.

Beantwoord

Pas op voor Simyo, het klopt niet


Badge
  • Startend Simyaan
  • 19 reacties
Lees mijn vorige topic om precies te weten waar dit over gaat. Ik ben 3 dagen klant van Simyo en kon vanmorgen opeens niet meer bellen en gebeld worden. Na contact met de klantenservice bleek ik volgens Simyo gisteravond in 1,5 uur ruim 700mb aan data te hebben verbruikt. Simyo heeft mij nu volledig afgesloten en sluit mij pas weer aan als ik de extra gebruikte data betaal. Ik heb nog geen factuur of wat dan ook ontvangen maar toch word ik zonder overleg afgesloten...... Ik betaal nu dus voor een dienst die ik niet kan gebruiken en daarnaast ben ik onbereikbaar.

Zorg dus dat je ver bij dit bedrijf vandaan blijft en nooit maar dan ook nooit vast zit aan Simyo. Ik heb al contact gehad met Consuwijzer (OPTA) en het juridisch loket en op basis van Simyo's voorwaarden is het niet eens rechtsgeldig wat ze doen.

Succes aan iedereen die met hetzelfde probleem te maken heeft. Zo te lezen op internet zijn dat helaas heel erg veel mensen. Ik hoop heel erg dat ik met dit bericht wat mensen kan weerhouden om te kiezen voor dit malafide bedrijf.
icon

Beste antwoord door Natascha 6 May 2013, 12:01

Bekijk originele reactie

71 reacties

Badge +8
Simyo past ongewenste praktijken toe. Ze gaan er van uit dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen, zetten internet op je mobiel standaard aan, en berekenen woekerprijzen van € 1,- per Mb als je geen bundel hebt. Hierdoor gaan veel mensen de fout in. Als je een telefoon in gebruik neemt, ongeacht welk merk, moet je tegenwoordig al een account (apple, google, windows phone)  invullen voordat je de kans hebt gehad een wifi netwerk op te geven. Hierdoor worden je eerste Mb's verstookt.  Daarna gaat de telefoon zichzelf lekker updaten, ben je niet zo bij de hand om dan ondertussen over te schakelen op wifi, dan verstook je een hoop Mb's.  Het zou omgekeerd moeten zijn, internet standaard uit, en wil je echt met alle geweld € 1,- per mb betalen, laat het de consument dan aanzetten.

In mijn geval was deze valkuil ook van toepassing..  Ik had vrij snel door dat dit ongewenst verbruik zou opleveren en heb meteen in de self service omgeving internet uitgezet. Desondanks is er toch onterecht dataverkeer in rekening gebracht. Ik heb een mailtje gestuurd, kreeg een owww wij hebben het zo druk mailtje terug, waardoor ze mijn vraag niet konden beantwoorden..  maar ze hebben wel de kosten terug geboekt.  Nog steeds zonder uitleg, communicatie, of onderbouwing.

Advies, gebruik geen internet van simyo, het is een woekerprijs die je betaalt... het is tegenwoordig bijna onmogelijk om alles over je wifi te doen.. je wilt gewoon zonder zorgen van je smartphone genieten, en niet continue je zorgen moeten maken of het ding wel over wifi communiceert..  Zet internet uit voordat je je telefoon in gebruik neemt, noteer datum en tijdstip dat je het uitzet, en neem dan pas je telefoon in gebruik.

Simyo gaat hier echt uit de bocht met zijn werkwijze.. Doordat de meeste mensen niet precies door hebben hoe al die moderne technieken werken schrapen ze een hoop geld binnen.. Je kan het naief noemen van de consument als je de algemene voorwaarden leest, maar naar mijn idee is het gewoon je reinste oplichterij.


Hoi @Ad,

Ik heb jouw bericht op het forum hier voor je beantwoord. Wellicht heb je dat over het hoofd gezien.

Jij hebt de optie "Internet op je mobiel" inderdaad uitgezet, en in jouw geval heeft je toestel door een technische hapering van het netwerk, toch gebruik kunnen maken van internet.
Dit had niet moeten kunnen, en al het internetverbruik van na dat moment is natuurlijk vergoed en gisteren bij je beltegoed geschreven. Zoals ik je ook meldde, in antwoord op je forumbericht.

