.

Beantwoord

Onverklaarbaar dataverbruik, waarom is mijn internetbundel nu al op?

  • 4 October 2014
  • 23 reacties
  • 1666 Bekeken

Prepaid met 100 Mb per maand.

Volgens mijn telefoon, en dat lijkt te kloppen, heb ik 67 Mb van de 100 verbruikt, volgens Simyo heb ik de 100 Mb al verbruikt. Het extreme zou vooral in de laatste 3 dagen zitten. Dit kan volgens mijn eigen metingen niet. 
Hoe is dit mogelijk?? Wat is de oplossing??
icon

Beste antwoord door Kim 8 October 2014, 16:17

Bekijk originele reactie

23 reacties

Ook ik heb dit probleem zoals reeds op dit forum vermeld staat maar tot nu toe kom ik niet verder dan dat het mijn eigenschuld is.
Wat echter wel vreemd is dat meerdere mensen hetzelfde probleem hebben.
Ik ben zeer benieuwd naar de verklaring van Simyo. Mijn Lumia 630 geeft vrij nauwkeurig aan welke MB's via 3G en welke via WiFi gaan...en ik zit nog lang niet op de 100 mb.
Wanneer er meer mensen met hetzelfde probleem zijn lijkt het erop dat het probleem bij Simyo zit.
Hallo ik heb sinds 3 dagen een Simyo simkaart met 500mb data. Ik ben voornamelijk verbonden geweest met wifi en toch zou mijn data volgens de app al op zijn, dat kan nooit kloppen. Graag een reactie. Laurens Schmeitz
Ook ik heb dit probleem met dataverbruik.
Drie dagen nadat mijn nieuwe belminuten en Mbs ingingen krijg ik de melding dat mijn Mbs al voor de helft verbruikt.
Dit had ik eerst nooit en zit voornamelijk op WiFi dit is dan natuurlijk heel raar. Graag een reactie hierop.
Kennelijk is er toch iets mis bij Simyo...jammergenoeg reageren ze niet al te snel....
Badge
yep,bij mij meer dan 800mb binnen 1 uur....
Simyo niet snel?
Bij mij waren ze er als de kippen bij om de schuld geheel bij mij in de schoenen te schuiven.
Badge
ben ook bang dat dit gaat gebeuren
daarom ben ik wereld aan het verkennen...


https:/www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/abonnement.shtml?abonnement=red-essential&categorie=postpaid&type=sim-only

met optie beperkt internet..
iets duurde,maar zekerder dat je geen hoge rekeningen krijgt
Badge
wat ben ik toch stout.......he
brutaal zou je zeggen.....
Afgelopen woensdag zou mijn bundel weer worden aangevuld tot 500 MB maar vandaag kreeg ik ook een bericht dat alles op is. Zelf heb ik afgelopen week ziek op bed gelegen en weinig tot niet gebruik gemaakt van mijn mobiel, daarnaast is hij dus de hele tijd verbonden geweest met wifi en niet met het mobiele netwerk. Vandaag (5-10) heb ik gemaild naar de klantenservice en kreeg ik ook het bericht dat ik alles op woensdag zou hebben opgemaakt. Dit is onmogelijk aangezien ik toen op bed lag met migraine en dus weinig licht kon lijden, laat staan een beeldscherm van een mobiele telefoon. Dit antwoord van de klantenservice heeft een flink gat geslagen in het vertrouwen dat ik had in Simyo! Ik hoop dat ze hier snel een oplossing voor zoeken, want dit is in mijn ogen gewoon oplichting.
Simyo geeft nog steeds niet gereageerd....dat binnen 1 dag reageren valt dus ook wat tegen:mad:
Ik heb dus nog steeds geen data, want uitgezet omdqat ik anders schandalige €1 per MB moet betalen......

Overigens zie ik dat _Ernst ( https://forum.simyo.nl/members/-ernst-11630/) op het forum zit te kijken in de index op dit moment van schrijven....wellicht wordt dit ook opgepakt?

Beste Simyo: er lijken steeds meer gebruikers met hetzelfde probleem: graag oplossen!
Badge
vandaag heb ik persoonlijk contact opgenomen met simyo en probleem uitgelegd.

ze snappen het probleem maar bieden geen oplossing,kan dus niet internetten via 3G.

