.

Beantwoord

verbruik zonder gebruik? vertraging?

  • 6 March 2014
  • 26 reacties
  • 1181 Bekeken

Badge +1
Hoi,

Vandaag keek ik toevallig naar het MB verbruik van mijn oudste zoon. Deze is altijd heel zuinig en let goed op. Echter, nu de maand nog maar net begonnen, en zijn aantal mb's beginnen al aardig te slinken.

Ik zie dan als ik bij een uitgebreid overzicht kijk tijdstippen staan met een "flink" verbruik. Maar op deze tijdstippen weet ik 100% zeker dat hij geen gebruik kan hebben gemaakt omdat hij op die momenten sliep en/of hij gewoon wifi had thuis (daar let hij bewust op). Tijdens het slapen ligt zijn toestel ligt ook altijd beneden op de oplader, dus het is niet dat hij "stiekem" zijn toestel gebruikt.

Zit er misschien vertraging in de registratie? Heeft hij dan bijvoorbeeld al eerder verbruikt en zie je een later tijdstip vermeld?

Alvast dank voor het antwoord.
icon

Beste antwoord door Charlene 7 March 2014, 17:32

Bekijk originele reactie

26 reacties

Badge +1
Als aanvulling op mijn topic. Ik zie hetzelfde trouwens gebeuren bij mijn jongste zoon. Voorgaande maanden was dit niet zo. Is er iets mis misschien?
Badge +1
Nog een aanvulling.
Als ik vandaag kijk: er lijkt een patroon in te zitten. Iedere ochtend tussen 8.00 en 8.07 wordt er minstens 15 mb verbruikt. Maar dan slaapt het kind nog en heeft de telefoon wifi. Of hij zit op de fiets onderweg naar school en gebruikt zijn telefoon niet.
Ik heb ze nu gezegd dat ze de toestellen 's avonds moeten gaan uitzetten. Ben benieuwd of er dan dit weekend mb verbruik is rond dat tijdstip, want dat wordt het echt heel vreemd. Dan is er en wifi en staat het toestel uit.
Reputatie 7
Badge +9
Gaat het om iPhones met iOS 7? Je kan dan makkelijk zien waar het verbruik aan op is gegaan. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk en helemaal onderaan zie je het totale verbruik en het verbruik per app. Daar kan je de teller ook een reset geven, bijvoorbeeld 1x per dag, dan zie je wat het dagelijkse patroon veroorzaakt.

Bij dit soort intelligente telefoons is het feit of de eigenaar slaapt of fietst of dat de telefoon wifi bereik heeft geen garantie dat er geen mobiele data wordt verbruikt. Ter illustratie: mijn iPhone 5 heeft de hele nacht aan de oplader gehangen en is dat nog steeds en er is de hele nacht goed WiFi bereik geweest, maar het verbruik voor vandaag (het is nu 7.45 in de ochtend) staat reeds op 7.94MB terwijl ik niets met het ding heb gedaan. De enige effectieve methode om mobiel dataverbruik te voorkomen is door op Mijn Simyo de optie Internet op je mobiel uit te zetten. 
Badge +1
Bedankt voor je antwoord. We zijn het gelijk aan het bekijken. Vanmorgen was het verbruik om 8.01 bij beiden trouwens verwaarloosbaar. Ik vind het ook zo vreemd dat er een patroon in lijkt te zitten. Om even over 12 's nachts, 's morgens om iets over 8 uur en 's avonds rond 8.00 uur is er standaard verbruik. Waarbij die rond 8 uur 's morgens dus extreem verbruikt. Ik probeer krampachtig te achterhalen waar dat dan in zit. Ik heb nu voor het weekend het internet via Mijn Simyo uitgezet. Eens kijken wat er gebeurd.
Maandagochtend kan het weer aan. Benieuwd wat er dan gebeurd om 8.00. Maar dan kunnen we hopelijk via jouw bovenstaande advies zien welke app zo extreem verbruikt.


Gaat het om iPhones met iOS 7? Je kan dan makkelijk zien waar het verbruik aan op is gegaan. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk en helemaal onderaan zie je het totale verbruik en het verbruik per app. Daar kan je de teller ook een reset geven, bijvoorbeeld 1x per dag, dan zie je wat het dagelijkse patroon veroorzaakt.

