.

Beantwoord

Extreem data verbruik door mijn email app, wat nu?

  • 20 January 2016
  • 4 reacties
  • 2368 Bekeken

Beste medewerker van Simyo,

Ik ben me rot geschrokken van een enorm data verbruik in december en januari. Normaal gesproken gebruik ik ongeveer tussen de 500 en 800 MB per maand, met een abonnement van 1,5 GB. Voor december heb ik een rekening ontvangen van 200,66 euro. Daarvan zijn mijn abonnements kosten 14 euro, en de buiten bundel kosten 186,66. Ik heb inderdaad van jullie halvewege december een melding ontvangen dat mijn data verbruik bijna op was, en daarna nog een dat mijn bundel op is. Daarop heb ik besloten een aantal apps niet meer te gebruiken tijdens mobiel data verkeer, zoals facebook, en de instellingen van whatsapp veranderd zodat foto's niet meer automatisch gedownload worden. Met mijn gebruikelijke data verkeer dacht ik dat dit wel voldoende zou zijn. Nee dus. Inmiddels heb ik uitgevonden dat de standaard email app die op mijn telefoon zit, in december een totaal van 2,25 GB heeft gebruikt, en in januari 1,79 GB!! Dit is duidelijk een fout in de app, normaal gesproken gebruikt deze app nog geen 100 MB per maand. Ik heb geen instellingen veranderd en krijg niet ineens 100 keer zo veel emails. Inmiddels heb ik deze app uitgeschakeld, maar het kwaad is al geschied voor december en januari.

Dat er iets mis is met die app is niet jullie schuld. Dat ik niet eerder heb uitgezocht wat er precies zo veel data gebruikte, en hoe veel dat was, is ook niet jullie schuld. Jullie hebben me een waarschuwing gestuurd. Dus officieel kan ik jullie waarschijnlijk niets kwalijk nemen. Maar een rekening van 15 keer zo hoog dan normaal vind ik echt een groot probleem, en ik verwijt jullie een aantal dingen:

1. Ik vind de abonnements kosten totaal niet in verhouding staan met de kosten voor buiten bundel gebruik. Normaal gesproken heb ik 1500 MB voor 9 euro, dus 0.006 euro per MB. Ik heb in december 1244 MB gebruikt buiten mijn bundel, voor 186,66, dus dat is 0,15 euro per MB. Dat betekent dat buiten de bundel een MB 25 keer zo duur is. Dat is belachelijk! Ik vind zo'n enorm verschil in prijs niet acceptabel, dit moet aangepast worden. Hiermee verdienen jullie bakken met geld over de rug van jullie klanten, die door een foutje zich vaak geen kwaad bewust zijn.

2. Daarnaast vind ik dat trouwe klanten zoals ik, die normaal gesproken nooit buiten hun bundel komen, niet ineens zo'n gigantische rekening zouden mogen ontvangen, dat is alles behalve klantvriendelijk. Ik vind dat jullie verplicht zijn ons beter te beschermen. Dat kan op de volgende manieren:

a. stel een limiet in van het buiten bundel gebruik, en sluit daarboven het internet af. Zo worden gebruikers gedwongen uit te zoeken wat er aan de hand is, en worden we niet met zulke belachelijke rekeningen verrast.
b. stuur ook waarschuwingen NA het bericht dat de bundel op is, bijvoorbeeld bij elke 250 MB die buiten de bundel is gebruikt. Op die manieren zijn klanten zich beter bewust van hun (per ongeluk) buiten bundel gebruik.

Ik heb al toe gegeven dat de schuld van dit probleem deels bij de app ligt, aangezien deze een fout heeft, en deels bij mij ligt, aangezien ik niet op tijd heb uitgezocht wat er aan de hand is. Toch hoop ik dat jullie ook een stukje verantwoordelijkheid kunnen nemen, dat jullie prijzen buitensporig hoog zijn, en dat jullie niet genoeg verantwoordelijkheid hebben genomen om mij hier tegen te beschermen. Ik hoop dat jullie iets met mijn suggesties doen, en hoop dat jullie me (deels) tegemoet komen in de kosten van december en januari, bij elkaar zo'n 300 euro. Ik krijg het gevoel dat Simyo graag schandalig profiteert van vergissingen van de klant, en kan me niet voorstellen dat dat de boodschap is die jullie willen uitdragen. Ik hoop dat we hier op een volwassen manier uitkomen, met een oplossing die voor ons allemaal bevredigend is.

