.

Beantwoord

Wordt internetverbruik ook naar boven afgerond zoals een gesprek?

  • 30 September 2021
  • 7 reacties
  • 322 Bekeken

Wat ik tot nu toe heb gevonden over afrondingen:
Bij bellen: naar boven per minuut. dus een gesprek van 63sec. wordt afgerekend met 2 min.
Bij data verbruik wordt het al een stuk mistiger. Enigste topic daarover is van 7 jaar terug.
Simyo meldt daar dat per kB wordt afgerond. Actuelere info kan ik niet vinden. Ik heb nog maar net een abo en het lijkt dat iedere data vraag wordt afgerond op MB ‘s
Eigenlijk heb ik nog niets gedaan en toch staat de teller al op 3MB. Is er een start verbruik bij aanzetten van “Data” (jaren geleden had ik zoiets bij XS4ALL, bleek een bug)
Concreet: als ik in een min. 2x  15 sec. bel kost me dat 2 bel min. dat is duidelijk.
Maar nu met data:
Ik heb DATA aanstaan en update weerinfo bij WeatherPro 30kB en een paar sec. daarna update ik Elecont Weather 300kB. Wat kost me dat dan, 330kB of 2MB? 
Bij een vaak wegvallende verbinding  ben je met dat laatste snel door je bundel van 10 GB heen.

Mvg Ben Bos

icon

Beste antwoord door RicoK 30 September 2021, 10:43

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7

@Ben Bos Ik begrijp je vraag en verwarring.

Ik zal proberen het nog iets complexer te maken :wink: . Onze hedendaagse smartphones staan eigenlijk 24/7 in verbinding met het internet. Hetzij via 4G hetzij via een WiFi netwerk. Op onze smartphones staan mogelijk 10-tallen apps die continue met het internet in verbinding staan om jou als gebruiker een melding te kunnen geven. Naast de apps is het ook het OS, Android of iOS, dat dit doet. Omdat de smartphones dus continue in verbinding staan met het internet is er min of meer sprake van een ‘datasessie’. En deze datasessies worden in rekening gebracht. Als het ‘tegenzit’ kun je vele sessies van 59MB, dat is de maximale grootte van een af te rekenen sessie, achter elkaar zien. Of als er weinig data zijn verbruikt dan zie je een enkele veel kleinere sessie. Het is hierdoor tamelijk ondoorgrondelijk en wij als Forum Experts hebben hier al vele jaren melding van gemaakt, maar veranderen kan het niet.

Wat je zou moeten doen, wat ik zelf ook doe, ik heb een iPhone, is iedere eerste dag van de nieuwe maand de datateller in de instellingen op 0 zetten, om zodoende gedurende de maand te kunnnen zien wat en/of welke app het bij Simyo geregistreerde dataverbruik heeft veroorzaakt.

Het bij Simyo geregistreerde dataverbruik zou het zelfde moeten zijn als wat jouw telefoon heeft geregistreerd.

NB Voor Android, voor iOS niet of veel minder, zijn ook datateller apps te vinden, zodat je nog makkelijker je dataverbruik kunt monmitoren.

@RicoK  Grappig dat je het iets complexer probeert te maken……
Zelf heb ik een Android 11 Samsung Xcover4s. Bij Android kunt je zelf een heleboel in de hand houden.
Bij mij mag dat achtergrond verkeer uitsluitend via wifi behalve Whatsapp oproepen ed. En voor de zekerigste zekerheid zet ik thuis Data uit. Bovendien kun je op mijn Xcover heel goed zien via welk kanaal, wifi of 4g de verbinding tijdens activiteit loopt.
Ook heb ik ingesteld dat ik een waarschuwing krijg als mijn telefoon zelf heeft gemeten dat ik 6GB data heb verbruikt en hij sluit Data af bij 7,2GB. Bij een bundel van 10GB.

En daar gaat mijn vraag eigenlijk over.
Er zijn providers (vraag me niet welke) die je data verkeer in je telefoon meten. Dat gaat dus per kB en is heel nauwkeurig: What You See Is What You Get.

Mijnvraag is dus concreet: wordt iedere data vraag, hoe klein ook afgerekend als zijnde 1MB zoals een belletje hoe kort ook afgerekend wordt met 1 Min.

