.

Beantwoord

Detailoverzicht Internetverkeer

  • 29 October 2012
  • 15 reacties
  • 1803 Bekeken

Badge +1
Hoe zou ik een detailoverzicht van mijn Internetverbruik kunnen krijgen?

Er zit een zeer ernstige bug in iOS 6 (het nieuwe iPhone OS) waarbij er gebruik wordt gemaakt van het mobiele netwerk zelfs als er wifi dekking aanwezig is.

Ook ik ben 560 Mbyte over mijn limiet heen gegaan. Het moment dat ik over mijn limiet ging was volgende klantenservice op 27-10 om 1:19 's nachts. Toen lag ik in mijn bed en had mijn telefoon gewoon wifi dekking.

Ik zou graag in detail willen zien of dit echt de oorzaak is.

Overigens ben ik van mening dat Simyo nalatig is in het constateren van dit verbruik: Ik heb de avond van 28-10 gekeken wat mijn verbruik was, en daar stond op dat moment dat ik nog minder dan 1 MByte verbruik had (354 kByte). Pas op 29-10 om 14:25 een SMS dat ik over mijn verbruik was gegaan (en om 15:01 een email). Dat is dus pas 62 uur later. Volgens Simyo wordt het verbruik pas geblokkeerd bij €75 per dag of €250 per maand. Dat is €1000 per maand. Dat lijkt me nogal disproportioneel, gezien dat mijn normale maandrekening nog nooit over de €11 is gegaan.

Maar goed, dat is een andere discussie. Op dit moment wil ik graag de oorzaak achterhalen, en wil een detailoverzicht van Internetgebruik. De klantenservice kon dit inzien "per sessie", op Mijn Simyo staat het alleen per dag.
icon

Beste antwoord door Wayne 30 October 2012, 16:50

Bekijk originele reactie

15 reacties

Badge +1
Er zit een zeer ernstige bug in iOS 6 (het nieuwe iPhone OS) waarbij er gebruik wordt gemaakt van het mobiele netwerk zelfs als er wifi dekking aanwezig is. (Alle woorden verwijzen naar een andere wegpagina met achtergrondinformatie.)

Hoe gaat Simyo hier mee om?

Dit lijkt in eerste instantie een probleem te zijn dat veroorzaakt is door een Apple (een bug in iOS 6), waar Simyo niets aan kan doen. Echter, Simyo stuurt pas na 2 dagen (in mijn geval na 62 uur) een bericht nadat de datalimiet van de bundel overschreden werd, en ook wordt het dataverbruik in Mijn Simyo wordt pas na twee dagen getoond. Dat is natuurlijk te laat om daar nog iets aan te doen. Simyo zegt -terecht- dat het in de gaten houden van netwerkverbruik primair de verantwoordelijkheid is van de gebruikers, maar in dit geval had de gebruiker niet kúnnen weten dat er zo veel verkeer verbruikt werd: de gebruiker mag er gevoegelijk van uit gaan dat in dit soort gevallen het wifi netwerk gebruikt wordt, en zelfs als de gebruiker dagelijks Mijn Simyo had geraadpleegd was hij twee of drie dagen te laat geweest.

Mijn vragen aan Simyo:

1. Hebben jullie reeds contact met Apple, en wat is hun houding? In het geval Simyo nog geen contact heeft met Apple: waarom niet (dit probleem speelt nu al een kleine maand, en heeft de pers reeds gehaald), en zijn jullie dat alsnog van plan?
2. In het buitenland hebben enkele providers al besloten om in dit specifieke geval al besloten om de kosten kwijt te schelden (bron: http://www.zdnet.com/who-will-pay-for-the-ios-bill-shock-problem-7000005222/). Is Simyo dit ook van plan? In het bijzonder de kosten gemaakt door nalatig van Simyo (namelijk de kosten die gemaakt zijn tussen het moment dat de datalimiet is overschreden en het moment dat dit aan de klant is medegedeeld -- dus maximaal 2 of 3 dagen €75)?

Als laatste een tip voor gebruikers die hier last van hebben: Veel rapporten vermelden dat het dataverbruik 's nachts was. Een verklaring die geopperd is, is dat als de telefoon in standby modus komt, hij wifi uitzet om energie te besparen, en juist dan het mobiele netwerk gaat gebruiken. Ik vraag me alleen af waarom het dan alleen 's nachts is. Wellicht zijn er andere oorzaken. Hoe dan ook zou 's nachts voorlopig "Mobiel Datanetwerk" uitzetten in Instellingen > Algemeen > Mobiel netwerk (Settings > General > Cellular > Cellular Data). Verder raad ik aan contact op te nemen met Apple op http://www.apple.com/nl/support/iphone/contact/ of aan een bericht achter te laten op http://www.apple.com/feedback/iphone.html
Reputatie 2
Badge +1
Hey macfreek,

Bedankt voor jouw melding. Wij hebben contact opgenomen met de support desk van Apple. Zij gaven aan dat deze bug niet officieel bevestigd/erkend is.