Geen sprake dus van een valkuil, maar van een technische fout, die uiteraard is rechtgezet.

Groetjes,

Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben het op Ă©Ă©n punt met Ad eens, bij prepaid en abo's zonder bundel zou het internet standaard uit moeten staan, pas na activeren door de klant zou internet vanaf je mobiel mogelijk moeten zijn.
Bij Base (België) ook KPN, moet je internet activeren, anders is het niet mogelijk om MB's af te nemen.

Verder: van woekerprijzen en je reinste oplichterij is geen sprake (naar mijn mening), de prijzen buiten bundel zijn redelijk marktconform en oplichterij, de consument heeft ingestemd met de voorwaarden, dus de term oplichterij is niet van toepassing. Bij fouten aan de kant van Simyo doen ze ook niet moeilijk en krijg je gewoon het teveel betaalde terug.
Reputatie 3
Badge +9
Ben ik helemaal met je eens Franswon.

De prijzen buiten de bundel zijn vaak zelfs iets hoger, en daarbij geen gratis telefoonnummer.
ik werd geblokkeerd doordat ik zogezegd een hooggebruik had.ik ben het hier helemaal niet mee eens als ik zo de klachten van andere klanten hoort denk ik dat simyo eens moet nagaan of er daar geen fout zit.ik ben al jaren klant van simyo en altijd heel tevreden geweest.nu word er dus beweerd dat ik in een nacht 431 mb boven mijn mb ben gegaan.s'nachts slaap ik en thuis werk ik via wifi.antwoord was waarschijnelijk is er een update geweest s'nachts.zou kunnen maar heb mijn instellingen en gebruik op mijn telefoon laten controleren en blijkt automatische updates worden alleen via wifi gedaan zo staat het ingesteld bij mijn telefoon.dus dit verhaal gaat niet op.ik heb al een mail gestuurd naar simyo dat ik het hier dus niet mee eens bent.ik heb 500mb aan internet daar ben ik nog nooit overheen gekomen en nu zou ik in nog geen 2dagen bijna het dubbele hebben gebruikt dat kan nooit.
Reputatie 7
Badge +9
Welkom op het forum proudje,

Welk merk toestel heb je en welke release systeemsoftware, heb je een app die het verbruik meet?

Met deze antwoorden kunnen wij, als collega gebruikers van Simyo, je misschien wat verder helpen bij het opsporen van het ontstaan van dit hoge verbruik.
Badge +6
ik werd geblokkeerd doordat ik zogezegd een hooggebruik had.ik ben het hier helemaal niet mee eens als ik zo de klachten van andere klanten hoort denk ik dat simyo eens moet nagaan of er daar geen fout zit.ik ben al jaren klant van simyo en altijd heel tevreden geweest.nu word er dus beweerd dat ik in een nacht 431 mb boven mijn mb ben gegaan.s'nachts slaap ik en thuis werk ik via wifi.antwoord was waarschijnelijk is er een update geweest s'nachts.zou kunnen maar heb mijn instellingen en gebruik op mijn telefoon laten controleren en blijkt automatische updates worden alleen via wifi gedaan zo staat het ingesteld bij mijn telefoon.dus dit verhaal gaat niet op.ik heb al een mail gestuurd naar simyo dat ik het hier dus niet mee eens bent.ik heb 500mb aan internet daar ben ik nog nooit overheen gekomen en nu zou ik in nog geen 2dagen bijna het dubbele hebben gebruikt dat kan nooit.

Hoi Proudje,

Welkom op het forum!
Ik begrijp dat het erg vervelend is wanneer je voor hoge kosten te staan waar je niet op had gerekend. Een simkaart registreert enkel berichten, telefoongesprekken en/of internetverbruik, wanneer het toestel daar de opdracht toe krijgt van een gebruiker.
Een simkaart kan niet zelf denken of handelen en wordt te allen tijde aangestuurd via het toestel en dus de gebruiker.

Het kan zijn dat je WIFI verbinding is weg gevallen of dat deze zwakker is geworden. In dit topic kan je lezen wat er voor gebruik van het internet kan zorgen op je telefoon.