Het zit niks anders erop dan van provider wisselen die wel inbeperkt internet bied,ook al is de snelheid wat lager als bundel op is.

zo voorkom ik extra kosten.

hier onder mail van simyo.
het is wel opmerkelijk dan pas bij problemen,simyo zegt wat je moet doen.

mail van simyo:

Wanneer u met uw mobiele toestel van internet gebruik maakt via Wi-Fi, dan kan het voorkomen dat er automatisch overgeschakeld wordt naar het Simyo-netwerk als de Wi-Fi verbinding wegvalt of niet sterk genoeg is. In dit geval kan dataverbruik in rekening gebracht worden door Simyo. Tevens is het bij sommige toestellen (waaronder de iPhone) niet mogelijk verbonden te zijn met Wi-Fi als het beeldscherm uit staat, terwijl er op de achtergrond dan nog wel verbruik kan plaatsvinden. Uw simkaart registreert enkel wat u aan data verbruikt heeft via het Simyo netwerk.

Hierbij enkele slimmigheden om uw internetgedrag beter in te schatten en in toom te houden zijn:
-Download de Simyo app, zo kan u uw verbruik beter in de gaten houden.
-Schakel dataverkeer uit wanneer u thuis op het Wifi netwerk zit.
-Zet uw synchronisatie en updates van de telefoon en applicaties op; alleen via Wifi.
- Download apps(via Wifi) als bijv. Data manager om inzicht te krijgen welke apps er op uw telefoon veel data verbruiken.
Badge
Geachte simyo,

graag oplossing hiervoor,kan namelijk niet zonder internet.
Badge
volgens simyo is het technisch niet mogelijk om bundel te resetten.
Ik heb gezegd als we op vandaag naar de man kunnen vliegen en zelfs landen daar op.....

dan zou reset ook mogelijk moeten zijn..lijkt mij
kom op nou,het is anno 2014.....

waar een wil is is ook de weg zeg ik altijd.

nu is simyo aan de bal.........
Tja, ik denk dat Simyo het niet heel erg vindt als we overstappen....geen reactie op dit topic.... maar dat ontslaat hun niet van de plicht dit te onderzoeken.
Dadelijk maar eens contact zoeken met de rechtsbijstand én de ACM, kijken wat er mogelijk is. Is tenslotte voor mij niet de eerste keer!
Reputatie 7
Badge +9
Een mogelijke verklaring voor de vertraagde reactie van Simyo kan zijn dat jij, zijnde de topicstarter, een aantal keren opnieuw een reactie hebt gepost. Als je dat doet dan krijgt een topic een nieuwe "geboortedatum", en omdat forummoderators de oudste topics het eerst beantwoorden duurt het hierdoor langer voordat je iets van hen hoort.
Badge +6
Hoi allemaal,

Allereerst, zoals Scotsman al aangaf, wij, de moderators, werken op het forum van oud naar nieuw. Wanneer er in het topic een nieuwe reactie wordt geplaatst, dan schuift het topic daardoor weer naar beneden in de lijst. Hierdoor zijn we helaas nu pas aan dit topic toegekomen.

Uit jullie berichten begrijp ik dat het een groot raadsel is hoe het kan dat jullie zo snel door je Internetbundel heen zijn. Ik kan me goed voorstellen dat het heel frustrerend is als je niet kan thuisbrengen waaraan dit verbruik heeft plaatsgevonden, maar een ding dat zeker is, is dat het verbruik heeft plaatsgevonden.

Wij krijgen deze verbruiksgegevens direct van het mobiele netwerk vanuit de simkaart uit jullie telefoon binnen. Daarnaast kan de simkaart alleen verbinding maken met mobiel internet wanneer de telefoon daar opdracht toegeeft. Dit kan doordat jullie hier actief zelf opdracht toe geven door bijvoorbeeld het gebruik van een app, maar ook kan er verbruik ontstaan doordat een app op de achtergrond bezig is met bijvoorbeeld het synchroniseren van gegevens o.i.d. Smartphones zijn eigenlijk kleine computers.

