.

Beantwoord

Waarom is mijn internetverbruik extreem hoog?

  • 12 June 2019
  • 3 reacties
  • 320 Bekeken

Goedemorgen,

Beste Simyo,

Gisteren kreeg ik ineens bericht dat mijn simkaart geblokkeerd is vanwege hoge kosten in korte tijd. Dit zou komen door extreem hoog dataverbruik in een korte periode.

Ik moest een aanbetaling doen om mijn simkaart weer te deblokkeren en hierna heb ik gekeken wanneer er zoveel data is verbruikt.

Dit was tussen 13:45 en 14:00 ongeveer. Gisteren waren we heel de dag in de Apenheul en de telefoon (iPhone) zat in een afgesloten tas ivm loslopende apen.

Alle automatische updates zijn uitgeschakeld op de telefoon en ik kon ook via de instellingen bij mobiele data geen apps of iets van de iPhone vinden wat zoveel data had verbruikt. Ik heb de tellers gisteren gereset om het in de gaten te houden, maar tot op heden is er maar 25 mb gebruikt aan standaard apps zoals whatsapp en Facebook e.d.

Ik heb in het verleden nooit zoveel data gebruikt en er is niets veranderd aan de telefoon. Normaal koop ik data bij als ik zie dat ik het niet ga redden met mijn bundel.

Hoe kan dit gebeurt zijn? Het is een flink aantal x achter elkaar 59 mb wat verbruikt is?
icon

Beste antwoord door Kevin 13 June 2019, 11:31

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Simyo houdt alleen bij hoeveel data je verbruikt. Niet waaraan dat verbruikt wordt. De enige plek waar je mogelijk kon achterhalen waar dat verbruik vandaan komt is juist op de iPhone zelf. Je geeft echter aan dat je die tellers hebt gereset, dus daar ga je niet verder mee komen.

Twee veel gelinkte blogs zijn:
  1. Krijg inzicht in het dataverbruik van je apps
  2. Nooit meer over je mobiele datalimiet heen
Mogelijk kun je daar iets mee!

De vele 59 MB sessie zijn ontstaan, omdat KPN/Simyo datasessies op knipt in stukken van 59 tot 60MB. In werkelijkheid zal dat allemaal 1 grote sessie zijn geweest.

@Mods, misschien kunnen jullie die vraag/antwoord updaten naar de laatste weergave van Mijn Simyo. Die is in MBs ipv KBs.
Ik had voordat ik de tellers gereset had eerst gekeken of er apps waren die veel data hadden gebruikt. Dit was niet het geval, het systeem had ook niet veel data gebruikt omdat updates allemaal via de WiFi gaan. Ook net nog even gekeken of het misschien op dezelfde tijd iets gebeurde naar dit is niet het geval.

Het rare is dat de telefoon op het moment dat de data gebruikt is, in de tas zat en niet in gebruik was.

De 59 mb sessie had ik al gelezen op het forum inderdaad.

Het vervelende is dat ik doordat de telefoon in de tas zat ik de melding van 80% en dat de databundel op was ook niet gezien heb. Ik kwam er pas achter toen ik later zag dat de simkaart geblokkeerd was! Normaal koop ik mb’s bij als ik zie dat ik het niet ga redden tot het einde van de maand.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi LCBORST,

Welkom op het Simyo forum!

Wat zonde dat er zoveel hoge kosten gemaakt zijn. Zo wil je een gezellig dagje uit natuurlijk niet eindigen!

Ik heb je verbruik even bekeken en ik zie erg veel dataverbruik vanaf 11:22 uur. Vanaf iets voor 14:00 uur zijn de kosten buiten je bundel gevallen. Zoals Groentjuh al aangaf kunnen wij niet inzien waar dit verbruik vandaan komt. Deze gegevens kunnen en mogen wij niet verzamelen wegens je privacy. Je zou in je toestel moeten kunnen terugvinden waar dit verbruik aan opgegaan is. Vreemd dat dit niet terug te vinden was. In de door Groentjuh doorgestuurde blog "krijg inzicht in het dataverbruik van je apps" staan ook apps die kunnen monitoren waar je verbruik aan op gaat. Het lijkt me handig om één van deze apps te gaan gebruiken.

Het verbruik dat nu is geregistreerd, is wat je simkaart heeft verbruikt op het netwerk. Dit moet helaas dus wel kloppen. Er lijkt dus iets te zijn gestart rond 11:22 uur dat enkele uren veel verbruik veroorzaakt heeft. Dit verbruik kan helaas ook op de achtergrond doorgaan, dus ook wanneer het toestel op stand-by in een tas zit.

Als ik je internetbundel bekijk, dan zie ik dat je op dit moment een bundel hebt van 200 MB. Dit is een erg oude bundel die je gemakkelijk kunt wijzigen. Onze kleinste internetbundel is tegenwoordig namelijk 1000 MB voor hetzelfde geld. Ik adviseer dus om sowieso even je bundel naar boven aan te passen.

Ik kan me voorstellen dat je graag een oplossing ziet voor deze hoge kosten. Ik ga hier even overleggen of er een oplossing mogelijk is. Ik zal je hier later vandaag een privébericht over sturen!

Groetjes,

Kevin

Reageer