.

Beantwoord

Dataverbruik meer dan normaal, hoe komt dat?


Badge
Beste Simyo,
Binnen één week is er nog maar 760mb van de 1500mb over, normaal gesproken gebruik ik deze hoeveelheid in 1 maand.
Heb niks geks gedaan en heb mijn verbruik bekeken maar ook hier is niets afwijkends te vinden. Hoe kan dit?

Groeten Larissa Assenberg van Eijsden
icon

Beste antwoord door Ray 13 May 2016, 08:47

Bekijk originele reactie

19 reacties

Ik weet niet wat voor telefoon je heb, maar in de meeste moderne telefoons deze tijd zit een ingebouwde data monitor. Simyo kan niet zien waaraan je data op is gegaan. Mogen zij ook niet vanwege de wet op de privacy.

Je kunt ook de instellingen in je telefoon nalopen. Staat het downloaden / bij werken van je telefoon op alleen Wifi, zo ook voor je apps. Syncen ook alleen op Wifi.

En als je op wifi zit, zet je data verbinding uit.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Larissa,

Welkom terug op het forum!

Wat raar dat je internetverbruik sneller is gegaan dan je dacht. Vervelend dat je niet weet waar het door komt. Zoals Raytje al zei: Vanwege privacyredenen kunnen we niet achterhalen waar je MB's aan op zijn gegaan. Gelukkig kun jij dat wel! Klik hier om te kijken hoe je dat kunt.

Heb je hier nog vragen over?

@Raytje, bedankt voor je hulp

Groetjes,
Caspar
Reputatie 1
Ik ben de vader van mijn dochtertje S., die net als anderen in dit forum plotseling onverwacht extreem veel data heeft verbruikt. Ze heeft een bundel van 1000 mB en 100 min. voor 12,- p/mnd. en over december verschijnt een factuur van ruim € 110,- . Ik heb met haar gezeten om te achterhalen hoed dat kan en ze is zich van geen kwaad bewust. Gebeld met de helpdesk van Simyo, die kunnen er niet veel mee.
Gedane zaken nemen geen keer maar nu is mijn zorg wel wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Ze heeft een iphone 6, kan iemand mij eenvoudig duidelijk maken welke instellingen ik zou moeten aanpassen zodat ze alleen data verbruikt als ze gebruik kan maken van WiFi?
De 1000 mB is dan alleen voor 'noodgevallen' (anders zou het antwoord natuurlijk kunnen zijn: zeg je databundel op 🙂.

BvD!!!

Heiko de Jonge, vader van S.
I. Ze heeft een iphone 6, kan iemand mij eenvoudig duidelijk maken welke instellingen ik zou moeten aanpassen zodat ze alleen data verbruikt als ze gebruik kan maken van WiFi? De 1000 mB is dan alleen voor 'noodgevallen' (anders zou het antwoord natuurlijk kunnen zijn: zeg je databundel op 🙂. BvD!!! Heiko de Jonge, vader van S.


Hoi Guus 2007 - Heiko, vader van S. Dat is een moeilijke.🙂 Wat je samen kunt doen is wel een strak regime voeren. Dus apps die niet perse nodig zijn bij mobiel gebruik uitzetten. Kijk daarbij goed op de telefoon samen welke apps veel data gebrruiken. Meer informatie vindt je bijvoorbeeld https://url=k ben de vader van mijn dochtertje S., die net als anderen in dit forum plotseling onverwacht extreem veel data heeft verbruikt. Ze heeft een bundel van 1000 mB en 100 min. voor 12,- p/mnd. en over december verschijnt een factuur van ruim EUR 110,- . Ik heb met haar gezeten om te achterhalen hoed dat kan en ze is zich van geen kwaad bewust. Gebeld met de helpdesk van Simyo, die kunnen er niet veel mee. Gedane zaken nemen geen keer maar nu is mijn zorg wel wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen]Hier.[/url]


Verder zou het goed zijn aangezien de iPhone geen standaard limiet/rem op data heeft ingebouwd de genoemde My data manager app gebruiken deze geeft een goed beeld van hoeveelheid dataverkeer.
Waarschuwingen geeft deze ook.

