.

Beantwoord

Waarom werkt mijn gps tracker niet in het buitenland?

  • 18 August 2019
  • 8 reacties
  • 1353 Bekeken

Ik heb zo'n Chinese tracker gekocht voor 10,47 euro. Grappig ding.
Een SimYo kaart erin (eerst simcode uit en buitenland aan en buitenland internet aan via een telefoon) en gaan. Het werkt !!!! Alleen in Nederland wel te verstaan.

Ok, vervolgens de forums (of moet ik zeggen fora 🙂 ) bekeken en daar zag ik iets over APN.

Nu is het zo dat de gps tracker alleen instellingen heeft om een apn naam te configureren, dus geen eventuele wachtwoorden en/of usernames en daar lijkt het manco te liggen. Ik begrijp uit de eerdere reacties dat de apn voor SimYo werkt met de APN van KPN en dat deze werkt met een wachtwoord GPRS. Dat werkt dus niet op de tracker.

Een ander artikel, veeeel ouder, beschreef dat ik dan een ander APN kon configureren, namelijk;

portalmmm.nl <- deze zou ook van KPN zijn en zou geen wachtwoord gebruiken.

Volgens de tracker configuratie zou ik dit met het volgende moeten invoeren;

code:
APN,666666,portalmmm.nl#




Ik kreeg daar een APN OK melding op terug, maar nog steeds geen datauitwisseling.

Ik begrijp ook dat de simkaarten bedoeld zijn voor telefoons, maar de dataverbindingen zouden toch zonder wachtwoorden of iets ook moeten kunnen werken. Toch?

Mijn vraag is nu..... (nadat ik al van alles heb geprobeerd vanuit Belgie)..... Is er toch een mogelijkheid om mijn tracker geactiveerd te krijgen? Lijkt me zonde om een andere kaart te moeten aanschaffen. Als de andere providers het ook kunnen, moet SimYo het toch ook kunnen?

Bedankt alvast voor de reacties......
icon

Beste antwoord door Ray 18 August 2019, 18:10

Bekijk originele reactie

8 reacties

Op het forum zijn nog veel oude en misschien nu wel onjuiste zaken te vinden. De door jouw gevonden APN instellingen is daar een voorbeeld van.

Simyo biedt enkel ondersteuning op mobiele apparaten (Telefoons). Zij kunnen dus een juiste werking in bijvoorbeeld GPS apparaten niet garanderen.

Naast juiste APN instellingen dien in je het buitenland ook roaming aan te zetten op je apparaat. Is deze optie aanwezig? Zo niet dan gaat het niet werken in het buitenland. De roaming optie heb je nodig omdat je in het buitenland als gast gebruiker op een ander netwerk dan die van Simyo zit.

Hieronder vind je een checklist die je na kan lopen.

Sim-Only & Prepaid:
Staat bellen en gebeld worden in het buitenland en internet op je mobiel in het buitenland AAN op mijn Simyo https://mijn.simyo.nl/instellingen#tab_netwerkinstellingen ?
Staat data-roaming AAN op je toestel?
Staat je toegangspunt (APN) goed ingesteld? :
APN - internet
Gebruikersnaam - KPN (Is niet standaard ingevuld, deze zul je handmatig moeten invullen)
Wachtwoord - GPRS (als deze het niet doet gprs) (Is niet standaard ingevuld, deze zul je handmatig moeten invullen)

Sommige toestellen hebben de optie EU-Internet, deze moet, hoe verwarrend ook, op UIT staan.
Staat dit alles goed herstart dan je toestel en laat je toestel naar netwerken zoeken.

Vergeet niet de wijzigingen in de APN instellingen op te slaan.

Men dient er rekening mee te houden dat internetten en bellen buiten Zone 1 enorm veel geld kost.

Werkt bovenstaande allemaal niet? Als je in de gelegenheid bent om jouw simkaart in een ander, simlockvrij, toestel te doen en die andere simkaart in jouw toestel (kruisproef) kan je detecteren of het probleem aan (de instellingen van) de simkaart ligt of aan het toestel.
Als dit alles niet lukt dan zal een moderator de buitenlandoptie op je simkaart resetten.

Hou je ons op de hoogte?

+++Wij bedanken Franswon eeuwig voor deze handige en mooie lijst.+++
Reputatie 5
Badge +4
Goedemorgen Frits,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat onhandig dat de tracker niet werkt in het buitenland. Het is inderdaad zo dat wij de werking van dit soort apparaten niet kunnen garanderen. Het is namelijk zo dat onze simkaarten gemaakt zijn voor mobiele telefoons, wij zijn dus ook niet gespecialiseerd in andere apparaten. Zeker nu er zoveel slimme apparaten zijn waar een simkaart in kan is dit voor ons helaas niet haalbaar.

