.

Beantwoord

Als mijn Prepaid internetbundel op gaat, wat betaal ik dan voor mobiel internet?

  • 3 August 2018
  • 8 reacties
  • 134 Bekeken

Hallo,

In mijn auto is standaard een WiFi hotspot ingebouwd waar (uiteraard) een simkaart in moet. Al jaren heb ik hiervoor een Sim Only abonnement met een 1G internetbundel. Op dit nummer zit alleen internet en géén telefoon, dus ik ontvang daarop bij voorbeeld geen waarschuwing SMS-jes, als het einde van de bundel in zicht komt.

Het probleem met de onverwachte kosten ontstaat wanneer mobieltjes/iPads/laptops van de inzittenden besluiten om tijdens de rit (alvast) software voor een update te downloaden! Dat is soms wel uit te zetten, maar er glipt er nogal eens één tussendoor. Dan wordt aan het einde van de maand afgerekend tegen het €0,15/MB tarief en dat doet pijn. Dat voelt alsof je een bekeuring hebt gekregen, maar geen idee hebt waarvoor...

Ook het checken van de bundel op Mijn Simyo heeft niet veel zin omdat die verbruiksinformatie een aantal uren (tot wel 5!) achter loopt bij het actuele verbruik. Je kunt dan al ruim in het rood staan en toch lijkt er niets aan de hand.

Een Simyo medewerker adviseert mij nu om een Prepaid kaart erin te zetten, immers die houdt op als het tegoed op is. Ja, dat zou je inderdaad denken. Net als het gas stopte als het muntje op was of de telefooncel op de hoek, die stopte als het kwartje verbruikt was.🙂

Maar dat is bij Prepaid dus niet het geval: de internetmeter blijft tijdens een download doorlopen, ook als het tegoed is verbruikt! Het kon wel eens "belangrijk" zijn heet het dan, maar hoe kan een provider bepalen wat voor een klant belangrijk is en wat niet? Daar neem je nou toch juist een PREPAID kaart voor: om zelf te kunnen bepalen hoeveel geld je aan internet gaat besteden?

En dan nu mijn vraag. Mocht het gebeuren dat bij de Prepaid kaart een download níet wordt afgebroken, tegen welk tarief worden dan die onverwachte extra MB's afgerekend? Het tarief van de zojuist verbruikte bundel (b.v. €1/100MB) of het buitenbundel tarief van €15/100MB?

Dank alvast voor eventuele reacties,

Met vriendelijke groet,
Loek.
icon

Beste antwoord door Groentjuh 3 August 2018, 14:16

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als veel wetende klant zou ik zeggen (niet 100% zeker in jouw geval):

In principe gebruik je:
Eerst je MBs uit je databundel.
Daarna je beltegoed à € 0,15 per MB totdat je 0 euro beltegoed hebt. Daarna kun je de datasessie afmaken voor € 0,15 per MB.

Bij Simyo kun je je datasessie dus na 0 euro beltegoed afmaken en kun je dus onder de 0 euro komen. Er bestaan echter afspraken, die negatief beltegoed limiteren tot maximaal 5 euro (bron en bron). Hoewel er ook berichten zijn dat dat soms niet helemaal goed gaat.

In principe ben je beter af, zolang er zo min mogelijk beltegoed op de kaart blijft staan!

Een moderator zal je vraag binnen 1 werkdag beantwoorden.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Loek sr,

Welkom op het Simyo Forum!

Handig voor de inzittenden zeg, zo'n hotspot 🙂 Ik snap dat je niet zomaar wilt dat mensen op jouw netwerk updates gaan downloaden, dit zorgt immers voor veel dataverbruik. Simyo simkaarten zijn primair gemaakt voor telefoons. Het klopt dat het verbruik in de Simyo app slechts een aantal keer per dag wordt bijgewerkt. Sms'jes van verbruik zijn altijd leidend, ook al kan je die in jouw geval dus niet lezen.

Met prepaid is het mogelijk om de door jou gestarte internetsessie af te maken. Zoals Groentjuh aangeeft kost dit na het beëindigen van de internetbundel € 0,15 per MB. In het geval van negatief saldo, zal dit niet meer dan € 5,- worden. Dit staat ook aangegeven op deze pagina. Je maakt momenteel gebruik van een internetbundel van 1000 MB. Mijn advies is om de bundel te verhogen naar bijvoorbeeld 4000 of 8000 MB. Zo weet je in ieder geval dat je genoeg data voor de inzittenden hebt 😉 Heb je hier verder nog vragen over?

