.

Beantwoord

Pas op voor Simyo, het klopt niet


Badge
  • Startend Simyaan
  • 19 reacties
Lees mijn vorige topic om precies te weten waar dit over gaat. Ik ben 3 dagen klant van Simyo en kon vanmorgen opeens niet meer bellen en gebeld worden. Na contact met de klantenservice bleek ik volgens Simyo gisteravond in 1,5 uur ruim 700mb aan data te hebben verbruikt. Simyo heeft mij nu volledig afgesloten en sluit mij pas weer aan als ik de extra gebruikte data betaal. Ik heb nog geen factuur of wat dan ook ontvangen maar toch word ik zonder overleg afgesloten...... Ik betaal nu dus voor een dienst die ik niet kan gebruiken en daarnaast ben ik onbereikbaar.

Zorg dus dat je ver bij dit bedrijf vandaan blijft en nooit maar dan ook nooit vast zit aan Simyo. Ik heb al contact gehad met Consuwijzer (OPTA) en het juridisch loket en op basis van Simyo's voorwaarden is het niet eens rechtsgeldig wat ze doen.

Succes aan iedereen die met hetzelfde probleem te maken heeft. Zo te lezen op internet zijn dat helaas heel erg veel mensen. Ik hoop heel erg dat ik met dit bericht wat mensen kan weerhouden om te kiezen voor dit malafide bedrijf.
icon

Beste antwoord door Natascha 6 May 2013, 12:01

Bekijk originele reactie

71 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Je bent afgesloten als bescherming tegen een nog hogere rekening. 75 euro per dag of 250 euro per week = afsluiting 
Reputatie 3
Badge +9
Ik weet dat iPhones dit zonder dat de eigenaar het weet enorme hoeveelheden data verstoken.
Reputatie 4
Badge +8
Jammer dat het allemaal zo moet gaan.
Maar ik denk toch dat we allemaal te veel een babysitter(lees: data-oppasser) willen en dat we te weinig zelf een initiatief nemen om de boel in de gaten te houden!
Terwijl het zo simpel is om een app te downloaden om het voor ons in de gaten te houden.
O.a. My Data Manager.

Ik wens U succes BVDM.


p.s. om Simyo een malafide bedrijf te noemen, vind ik iets te ver gaan.
Badge
Een app om het verbruik te tracken heeft alleen zin als het verhaal van Simyo zou kloppen, helaas is dat niet het geval. Daarnaast gaat het altijd om verbruik binnen een zeer kort tijdsbestek. Dus in dat geval heeft een app ook geen enkele zin!

Ga voor de grap eens kijken naar alle klachten op http://www.klacht.nl/simyo. Er zijn ontzettend veel mensen die bij Simyo te maken krijgen met spook dataverkeer. In vergelijking met andere providers heel veel meer en daarnaast allemaal met hetzelfde verhaal.

Dus mijn opmerking over het feit dat Simyo malafide is klopt wel degelijk. Ze doen alsof hun neus bloed terwijl ik vandaag een klantenservice medewerker heb gesproken die tussen neus en lippen door toegaf dat er een gigantisch probleem is m.b.t. data verbruik. Alleen mogen ze daar niet op in gaan en krijgt iedereen een standaard reactie. Er zal wel een update o.i.d. gedraaid hebben etc etc.

Oh en de opmerking over het feit dat iPhones zomaar heel veel data kunnen gebruiken. Ik heb jaren bij Vodafone gezeten en nooit meer dan 200mb per maand verbuikt, zie mijn eerste topic. Dit was ook altijd met iPhones en de laatste 2 jaar met dezelfde iPhone 4 die ik nu 3 dagen bij Simyo gebruik. Wel heel toevallig dat er al die jaren nooit iets aan de hand is en binnen 3 dagen bij Simyo verbuik ik in 1,5 uur ruim 700mb...... Net als heel veel andere mensen!

De opmerking over het beschermen van mensen bij meer dan €75,- buiten de bundel..... Dat zou nog kunnen kloppen als ik wel gebeld zou kunnen worden maar ook dat is uitgeschakeld! Sterker nog de klantenservice had er naar aanleiding van mijn eerste gesprek voor gezorgd dat ik wel weer bereikbaar was maar later vanmiddag werd ik terug gebeld met de mededeling dat de afdeling betalingen het er niet mee eens was en dat ik weer volledig werd afgesloten!

Niet malafide??? Pfff......

Dus nogmaals zorg dat je nooit klant wordt van Simyo!!
Reputatie 3
Badge +9
Er blijft een opmerking in mijn hoofd hanger en dat is de hoeveelheid data in een tijdbestek. Ik heb hier al eerder over gelezen en klanten hebben ook een berekening gemaakt dat dit niet technisch mogelijk zou moeten zijn. De snelheid is voor de hoeveelheid data niet toereikend genoeg.

