.

Beantwoord

Technisch: Connection timeouts voor mobiel internet verkeer op persistent connecties.

  • 18 April 2013
  • 3 reacties
  • 438 Bekeken

En hoe kom ik hier vanaf.

Beste mensen

Context:
Hier zit ik met een nogal technish probleem. Ik draai mijn eigen services en heb daarvoor ook wat remote admin tools nodig. Soms gebruik ik hiervoor mijn telefoon als er niks anders beschikbaar is. Dit betekend dat ik gebruik maak van SSH, en wat andere dingen zoals bijvoorbeeld IRC. Deze krijgen de hele tijd timeouts.

Het daadwerkelijke probleem:
Mijn connecties lijken ermee te kappen na een wisselvallige hoeveelheid tijd. Dit is afhankelijk van hoe lang het is sinds ik voor het laatst data heb verstuurd over deze verbinding. Als ik dus snel achter elkaar data blijf versturen of ontvangen dan is het okay. En blijft de connectie in principe gewoon open. Maar als het iets langer kan duren(+/- 1 minuut) dan werkt dit niet meer en krijg ik enkele minuten later een timeout.

Hierbij wil ik benadrukken dat:
  • dit pas recentelijk het geval is +/- 1 week.
  • Dat dit alleen gebeurt op het moment dat het 3G/HSPDA netwerk gebruikt word door de telefoon.
  • Ik volledig beheer heb over de servers waarmee verbonden word en hier niks aan veranderd is in verband met connectiviteit in die periode.
  • Maar gebeurd ook met systemen beheerd door andere mensen.
Mijn diagnose:
Voorzover ik inzicht heb in het netwerk is dit een NAT probleem. De connectie word uit de NAT tabel gegooid omdat deze voor een bepaalde periode niet meer gebruikt is. Daarentegen word voor de connectie nog altijd een specifiek IP/poort combinatie verwacht van dat IP address. Dit is nogal onhandig op het moment dat er tegelijkertijd snel iets opgezocht moet worden.


Dan het belangrijkste en de daadwerkelijke vraag:
Nu kan ik hier zelf wel iets aan doen door de hele tijd dummy traffic te versturen maar dit voert wel mijn dataverkeer omhoog. Is er recentelijk iets veranderd and hoe er omgegaan word met dit soort verkeer? En zijn hier andere oplossingen voor?
icon

Beste antwoord door Alex 6 May 2013, 17:29

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Joris van den Oever,

Allereerst excuses voor mijn late reactie. Ik heb je situatie hier besproken met de technische dienst. Wat ik graag zou willen weten is om je probleem goed te kunnen achterhalen, is of je dit op een bepaalde plek ervaart of op meerdere plekken? Als je het op een bepaalde plek ervaart, ben ik benieuwd naar de postcode. Ik kan dan een postcode check doen en controleren of er recentelijk meldingen binnen zijn gekomen die je situatie verklaren.

Ik heb wel al via de technische dienst kunnen nagaan of er recentelijk iets is gewijzigd op het netwerk waardoor je dit probleem kunt ervaren. Ze gaven aan dat er geen verandering heeft plaats gevonden. Aan de algemene instellingen zou het dus niet mogen liggen. Ook je aansluiting staat correct op het systeem. Gaat het om 1 of meerdere nummers?

Groetjes,

Alex
Hey gebeurde zowel in Delft als Rotterdam.  Met een nummer. Maar met extra testen ben ik er achter gekomen dat het nu opgelost is. Ik weet niet waarom maar het werkt inmiddels weer.

Joris
Badge +8
Hey gebeurde zowel in Delft als Rotterdam.  Met een nummer. Maar met extra testen ben ik er achter gekomen dat het nu opgelost is. Ik weet niet waarom maar het werkt inmiddels weer.

Joris


Hoi Joris,

Fijn dat je het nog even komt melden. Mochten er toch nog vragen zijn, neem gerust contact op.

Groetjes,

Charlene

Reageer