.

Beantwoord

Ik heb binnen een paar minuten extreem hoge kosten voor datagebruik gemaakt. Hoe kan dat?

  • 13 February 2017
  • 2 reacties
  • 192 Bekeken

Dag, zojuist mijn factuur ontvangen, ik schrok me rot! Bij het verbruik zag ik dat er op 23-jan tussen ongeveer 16:50 en 17:05 8 × 8,79 is verbruikt aan data. Uit de factuur maak ik op dat het hier steeds om korte duur gaat van enkele minuten. Hoe kan dit? Ik vind het bedrag wel enorm hoog.

Met vriendelijke groet,
Susanne Peet
icon

Beste antwoord door Samantha 14 February 2017, 15:08

Bekijk originele reactie

2 reacties

Waar die MB's aan op zijn gegaan kunnen wij en Simyo niet zien omwille van privacy. In de meeste moderne telefoons zit een ingebouwde datamanager die je dat wel kan vertellen. Heb je die niet dan is het advies om deze te downloaden. Meest gangbare is Onavo Count. Hierin kun je desgewenst ook een limit instellen wat bij Simyo ook niet kan. Advies is om dat op 80% van je bundel te doen want de telling in die datamanager kan afwijken van de telling van Simyo.

Die datapakketjes van 8x zoveel kb dien je op te tellen. Je komt dan op ruim 470 MB. Dit kan duiden op een software update, maar nogmaals dat kunnen wij niet zien.

Ik weet niet wat voor telefoon je hebt maar zorg er in ieder geval dat Wifi assistentie (iPhone) of slimme netwerkwissel (Android) uit staat. Als dit aanstaat geeft het jouw telefoon de mogelijkheid om over te schakelen naar je mobiele data verbinding als je telefoon vind dat je Wifi te zwak is of helemaal weg is gevallen.

Ik zou in ieder geval onderstaande links even doornemen. :)

https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/

https://forum.simyo.nl/internet-62/faq-mijn-internet-verbruik-hoog-zijn-2989
Badge +7
Hoi Sune01,

Welkom op het Simyo forum! :)

Wat vervelend dat je hoge kosten hebt gemaakt in januari! Ik kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent.

Ik zie dat je op 23-01-2017 je internetbundel volledig had verbruikt. We sturen je altijd sms'jes zodra je 80% en 100% van je internetbundel hebt verbruikt. Heb je deze sms'jes ontvangen? Zodra je deze sms'jes hebt gekregen, kun je ervoor kiezen om voor € 5,00 extra 500 MB bij te kopen. Dit is een stuk goedkoper dan internetten buiten de bundel, wat € 0,15 per MB kost. Je kunt er ook voor kiezen om de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' uit te zetten op Mijn Simyo. Dit doe je onder het tabblad Instellingen > Netwerkinstellingen. Als deze optie uit staat, kan je simkaart geen verbinding meer maken met je mobiele internet. Op deze manier kunnen deze hoge kosten ook niet gemaakt worden.

Grote datasessies worden bij ons opgesplitst in pakketjes van 58,60 MB. Vandaar dat je dit aantal in combinatie met het bedrag van € 8,79 veel achter elkaar terugziet op je factuur. Dit is in werkelijkheid één grote datasessie geweest die heeft geduurd van 16.28 uur tot en met 17.16 uur. Ergens in deze periode is je internetbundel ook opgegaan, waardoor een gedeelte van deze datasessie buiten je bundel is komen te vallen.

Zoals Ray al aangeeft, kunnen wij vanwege jouw privacy niet zien waar deze MB's aan op zijn gegaan. Dit kun je wel in je telefoon terugzien. In de blog die Ray je heeft gestuurd, kun je zien waar je dit in jouw telefoon terug kunt zien. Ook kun je overwegen om de app die Ray je aanraadt, te downloaden.

Als je hier nog vragen over hebt, laat je dit dan weten?

Groetjes,
Samantha

@Ray, heel erg bedankt voor je toelichting 🙂

Reageer