Ik zou niets liever willen dan jullie precies per pakket aan verbruik te kunnen vertellen wat er op jullie telefoon is gebeurd dat hiervoor heeft gezorgd: welke app en/of achtergrondproces het is geweest.
Echter hebben wij helaas hier niet niet de mogelijkheid toe, omdat we van het netwerk alleen binnenkrijgen welke pakketten aan dataverbruik wanneer hebben plaatsgevonden, maar niet waaraan, dit vanwege privacywetgeving.

Daarom is het enige wat ik voor nu kan doen jullie proberen te helpen om zelf te achterhalen wat hiervan de boosdoeners zijn geweest. Op veel telefoons is het mogelijk om bij te houden wat er aan dataverbruik plaatsvindt zowel via mobiel internet als via WiFi. Belangrijk hierbij is wel dat het een inzicht is, maar niet op de MB nauwkeurig, zoals ook in deze apps wordt gewaarschuwd.

Mocht er nou niet zo'n datacounter op je telefoon staan, dan zou ik willen aanraden om de Blog die wij hebben geschreven over dataverbruik eens door te lezen. Hierin geven we de tips voor datacounter apps, maar ook andere suggesties die jullie kunnen helpen om zelf jullie dataverbruik onder controle te houden.

Tot slot is het inderdaad voor ons niet mogelijk om voor deze maand de Internetbundel een reset te geven of een extra Internetbundel bij te kopen. Daarom raad ik jullie aan zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi, omdat je met een Sim Only buiten je bundel €0,15 per MB betaalt en met Prepaid €1 per MB.
Als je 100% zeker wil zijn dat er geen verbinding wordt gemaakt met mobiel internet, dan raad ik jullie aan de optie "Internet op je mobiel - Nederland" (of "Internet op je mobiel/MMS" bij Prepaid) uit te zetten.

Ik hoor het graag van jullie of ik hiermee voor wat meer duidelijkheid heb weten te zorgen en of jullie zelf hebben weten te achterhalen wat de veroorzakers zijn geweest van het verbruik.
Hoi allemaal,

Allereerst, zoals Scotsman al aangaf, wij, de moderators, werken op het forum van oud naar nieuw. Wanneer er in het topic een nieuwe reactie wordt geplaatst, dan schuift het topic daardoor weer naar beneden in de lijst. Hierdoor zijn we helaas nu pas aan dit topic toegekomen.

Uit jullie berichten begrijp ik dat het een groot raadsel is hoe het kan dat jullie zo snel door je Internetbundel heen zijn. Ik kan me goed voorstellen dat het heel frustrerend is als je niet kan thuisbrengen waaraan dit verbruik heeft plaatsgevonden, maar een ding dat zeker is, is dat het verbruik heeft plaatsgevonden.

Wij krijgen deze verbruiksgegevens direct van het mobiele netwerk vanuit de simkaart uit jullie telefoon binnen. Daarnaast kan de simkaart alleen verbinding maken met mobiel internet wanneer de telefoon daar opdracht toegeeft. Dit kan doordat jullie hier actief zelf opdracht toe geven door bijvoorbeeld het gebruik van een app, maar ook kan er verbruik ontstaan doordat een app op de achtergrond bezig is met bijvoorbeeld het synchroniseren van gegevens o.i.d. Smartphones zijn eigenlijk kleine computers.

Ik zou niets liever willen dan jullie precies per pakket aan verbruik te kunnen vertellen wat er op jullie telefoon is gebeurd dat hiervoor heeft gezorgd: welke app en/of achtergrondproces het is geweest.
Echter hebben wij helaas hier niet niet de mogelijkheid toe, omdat we van het netwerk alleen binnenkrijgen welke pakketten aan dataverbruik wanneer hebben plaatsgevonden, maar niet waaraan, dit vanwege privacywetgeving.

Daarom is het enige wat ik voor nu kan doen jullie proberen te helpen om zelf te achterhalen wat hiervan de boosdoeners zijn geweest. Op veel telefoons is het mogelijk om bij te houden wat er aan dataverbruik plaatsvindt zowel via mobiel internet als via WiFi. Belangrijk hierbij is wel dat het een inzicht is, maar niet op de MB nauwkeurig, zoals ook in deze apps wordt gewaarschuwd.