Ik zou je willen vragen om de stappen die Ray al stuurde even door te lopen. Voor de zekerheid heb ik ook een reset uitgevoerd op je buitenlandse internetinstellingen. Mocht het namelijk wel aan de simkaart liggen dan zal dat hiermee worden opgelost. Wil jij het apparaat dus even uitschakelen voor 10 minuten als je dit leest?

Ik hoor graag of het uiteindelijk werkt! Dankjewel voor de hulp Ray!

Groetjes,

Kevin

Hallo Kevin,

Heeft even geduurd……….

Nou, ik ben in het buitenland geweest, maar geen gps buiten de landsgrenzen. Het houdt daar gewoon op. Toen ik in het buitenland was heb ik de simkaart in een oude telefoon geduwd en het geconstateerd dat zowel internet als ook bellen kan. De pincode is uitgezet en als APN is internet gebruikt met KPN en GPRS als username en password. Bellen en gebeld worden in het buitenland staat aan op de site en roaming staat aan op het telefoontoestel. 

Met de kaart weer in de gps in het buitenland werkt het niet.

Op dit moment werkt de gps dus alleen maar in Nederland.

Frits

Reputatie 7
Badge +9

Oftewel de simkaart werkt, internet in het buitenland werkt op de simkaart, bellen in het buitenland op de simkaart en dat alles werkt ook met de simkaart in een mobiel.

Het werkt niet op een door Simyo niet ondersteund apparaat, waarop niet de juiste APN instellingen kunnen worden ingesteld… Ik verwacht niet veel hulp vanuit Simyo in dat geval.

Weet je zeker dat je geen APN met gebruikersnaam en wachtwoord kunt instellen?

Op bijvoorbeeld deze pagina zie ik dat die tracker het volgende zou kunnen:

APN,666666,internet,KPN,gprs#

Zou dat mogelijk ook voor jouw tracker kunnen werken?

Hi Groentjuh,

Ik heb precies dat commando staan, maar dan met mijn “eigen” wachtwoord.

Ik had dat geloof ik al eerder aangegeven dat dat optioneel meegegeven kon worden.
Dat las ik ook pas later op de een of andere site.

So far, so good ! In Nederland werkt het, maar niet in het buitenland (in de GPS)
Het werkt allemaal wel als ik de sim in een oude telefoon stop. Ook in het buitenland.
Het moet toch simpel zijn? Het is maar een AT commando dat gezet wordt, toch?

 

Groet,

 

Frits

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Frits,

 

Het is erg begrijpelijk dat je dit probleem graag opgelost ziet worden! 

 

Zoals Kevin al eerder heeft aangegeven, kunnen wij het werken van de simkaart in de tracker niet garanderen. Het klopt dat wij in dit geval niet heel veel voor je kunnen betekenen omdat er is vastgesteld dat de simkaart werkt. Ik zou je willen aanraden om contact op te nemen met de leverancier van de tracker, om te achterhalen of zij een oplossing hebben voor dit probleem. 

 

Bedankt Groentjuh! 

 

Groetjes,

Tessanne 

Reputatie 7
Badge +9

Het werkt allemaal wel als ik de sim in een oude telefoon stop. Ook in het buitenland.

Het moet toch simpel zijn? Het is maar een AT commando dat gezet wordt, toch?

APN instellingen staan niet op de simkaart, maar worden pas gebruikt bij het opzetten van de dataverbinding. Vanuit mijn ervaring met 3g dongles zitten er best een hoop stappen in het opzetten van een dataverbinding.

Heb je bovenstaande instellingen (eventueel met GPRS als wachtwoord) ingesteld op het apparaat via SMS? Het jammere is dat als dat niet werkt, het ook voor mij moeilijk is om verder te helpen. De tracker geeft min of meer: Het werkt of het werkt niet. Waar ik bij 3G dongles nog kon zien wat er gebeurd en wanneer het opzetten van de verbinding in de soep loopt, doet zo’n tracker dat niet.

Zonder handleiding, verdere informatie over wat er gebeurd/wat er precies fout gaat en degelijk is het daarna moeilijk om te helpen. Daar kan de leverancier van de tracker mogelijk beter bij helpen.

Zoals jouw oude mobiel aantoont: Het kan prima werken als het apparaat doet wat een mobiel zou doen. Daarmee levert Simyo dus wat het zou leveren. Dat de GPS tracker ‘iets’ wel/niet doet waardoor hij in het buitenland geen verbinding opbouwt, daar kan Simyo niets aan doen natuurlijk!

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Frits, 

Heb je het ook geprobeerd met “gprs” (zonder leestekens) in kleine letters? Anders zou je dat even moeten checken!

Ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als je een simkaart van een andere provider in de tracker doet. Werkt het dan wel?

En wat is het eigenlijk precies voor merk en type tracker? Dan zou ik er graag iets dieper in duiken voor je 😊 

Groetjes, 
Bas

 

Reageer