Bij dit soort intelligente telefoons is het feit of de eigenaar slaapt of fietst of dat de telefoon wifi bereik heeft geen garantie dat er geen mobiele data wordt verbruikt. Ter illustratie: mijn iPhone 5 heeft de hele nacht aan de oplader gehangen en is dat nog steeds en er is de hele nacht goed WiFi bereik geweest, maar het verbruik voor vandaag (het is nu 7.45 in de ochtend) staat reeds op 7.94MB terwijl ik niets met het ding heb gedaan. De enige effectieve methode om mobiel dataverbruik te voorkomen is door op Mijn Simyo de optie Internet op je mobiel uit te zetten.
Badge +8
Hoi donitwa,

Welkom op het forum en bedankt voor de duidelijke omschrijving van wat er gebeurt.
Gelukkig heeft Scotsman al het Ă©Ă©n en ander uitgelegd. Jullie zijn niet de enige iPhone gebruikers die hiermee te maken hebben. Het is bij alle providers en in binnen- en buitenland aan de hand op die tijdstippen. Maar dan weer niet bij alle iPhones. Het moet dus in te stellen zijn via je toestel dat dit niet meer zomaar gebeurt.
Ik heb persoonlijk het idee dat het met het zenden van feedback over het toestel of met locatieservices te maken heeft, zoiets. Maar de enige en juiste oplossing hiervoor of het antwoord hebben wij niet. Ik raad jullie aan om inderdaad de instellingen na te lopen. En het verbruik ook op het besturingssyteem te bekijken. Daar kun je bij Simyo geen rechten aan ontlenen, maar het kan toch wat ophelderen.
Ik hoor graag van je waar je allemaal achter komt, houd je ons op de hoogte?

Groetjes,
Charlene
Badge +1
Dank je Charlene. Ik zag toevallig dat er bij beiden gisterochtend nihil verbruik was, maar bij mijn oudste om 11.50 uur ineens weer 10 mb. Hij liep toen samen met mij in de supermarkt en deed niets met zijn telefoon. Van het toestel van de jongste zie ik momenteel het verbruik t/m 7/3 8.03. Hoop niet dat er daar ook in eens rond 11.50 een enorm verbruik is. Maar we zullen het zien wanneer er weer is bijgewerkt.

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Helemaal als er dit weekend verbruik zou zijn terwijl internet uit staat. Dan gaat er echt iets goed mis.
Hallo, heb vandaag bericht van simyo gekregen betreffende mijn internetverbruik....ik gebruik altijd wifi en vandaag heb ik sowieso geen Internet gebruik.  Hoe kan dit? Gr joyce
Reputatie 7
Badge +9
Als je nooit mobiel internet gebruikt zoals je zegt dan moet je Internet op mijn mobiel uitzetten op Mijn Simyo. Alleen dan voorkom je namelijk mobiel dataverbruik. Bijna elke smartphone gebruikt uit zichzelf het mobiele internet ook als je je daar niet van bewust bent. Ook als je WiFi bereik hebt schakelt een smartphone soms over op het mobiele internet. Als je dat niet wilt moet je bovengenoemde optie uitzetten. Het helpt gegarandeerd!
Ik ga dat snel doen. Dank Scotsman en groetjes!!!
Badge +1
Zojuist maar weer eens even mijn eigen verbruik gecheckt. Het is nihil, maar er is tussen 12.03 en 16.11 maar liefst 11 keer verbinding gemaakt met het internet. Het hoogste verbruik was 209 kb en het laagste 2 kb.
Ik was gewoon de hele dag thuis en heb mijn telefoon niet gebruikt. Wat kan dit toch zijn?

Ik houd mijn hart vast voor de telefoons van mijn jongens als ik morgen het internet weer aanzet via Mijn Simyo.
Reputatie 7
Badge +9
Er zijn ongeveer 13 instellingen op een iPhone die voor verhoogd mobiel dataverbruik kunnen zorgen. Zie hier.
Die zijn stuk voor stuk uit te zetten maar dan moet je de daaruit voortvloeiende beperkte functionaliteit van de iPhone op de koop toe nemen..

