.

Beantwoord

Tijdens auto rit valt 4G weg. Wat nu?

  • 10 December 2018
  • 69 reacties
  • 3939 Bekeken

Ik rij gemiddeld 5 dagen in de week van mijn huis naar Amsterdam Zuidoost, geen probleem. Al enige tijd merk ik dat, als ik van het werk naar huis rij, er dan verlies van 4G is en mijn telefoon dan terug gaat naar 3G / H+.

Dus van huis naar werk geen probleem.

Van werk naar huis wel.

@Jihane  hierover al gesproken. Zij heeft zelfs een reset van de simkaart uitgevoerd. Dit mocht niks baten.

Ook het testen in een andere telefoon mag niks baten. Hierover zou ik @Jihane op de hoogte houden en dit reeds op vrijdag al gedaan want daar vroeg zij om. Helaas zonder reactie.

Vandaag ben ik er achtergekomen dat als ik op A10 rijd er al geen 4G is maar wel 3g/H+. Eerder dacht ik alleen als ik mijn woonplaats binnen reed. Eenmaal thuis duurt het vrij lang tot er weer 4G is.

Dus nogmaals. Dit is met 2 verschillende toestellen.

In een eerder stadium nooit meegemaakt dat gebeurt, vandaar dat ik dit topic maar aan heb gemaakt.
icon

Beste antwoord door Jihane 13 December 2018, 12:22

Bekijk originele reactie

69 reacties

Hoi @Jihane

Ik vernam dat je gisteren blijkbaar te druk had om ook dit topic te behandelen.

Vanmorgen hetzelfde verhaal maar toen de andere kant op. Net na de Zeeburgertunnel verlies van 4G. Dit duurde tot kruising s112 en Gooiseweg waar ik kort voor het verkeerslicht stond.

Bijgaand weer een overzicht (blauwe lijn) van waar ik GEEN 4G had.



Vanmorgen via de Coentunnel en A10 west gereden naar Zuidoost en geen wegvallen van 4G.

Probleem is de Zeeburgertunnel maar dat was nooit..
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Ik heb zojuist een lang gesprek gevoerd met een netwerkspecialist. Hij wist me te vertellen dat er alleen onderzoek gedaan kon worden naar specifieke plekken waarbij er altijd sprake is van verlies van 4G. Als het soms wel, en soms niet zo is, dan is dat eigenlijk al geen netwerkprobleem meer (en kan het ook niet als zodanig worden onderzocht).

Welke twee toestellen gebruik je trouwens precies? Eentje is een Google Pixel, toch? Wat is het andere toestel?

Ik heb afgesproken met de netwerkspecialist dat we heel specifiek in kaart zouden brengen waar het wegvallen van 4G plaatsvindt. Je geeft aan dat het via de Coentunnel en A10 goed gaat, maar via de Zeeburgertunnel niet. Hoe lang gaat het al mis via de Zeeburgertunnel?

Groetjes,
Jihane
Precies weet ik het niet meer, maar iets langer als 2 maanden met een korte tussenpoos van niet, want toen had ik een nieuwe simkaart gehad.

Dus ik heb het met meerdere simkaarten ervaren en getest met verschillende telefoons (Huawei P smart, Nokia 6, Nokia 8 en nu gebruik ik de Google Pixel 2).

Door te testen ben ik er nu ook achtergekomen dat het probleem zich voor doet wanneer ik de Zeeburgertunnel uit kom. Dat ik aan de ene kant A10 Oost en aan de andere kant A10 Noord.

Vanmorgen een andere route gereden en gekozen voor de Coentunnel om dan via A10 west en Zuid naar Amsterdam Zuidoost te rijden en toen geen enkel probleem.

Conclusie: Het verlies doet zich voor zodra ik de Zeeburgertunnel door ben gereden (beide kanten) en hersteld zich pas zodra ik op locatie ben, maar heel soms ook eerder zoals je kan zien afgelopen weekend.

Hij wist me te vertellen dat er alleen onderzoek gedaan kon worden naar specifieke plekken waarbij er altijd sprake is van verlies van 4G.


Volgens mij geef ik dat aan.
Reputatie 7
Badge +10
Dank voor de informatie, Ray! Ik heb komende week dinsdag een telefonische vergadering met een netwerkspecialist, en dan zal ik deze specifieke informatie doorgeven. Ik hoop dat ze een onderzoek kunnen starten hiernaar 🙂

Ik hou je op de hoogte dinsdag!