Groentjuh, bedankt voor je hulp en reactie!

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +9
Mijn advies is om de bundel te verhogen naar bijvoorbeeld 4000 of 8000 MB. Zo weet je in ieder geval dat je genoeg data voor de inzittenden hebt ;)

Hij wil juist (op advies van een andere simyo medewerker) naar prepaid overstappen, en dan wanneer nodig een 1000MB prepaid databundel nemen. Bij prepaid heb je immers minder last van buiten de bundel gaan. Indien een apparaat dan denk "Wifi!!! -> UPDATES DOWNLOADEN YEEEEY!" Je beltegoed is dan in een keer op, maar je gaat niet zomaar bijvoorbeeld 100 euro buiten de bundel.

@Loek sr, ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen.

Als klanten, die heel actief zijn op het forum, zien wij dat regelmatig klanten buiten hun databundel komen met een hoge rekening als gevolg.

Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?
Hallo Niels,

Dank voor je reactie. Ik ben blij dat dit een actief forum is, want dat is soms niet de ervaring!

Ik begrijp nu (dank hiervoor Groentje!) hoe internet- en beltegoed worden afgebouwd en dat er uiteindelijk een negatief beltegoed overblijft. En dat dit bij Prepaid maximaal €5 negatief kan zijn. Erg jammer dat dit maximum nergens op de Simyo website wordt genoemd, ook niet op bovenstaande link aangegeven op deze pagina. Tenminste, ik zie het er niet staan.

Voor mijn "auto toepassing" (geen telefoon, geen beltegoed, wel internet) is hiermee overstappen naar Prepaid inderdaad de beste oplossing. En af en toe op Mijn Simyo het saldo bekijken natuurlijk... Of zijn er nog andere beperkingen?

Met vriendelijke groet,
Loek.
Beste Loek - Loek sr.

Ik las je topic, toch stel ik me wel een vraag. Theoretisch voorbeeld.

Stel je maakt het enkele keren mee, volle bezetting auto, personen met mobieltjes.
Google maps heeft nogal wat off line kaarten klaar staan ter download. Standaard instelling is dat deze via WiFi worden gedownload. De telefoons denken HEEY, dur is WiFi ff alles bijwerken, nogal wat embeetjes als gevolg.

Stel dit gebeurt toch wel verschillende malen bij jou als geregistreerde gebruiker. Hoe zal Simyo in het geval van prepaid dan reageren. Wordt er dan telkens uit coulance fors in de buidel getast?

#######
Bij de keuze voor prepaid/sim only heb je toch wel een data manager app op je telefoon staan? Ik ga er vanuit dat je dat hebt maar ik stel deze vraag toch voor de zekerheid.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Loek sr,

Graag gedaan! Het Forum is juist een plek die lekker actief gehouden moet worden Iedereen kan met elkaar in gesprek en helpt mee :)

Wat bedoel je precies met andere beperkingen wat Prepaid betreft? Internet gebruiken in het buitenland is in ieder geval iets dat niet kan met zo'n kaartje. Een data manager, zoals Friesian aangeeft, kan er ook voor zorgen dat je niet buiten je bundel internet gebruikt. Is dit geen goede optie?

Bedankt voor het meedenken, Groentjuh en Friesian!

Groetjes,
Niels
Wacht even Niels. De sim wordt gebruikt in de auto in een wifi hotspot, ik vraag me nu af of dat een datamanager dan überhaupt mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi iedereen,

Wacht even Niels. De sim wordt gebruikt in de auto in een wifi hotspot, ik vraag me nu af of dat een datamanager dan überhaupt mogelijk is.

Dat durf ik ook niet te zeggen. Hangt er denk ik vanaf hoe geavanceerd de installatie is waarin de simkaart is geplaatst. Als het mogelijk is, dan is dat wel een goede optie om onverwachte kosten te voorkomen. Ik zou ook aanraden om het wachtwoord voor de hotspot niet te 'onthouden' op de apparaten die zo nu en dan verbonden worden met de hotspot. Zo bouw je een extra stap in voordat je wifi kunt gebruiken waardoor je de tijd krijgt om bewust te worden van valkuilen als (automatische) updates. :)

Dank voor het meedenken Friesian!

Groetjes,
Thomas

Reageer