Verder zijn er de 80 en 100% waarschuwingen via sms en de mogelijkheid om 500 MB bij te kopen voor €5,- Simyo weet heel goed dat er een roep is al heel lang om een betere bescherming. Anderen (FE) en ik zijn grote voorvechters daarvan. Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust. Er zijn verschillende werkpaerdjuhs actief.🙂

Fijne dag nog tesamen.😎
Omdat bij bewerken de gekste dingen gebeuren.
Lees deze informatie.
Reputatie 7
Badge +6
Na deze wijze woorden van Friesian.......volgens mijn kun je van die 1000 MB zonder extra kosten 2000 MB maken kijk dit eens na in mijn simyo scheelt toch weer😉
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Guus2007,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat balen dat er onverwachts zo'n hoge rekening binnenkomt! Gelukkig zie ik dat we een hele mooie oplossing voor je hebben gevonden! :D

Het klopt inderdaad dat wij niet kunnen inzien waar dat verbruik aan is opgegaan. Deze gegevens zijn wegens jouw privacy niet te achterhalen. Soms kun je in je telefoon nog wel terugvinden waar het hoge verbruik vandaan komt. In deze blog lees je er meer over. Verder sluit ik me volledig aan bij de tips van Friesian en Ron H! Voor meer tips om binnen je bundel te blijven kun je ook deze pagina eens bekijken.

Zoals Ron H al aangaf, kun je via Mijn Simyo je bundels wijzigen. Tot het einde van deze maand kun je de bundel van 1000 MB gratis verdubbelen! :)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag! Friesian en Ron H, dankjewel voor het antwoorden!

Groetjes,

Kevin
Reputatie 1
Beste mensen, wat prettig dit. Dank voor alle adviezen. Ik duik er later goed in (het is nu erg vroeg, verplichtingen roepen)!
En super dat Simyo me 'tegemoet komt' in de kosten.

Hartelijke groet,

Heiko de Jonge (Gebruikersnaam Guus 2007)
Reputatie 6
Badge +5
Goedemorgen Heiko,

Namens iedereen in dit topic hartstikke graag gedaan 🙂 Laat je nog weten wat de uitkomst van je onderzoekje is?

Groetjes,

Niels
Reputatie 1
Niels en anderen in dit topic,

Dank voor de belangstelling en suggesties. Ik geef les in computergebruik aan een kleine groep leerlingen (ca. 13-15 jr.) en heb de kwestie daar ook besproken. Was erg interessant, omdat ze geïnteresseerd en betrokken waren (ik vind het altijd erg waardevol ze mee te nemen in de wereld van een volwassene en hun inzichten serieus te nemen). Ze kwamen met vergelijkbare voorbeelden van onverwacht hoge kosten voor datagebruik in hun netwerk (soms met wel facturen van 300,- tot gevolg). Conclusie was dat het inderdaad het verstandigst en eenvoudigst is om de optie 'mobiele data' op je telefoon op je telefoon uit te zetten zodat je alleen via wifi kunnen appen, youtube kijken etc. (eenvoudig: data gebruiken), en de optie alleen aan te zetten wanneer je zonder wifi zit maar toch 'moet' appen, bijvoorbeeld om te melden dat je later naar huis komt.
Ik heb ook ontdekt dat je de optie per app aan of uit kunt zetten, en op mijn iphone SE zit de optie om geen gebruik te maken van 4g (je bundel dus) voor het updaten van apps e.d.

Enfin, het leven was vroeger wat eenvoudiger, wij gingen vlotten bouwen.
Reputatie 1
Oh ja, dat vergeet ik nog: een datalimiet is ook iets dat je soms kunt instellen vertelden mijn leerlingen, dat zit aan de kant van de provider, die dat dus niet allemaal aanbieden, dan gaat de kraan gewoon niet meer open als het 'water op is'. Kun je altijd wel bijkopen, maar dat doe je actief en ben je je dus -als je helder van geest bent- van bewust.
Reputatie 7
Badge +9
De wonderen wereld waarin de kinderen van tegenwoordig in opgroeien! Met 13-15 jaar al veel kennis van smartphones.

Ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen. Als klanten zien wij dat regelmatig klanten ver buiten hun databundel komen met een zeer hoge rekening als gevolg.

Jij hebt nu kennis gemaakt hoe het bij Simyo werkt. Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?
Reputatie 7
Badge +9
-dubbel post-
Reputatie 1
Als ouder zo ik blij zijn met de optie 'datalimiet'. Ik moet eerlijk zijn, ik heb me nog niet verdiept in de mogelijkheden die simyo hierin biedt. Maar als het er nog niet is zou een echte 'stop' mijn wens zijn. Eventueel, en dat zou ik helemaal super vinden: berichtgeving hierover via de ouder. Dus dat ik als vader bericht krijg (op mijn telefoon, in de mail) over het bereiken van de datalimiet (en telefoneerlimiet) van mijn dochter(s) en de eventuel toestemming hier overheen te gaan met de aanschaf van een extra hoeveelheid.

Goed dat jullie hiernaar vragen!
Reputatie 7
Badge +10
Hi Guus,

Wat tof dat je het hierover gehad hebt met tieners! 🙂 Het is zeker een andere wereld dan een poos geleden. Toen ik nog een tiener was op de middelbare school had iedereen wel een mobiele telefoon, maar was 'internetten op je telefoon' niet iets dat standaard gedaan werd door iedereen. Sterker nog, als je per ongeluk op het webbrowser-icoontje klikte, dan moest je dat zo snél mogelijk weg klikken. Het enige dat we deden was bellen en sms'en.

Om terug te komen op het punt: wij bieden inderdaad geen data-plafond aan. Je krijgt wel altijd een sms als je op 80% en als je op 100% van je bundel zit. Daarna kun je MB's bijkopen of bijvoorbeeld je internet uitzetten. Er zijn wel genoeg externe apps die zo'n datalimiet voor je in kunnen stellen, en sommige telefoons hebben zo'n instelling zelf al. Dan gebeurt het dus niet vanuit de provider, maar vanuit het toestel. (Ook zijn er providers die dit wél aanbieden natuurlijk!)

Wat betreft ouders en bericht krijgen als hun kinderen door de databundel heen zijn: een abonnement mag niet op naam van een minderjarig persoon staan. Op het moment dat iemand jonger dan 18 de aansluiting beheert, staat deze veelal op naam van één van de ouders. Hoewel ik je punt erg goed snap, kunnen we dus moeilijk inspelen op een situatie die wellicht erkend en gedoogd wordt, maar niet strikt de bedoeling is 😉

Heb je hier nog andere vragen over?

@ Groentjuh, tof dat je hiernaar vraagt! Erg goed om te lezen wat andere mensen vinden ook.

Groetjes,
Jihane
Reputatie 1
Leuk, deze dialoog. Ik zal eens op zoek naar een app om die limiet/dat plafond in te stellen.

Dank!

NB: ik heb nog met die tieners afgesproken om bij de volgende les de gespecificeerde factuur mee te nemen om te kijken of zij er nog wijzer uit worden..... Niets zo leuk om te leren aan (en van!) tieners als praktische zaken waar je in het leven tegenaan kunt lopen.
Leuk, deze dialoog. Ik zal eens op zoek naar een app om die limiet/dat plafond in te stellen.

Goedemorgen Heiko.

Ik zal het je eenvoudig maken. Wil je een echte limiet dan kom je uit bij Android toestellen. Daar zit het standaard ingebouwd, zowel waarschuwing als data stop.

Op iPhone kom je bijvoorbeeld uit op my data manager.(app, data-monitor)

En wat betreft scholing en geschiedenis kan ik je ook een wellicht interessant verhaal vertellen maar dat zal ik niet doen vanwege al die vervelende privacy, uhh faceboef 😉 verhalen.

Heb een fijn weekend ! 😎
Reputatie 1
Hallo Friesian,

Dankjewel!

Voor jou ook een genoeglijk weekeinde.

Heiko.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allen,

Inderdaad een leuk dialoog! 😃 Hou je ons op de hoogte van het gesprek dat je verder voert met de tieners?

Groetjes,
Jihane

Reageer