Vriendelijke groeten,
Prisca.
icon

Beste antwoord door Caspar 21 January 2016, 13:03

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 5
Badge +9
Hoi Plef,

Ik begrijp dat je je rot schrikt als je zulke kosten hebt voor het gebruik van internet. Gelukkig ben je achter de boosdoener gekomen zodat dit niet meer zal voorkomen.

Heel erg bedankt voor de suggesties zoals het instellen van een limiet bij buitenbundel gebruik. Je verwijt ons een aantal dingen, maar wij proberen juist om onze klanten zo veel mogelijk op de hoogte te brengen bij overmatig internetverbruik. We geven daarnaast ook mogelijkheden om verder te internetten zonder extra hoge kosten te krijgen. De sleutel om de kosten beperkt te houden is om je verbruik goed in de gaten te houden.

Wij brengen onze klanten op de hoogte met een sms bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Zo ben je gelijk op hoogte wanneer je buiten de bundel gaat internetten. Daarnaast kan je je verbruik elk moment checken op je Mijn Simyo pagina. Wanneer je de 100% sms krijgt, dan kan je ervoor kiezen om je internet uit te zetten op Mijn Simyo. Zo komen er geen extra kosten bij vanaf dat moment. Je kan er ook voor kiezen om extra 500 MB's bij te kopen voor € 5,00. Dit kan al voordat je buiten je bundel gaat, zodat je gelijk tegen een goede prijs verder kunt internetten. Genoeg keuzes en opties dus wanneer je buiten je bundel dreigt te internetten.

Ik snap dat het niet je bedoeling was om twee maanden lang zoveel buiten je bundel te internetten, daarom kunnen we je in dit geval wel tegemoet komen. Je ontvangt van ons een mail met meer informatie over deze tegemoetkoming. Laat je weten of je hier tevreden mee bent 🙂?

Groetjes, Caspar
Beste Caspar,

Bedankt voor de snelle reactie, en ik ben erg tevreden met de oplossing die jullie geboden hebben, mijn complimenten voor de klantenservice. Ik had zodra ik dit ontdekte inderdaad al een extra 500 mb bundel voor deze maand aangeschaft, en zal het zeker in de toekomst beter in de gaten houden.

Vriendelijke groeten,
Prisca Leferink.
Hallo,

Ook ik heb nu voor de tweede maand op rij enorme extra verbruikskosten omdat mijn databundel op is. In de afgelopen 14 maanden ben ik bijna nooit over mijn bundel heen gegaan en nu ineens twee maanden achter elkaar krijg ik bericht en zit ik met hoge kosten. Ik krijg via jullie algemene informatie (apps uitzetten e.d.). Verder zal ik de app downloaden zodat ik beter kan zien waar mijn dataverbruik aan op gaat. Maar ik heb ook een andere vraag en wellicht hebben jullie hier een antwoord op of kunnen jullie mij verder helpen.

Hhoe kan het dat ik 14 maanden geen last heb van een bundel die op is en sinds vorige maand wel? Ik heb geen nieuwe telefoon, geen updates van software... dus waar ligt dat aan?
Ik hou mijn gebruik ook nog eens veel meer in de gaten sinds vorige maand dus daar kan het ook niet aan liggen. Nadat ik de sms krijg met 80% en databundel is op zet ik zowel 3G als mijn mobiele data uit, zodat er niet extra verbruikt kan worden. Toch lijkt dit wel te gebeuren (of in ieder geval in zeer korte tijd, max een uur, 500 MB verbruiken).

Zoals ik hierboven lees kan het ook met je email app te maken hebben, maar dan vraag ik me toch af hoe het kan dat in een uur tijd opeens 500 MB (vanmorgen) verbruikt wordt, terwijl ik niets heb aangepast in de app. Je zou verwachten dat er dan eerder deze maand ook al een moment moet zijn geweest dat er veel dataverbruik is geweest.

Kunnen jullie mij helpen?

Groet,

Fredie Olthof
Reputatie 5
Badge +9
Hoi fredie514,

Wat vervelend dat je internetverbruik sinds een tijdje omhoog is geschoten 😞. Ik adviseer je om een hogere internetbundel aan te schaffen op Mijn Simyo, Belangrijk is om de boosdoener te vinden. Wij kunnen dit niet voor je inzien maar gelukkig kan je hier zelf wel achter komen. Met behulp van deze blog kun je erachter komen waardoor er zoveel verbruikt is. Laat je de oorzaak van het grote internetverbruik weten?

Groetjes, Caspar

Reageer