Het feit dat jouw verbruik pas op 29-10 is bijgewerkt ligt aan het feit dat er afgelopen weekend een storing was waardoor de belgegevens niet bijgewerkt konden worden. Deze storing is reeds verholpen.
Badge +1
Wayne,

Bedankt voor de jullie moeite. Ik ben nog steeds niet blij met de situatie, maar waardeer zeer dat jullie zijn gaan doorgraven.

Mijn oorspronkelijke vraag blijft overigens staan -- Hoe kan ik de gedetailleerde gebruiksgegevens inzien, downloaden of anderszins verkrijgen?
Reputatie 2
Badge +1
Hey macfreek,

Het is niet mogelijk om gegevens op te vragen die gedetailleerder zijn dan de gegevens die beschikbaar zijn op de persoonlijke pagina of de factuur. De reden hiervoor is dat de inhoud van de sessies beschermd zijn door de privacywet.
Badge +1
@Wayne: Eh?

Op de persoonlijke pagina staat het verkeer per dag en het totaal aantal "sessies". Ik heb de helpdesk pas gebeld, en zij kon mij vertellen hoe laat elke sessie begon en hoeveel verkeer elke sessie genereerde. Die gegevens zou ik graag willen hebben (er was mij beloofd dat ze opgestuurd zouden worden, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd).

Dat Simyo vanwege de privacywet niet meet wat voor verkeer er in de sessies zit, dat zou kunnen. Maar ik ben al blij met de sessie data (begintijd, eindtijd en hoeveelheid upload en download verkeer per sessie).

Deze gegevens heeft Simyo blijkbaar, en volgens de privacywetgeving moet Simyo dat zelfs desgevraagd overhandigen. (Zie artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)). Ik vraag het alleen liever vriendelijk, dan dat ik het moet eisen met een gewichtige brief moet schrijven met verwijzing naar de wet en de termijn waarbinnen dit moet gebeuren.

Ik zal eerst een vriendelijk mailtjes sturen naar [email]info@simyo.nl[/email].
Badge +1
Opgelost.

Onder verbruik staan meerdere kopjes. Ik had steeds gekeken onder "Internet op je mobiel binnen Nederland". Daar staan alleen de overzichten per dag. Onder het kopje "Toon Alles" blijkt deze detail informatie wel te staan. Ik ben geholpen.

Freek
Reputatie 5
Badge +10
Goed om te horen Freek. Weet je toevallig al iets meer over officiële bevestiging van Apple?

Groetjes,

Alex
Badge +1
Goed om te horen Freek. Weet je toevallig al iets meer over officiële bevestiging van Apple?

Apple kennende verwacht ik geen officiële bevestiging, hooguit een update in stilte na een (veel) te lange tijd. Misschien dat het vertrek van Scott Forestall bij Apple positief is. Forestall weigerde naar de klant te erkennen dat de Maps app toch niet helemaal goed werkte. Hopelijk is zijn opvolger wat eerlijker in het erkennen van fouten.

Hoe dan ook stoort de houding van Apple mij. Ook bij de "stealth" SMSjes die iMessage en FaceTime sturen naar de UK. Dat wordt nergens teruggekoppeld aan de gebruiker, zelfs nergens op de Apple website genoemd (wel gisteren bevestigd trouwens). Niet dat Simyo geheel vrijuit gaat in dezes: ook daar kwam de eerste melding pas na 62 uur, binnen welke tijd de financiele schade tot een veelvoud van het normale abonnementstarief kon groeien.

Ik heb gisteren wel iets meer dan een half uur met een Apple technicus aan de lijn geweest, maar daar kwam niet veel uit. Zijn eerste suggeste was om de "wifi and cellular" optie uit te zetten. Dat is een feature die in de beta van iOS 6 zat waarbij bij slecht wifi signaal overgeschakeld zou worden naar mobiel netwerk. Die optie was niet te vinden; als ik enkele bronnen op Internet mag geloven is die optie verwijderd uit de final release. Zijn volgende suggestie was om Cellular data volledig uit te zetten. Tsja.

Ik kan helaas nog steeds niet achterhalen waar het nou precies door veroorzaakt is: ik heb geen iTunes match of Podcasts (twee vaker genoemde culprits), en kan ook niet iets anders bedenken wat zo veel verkeer zou hebben gegenereerd. Niet dat het een excuses zou mogen zijn: je mag als gebruiker toch verwachten dat er niet op de achtergrond zo veel verkeer over het mobiele netwerk gaat.