@ Franswon bedankt voor het meedenken.
mijn automatische updates kunnen alleen via mijn wifi geinstalleerd worden zo is mijn telefoon ingesteld.en het gebruik zou s'nachts geweest zijn volgens de medewerker die ik gesproken heb.s'nachts slaap ik en volgens mijn telefoon zijn er geen byzonderheden geweest waardoor ik zo hoog verbruik kan hebben.maar als ik de meerdere klachten lees op dit forum lijkt het mij wijs als simy een zelf gaan nakijken of er een fout in het netwerk zit.en volgens jou kan er niks gedaan zijn zonder dat ik iets aangklikt zou hebben.nou al ik terug kijk naar de verhalen hier is er bij iemand ook internet verbruikt terwijl zijn internet uitstond.volgens jullie een technische fout dan gebeurt die technische fout wel heel vaak.
Reputatie 7
Badge +9
Helaas is het bij veel smartphones zo dat er via 3G contact wordt gemaakt met het internet zelfs wanneer hij binnen Wifi bereik is. Of de eigenaar al dan niet slaapt op dat moment maakt niets uit. Alleen als Mobiel internet op Mijn Simyo uit staat is dataverbruik via 3G helemaal uitgesloten. Simyo kan zien of dit inderdaad uit staat, en mocht er desondanks toch dataverbruik optreden dan krijg je de kosten vergoed, want dan is het duidelijk een technische fout. Dit komt een enkele keer voor. Het uitzetten van internet op je phone wordt door Simyo niet geregistreerd dus wordt er niets vergoed als het uitzetten niet 100% waterdicht blijkt te zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Toch zouden fabrikanten hier dan ook wel eens wat mee mogen doen.
Ik heb ook op mijn phone ingesteld dat updates alleen via WiFi binnen mogen komen. Dat betekent dus in mijn ogen dat dat dan niet -ongemerkt- via 3G moet kunnen gaan. Ook niet als de update via WiFi gestart is en WiFi tijdelijk even wegvalt.

Helaas lees je dit soort verhalen wel meer hier. Het is echter de vraag of het een typisch Simyo probleem is. De stelligheid waarmee dat wel eens beweerd wordt, durf ik niet te onderschrijven. Voor Simyo lijkt het me echter wel een aandachtspunt.
Reputatie 7
Badge +9
Deze verhalen lees je niet alleen hier, maar op veel andere plaatsen, zelfs op de Apple Discussions site, bijvoorbeeld hier.

Ik ben ervan overtuigd dat het probleem niets met Simyo te maken heeft, maar meer met de niet aflatende pogingen van fabrikanten om de smartphone alsmaar gebruikersvriendelijker te maken door allerlei functies en updates als het ware "vanzelf" te laten plaatsvinden zonder ingrijpen van de bezitter van de smartphone die zich, liggend in zijn/haar bed 's nachts, van de prins geen kwaad bewust is....

Het enige wat Simyo zou kunnen doen is Internet op je Mobiel standaard uit te zetten bij nieuwe klanten - de kans dat zij zich onbewust aan een financiele aderlating gaan blootstellen is levensgroot...
Badge
Mee eens Scotty. Zet maar standaard uit. Dan zul je nog mensen hebben die dan gaan piepen dat ze niet voor niets een abonnement hebben en dat ze dan HELEMAAL naar de website moeten om het in te schakelen, maar zeikerds heb je altijd, linksom of rechtsom.

Toch ben ik wel heel erg nieuwsgierig van alle mensen die klachten hebben over in hun ogen TE HOOG dataverbruik, wat voor telefoon ze hebben en hoe de telefoon dan anders is ingesteld dan de telefoons die die problemen niet hebben. Wellicht is dat voor Simyo een uitdaging om dat ik kaart te brengen om zo nog beter advies te kunnen geven over instellingen op de verschillende telefoons. Misschien een btje veel werk met al die verschillende soorten telefoons maar het zou mij niet verbazen als de mensen die deze problemen ondervinden vaak dezelfde soort telefoons gebruiken.
Reputatie 5
Badge +11
Mee eens Scotty. Zet maar standaard uit. Dan zul je nog mensen hebben die dan gaan piepen dat ze niet voor niets een abonnement hebben en dat ze dan HELEMAAL naar de website moeten om het in te schakelen, maar zeikerds heb je altijd, linksom of rechtsom.

