.

Beantwoord

Waar komt mijn internetverbruik via een MiFi-router vandaan?

  • 22 September 2021
  • 13 reacties
  • 1149 Bekeken

Ik gebruik een TP router met simkaart om verbinding te krijgen met internet. Voorheen gebruikte ik een D-link router voor dezelfde functie. Als de router is ingeschakeld en verbinding heeft met internet zien we plotseling een extreem hoog verbruik wat verwerkt wordt in blokken van 59mb. Waarom 59Mb begrijpen we maar we zijn op zoek waar de date vandaan komt of beter waarom het gegenereerd wordt. Het gebeurt namelijk ook als er geen apparaten met de router zijn verbonden. Wifi staat uit en geen kabel aangesloten.  Dus de router doet iets dat voor het verbruik zorgt. Beide routers hebben hetzelfde probleem, het vervangen van de D-link voor de TP router heeft geen zin gehad. We weten dat de verbinding met de provider slecht is en er wel 3 of 4 G verbinding is maar geen internet. Dat merken we ook op onze telefoons. Vandaag weer proberen te achterhalen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Helaas was mijn tijdelijk onbeperkt abonnement verlopen en had ik hem niet op tijd weer geactiveerd. Inmiddels weer voor 1 maand verlengt. Gelijk meer dan €100 kosten. We zitten in Spanje en Internet is hier alleen mogelijk via een simkaart. Overigens maakt het geen verschil met welke provider ik verbinding maak, naast mijn Simyo kaart heb ik ook een Spaanse kaart en daar gebeurt precies hetzelfde. De routers doen iets wat door de providers gezien wordt als data verzenden.

Mag simyo in mijn data kijken als ik daar toestemming voor geef, het is denk ik de enige manier om erachter te komen wat hier gebeurt. Ik wil namelijk met een bedraad apparaat verbinding maken met Internet en dat lukt niet met een hotspot via de telefoon.

icon

Beste antwoord door RicoK 23 September 2021, 10:48

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7

@Frans Verstraeten Simyo zal je data niet mogen inzien.

Wat betreft het gebruiken van een simkaart in een router of in een telefoon dienend als hotspot loert het gevaar, dat apparaten die daarmee verbinding maken de verbinding zien als een gewone WiFi-netwerk en derhalve, indien dit aanstaat in het betreffende apparaat, automatisch content afspelen in bijvoorbeeld Facebook en updates binnen halen. Dit kan in korte tijd veel data genereren.

 

Mag simyo in mijn data kijken als ik daar toestemming voor geef, het is denk ik de enige manier om erachter te komen wat hier gebeurt.

Vanwege privacyregels mag geen enkele provider zien waar jij data aan verstookt. 

@Frans Verstraeten misschien dat handmatig een andere roamingpartner opzoeken via de telefoon verbetering brengt. Een MiFi-router geeft ook geen waarschuwing zoals via een telefoon volgens mij. 

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Frans, 

Welkom op ons forum!

Het is natuurlijk erg vervelend als er verbruik wordt geregistreerd dat je niet zelf kunt achterhalen. Wij hebben echter geen inzage in de aard van je internetverbruik in verband met Europese privacywetgeving. 

Maak je gebruik van de tpMiFi-app? Daar moet je namelijk verbinding mee maken via WiFi om inzage te krijgen in je hoeveelheid internetverbruik. Binnen deze app ontvang je ook onze waarschuwingen per SMS bij 80% en 100% verbruik van je internetbundel. Zet dus de notificaties van deze app aan zodat je de waarschuwingen niet mist.

Blijkbaar wordt er op de één of andere manier toch internet verbruikt via de MiFi-router zonder dat je het doorhebt. Weet je zeker dat er geen enkel apparaat met de router verbonden is, ook niet het toestel wat je met de router verbindt? Het enige wat ik kan bedenken is dat je toestel denkt verbonden te zijn met WiFi en vervolgens dingen doet die alleen mogen als er verbinding is met WiFi, zoals het updaten van apps. 

Het is in ieder geval goed om even de instellingen van je toestel na te kijken. Maak daarvoor gebruik van dit blog boordevol tips en tricks. Wat heb je precies voor toestel? Wellicht dat ik nog wat specifieke tips voor je heb dan. 

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht. 

Groetjes, 
Bas

PS: Rico en Friesian, bedankt voor de hulp 😊

Allen hartelijk dank voor jullie reacties. Het gevaar van hotspots ken ik maar alleen mijn telefoon is een hotspot voor anderen. Mijn telefoon is voorzien van een spaanse kaart met onbeperkte data en een simyo kaart met nederlands nummer. Daarmee communiceren we. De set waar het om gaat bestaat uit een tpTPLink sim router model TL-MR 6400 met daaraan gekoppeld een TP Link EAP110 Outdoor. Van de router staat wifi uit. Van de outdoor is het wachtwoord niet vrijgegeven. De bedoeling is dat er een draadloze camera aan komt te hangen die communiceert via de outdoor als er een alarm verzonden gaat worden. Zover zijn we nog niet, de camera is nog niet verbonden met deze set, die zit nog op de d-link router. De blokken data gaan eruit op de meest vreemde tijdstippen, ook gedurende de nacht. De simkaart gaat er alleen in als er geen verbinding is met de computer en dan wordt hij opnieuw opgestart. Als ik in de router wil kijken haal ik de simkaart er eerst uit en maak dan pas verbinding. Ik kijk dan op mijn simyo via de hotspot op mijn telefoon om te kijken wat er gebeurt. Kan het zijn dat de router data verstuurd om de verbinding weer up en running te krijgen. Het netwerk is hier zwak en vaak is internet niet beschikbaar terwijl er wel een 3G verbinding is. Op mijn telefoon geef ik dan aan dat ik het netwerk wil testen en dan krijg ik meestal wel verbinding.  