Zoals eerder aangegeven, een botte bijl remedie die gegarandeerd het mobiele dataverbruik tot nul reduceert is uitzetten van Internet op je mobiel op Mijn Simyo.
Badge +8
Hallo, heb vandaag bericht van simyo gekregen betreffende mijn internetverbruik....ik gebruik altijd wifi en vandaag heb ik sowieso geen Internet gebruik.  Hoe kan dit? Gr joyceAls je nooit mobiel internet gebruikt zoals je zegt dan moet je Internet op mijn mobiel uitzetten op Mijn Simyo. Alleen dan voorkom je namelijk mobiel dataverbruik. Bijna elke smartphone gebruikt uit zichzelf het mobiele internet ook als je je daar niet van bewust bent. Ook als je WiFi bereik hebt schakelt een smartphone soms over op het mobiele internet. Als je dat niet wilt moet je bovengenoemde optie uitzetten. Het helpt gegarandeerd!

Hoi Handschoen,

Vandaar dat berichtje, dat je Internetoptie aanstond en je internet aan het verbruiken was zonder bundel. We adviseren dan om een bundel aan te schaffen, of de optie internet op je mobiel uit te schakelen op Mijn Simyo.
Scotsman heeft dat al goed uitgelegd.
Heb je het kunnen vinden ook?

Groetjes, Charlene
Badge +8
Dank je Charlene. Ik zag toevallig dat er bij beiden gisterochtend nihil verbruik was, maar bij mijn oudste om 11.50 uur ineens weer 10 mb. Hij liep toen samen met mij in de supermarkt en deed niets met zijn telefoon. Van het toestel van de jongste zie ik momenteel het verbruik t/m 7/3 8.03. Hoop niet dat er daar ook in eens rond 11.50 een enorm verbruik is. Maar we zullen het zien wanneer er weer is bijgewerkt.

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Helemaal als er dit weekend verbruik zou zijn terwijl internet uit staat. Dan gaat er echt iets goed mis.


Hoi donitwa,

Met de optie Internet op je Mobiel uit, kan er GEEN internetverbruik via de simkaart plaatsvinden. Gebeurt dit door een of ander mysterie of een technische hapering toch, dan vergoeden wij dat. Die optie is dus echt waterdicht.
Jouw zoon hoeft inderdaad zijn toestel niet eens aan te raken om verbruik te laten plaatsvinden. Dat kan het toestel helemaal zelf in gang zetten als de instellingen daar gelegenheid voor geven.
Als het toestel uit staat, dan kan er ook geen verbruik plaatsvinden. Ik zet mijn eigen toestel 's nachts altijd op Vliegtuigmodus. Dan kan er geen verbinding worden gemaakt (ook niet met de Wifi), maar doet mijn wekker het nog wel :)

Goed dat je het zo uitzoekt allemaal. Een smartphone is toch echt geen speelgoedje. Hoe meer je ervan weet, hoe meer je het verrbuik in de gaten kunt houden. Dit artikel is misschien ook goed om eens door te nemen.

Groetjes,
Charlene
Badge +1
Er zijn ongeveer 13 instellingen op een iPhone die voor verhoogd mobiel dataverbruik kunnen zorgen. Zie hier.
Die zijn stuk voor stuk uit te zetten maar dan moet je de daaruit voortvloeiende beperkte functionaliteit van de iPhone op de koop toe nemen..

Zoals eerder aangegeven, een botte bijl remedie die gegarandeerd het mobiele dataverbruik tot nul reduceert is uitzetten van Internet op je mobiel op Mijn Simyo.


Dank je Scotsman. Ik begrijp het allemaal hoor. Wil ook zeker de functionaliteit van de iPhone niet op de koop toenemen. Feit blijft wel dat er "iets" is wat bij mijn knullen sinds ineens heel veel mb's verbruikt. En ik zoooo graag zou willen weten wat dat dan is.
Ik ga snel eens even naar jouw link kijken.
Reputatie 2
Badge +6
Dank je Scotsman. Ik begrijp het allemaal hoor. Wil ook zeker de functionaliteit van de iPhone niet op de koop toenemen. Feit blijft wel dat er "iets" is wat bij mijn knullen sinds ineens heel veel mb's verbruikt. En ik zoooo graag zou willen weten wat dat dan is.
Ik ga snel eens even naar jouw link kijken.