Groetjes,
Jihane
Ik zal blijven monitoren.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Zoals beloofd heb ik net weer contact gehad met de netwerkspecialisten! Het gesprek duurde een poos, maar er is wel het een en ander uit gekomen. De netwerkspecialist liet me weten dat er nog geen klachten zijn over de zeeburgertunnel (ongeacht vanuit welke kant men komt). Dat zal ook te maken hebben met het feit dat het signaal niet compleet wegvalt, maar dat het vervangen wordt door H+ tijdelijk.

Ook wilde hij graag weten op welke locatie je fysiek je toestel plaatst tijdens het rijden. Ik heb me laten vertellen dat een auto radiosignalen voor een deel blokkeert, en dat er soms een buitenantenne voor nodig is om dit tegen te gaan. Als het toestel in de buurt van het dak staat bijvoorbeeld, is het niet vreemd dat er niet áltijd een optimaal signaal is. Hij vroeg zich af of je dit probleem ook hebt als je daar in de buurt uit de auto zou stappen? In neem aan dat je er vooral langsrijdt voor je bij je bestemming bent, maar hoe zit het signaal als je eenmaal in Amsterdam oost bent (of in noord, afhangend van welke kant jij op gaat).

Bovendien liet de specialist me weten dat er op momenten van hoge capaciteit (denk aan spitsuren) sprake kan zijn van een verminderd signaal. Ik zie op jouw screenshots dat het gaat om een nachtelijk uur, dus dat zal niet zozeer meespelen.

Heb je iets aan deze informatie?

Groetjes,
Jihane
Hi Ray,

Zoals beloofd heb ik net weer contact gehad met de netwerkspecialisten! Het gesprek duurde een poos, maar er is wel het een en ander uit gekomen. De netwerkspecialist liet me weten dat er nog geen klachten zijn over de zeeburgertunnel (ongeacht vanuit welke kant men komt). Betekend niet dat ze niet bestaan Dat zal ook te maken hebben met het feit dat het signaal niet compleet wegvalt, maar dat het vervangen wordt door H+ tijdelijk.

Ook wilde hij graag weten op welke locatie je fysiek je toestel plaatst tijdens het rijden. Aan het dashboard Ik heb me laten vertellen dat een auto radiosignalen voor een deel blokkeert, en dat er soms een buitenantenne voor nodig is om dit tegen te gaan. Als het toestel in de buurt van het dak staat bijvoorbeeld, is het niet vreemd dat er niet áltijd een optimaal signaal is. Hij vroeg zich af of je dit probleem ook hebt als je daar in de buurt uit de auto zou stappen? Ik rij op de snelweg, niet ideaal om daar uit te stappen In neem aan dat je er vooral langsrijdt voor je bij je bestemming bent, maar hoe zit het signaal als je eenmaal in Amsterdam oost bent (of in noord, afhangend van welke kant jij op gaat). De laatste werken heb ik de gehele A10 Noord geen 4G maar zodra ik de verbindingsweg naar de A8 neem weer wel. Soms heb ik pas weer 4G als ik thuis ben. En dan varieert het ook in minuten tot ik weer 4G hebt. Maar de laatste tijd heb ik dus weer 4G als ik van A10 Noord naar de A8 ga. Andersom verlies ik dus ook 4G. Echter daar heb ik vaak vrij snel weer 4G op een paar uitzonderingen na. Dat was 2 weken geleden toen duurde het ook top op mijn werk alvorens ik pas weer 4G heb.


Even voor jouw beeldvorming, want ik weet niet of je auto rijdt. De A10 is opgedeeld in 4 delen. De A10 Noord, west, Zuid en Oost. Ik ben dus niet in Amsterdam Noord of Oost. Ik rij over de A10 Noord en Oost om bij mijn werk te komen via de Zeeburgertunnel. Wil ik via de Coentunnel dan pas ik A10 west, A10 Zuid en een klein stukje A10 Oost. Vervolgens moet ik de Gooiseweg nemen ongeacht welke tunnel ik heb genomen en als laatste een stukje Bijlmer. Kies ik trouwens de route via de Coentunnel heb ik geen verlies van 4G maar deze route is langzamer dus die vermijd ik.
Bovendien liet de specialist me weten dat er op momenten van hoge capaciteit (denk aan spitsuren) sprake kan zijn van een verminderd signaal. Zou ik dan niet vaker en op meer locaties dit hebben? Beetje kulargument. Ik zie op jouw screenshots dat het gaat om een nachtelijk uur, dus dat zal niet zozeer meespelen. Ik rij vaak buiten de spits ja.
Heb je iets aan deze informatie?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray!