Toch ben ik wel heel erg nieuwsgierig van alle mensen die klachten hebben over in hun ogen TE HOOG dataverbruik, wat voor telefoon ze hebben en hoe de telefoon dan anders is ingesteld dan de telefoons die die problemen niet hebben. Wellicht is dat voor Simyo een uitdaging om dat ik kaart te brengen om zo nog beter advies te kunnen geven over instellingen op de verschillende telefoons. Misschien een btje veel werk met al die verschillende soorten telefoons maar het zou mij niet verbazen als de mensen die deze problemen ondervinden vaak dezelfde soort telefoons gebruiken.


Hi Sandertju,

Eerlijk gezegd gaan bij ons de laatste tijd ook meer en meer stemmen op om na te vragen welke telefoons klanten met hoog dataverbruik gebruiken.
Nu heb ik natuurlijk al wel vermoedens, maar het lijkt me niet erg verstandig om mijn persoonlijke bevindingen hierover op het forum te publiceren zonder professionele onderbouwing what so ever.

Feit blijft dat het in dit soort gevallen toch wel een beetje jammer is dat we niet kunnen zien waaráán de data is verbruikt.

(Toch horen we vrij weinig terug van deze gevallen nadat ze geadviseerd is om apps als Onavo te installeren ;))
Badge
He Ernst,

Het zou een hoop verklaren waarschijnlijk als je de soort telefoons weet en hoe de instellingen zijn. Heb er ook wel eens met Alex over gehad, maar mijn vraag is nog steeds of op de een of andere manier het mogelijk is dat door het installeren van de simyo simkaart er bepaalde instellingen overschreven of aangepast worden in die toestellen.. Hoe verklaar je anders die problemen bij mensen waar ze eerst geen problemen beweren te hebben bij hun vorige provider..

Zijn er toevallig ook geluiden van mensen die aangeven dat jullie misschien toch ook 4G gaan aanbieden?
Badge +8
He Ernst,

Het zou een hoop verklaren waarschijnlijk als je de soort telefoons weet en hoe de instellingen zijn. Heb er ook wel eens met Alex over gehad, maar mijn vraag is nog steeds of op de een of andere manier het mogelijk is dat door het installeren van de simyo simkaart er bepaalde instellingen overschreven of aangepast worden in die toestellen.. Hoe verklaar je anders die problemen bij mensen waar ze eerst geen problemen beweren te hebben bij hun vorige provider..

Zijn er toevallig ook geluiden van mensen die aangeven dat jullie misschien toch ook 4G gaan aanbieden?


Hoi Sandertju,

Het plaatsen van je simkaart overschrijft geen instellingen die je internetverbruik veranderen. Er schijnen ook veel providers te zijn met een soort stiekeme FUP. Kom je boven je bundel, wordt je afgeknepen. Veel mensen hebben dat niet eens door, dat het toch wat trager gaat, eind van de maand.. En het argument "bij andere providers gebeurt het niet", lijkt toch niet op te gaan. Kijk maar eens op de fora van de andere providers. :(
Het blijft een lastige ontwikkeling, dat de toestellen nu veel meer kunnen dan de gemiddelde gebruiker doorheeft.

groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Klopt als een bus Charlene!

Bij alle providers speelt dit, wat wel nagegaan moet worden of een providerswitch kan leiden tot gewijzigde instellingen bij de gebruiker.

Ook het standaard uitzetten van internet bij nieuwe klanten lijkt mij een goed idee, wel duidelijk vermelden in de welkomstbrief!
Badge
Hoi Charlene ik bedoel niet dat de instellingen je internetgebruik veranderen, maar zijn er instellingen op de telefoon die door het veranderen van provider, dus door het in de telefoon stoppen van een simkaart van een nieuwe provider, bepaalde instellingen in je telefoon anders kunnen komen te staan waardoor er wellicht gebruik wordt gemaakt van services waar je voorheen geen gebruik maakte, juist door die instellingen. Daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar.

