring kunnen vinden voor verbruiken van 403MB in een minuut.  Wel zag ik op verschillende fora en websites dat simyo data niet realtime monitort, wat wel een verklaring kan zijn. 

Reputatie 7

Edit: apart topic aangemaakt.

Reputatie 7
Badge +9

Wel zag ik op verschillende fora en websites dat simyo data niet realtime monitort, wat wel een verklaring kan zijn. 

De SMS berichten zijn doorgaans real-time. Mijn Simyo (app) loopt inderdaad altijd achter. Bovenstaande SMSjes zijn allemaal van het netwerk gestuurd, dus vanuit de real-time monitoring van het netwerk.

Echter zie ik wel een mogelijkheid en dat is dat de monitoring niet helemaal realtime was, omdat jij aan het roamen was. Er zit dan nog een provider tussen en misschien dat daar vertraging vanuit komt.

Maar ja ik ben enkel maar behulpzame klant (= Forum expert). Een moderator kan hier misschien toch meer over uitleggen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi pimm,

 

Ik ben voor je gaan navragen bij ons technisch beheer hoe dit nu precies zit, het antwoord blijf ik je dus nog even schuldig. Ik kom hier vrijdag op terug!

 

Groetjes,

Tessanne 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Dag pimm,

Inmiddels heb ik kunnen overleggen met het technisch beheer.

 

Het klopt dat er een vertraging zit in het registreren en weergeven van het verbruik. Gemiddeld gezien is de vertraging zo'n 2,5 uur.  Nu komt het wel eens voor dat er gebruikers zijn die een langere vertraging ervaren en dat kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld: Geen verbinding met het internet of wanneer er geen verbruik plaatsvindt. De sms'jes die wij versturen ter waarschuwing zijn doorgaans altijd realtime, zoals Groenjuh ook aangeeft. Wat mij ook nog niet duidelijk is waarom er bij jou zo veel MB's in een minuut zijn verbruikt, maar zoals Daisy al aangaf is het voor ons heel moeilijk te achterhalen wat hiervan de oorzaak is. Het kan door Netflix komen, maar ook door andere processen in de telefoon waar je misschien niet zelf bewust mee bezig bent geweest. Daarom is het voor mij erg lastig om hier een uitspraak over te doen en ook over of het iets te maken kan hebben met de verwerking. Daarvoor zouden we eerst echt moeten weten waar aan de MB's zijn verbruikt. 

 

Groetjes,

Tessanne 

 

Ik heb ook antwoord gegeven in het topic dat door RicoK is aangemaakt over dit onderwerp.

Bedankt voor het uitzoeken.  Aangezien de telefoon die avond is gebruikt voor streamen van netflix,  wat veel data verbruikt,  kan dit een verklaring zijn van de hoeveelheid verbruikte data. De vertraging in de registratie hiervan echter lijkt  de belangrijkste oorzaak waarom er al ruimschoots over de bundel is gegaan op het moment dat wij het sms'je ontvingen. Ik vind niet dat ik als klant een rekening van 60 euro zou moeten betaling omdat er bij simyo in de registratie van het verbruik 2,5 uur vertraging zit. Ik zou het daarom op prijs stellen als jullie (simyo) contact opnemen of met een voorstel komen mbt afhandeling. Met vriendelijke groet.

Reputatie 7
Badge +9

Ik vind niet dat ik als klant een rekening van 60 euro zou moeten betaling omdat er bij simyo in de registratie van het verbruik 2,5 uur vertraging zit.

Tesanne geeft aan dat de SMS-waarschuwingen zijn dus ten alle tijden realtime zijn. Die 2,5 uur geld alleen voor het verbruik zoals zichtbaar in Mijn Simyo.

Op het moment van de SMS melding was uw databundel dus op. Als u op dat moment Mijn Simyo zou hebben geopend, dan zou je daar hebben gezien dat er nog MBs over waren in de bundel met daarbij ook aangegeven dat dat verbruik bijgewerkt is tot een bepaalde datum en tijd. (Die tijd kan overigens veel langer zijn dan 2,5 uur als er geen gebruik is. In dat geval wordt immers ook niet bijgewerkt.) Zie ook dit artikel en dit artikel!

Reputatie 6
Badge +6

Hoi pimm, 

Ik snap dat het niet je bedoeling was om deze kosten te maken! De kosten zijn echter wel terecht en ik kan je helaas niet tegemoetkomen :disappointed_relieved: 

Bij buitenlands verbruik kan het soms tot wel twee weken duren voordat we de verbruiksgegevens doorgestuurd krijgen van de buitenlandse provider (en dus zichtbaar zijn op Mijn Simyo). Maar ook dan geldt nog steeds dat die SMS’jes op tijd worden verzonden.  Als je die ontvangt, dan moet je dus gelijk stoppen met internetten of een extra bundel bijkopen via Mijn Simyo om extra kosten te voorkomen.

Heb je hier nog vragen over? Let me know :blush:

Groetjes, 
Bas

 

Reageer