Maar in ieder geval bedankt voor je meedenken.

Groet, Ben Bos

Reputatie 7

@Ben Bos Hahaha, ja, inderdaad ik dwaalde af…..

Om je vraag te beantwoorden; nee, data verbruik wordt niet afgerond op 1MB. Echter, wat ik met verhaal probeerde te schetsen en waardoor ik dus ‘afdwaalde’, was dat internetgebruik wordt afgerekend met/in datasessies. Zo'n sessie kan een langere tijd in beslag nemen, meerdere uren of mogelijks zelfs nog langer (maar dat weet ik niet 100% zeker). Hierdoor kan het lijken alsof je incidentele gebruik wordt afgerond in een of meerdere MB's, maar deze meerdere MB's zijn dan de optelsom van meerdere gebruiksmomenten gedurende deze sessie.

Als je het forum doorzoekt op ‘data sessies’ dan zul je reacties zien van/door @Groentjuh die dit haarfijn uiteengezet heeft. Mogelijk wordt hierdoor mijn verhaal in verhouding tot jouw vraag duidelijker. Maar complex is en blijft het.

Maar, nogmaals, antwoord op je vraag is: Nee, datagebruik wordt niet afgerond op hele MB's.

Reputatie 7
Badge +9

Waar in de 2G en 3G tijdperk datasessies daadwerkelijk samenhingen met het openen van een daadwerkelijke dataverbinding, is dat met 4G niet meer echt het geval. Bij 4G loopt een dataverbinding regelmatig gewoon de hele tijd als je verbonden bent met het 4G netwerk. Datasessies zijn bij Simyo maximaal 60MB groot en ongeveer 8 uur lang. Het is niet echt precies duidelijk wanneer het netwerk/de mobiel een nieuwe datasessie laat beginnen; onder sommige omstandigheden zijn datasessies ook korter en kleiner.

Een datasessie rond Simyo per datasessie af op 1KB. Dus bij Simyo is het daarmee "What You See Is What You Get”. Door afronding gaat bij Simyo geen grote hoeveelheden data verdwijnen, zoals bij sommige providers die per 100KB of groter afronden.

Mijn Samsung Galaxy S8 geeft op dit moment aan dat ik deze maand 643 MB heb gebruikt. Mijn Simyo geeft aan dat ik slechts 611 MB heb gebruikt.

Dat is best een flink verschil, maar wel in mijn voordeel.

Reputatie 7

Bedankt @Groentjuh :thumbsup_tone2: .

Mijn iPhone geeft een verbruik deze maand aan van 5,7GB, waarbij ik op 01/09 om 07:33 's ochtends de teller op 0 had gezet en Mijn Simyo geeft een verbruik aan van 5.625MB (gemeten t/m 29/09 om 19:17 uur). Dus ook ik heb vooralsnog een iets gunstiger verbruik vlogens/bij Simyo.

Klinkt goed allemaal. Helaas bij mij: gemeten door Android 11: 1,4MB en door Simyo afgeteld 3MB   Maar daar zit ik niet zo mee, er zat een sessie van 0,1MB bij. M'n eerste abo gewoon direct maar naar 20GB en onbeperkt bellen opgeplust. 20 Euro en je bent het heertje. Heb er wel aardig vertrouwen in. Ik ben 68 en begon met data toen roamen alleen voor de rijken was en dus altijd maar weer data aan en data uit. En dat kostte behoorlijk wat morsdata: de 3g mast maakt verbinding met mijn deviceje en komt er na een zekere tijd achter dat ik uberhaupt geen data wil, maar om daar achter te komen is er al een uitgebreid handshakings protocol afgewerkt alweer dure kilobytjes. Of je zit in Noorwegen en niets doet het meer........ Vandaar m'n onzekerheidjes...

Bedankt allemaal, ben aardig gerustgesteld

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Ben, 

Welkom op ons forum!

Zo te zien ben je al goed geholpen door Rico en Groentjuh (thanks heren 😊), wat ze hierboven aangeven klopt helemaal!

Heb je toch nog vragen of opmerkingen? Let us know!

Groetjes,
Bas

Reageer