Hoi donitwa,

Wat je ook zou kunnen doen is een datamonitor installeren. Zo zie je precies wat de oorzaak is van hoog dataverbruik. Ook kun je zien welke apps veel data verbruiken 🙂
Badge +1
Bij mijn oudste lijkt het nu "onder controle" (geen idee hoe), maar die durft ook niets meer met zijn telefoon. Hij zet trouw mobiel data uit als hij thuis is en pas weer aan als hij op school is en internet nodig heeft. Er is daar ook Wifi, maar het signaal is erg laag daar.

Bij mijn jongste blijft het nog steeds gissen. Die had maandag zijn mobile data aangezet toen hij op school was. Om 10.50 is er 11 mb "verdwenen" en om 19.52 nog eens 19 mb.
Ook raar is dat hij vandaag een sms stuurde aan zijn oma. Hij heeft er 2 verstuurd, maar er zijn er 4 berekend. En het waren echt korte teksten.
Badge +8
Hoi donitwa,

Die 11 en 19 MB zijn niet te achterhalen uit het toestel? De iPhone heeft die niet geregistreerd?
Voor de smsjes, heeft hij daarin toevallig emoticons gebruikt? Die tellen als meer dan 1 teken, en kunnen het aantal gerekende smsjes doen oplopen.

Ik hoor het graag van je,

groetjes,
Charlene
Badge +1
Hoi Charlene,

Het zou zomaar kunnen dat hij emoticons heeft gebruikt. Dan nog heeft hij hooguit 10 woorden + een emoticon gebruikt. Maar goed, dat vind ik minder erg dan het mb verbruik.

Ik zag zojuist dat mijn oudste gister om 8.11 weer 16 mb had verbruikt. Op dat moment heeft hij op school zijn mobiel data weer aangezet en een what's app gestuurd dat hij op school is. Verder heeft hij even op instagram en twitter gekeken. Het lijkt wel of intstagram iets doet. Wel vreemd, want mijn jongste heeft al best een tijd instagram en het "extreme" mb verbruik is pas sinds de afgelopen 2 maanden. Ik kan wel in de iPhone terugvinden welke apps hoeveel gebruikt hebben en dan komt instagram er bovenuit, maar dat verbruik is volgens mij inclusief wifi?

Ik hoop dat er nog meer tips zijn voor me, want ik kan mijn vinger er maar niet opleggen.

Hoi donitwa,

Die 11 en 19 MB zijn niet te achterhalen uit het toestel? De iPhone heeft die niet geregistreerd?
Voor de smsjes, heeft hij daarin toevallig emoticons gebruikt? Die tellen als meer dan 1 teken, en kunnen het aantal gerekende smsjes doen oplopen.

Ik hoor het graag van je,

groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Charlene,
Ik kan wel in de iPhone terugvinden welke apps hoeveel gebruikt hebben en dan komt instagram er bovenuit, maar dat verbruik is volgens mij inclusief wifi?


Nee, verbruik via WiFi wordt niet meegeteld. Dus wat je daar afleest is uitsluitend het dataverkeer via het mobiele netwerk (Simyo dus).

Ik heb even naar mijn eigen Instagram gekeken (ik gebruik het zelden of nooit) maar onder Options zie ik Push Notifications Settings. Standaard staan daar alle push notifications AAN, dus je zou kunnen proberen om alles UIT te zetten, misschien vermindert dat de hoeveelheid data wat door Instagram wordt gedownload. 
Badge +1
Hoi Scotsman,

Het blijft ons maar bezig houden. Heel fijn dat jullie nog willen meedenken. Ik ben er nog steeds niet uit. Gister alles doorgelopen bij Insta. Ook dingen uitgezet, waaronder bijvoorbeeld het voorladen van flimpjes. Vanmorgen kwam hij op school en zegt: mam, Insta werkt niet. Dus maar weer dingen aan laten zetten. Verder heeft hij zijn iphone naast die van een medeleerling gehouden. Ziet er zo op het eerste oog hetzelfde uit. Alleen zijn klasgenoot verbruikt ongeveer 7 mb per dag. Hetzelfde soort gedrag. Zo vreemd.
Zojuist keek ik weer even bij het verbruik van de jongste. Die heeft op 10/3 30mb verbruikt, op 12/3 701kb en gister weer 14mb. Ik begrijp er echt helemaal niets meer van.
De zoektocht blijft gaande. Houdt de gemoederen lekker bezig. Voor volgende maand maar wel even de bundel opgewaardeerd. Te belachelijk eigenlijk, maar goed.