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik zal even één voor één reageren op alles (of aanvullende vragen stellen):

  • Wat betreft het feit dat er nog geen klachten bestaan bij KPN hierover: inderdaad, zegt niet dat het niet bestaat. Zoals ik al noemde heeft dat ongetwijfeld te maken met het feit dat het bereik niet geheel wegvalt. Als dát het geval was, dan zou men vast aan de bel getrokken hebben. Maar met H+ kun je nog prima gebruikmaken van bijvoorbeeld Google Maps, waardoor het niet zo op zal vallen dat 4G er niet meer is.
  • Goed om te weten dat het toestel aan het dashboard zit!
  • Haha, ik suggereerde niet dat je uitstapt op de snelweg 😉 Maar het gaat natuurlijk om het bereik in dat gebied, hoewel ik begrijp dat dat zeer moeilijk te testen is.
  • Je verhaal over wat de route precies is, is helder. Je geeft aan dat het varieert hoe lang het duurt eer je weer 4G hebt. Heb je factoren kunnen ontdekken die hier invloed op hebben?
  • Wat betreft de capaciteit: nee, dat effect kan heftiger zijn op bepaalde locaties. Ik merk zelf ook dat ik in de trein tussen bepaalde gebieden ineens geen 4G meer heb, en dat dat pas terugkeert als ik (bijna) thuis ben. In de tussentijd heb ik dan H+. Ik heb het hier uitgebreid met collega's over gehad, en iedereen heeft (ongeacht bij welke provider ze zelf zitten) wel van die locaties waar het bereik niet optimaal is. Of dat door capaciteit of door andere factoren komt is dan lastig te bepalen.
Ik hoor snel van je!

Groetjes,
Jihane
Volgens de coverrage zou er voldoende voldoende bereik moeten zijn (4G). Als ik de factoren wist had ik ze benoemd.

Jouw ervaring met de trein ken ik maar ervaar ik toch anders. Zoals je weet ben ik vaak naar Berlijn geweest met de trein. Daar (in Duitsland) heb je ook verminderd bereik of helemaal niks door de hoge snelheid van de trein,zodra ik bij een station in de buurt kwam had ik direct weer bereik. In Nederland had ik ook dat het bereik dan weg viel maar zodra ik in de buurt was van een stad / station had ik direct weer 4G. Veel sneller dus dan dat ik nu ervaar met de auto.

Voor mij persoonlijk is het iets is van de laatste maanden. Getest met meerdere telefoons en meerdere simkaarten dus in mijn ogen een probleem in het netwerk. Als het aan de dekking zou liggen dan zou je dus een dekkingskaart hebben die niet klopt en dien je dat als netwerkbeheerder aan te passen. Er staat namelijk niet dat het een indicatie betreft. M'n auto kan ook het probleem niet zijn want dan zou ik er vaker last van moeten hebben en deze auto heb ik langer dan dat ik dit ervaar.

Hieronder nogmaals een printscreen van waar ik geen 4G heb maar wel zou moeten hebben en ook altijd heb gehad.

Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Duidelijk! Nog even een aanvullende vraag: heb je tijdens die gehele 8,8 km geen 4G meer? Hij springt tijdens dat stukje over naar H+?

Groetjes,
Jihane
Hi Ray,

Duidelijk! Nog even een aanvullende vraag: heb je tijdens die gehele 8,8 km geen 4G meer? Hij springt tijdens dat stukje over naar H+?

Groetjes,
Jihane


Dat is wat ik de hele tijd aangeef inderdaad. Ik heb 3G / H+ maar volgens de dekkingskaart moet er voldoende 4G / 4G+ dekking zijn.

Nog even wat opgezocht;

De Coentunnel en de IJtunnel zijn langer dan de Zeeburgertunnel en ook een langer afgesloten deel (Vanwege het water). Dat zijn dus ook factoren die mee zouden kunnen spelen maar bij die tunnels ervaar ik het niet. Ik blijf er dan ook bij dat het een netwerk issue is op dat stuk. Waarom ik daar bij blijf is omdat het nooit eerder was tot ik het de eerste keer aangaf. Zelfs op m'n werk heb ik beter bereik in de keldergangen dan op de A10 Noord. 😉
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Helder! Ik zal zo gauw mogelijk de netwerkspecialisten weer spreken, en een melding doen hiervan zodat er onderzoek naar gedaan kan worden. Ik hou je op de hoogte!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Ik heb net de netwerkspecialisten weer gesproken 🙂 Ze lieten me weten dat er een netwerkklachtformulier ingevuld dient te worden en naar hen gemaild moet worden. Ik ga het formulier dus eerst naar jou toesturen zodat jij 'm kunt invullen. Wil je hem daarna terugsturen, zodat ik 'm kan indienen bij de specialisten?

