.

Beantwoord

Onverklaarbaar hoog dataverbruik in blokken van 59 mb, wat is er aan de hand?

  • 20 June 2020
  • 6 reacties
  • 2024 Bekeken

 

Er is iets geks aan de hand. Vandaag (zaterdag 20-6-2020) kreeg ik 14x een verbruik van precies 59 MB “afgetikt”, terwijl dit helemaal niet overeenkwam met mijn surfgedrag. Vreemd is het ook dat het elke keer precies dezelfde hoeveelheid is. Ik kwam er achter doordat ik een melding kreeg via sms. Kunnen jullie verklaren wat er aan de hand is? Zelf kan ik alleen zien dat het “internet gebruik” betreft. Een vervelende situatie, want ik durf mijn mobiel netwerk niet te gebruiken, alleen de wifi. Overigens geeft, als ik bij mijn telefooninstelling het verbruik een normale stijgende lijn, terwijl de mobiele data vandaag inderdaad ineens een piek geven. Graag ontvang ik een reactie hierover van jullie. Ik heb deze topic al wel op het forum gezien (3 jaar geleden), maar voor mij is het toch nog steeds onduidelijk hoe het komt.

icon

Beste antwoord door Groentjuh 20 June 2020, 21:05

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Bij Simyo worden sessie afgekapt op 59 tot 60MB. Als je dat ziet, dan is dat in werkelijkheid 1 grote sessie geweest. Simyo kan niet zien waaraan jij data verbruikt, maar met de tips in deze blog kun je dat misschien zelf wel zien.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Albert R,

 

Zoals Groentjuh al aangeeft kunnen wij inderdaad niet zien waaraan het internet word verbruikt, dit kun je in je eigen toestel terughalen. 

Verder is het inderdaad ook zo dat grote internetsessies worden opgedeeld in delen van 59,59 mb.

 

Mocht je nog vragen hebben, dan zien we je graag terug!

 

Groetjes,

Daisy

Badge

Ik heb dit dus ook sinds kort. Op alle drie de abonnementen in het gezin. (Alle drie een iphone). Zelfs op momenten dat je niet eens internet gebruikt (b.v. tijdens auto rijden of bij de tandarts.)

elke keer worden er blokken van 59mb gebruikt. Sinds juni 2020 gebeurt dit, voorheen nooit. We hebben alle mogelijke data besparingen aangezet. Alle apps geblokkeerd voor mobiel en nog steeds wordt er veel gebruikt. We kunnen niet terug zien waaraan.

heel frustrerend.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Blaat,

 

Super frustrerend dat dit continue gebeurd, ik kan me voorstellen dat jullie willen weten waarom dat is. 

 

Hebben jullie ook de instellingen als "automatisch bijwerken" en wifi assistentie doorgenomen? Ik voeg voor de zekerheid nog even wat handige links bij:

 

https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/

https://www.simyo.nl/blog/wifi-assistentie/

https://support.apple.com/nl-nl/HT201299

 

Ik hoop je hiermee anders toch wat verder te helpen, anders adviseer ik je lang een toestelwinkel te gaan. Wij als provider kunnen namelijk vanwege de privacywet niet inzien waar het internet aan verbruikt is. 

 

Groetjes,

Daisy

 

Groetjes,

Daisy

Badge

Uiteraard, zoals ik al had gezegd, heb ik alle instellingen nagelopen. Misschien zou Simyo zich eens wat innovatiever kunnen opstellen en bv een dagelijkse limiet kunnen aanbieden in de instellingen. Of gewoon als de bundel bijna op is dataverkeer uitschakelen. Andere providers kunnen dat ook. Incl kpn. Oh nee wacht…. dan verdienen jullie niet meer aan mensen die over de bundel heen gaan…..

Reputatie 7
Badge +6

Hoi blaat, 

 

Bedankt voor je reactie! 

 

Het is inderdaad erg balen dat de reden waarom er zo veel MB's verbruikt worden zo moeilijk te achterhalen is! Voor de iPhone zijn er hele handige data management apps te downloaden, waarop precies te zien is hoeveel MB's elke app heeft verbruikt en wanneer. Ook sturen wij altijd 2 sms'jes ter waarschuwing stuurt als de internetbundel op dreigt te gaan, wist je dit? Een sms bij 80% verbruik van de internetbundel en een sms bij 100% verbruik. Daarna kun je zelf uiteraard jouw internet uitschakelen of extra MB's bijkopen. Maar een datalimiet instellen kan inderdaad op dit moment niet. Bedankt voor jouw feedback, ik zal dit zeker meenemen! 

 

Wat ik niet helemaal uit je verhaal op kan maken is of jij en het gezin ook buiten de bundel kosten hebben gemaakt? Stuur je mij anders even een privéberichtje met daarin de nummers van de abonnementen waar het om gaat als dit wel het geval is? Dan kijk ik graag nog een keertje met je mee! 

 

Groetjes,

Tessanne

Reageer