Wordt vervolgd.

Hoi Charlene,
Ik kan wel in de iPhone terugvinden welke apps hoeveel gebruikt hebben en dan komt instagram er bovenuit, maar dat verbruik is volgens mij inclusief wifi?


Nee, verbruik via WiFi wordt niet meegeteld. Dus wat je daar afleest is uitsluitend het dataverkeer via het mobiele netwerk (Simyo dus).

Ik heb even naar mijn eigen Instagram gekeken (ik gebruik het zelden of nooit) maar onder Options zie ik Push Notifications Settings. Standaard staan daar alle push notifications AAN, dus je zou kunnen proberen om alles UIT te zetten, misschien vermindert dat de hoeveelheid data wat door Instagram wordt gedownload.
Reputatie 7
Badge +9
Wat ik zou doen is gedurende minimaal 1 week of zo elke dag het verbruik even checken zoals beschreven in dit eerder genoemde artikel. Doe dit op ongeveer hetzelfde tijdstip, dan krijg je een idee welke apps gedurende een periode van 24 uur doorgaans de grootste data downloaders zijn.

Natuurlijk zal het verbruikspatroon voor elke dag niet steeds hetzelfde zijn want dat hangt natuurlijk af van hoe de iPhone die dag gebruikt is. Helaas staan de apps onder Instellingen > Mobiel netwerk in alfabetische volgorde, en kan er niet gesorteerd worden op de hoeveelheid MBs die zijn gedownload. Dus even de hele lijst bekijken, en niet vergeten om helemaal onderaan de statistieken elke dag weer even op nul te zetten. Onderaan is er een interessant item dat op mijn Engelstalige iPhone "System Services" heet. Daar kun je bijvoorbeeld zien hoeveel verbruik er wordt gegenereerd door zaken zoals "Push Notifications". De gemiddelde eigenaar van een iPhone is zich meestal niet bewust dat het aanzetten van allerlei functies die het gebruiksgemak van een iPhone verhogen automatisch leidt tot een verhoogd dataverbruik.

Op deze manier moet je er achter kunnen komen wat de grootste dataslurpers zijn, en met die kennis kan je dan proberen het verbruik te beperken door bijvoorbeeld bepaalde instellingen te wijzigen. Of door bepaalde apps minder te gebruiken.
Reputatie 5
Badge +11
Hi Scotsman,

Dankjewel dat je donitwa zo uitgebreid wilt helpen.

Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. donitwa, houd je ons op de hoogte?
Badge +1
Ik ben ook blij met alle hulp. Ik houd jullie zeker op de hoogte. Deze week checken we dagelijks het verbruik.
Badge +8
Hoi Donitwa,

Ja, een smartphone kan van alles. En apps verbruiken data.. Het zijn geen simpele 'telefoons' meer.
Ik hoop dat je snel weet wat je wilt weten.

Groetjes, Charlene
Badge +1
Hallo allemaal,

Maar even een update. Er blijven nog wel hier en daar wat "spook verdwijningen" maar de grootverbruiker lijkt voor dit moment toch instagram. De jongens zijn inmiddels gewend aan het "beter niet meer buiten de deur op instagram" en "de mobiele data uitzetten zodra je thuis binnenstapt" gewend.
Voor alle zekerheid toch maar het aantal mb voor volgende maand opgehoogd naar 1000. Dan kunnen we nog eens het eea uitproberen en voor 3 euro is dat natuurlijk goed te doen.
Gelukkig kan ik dat volgende maand weer terugdraaien.

Vooralsnog lijkt het dus instagram, maar ook met twitter zijn ze een stuk voorzichtiger.

Dank voor al het meedenken en de goede tips.

Reageer