Groetjes,
Jihane

ps: Sommige dingen op het formulier zijn niet van toepassing, zoals 'Op welk adres vindt het probleem plaats?', maar dan is het dus de bedoeling dat je omschrijft waar het is 🙂 Spreekt voor zich!
Om een simkaart van een andere provider te testen (1 van de vragen) wil ik een prepaid simkaart van Vodafone of T-Mobile aanschaffen om te testen. Zij hebben namelijk 4g prepaid. Dit zal ik in het weekend doen.
Reputatie 7
Badge +10
Ja, top! 🙂 Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Jihane
Even een update.

Ik heb zaterdag een prepaid simkaart met 1GB 4G internet voor 1 maand van Vodafone aangeschaft. Het activeren ging echter niet zoals zij aangeven en was in genoodzaakt hun klantenservice te bellen. Ik werd daar zo schandalig te woord gestaan dan ik bijna besloot om het simkaart weer terug te brengen.

Uiteindelijk werkte het dan toch en ben ik begonnen met de eerste test. Ik heb het simkaartje van Simyo in mijn oude Nokia 8 gedaan en die van Vodafone in de Pixel 2 XL. Hierop ben ik de route gaan rijden die ik dagelijks rij en dus 2x door de Zeeburgertunnel. Ri. huis was er echter een verlaagde snelheid ingesteld en stond ik meteen na de tunnel even stil. Hierdoor is de test eigenlijk mislukt want ik had heen en weer constant 4G op beide toestellen.

Vandaag rond 5.15 uur in de vroege morgen ri. werk ook weer getest. Simkaart Vodafone deze keer in de Nokia 8 en zoals normaal die van Simyo in de Pixel 2 XL. De Nokia 8 bleef op 4G en de Pixel 2 XL niet, deze viel terug naar 3G / H+. Meestal is dit terugvallen naar huis en heel soms naar het werk maar nooit op zo'n vroeg tijdstip met amper verkeer.

Ik ga de test vanmiddag hervatten met de simkaarten zoals vanmorgen in de toestellen. Dus Vodafone in Nokia 8 en Simyo in Pixel 2 XL. Morgen ben ik vrij dus Woensdag ga ik verder testen met de simkaarten van toestel verwisseld.
Ik ga de test vanmiddag hervatten met de simkaarten zoals vanmorgen in de toestellen. Dus Vodafone in Nokia 8 en Simyo in Pixel 2 XL. Morgen ben ik vrij dus Woensdag ga ik verder testen met de simkaarten van toestel verwisseld.


Simyo naar 3G / H+ met Pixel 2 XL (Eind van de tunnel tot eind A10 Noord).
Vodafone bleef 4G met Nokia 8 (en op geen enkel moment verloren ook).

Edit: woensdag weer testen waarbij ik de simkaarten van toestel wissel. Daarna zal ik dat formulier invullen.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Dankjewel voor de updates! Slim dat je dit zo uitgebreid uitzoekt met die andere simkaart ook, want dan kunnen de netwerkspecialisten ook stukken beter op onderzoek uit gaan.

Ik werd daar zo schandalig te woord gestaan dan ik bijna besloot om het simkaart weer terug te brengen.


Oef! Dit is even een zijpad, maar: wat ging er allemaal mis?

Groetjes,
Jihane
Op de verpakking staat letterlijk: "Op deze Sim staat 1GB, 10 minuten en onbeperkt sms"

Verder staat er 3 stappen:

1. Plaats Sim en zet toestel aan.
2. Voer pincode in. Dit is standaard **** (privé)
3. Uw aansluiting werkt direct.

Maar er gebeurde helemaal niks. Dus na bijna een uur gebeld. De persoon zei dat ik moest opwaarderen. Maar dat klopt niet want ik had een sim incl. bovenstaand aangeschaft.

3x heb ik voorgelezen wat er stond en toen zei ze dat ik maar lekker in mijn eigen verhaal moet geloven. Ook zei ze dat ik sprookjes vertelde.

Dus dat was mijn ervaring met hun klantenservice. 😆

Als deze test gedaan is gaat die sim in de vuilnisbak. Nooit dat ik Vodafone nog zal nemen.
Reputatie 6
Badge +5
Wauw, wat een verhaal! Vreemd ook dat de simkaart niet werkte en de medewerker het niet wou geloven. Wij proberen altijd onze uiterste best te doen ;)

Groetjes,
Niels
Wauw, wat een verhaal! Vreemd ook dat de simkaart niet werkte en de medewerker het niet wou geloven. Wij proberen altijd onze uiterste best te doen ;)

Groetjes,
Niels



Daarom ben ik ook klant bij jullie 😉
@Jihane

You got mail 😉
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Yes! 😃 Ik stuur 't door naar KPN. Je hoort van mij zodra ik iets van hen hoor.

Tot snel!

Groetjes,
Jihane
Ben benieuwd..

Reageer