Eerste vraag) hoe weet je in welke tijd de data verbruikt is?
Tweede vraag) kan deze hoeveelheid technisch gedownload worden ja/nee?

p.s. belangerijk om te weten dat ik geheel transparant in deze hele verbruiks problemen sta!
Badge
Martijn, misschien moet je even beginnen met het lezen van het andere topic wat ik heb gestart? Daar staat uitgebreid beschreven wat er precies allemaal is voorgevallen. De exacte tijden heeft de klantenservice aan mij gegeven. Verder hoef je alleen maar dit forum en klacht.nl/simyo door te bladeren om te begrijpen dat er meer aan de hand is dan wat mensen die niet begrijpen hoe hun smartphone werkt......
Simyo kan altijd terugvallen op het feit dat technisch gezien het haalbaar is om zoveel data binnen te halen in een korte periode. Alleen blijkt in de praktijk dat je nooit de volle snelheid haalt. Op de plek waar bij mij het probleem is ontstaan wisselt mijn iPhone tussen 3G en GPRS aangezien het bereik matig is. Op basis daarvan is het dus 100% zeker dat die data nooit in zo'n korte tijd verbruikt kan zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Het internet staat vol met meldingen en klachten over buitensporige data downloads door iPhones, met name wanneer de laatste iOS update is geinstalleerd. Google eens naar excessive + data + download + iphone. Een lange discussie op de site van Apple zelf vind je hier: http://discussions.apple.com/thread/4347104?start=180&tstart=0 Het probleem komt bij allerlei providers voor in binnen- en buitenland. Om al je vuur op Simyo te richten lijkt me onterecht, en het aantal klachten dat er gepost wordt over een bepaalde service provider staat natuurlijk niet los van het aantal klanten dat een bedrijf heeft ("hoge bomen vangen veel wind").

Bij dit soort disputen zou het helpen als je gegevens van een goede datamonitor kunt overleggen, in combinatie met wat een externe datameter zoals Onavo Count je vertelt. Deze laatste telt iedere byte die je toestel verlaat en binnenkomt, en houdt bij welke app ervoor verantwoordelijk is, en die meting zou dus identiek moeten zijn aan wat er door Simyo gemeten wordt.
Door Simyo in het openbaar als malafide bedrijf te betitelen breng je jezelf in gevaarlijk juridisch vaarwater (in het land waar ik woon, kan je zoiets heel duur komen te staan als je in het ongelijk wordt gesteld).
Badge
Zoals heel duidelijk aangegeven in mijn andere topic zit ben ik net overgestapt van Vodafone naar Simyo. Bij Vodafone in al die jaren nooit enig probleem gehad met exact dezelfde telefoon. Verder als je van jouw redenatie uit gaat zou er juist bij de grotere providers nog veel meer geklaagd moeten worden dan bij Simyo......
Reputatie 7
Badge +9
Hallo BVDM,

Ook bij de andere providers wordt geklaagd over dataslurpen door de iPhone.
Scotsman heeft gelijk dat alleen een goede meting inzicht kan geven.
Diverse apps in de iPhone verstoken ongevraagd veel MB's o.a. aan back-up.
De mogelijkheid bestaat dat je door de instellingen om te zetten naar Simyo de deur weer hebt opengezet voor het dataverbruik door deze apps.

De afsluiting is een bescherming naar 2 kanten, naar jou om een nog hogere rekening te voorkomen, naar Simyo om oninbare vorderingen te voorkomen (dit is niet op jou persoonlijk gericht).
De gebeld worden functie is ook geblokkeerd, wanneer je in het buitenland gebeld wordt zijn de gesprekskosten gedeeltelijk voor de ontvanger.
Reputatie 7
Badge +9
Het zou best kunnen dat Simyo inmiddels qua aantallen aansluitingen tot de grote jongens behoort... Het "cheap and cheerful" model dat ze aanbieden is volgens mij erg succesvol in Nederland, maar harde cijfers heb ik niet.

Je hebt misschien al jaren dezelfde telefoon, maar niet hetzelfde iOS. Het schijnt dat het spookdownloadprobleem zich vooral voordoet met de laatste versie (iOS 6). En er kan een technische verklaring zijn (die ik niet kan geven) voor het feit dat de ene provider hier meer gevoelig voor is dan een andere. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat Apple iets heeft veranderd in het communicatieprotocol tussen iOS 6 en het 3G netwerk. Wellicht om de compatibiliteit met nieuwe netwerken zoals 4G (LTE, al een tijdje verkrijgbaar hier) te verbeteren, ik noem maar wat. Ik heb sterk de indruk dat we hoe dan ook te maken hebben met een bug in iOS die overigens nog niet door Apple is erkend (bij mijn weten) en die er toe leidt dat de MB teller bij een provider zoals Simyo op hol slaat. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat Simyo weet dat er een probleem is, maar dat ze nog met Apple aan het overleggen zijn hoe dit opgelost moet worden. 
Reputatie 3
Badge +9
Als ik even google dan zijn er talloze berichten over extreem data verbruik door de iPhone. Niet alleen bij Simyo.