Nog een aanvulling. Ik gebruik geen app, welke app wordt er bedoeld. Het sms bericht komt in de berichtenbox van de router. Omdat er geen apparaat aan hangt hebben we het bericht te laat gezien. Er zit ook geen led op zoals op de d link die aangeeft dat er een bericht is binnengekomen.

Reputatie 7
Badge +9

Hoeveel tijd zit er tussen 2 data-blokken van 59MB? Als dat best lang is, dan wordt er misschien continue een klein beetje data verbruikt. Als dat kort is, dan wordt er in korte tijd veel gebruikt.

Bij Simyo wordt de data samengevoegd tot een blok van maximaal 8 uur en maximaal ~60MB aan data.

Sommige routers houden in de gaten of een internetverbinding nog werkt. Sommige routers halen daarvoor een fabrikant specifieke versie van deze pagina op. Werkt dat dan werkt het internet. Soms komt er een captive portal tussen en kan de router dat ook detecteren.

Daarnaast pingen sommige routers een (aantal) servers om te controleren of het internet werkt. Dus het is zeker niet onmogelijk om dataverbruik van de router zelf te hebben.

Als je ervaring hebt met en de benodigdheden hebt voor:

  • Wireshark
  • Internet delen via een Windows 10 apparaat (met draadloos internet + netwerk aansluiting of met 2 netwerk aansluitingen)

Dan zou je het Windows 10 apparaat kunnen aansluiten op internet via netwerkkabel of draadloos internet. Via de (andere) netwerkaansluiting deel je deze internetverbinding met de 4G router (laat de WAN-poort van de router aan op de netwerkaansluiting van de PC). Als dat werkt, dan gaat al het verkeer van de router door dat Windows 10 apparaat heen. Dan kun je via Wireshark precies zien welke data de router verbonden aan de laptop verstuurd en ontvangt via zijn WAN-poort. Mogelijk dat dit verkeer anders is dan wat er over 4G gebeurd, maar misschien geeft dat wel aanknopingspunten.

Het is overigens misschien ook mogelijk om de firmware van de TL-MR 6400 aan te passen naar OpenWRT. Dat is een firmware waarmee je veel meer controle hebt over de router, maar dat vereist wel weer meer kennis.

De blokken zitten altijd bij elkaar. Interval is 1minute. Dus het gaat om grote hoeveelheden data in één keer. Van die groepen heb ik er meer op een dag en ook snachts. 

Ik ga me eens verdiepen in je aanbeveling of ik die kan behappen. Ik wil weten wat er aan de hand is. Ik zou ook namelijk graag over deze verbinding willen gaan internetten. Nu loopt alles en iedereen over mijn hotspot en telefoon.

Reputatie 3
Badge

De MiFi router heeft toch ook ingebouwde data monitoring? Zie je het dataverbruik ook terug in de router zelf?

Andere situaties die ik ook in de praktijk meegemaakt heb:

  • Door slechte ontvangst staat router continu te klapperen tussen 2 providers, het telkens omschakelen leidt tot dataverbruik door de router zelf. Provider in router vastzetten.
  • Router is besmet met een botnet die veel data verstookt. Dat was trouwens geen TP-Link.
Reputatie 6
Badge +6

Hoi Frans, 

Zo te zien heb je een hoop bruikbare tips gekregen! Iedereen bedankt voor alle hulp tot zover 😊

Laat je ons weten wat je bevindingen zijn? Dan kunnen we je hopelijk verder assisteren.

Groetjes,
Bas

Hallo allemaal, sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Met een vriend die uit Nederland is gekomen hebben we met alle adviezen pogingen gedaan om achter het fenomeen te komen. We hebben steeds geprobeerd pas een verbinding te laten opbouwen als er geen apparaat verbonden was met de router. Dan een tijdje z'n gang laten gaan en op mijn simyo kijken wat er gebeurt. aangezien mijn telefoon ook een Spaanse sim heeft met onbeperkte data die in de router gezet. Beide met nog steeds hetzelfde resultaat. Hoog data verbruik zonder dat er een ander apparaat is verbonden. WiFi stond op beide routers steeds uit.  Gevolgde procedure was steeds instellingen aanpassen, verbinding met computer  werd steeds verbroken, dan router uit, sim erin en router weer aan. Wat opvalt is dat het verbruik steeds gegroepeerd lijkt en niet continue is. Het heeft er alle schijn van dat het te maken heeft met wel verbinding hebben met provider maar geen internet capaciteit aanwezig is. Onze telefoons hebben daar ook vaak last van maar dat leidt niet tot een hoger data verbruik. We blijven experimenteren en zullen in de komende week contact zoeken met de leverancier.

Reputatie 7
Badge +6

Hi Frans,

 

Bedankt voor de terugkoppeling, je bent flink aan het experimenteren geslagen! Wat bedoel je precies met het gegroepeerde verbruik?

Ik ben benieuwd wat de leverancier hiervan zegt!

 

Groetjes, 

Tessanne

Dat er b.v. een hoog verbruik geregistreerd wordt tussen ,10:00 en 10:25 en dan weer ergens in de middag en of in de avond.  In een groep zitten meerdere blokken van 59mb wat duid op een verbruik om 10:00 van een veelvoud van 59mb. Simyo breek een hoog verbruik op zo een moment op in blokken van 59mb. Het totaal kan oplopen tot meer dan 1 GB

Reputatie 7
Badge +6

Hi Frans, 

 

Yes oké, dankjewel! Heel vreemd dat dat duidelijk te zien is, maar er verder geen verbinding mogelijk lijkt te zijn… 

Laten we de verklaring van de leverancier even afwachten! 

 

Groetjes,

Tessanne 

Reageer