Ik beweer ook niet dat het bij andere providers niet gebeurt, ik geef alleen aan dat bij al die providers, dus ook bij Simyo, mensen een nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider dan voorheen en ineens "onverklaarbare" hoeveelheden Mb gaan verbruiken, waar ze bij hun vorige provider nooit last van hebben gehad. Ergens moet er dan toch bij die overgang (niet perse dus alleen bij Simyo) iets wijzigen waardoor deze problemen zich dus voordoen...
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Sandertju,

Daar heb je een punt. Wat ik ook vaak tegen kom is veel internet verbruik net nadat de simkaart voor het eerst in de telefoon is geplaatst.

Ik zou hier best een keer in willen duiken. Alleen vind ik het lastig om dit goed te kunnen onderzoeken. Heb jij zelf een idee hoe we dit zouden kunnen aanpakken?

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Alex,

Het hoog internetverbruik na plaatsen van de simkaart kan misschien verholpen worden door internet standaard uit te zetten.
In een begeleidende brief dit duidelijk vermelden. Tevens kan de klant er op gewezen worden dat eerst de instellingen in zijn telefoon zodanig gezet moeten worden dat updates alleen via Wi-Fi gaan, hiervoor kan gewezen worden naar de gebruiksaanwijzing van het toestel of de zoekfunctie in Google, Bing etc.
Badge
Hoi Alex,

Dat is een goeie. Ik ben zelf niet zo van de techniek wat dat bertreft (mijn kennis van de techniek ligt op het tennisvlak), maar het lijkt mij dat als je van een vriend of familielid een telefoon zou gebruiken, daarop de instellingen goed zou bekijken en vervolgens daar een nieuwe simkaart zou indoen en dan de instellingen weer zou nakijken, dat je dan wel heel erg veel verschillende telefoons en familieleden moet gaan inschakelen en er nog veel meer werk in gaat zitten. Misschien is hetwel een idee om in ieder gevalbij elk geval dat zich voordoet de persoon in kwestie te vragen wat hij of zij voor telefoon heeft. Ik weet niet hoe dat werkt met telefoons, maar wellicht is er dan ergens in die telefoon een overzicht te vinden van de instellingen.

Ik denk ik ieder geval wel dat het, omdat het vaker voorkomt, nog niet eens zo'n gek idee is... Ben ook wel benieuwd wat daarvan de uitkomst zou zijn...


Hoi Sandertju,

Daar heb je een punt. Wat ik ook vaak tegen kom is veel internet verbruik net nadat de simkaart voor het eerst in de telefoon is geplaatst.

Ik zou hier best een keer in willen duiken. Alleen vind ik het lastig om dit goed te kunnen onderzoeken. Heb jij zelf een idee hoe we dit zouden kunnen aanpakken?

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb hier twee simkaarten - eentje van Three UK en een prepaid kaartje van Simyo, en ik zou een keertje als ik een middag echt niets anders om handen heb een systematisch vergelijkend onderzoek kunnen doen naar alle instellingen op m'n iPhone. Gewoon om te zien of het plaatsen van een andere sim van invloed is op een of meerdere instellingen. Maar ja, er zijn ongeveer duizend instellingen op een iPhone die je kunt wijzigen, en om die allemaal te gaan checken.... Een echt eerlijke vergelijking zal dat ook niet zijn, want met het ene simkaartje heb ik wel internet, maar met de andere (Simyo) niet. Het zou mooi zijn als er onder iOS een samenvatting van alle instellingen is te produceren die je dan zou kunnen afprinten, dat zou het vergelijken een stuk makkelijker maken. Ik ben er nog niet achter of dat inderdaad mogelijk is.

Anyway, met de instellingen die ik nu op mijn iPhone heb, heb ik absoluut geen last van onverwachte en ongewenste spookdownloads. Als ik buiten geen gekke dingen doe (alleen af en toe email checken, naar een paar webpagina's kijken en met een appje de vertrektijden van de bus checken) dan is mijn dagelijkse dataverbruik zelden meer dan 1MB.
Reputatie 5
Badge +11
"Het zou mooi zijn als er onder iOS een samenvatting van alle instellingen is te produceren die je dan zou kunnen afprinten, dat zou het vergelijken een stuk makkelijker maken. Ik ben er nog niet achter of dat inderdaad mogelijk is."

Als er zich onder de lezers van dit topic iemand bevindt die zich bezighoud met het ontwikkelen van bepaalde methodes: graag melden!

Reageer