p.s. ik vraag me af of Simyo met Apple aan het overleggen is.
Badge
Het zou best zo kunnen zijn dat er een probleem ligt tussen Apple en Simyo maar de houding van Simyo is kansloos. Alles op de klant afschuiven terwijl er duidelijk iets vreemds aan de hand is. Daarnaast is het absoluut zo dat er al een lange tijd een probleem is met iOS en dataverbruik maar dat is niet vergelijkbaar met de meeste klachten die je bij Simyo voorbij ziet komen.

Ik heb zelf jaren als teamleider bij een callcenter van Vodafone gewerkt en weet dus echt wel waar ik het over heb. En ook bij Vodafone vaak genoeg allerlei klachten voorbij zien komen als het gaat om extreem dataverbruik en specifieke problemen met iOS. Maar dat was volledig anders dan de problemen waar Simyo mee te maken heeft. Als Simyo er met een open blik naar zou willen kijken dan kan je gaan zoeken naar een oplossing. Maar helaas is dat niet het geval en doen ze alsof iedereen gek is en Simyo perfect.......

Vandaar dat ik er voor gekozen heb om op zoveel mogelijk plekken de problematiek aan de kaak te stellen in de hoop dat het wat ogen bij Simyo opent.

En nog even voor Scotsman.... Ik zit al geruime tijd op iOS 6 en bij Vodafone geen enkel probleem gehad, binnen 3 dagen bij Simyo direct mis!
Reputatie 3
Badge +9
Ik vraag me af of er extreem hoge data verbruiken zijn buiten iOS. Dus Android of Win.
Reputatie 7
Badge +9
Nou, ik wacht het wel af. Het probleem raakt mij niet direkt, want zoals bekend is er geen internet via Simyo mogelijk in het buitenland.... :(
Wel ga ik de komende weken kijken of mijn dataverbruik volgens Onavo Count en volgens mijn provider hier (EE/Orange) overeenkomen. Als dat zo is, dan zal ik elke klant van Simyo ten sterkste aanbevelen deze app te installeren (op dit moment nog gratis) om eventuele toekomstige disputen omtrent het in rekening gebrachte dataverbruik te helpen oplossen.
Badge
Het probleem is dat Simyo die apps niet erkend als officiele meting. Dus je hebt er naar Simyo toe helemaal niets aan! Ik gebruik zelf al heel lang Data Usage Pro. Het enige wat je er aan hebt is voor je eigen administratie zien wat er op je toestel gebeurt.
Reputatie 7
Badge +9
Ik vraag me af of er extreem hoge data verbruiken zijn buiten iOS. Dus Android of Win.


Het verbruik op mijn Nokia E7-00 met OS Belle refresh wijkt slechts fractioneel af van de meting van Simyo, de afwijking ligt in de orde van grootte van 1 tot 2%.(De Nokia rapporteert iets minder dan Simyo).Belle refresh heeft een ingebouwde teller.
Ik noteer die stand sinds een par weken om te zien of de opmerkingen over de meting van Simyo kloppen.
Tot op heden moet ik concluderen dat de metingen van Simyo accuraat zijn (ook bij mijn vorige provider was de afwijking klein).

Ik denk niet dat Simyo mijn verbruik anders meet dan het verbruik van andere klanten
Reputatie 3
Badge +9
Ik meet op mijn Galaxy S3 ook mijn verbruik met Whatchdog3g. En ook hiermee is het verbruik tot op 2MB nauwkeurig. Ik las net meldingen uit het buitenland van iPhone gebruikers die ook giga data verkeer buiten wifi om melden. Het schijnt dat de iPhone wifi uitzchakeld en dan verbinding maakt. Je zult maar een iPhone hebben...
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb geen gedetaileerde gegevens, maar ik heb de indruk dat Orange UK het dataverbruik op mijn iPhone 5 hier correct registreert. Het ding staat altijd aan, en is binnenshuis altijd verbonden met mijn WiFi netwerk dat dag en nacht aanstaat. Dus niet alle iPhones lijden aan het euvel van de spookdownloads.

Ik zou bij wijze van experiment de volgende keer dat ik in Nederland ben het internet via Simyo kunnen aanzetten (normaal gebruik ik de Simyo sim alleen maar om te bellen) en kijken of er onverklaarbare nachtelijke downloads optreden. Als die er zijn (en als er aan de instellingen van de iPhone niets is veranderd) dan is dat een aanwijzing dat het euvel zich alleen maar voordoet bij bepaalde providers.
Reputatie 7
Badge +9
Je zult maar een iPhone hebben...