Ik kan dus ook niet aangeven hoe dit nou voorkomen zou kunnen worden. Ik heb -met de nieuwe maand- Cellular data weer aangezet, met 3 apps die het verkeer in de gaten houden, en ik heb vijftien (!) opties uitgezet die genoemd worden op http://tidbits.com/article/13354.
Reputatie 1
Badge +2
Er zit een zeer ernstige bug in iOS 6 (het nieuwe iPhone OS) waarbij er gebruik wordt gemaakt van het mobiele netwerk zelfs als er wifi dekking aanwezig is.


Kun je een bronvermelding geven? Ik heb gemerkt dat het Simyo verbruik exact gelijk loopt met het verbruik op mijn iPhone onder iOS6.
Badge +1
Er zit een zeer ernstige bug in iOS 6 (het nieuwe iPhone OS) waarbij er gebruik wordt gemaakt van het mobiele netwerk zelfs als er wifi dekking aanwezig is.


Kun je een bronvermelding geven? Ik heb gemerkt dat het Simyo verbruik exact gelijk loopt met het verbruik op mijn iPhone onder iOS6.


Alle woorden in bovenstaande tekst zijn links naar afzonderlijke rapporten.

Let wel: het gaat om excessief gebruik van het mobiele netwerk in de achtergrond (honderden MByte in een nacht), zonder tussenkomst van gebruikers. Het verbruik als gerapporteerd in de telefoon noemt klopt, en na twee dagen staat ook bij Simyo. Dus dat loopt inderdaad gelijk (waarom zou dat niet gelijk lopen volgens jou?)
Badge
Hallo, ook ik heb sinds de iPhone 5 ineens een veel hoger verbruik. Ook als ik geen wifi heb en het alleen moet doen met mijn mobiele netwerk schieten de mb's je om de oren.
Vandaag even een test gedaan, begon op totaal gebruik van mijn bundel van 2,3 mb deze maand. Ben toen binnen 15-20 seconden naar AD.nl gegaan daar naar beneden en boven gescrolt vervolgens naar Telegraag.nl en ook daar naar beneden en boven.
Vervolgens ben ik weer naar mijn app gegaan die het data verbruik laat zien.
Dit keer stond er geen 2,3 meer maar 3,4. 
Die 2 sites bezoeken in 15-20 seconden tijd kost mij dus 1 mb?
Toen ik nog een iPhone 4 had, had ik ruim voldoende aan een internet bundel van 500 mb, nu ben ik bang dat zelfs 1000 mb niet meer genoeg is.
Badge +1
Apple heeft donderdag een update voor iOS uitgebracht, waaronder bug fixes voor:
* Resolves an issue that prevents iPhone from using the cellular network in some instances
* Consolidated the Use Cellular Data switch for iTunes Match

Wellicht dat dit niet alles oplost, maar het moge duidelijk zijn dat Apple op de hoogte is en dit beschouwd als bugs, of in elk geval ongewenst gedrag.

Meer informatie: http://support.apple.com/kb/DL1606
Reputatie 5
Badge +10
Hallo, ook ik heb sinds de iPhone 5 ineens een veel hoger verbruik. Ook als ik geen wifi heb en het alleen moet doen met mijn mobiele netwerk schieten de mb's je om de oren.
Vandaag even een test gedaan, begon op totaal gebruik van mijn bundel van 2,3 mb deze maand. Ben toen binnen 15-20 seconden naar AD.nl gegaan daar naar beneden en boven gescrolt vervolgens naar Telegraag.nl en ook daar naar beneden en boven.
Vervolgens ben ik weer naar mijn app gegaan die het data verbruik laat zien.
Dit keer stond er geen 2,3 meer maar 3,4. 
Die 2 sites bezoeken in 15-20 seconden tijd kost mij dus 1 mb?
Toen ik nog een iPhone 4 had, had ik ruim voldoende aan een internet bundel van 500 mb, nu ben ik bang dat zelfs 1000 mb niet meer genoeg is.


Hoi Dirkkoef10,

Ik zou in jouw situatie inderdaad goed proberen bij te houden hoeveel je ongeveer per dag verbruikt. Je kunt dan uiteindelijk een inschatting maken over hoeveel data je nodig hebt voor een Iphone 5.

Groetjes,

Alex
Merkwaardig dat je vind dat je service provider verantwoordelijk  is voor het falen van je telefoon. Heb je hem bij Simyo gekocht? 
Badge +6
Merkwaardig dat je vind dat je service provider verantwoordelijk  is voor het falen van je telefoon. Heb je hem bij Simyo gekocht? 

Beste HKelderman,

Simyo is een sim only leverancier en ondersteunt geen toestellen. Het is vervelend dat er klanten zijn die problemen ervaren met hun toestel helaas kan Simyo hier niks in betekenen en dienen de klanten contact op te nemen met de leverancier van het toestel.

Reageer