In mijn auto is standaard een WiFi hotspot ingebouwd waar (uiteraard) een simkaart in moet. Al jaren heb ik hiervoor een Sim Only abonnement met een 1G internetbundel. Op dit nummer zit alleen internet en géén telefoon, dus ik ontvang daarop bij voorbeeld geen waarschuwing SMS-jes, als het einde van de bundel in zicht komt.
Het probleem met de onverwachte kosten ontstaat wanneer mobieltjes/iPads/laptops van de inzittenden besluiten om tijdens de rit (alvast) software voor een update te downloaden! Dat is soms wel uit te zetten, maar er glipt er nogal eens één tussendoor. Dan wordt aan het einde van de maand afgerekend tegen het €0,15/MB tarief en dat doet pijn. Dat voelt alsof je een bekeuring hebt gekregen, maar geen idee hebt waarvoor...
Ook het checken van de bundel op Mijn Simyo heeft niet veel zin omdat die verbruiksinformatie een aantal uren (tot wel 5!) achter loopt bij het actuele verbruik. Je kunt dan al ruim in het rood staan en toch lijkt er niets aan de hand.
Een Simyo medewerker adviseert mij nu om een Prepaid kaart erin te zetten, immers die houdt op als het tegoed op is. Ja, dat zou je inderdaad denken. Net als het gas stopte als het muntje op was of de telefooncel op de hoek, die stopte als het kwartje verbruikt was.🙂
Maar dat is bij Prepaid dus niet het geval: de internetmeter blijft tijdens een download doorlopen, ook als het tegoed is verbruikt! Het kon wel eens "belangrijk" zijn heet het dan, maar hoe kan een provider bepalen wat voor een klant belangrijk is en wat niet? Daar neem je nou toch juist een PREPAID kaart voor: om zelf te kunnen bepalen hoeveel geld je aan internet gaat besteden?
En dan nu mijn vraag. Mocht het gebeuren dat bij de Prepaid kaart een download níet wordt afgebroken, tegen welk tarief worden dan die onverwachte extra MB's afgerekend? Het tarief van de zojuist verbruikte bundel (b.v. €1/100MB) of het buitenbundel tarief van €15/100MB?
Dank alvast voor eventuele reacties,
Met vriendelijke groet,
Loek.
Beste antwoord door Groentjuh
Bekijk originele reactie