Nou, ben d'r anders heel blij mee hoor. We gaan hier niet aan Apple-bashing doen, hè?! http://www.kolobok.us/smiles/standart/punish.gif
Want dan kan de Leon ook nog wel even wat over Swamsungs zeggen.  http://www.kolobok.us/smiles/standart/secret.gif

Je hebt het er nogal vaak over, over de vermaeledijde iPhone.http://www.kolobok.us/smiles/standart/mda.gif



Ik zou bij wijze van experiment de volgende keer dat ik in Nederland ben het internet via Simyo kunnen aanzetten (normaal gebruik ik de Simyo sim alleen maar om te bellen) en kijken of er onverklaarbare nachtelijke downloads optreden. Als die er zijn (en als er aan de instellingen van de iPhone niets is veranderd) dan is dat een aanwijzing dat het euvel zich alleen maar voordoet bij bepaalde providers.


Aye Scotsman; da's moedig van je.
Reputatie 7
Badge +9


Aye Scotsman; da's moedig van je.


Als het inderdaad gaat spoken 's nachts dan gaat me dat wel geld kosten... 
Reputatie 7
Badge +9
Als het inderdaad gaat spoken 's nachts dan gaat me dat wel geld kosten... 

In dat geval betaalt Simyo het hele bedrag terug aan jou, als tester...;) No worries.

Toch? Simyo?
Reputatie 3
Badge +9
Haha de leon..ik hou van de iPhone..echt waar. Daarom...je zult maar een iPhone hebben 😛
Reputatie 7
Badge +9
Haha de leon..ik hou van de iPhone..echt waar.

Okay, voor deze keer zien we het door de vingers....maar de volgende keer maken wij iphone gebruikers hier gehakt van je..http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/aggressive.gif
Badge +6
Lees mijn vorige topic om precies te weten waar dit over gaat. Ik ben 3 dagen klant van Simyo en kon vanmorgen opeens niet meer bellen en gebeld worden. Na contact met de klantenservice bleek ik volgens Simyo gisteravond in 1,5 uur ruim 700mb aan data te hebben verbruikt. Simyo heeft mij nu volledig afgesloten en sluit mij pas weer aan als ik de extra gebruikte data betaal. Ik heb nog geen factuur of wat dan ook ontvangen maar toch word ik zonder overleg afgesloten...... Ik betaal nu dus voor een dienst die ik niet kan gebruiken en daarnaast ben ik onbereikbaar.

Zorg dus dat je ver bij dit bedrijf vandaan blijft en nooit maar dan ook nooit vast zit aan Simyo. Ik heb al contact gehad met Consuwijzer (OPTA) en het juridisch loket en op basis van Simyo's voorwaarden is het niet eens rechtsgeldig wat ze doen.

Succes aan iedereen die met hetzelfde probleem te maken heeft. Zo te lezen op internet zijn dat helaas heel erg veel mensen. Ik hoop heel erg dat ik met dit bericht wat mensen kan weerhouden om te kiezen voor dit malafide bedrijf.


Hoi BVDM,

Ik begrijp dat het vervelend is om voor hoge kosten te komen staan wanneer je dit niet verwacht.

Het is bekend dat een iPhone ongemerkt data kan gebruiken zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is. Daarnaast kan een iPhone switchen tussen WIFI en het mobiele netwerk. Simyo registreert wat je simkaart doorgeeft aan het netwerk.

Wanneer er hoogverbruik plaats vind dan wordt je aansluiting afgesloten om een nog hogere rekening te verkomen. De aansluiting zal worden gedeblokkeerd wanneer er een tussentijdse betaling heeft plaats gevonden. Ik zie dat je aansluiting is gedeblokkeerd na het zien van het betaalbewijs. Simyo levert geen toestellen en heeft geen contact met leveranciers van toestellen zoals Apple.

Simyo heeft geen problemen met data verbruik. Om de kwaliteit van de gesprekken en de agents te kunnen coachen verneem ik graag met welk telefoonnummer je vrijdag hebt gebeld en ongeveer hoe laat zodat wij het gesprek kunnen na luisteren. Kan je mij van deze gegevens voorzien in een privé bericht.

Ik heb de titel van het topic gewijzigd omdat zulk taal gebruik niet is toegestaan op het forum.

@ Groentjuh, Martijn®, Koorelle2, Scotsman, Franswon, De Leon bedankt voor het meedenken.
Badge
Goh wat een verrassing.... Nergens op in gaan en een standaard antwoord! Wat een slimme manier van zaken doen. Hele forum staat vol met deze klachten maar Simyo doet alsof er niets aan de hand is.

Ga zo door dan bestaan jullie volgend jaar niet meer..........

Reageer