.

Beantwoord

Waar komt dit dataverbruik vandaan?

  • 13 November 2016
  • 2 reacties
  • 117 Bekeken

Mijn kinderen hebben beiden een simyo abo. En een smartphone van motorola. Op de meest vreemde tijden is er inetrnet verkeer en wordt hun bundel minder. Zelfs gewoon in huis als er wifi is. In de app kan ik alleen zien dat er data gebruik is, graag zie ik meer info namelijk welke app de data nodig heeft. Is dat mogelijk om ergens in te zien?
icon

Beste antwoord door Jihane 14 November 2016, 11:51

Bekijk originele reactie

2 reacties

Hoi,

Wifi is een instabiele verbinding. Daarom ook altijd het advies om bij Wifi gebruik de data verbinding uit te zetten. Hiermee kan de telefoon er ook geen gebruik van maken denkende op wifi te zitten.

Als de telefoon niet de mogelijkheid bied om in te zien welke apps (ongewenst) internet verbruiken, vaak via instellingen - gegevensverbruik / dataverbruik, dan zijn er ook apps voor te vinden. Een voorbeeld hiervan is Onavo count.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Coldaryn,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vervelend dat er verbruik plaatsvindt zonder dat je precies weet waar die data aan op gaat. Goed dat je je vraag hier stelt! 🙂 Als eerste is het van belang om erachter te komen welke apps verantwoordelijk zijn voor dit verbruik. Hiervoor raad ik je aan om deze blogpost door te nemen. Je vindt hier precies hoe je op je telefoon kunt zien waar je data aan verbruikt wordt. Met deze informatie vergaar je hier inzicht in.

Je verbruik wordt ook met vertraging geregistreerd. Dit houdt in dat de tijden die je op Mijn Simyo ziet staan, niet altijd overeen komen met het daadwerkelijke tijdstip van verbruik. Als ik bijvoorbeeld om 21:00 een paar filmpjes op YouTube kijk en een fijne Spotify playlist afspeel (via mobiele data), dan kan het dat dit verbruik pas om 02:00 op Mijn Simyo staat. Als ik dit dan zie, dan zou ik kunnen denken: "Maar toen sliep ik!", terwijl dit verbruik eigenlijk helemaal niet zo vreemd is. Het was simpelweg het verbruik van een paar uur eerder! Deze informatie kan ook wat licht schijnen op wat je ziet staan.

De tip van Raytje is ook heel goed: mobiele data uitzetten terwijl je thuis bent kan een heleboel schelen. Je telefoon wilt graag de meest stabiele verbinding, en meestal is de mobiele data-verbinding stabieler dan de wifi-verbinding. Om die reden schakelt het toestel graag over op 3G, terwijl jij er vanuit gaat dat je op het wifi-netwerk surft. Sterker nog, functies zoals 'Slimme Netwerkwissel' (van Android) of 'Wifi-assistentie' (van Apple) zorgen ervoor dat je toestel nóg sneller overschakelt van wifi naar 3G. Ik raad je dus ook heel sterk aan om deze functies uit te zetten! Je vindt deze functies onder je instellingen op je toestel.

Ik hoop dat de situatie hiermee wat verhelderd is! Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Jihane

Reageer