.

Beantwoord

Onverklaarbaar dataverkeer


Badge
Hallo,

Kreeg gisteren plotseling melding dat ik over mijn maanlimiet van 1024 Mb ben gegaan. Zie vervolgens in mmijn overzicht een paar onverklaarbare pieken in dataverkeer (o.a. afgelopen weekend bijna 300 Mb dataverkeer). Kan dataverbruik op geen enkele wijze verklaren (geen youtube of ander video of geluid kanaal beluisterd). Vrijwel geen websites bekeken. Bijna alleen Twitter en email gebruikt (thuis en op kantoor via wifi, dus telt niet mee). Dus waar die 300 Mb (ongeveer 5 uur Skypen of 2 uur Youtube bekijken) vandaan komt is mij een raadsel. Kan ik daar meer gedetailleerde informatie over opvragen?
icon

Beste antwoord door Alex 28 May 2013, 16:52

Bekijk originele reactie

10 reacties

Badge +1
Nee kan niet, dan zou de provider (afgezien van bel min jatten) nog zwaardere criminaliteit betreden. Dpi (Deep packet inspection) kunnen inzien. En dat mag niet want is tegen de privicy wet.

Wat voor telefoon heb je ?
Kan je niet al je geopende applicaties eens afsluiten?
Wat is het verschil van voor weekend, en na het weekend? (apps geinstalleerd of instellingen geweizigd).
Ga hier systematische doorheen en stap voor stap. Misschien dat je er dan achter komt...
Reputatie 7
Badge +9
Gewoon een app installeren die je dataverbruik in de gaten houdt. Ikzelf gebruik momenteel Onavo Count, DataWiz en DataMan (voor iOS).
Reputatie 7
Badge +9
Een email, die vast zit, zou dit kunnen laten gebeuren. Het zou niet het eerste toestel zijn dat een email vele malen probeert te versturen, maar daarin faalt.

Simyo kan je enkel een lijst met data sessies en het verbruik in dit sessies geven. De rest mogen ze niet geven.
Badge +1
Ik vind het een heel raar iets. Een e-mail die vast zit. Dan geef hij toch wel iets aan... en via wifi, als het altijd gewerkt heeft en nu ineens niet meer...
Reputatie 5
Badge +10
Hoi onverklaarbaar dataverkeer,

Ik heb je verbruik even bekeken. Ik zie dat er op 7/5/13, 15/5/13 en 26/5/13 internetsessies terugkomen van minimaal 60 mb. Het heeft dus niet alleen afgelopen weekend plaats gevonden, maar ook daarvoor. Wij registreren, zoals meeuw al aangeeft, alleen op welke datum + tijdstip je x mb hebt verbruikt.

Je kunt daarom het best een app installeren die per app kan meten hoeveel mb's ermee worden gebruikt. Onavo is voor iOS een goede. Traffic Monitor is voor Android een goede. Op die manier krijg je zelf een goede indicatie van welke apps nu veel mb's verbruiken.

In dit topic kun meer informatie vinden over hoe je toestel veel mb's verbruikt. Daar staat bijvoorbeeld ook in dat je toestel kan overschakelen van wifi naar de internet verbinding van je mobiele provider. Dit is mogelijk wanneer het wifi signaal weg valt.

Bedankt voor de nuttige informatie Scotsman, meeuw en Groentjuh.

Heb je wat aan de informatie uit dit topic gehad?

Groetjes,

Alex
Badge
Ik gebruik de MB Meter van KPN (Onavo vind ik een dubieus ding omdat je daarbij naar ik heb begrepen al je verkeer via de server van Onavo stuurt; ben niet overdreven spastisch als het om mijn privacy gaat, maar dat (vooral ook omdat volstrekt onduidelijk is wat ze met die gegevens doen) gaat me net iets te ver).

Als gezegd kan ik het verkeer niet verklaren. Zie bv op 25/5 een piek (100 Mb) vlak voor 12 uur 's avonds terwijl mijn telefoon toen naast mijn bed lag en ik op mijn ipad zat te werken). Alleen 's middags een mail verstuurd en over die hele dag 4 websites bezocht, en twee of drie apps geopend (wat ik ook in dataverkeer rest van de dag zie terugkomen). Vele verkeer op andere dagen kan ik (voor zover mijn geheugen zo ver terug gaat naar dergelijke trivialiteiten) redelijk verklaren, dit verkeer absoluut niet.

Gebruik van MB Meter heeft in dat geval weinig zin, want als er dataverkeer plaatsvindt zonder dat ik dat weet, kan ik er met mijn eigen gebruik ook geen rekening mee houden. Had nu bijvoorbeeld vlak voor het weekend melding gekregen dat ik nog circa 200-300 Mb aan verkeer binnen mijn bundel had voor resterende 8 dagen deze maand, dus daar rekening mee geprobeerd te houden. Als je dan twee dagen later melding krijgt dat je die allemaal al hebt verbruikt (en nog veel meer), terwijl je je telefoon vrijwel niet hebt gebruikt, dan ga je je afvragen wat er aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +9
Daarom zou ik toch Onavo Count een een tijdje gaan gebruiken. Die app vertelt je precies welke app hoeveel data heeft gedownload gedurende de laatste 30 dagen. Ik gebruik Onavo Count nog maar sinds kort, en heb niet de indruk dat het een dubieus bedrijf is. Mocht je toch bang zijn dat ze niet zorgvuldig genoeg met privacy gevoelige gegevens omgaan, dan stop je er na 1 maand mee.
Badge
ok, dank voor de top Scotsman.

Om het allemaal nog wat te compliceren: zie nu dat de MB Meter mobiel verkeer registreert terwijl ik via instellingen telefoon (iphone 4) toch echt mobiel dataverkeer heb uitgezet. Geringe hoeveelheid welliswaar (24 kb), maar toch...
Reputatie 7
Badge +9
Ik ken MB meter niet, maar als het een van de vele datameters is die hun gegevens direct van het OS betrekken dan zal er altijd een discrepantie zijn met het werkelijke dataverbruik. Toevallig las ik gister een post op een ander forum (http://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/139860-data-verbruik-klopt-niet.html ) waar iemand uitlegt waarom. De techniek die mobiel dataverkeer mogelijk maakt is gebaseerd op het zgn. OSI (Open Systems Interconnection) model dat gekenmerkt wordt door meerdere (7) communicatie "lagen". Elk van deze lagen genereert dataverkeer, maar kennelijk meet het OS van een smartphone alleen het dataverbruik via de zevende laag. Dit is dus ook wat een datamonitor app weergeeft. Maar de mobiel internet provider meet het verbruik in alle zeven lagen, dus dat zal altijd hoger uitvallen dan wat de datamonitor app je vertelt.

Als dit verhaal klopt, dan is het duidelijk dat apps die hun data van het OS krijgen consequent een te laag dataverbruik weergeven. Een van de weinige (misschien enige) app die dat probleem niet heeft omdat het dataverkeer helemaal buiten het OS om wordt gemeten is Onavo Count.
Badge +6
Hoi Overklaarbaar dataverkeer,

Wellicht helpt de uitleg van Scotsman hoe het verbruik plaats vind.

@ Scotsman bedankt voor je uitleg.

Reageer