Mocht er nou niet zo'n datacounter op je telefoon staan, dan zou ik willen aanraden om de Blog die wij hebben geschreven over dataverbruik eens door te lezen. Hierin geven we de tips voor datacounter apps, maar ook andere suggesties die jullie kunnen helpen om zelf jullie dataverbruik onder controle te houden.

Tot slot is het inderdaad voor ons niet mogelijk om voor deze maand de Internetbundel een reset te geven of een extra Internetbundel bij te kopen. Daarom raad ik jullie aan zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi, omdat je met een Sim Only buiten je bundel €0,15 per MB betaalt en met Prepaid €1 per MB.
Als je 100% zeker wil zijn dat er geen verbinding wordt gemaakt met mobiel internet, dan raad ik jullie aan de optie "Internet op je mobiel - Nederland" (of "Internet op je mobiel/MMS" bij Prepaid) uit te zetten.

Ik hoor het graag van jullie of ik hiermee voor wat meer duidelijkheid heb weten te zorgen en of jullie zelf hebben weten te achterhalen wat de veroorzakers zijn geweest van het verbruik.


Dag Kim,

Zoals je in mijn eerste reactie kunt lezen, had kunnen lezen, was mijn verbruik 67 Mb van de 100. Ik gebruik een Nokia Lumia 630 met de allerlaatste windows versie en updates. Deze houdt precies bij wat het gebruik via 3g en wat via wifi is. Wat jij aan mij duidelijk probeert te maken is dat het hoe-dan-ook niet aan Simyo ligt, ondanks dat het forum op dit moment bijna wordt overspoeld met mensen die zich over precies hetzelfde beklagen.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat mijn telefoon verkeerde zaken aangeeft, en voor je begint uit te leggen wat een Smartphone is zou ik je graag melden dat ik van beroep ICTér ben en er beroepshalve iets vanaf weet!.
Als ik kijk naar mijn situatie en deze vergelijk met de vele, vele reacties hier op het forum (en dan zegt de wet op de getallen dat er altijd maar een klein percentage op dit soort zaken reageert) heeft Simyo onmiskenbaar een probleem in het administreren van het data verbruik danwel een nog veel groter probleem. Ik zou het toejuigen als Simyoo ens niet meteen op de gebruiker wijst maar serieus kijkt waar de oorzaak van dit probleem ligt zonder dat wij, ontevreden gebruikers, juridische maatregelen moeten treffen of overstappen naar een andere provider.
Reputatie 7
Badge +9
PeterDt, waar ik benieuwd naar ben zijn jouw ervaringen als je een poosje een simkaart van een andere provider in je toestel zou stoppen, zeg een maandje of zo, uiteraard zonder je internetgedrag te wijzigen.

Het probleem van het onverklaarbare dataverbruik dat hier inderdaad regelmatig op dit forum wordt gemeld (ik denk zelf dat dit samenhangt met het grote aantal mensen dat voor het eerst een smartphone heeft gekocht en Simyo als provider heeft gekozen) is volgens mij namelijk niet specifiek voor deze provider. Het internet staat vol met klachten van mensen die menen dat hun internetverbruik door het mobiele netwerk niet correct wordt geregistreerd.

Ik heb zelf ook jarenlang in de ICT sector gewerkt, en ik heb gedurende die tijd mijn vertrouwen in de onfeilbaarheid van computersystemen (daar reken ik smartphones ook onder) geleidelijk aan zien verdampen...🆒 Jouw uitspraak dat je geen reden hebt om aan te nemen dat je telefoon verkeerde zaken weergeeft zou ik daarom nooit voor mijn rekening willen nemen...
PeterDt, waar ik benieuwd naar ben zijn jouw ervaringen als je een poosje een simkaart van een andere provider in je toestel zou stoppen, zeg een maandje of zo, uiteraard zonder je internetgedrag te wijzigen.

Het probleem van het onverklaarbare dataverbruik dat hier inderdaad regelmatig op dit forum wordt gemeld (ik denk zelf dat dit samenhangt met het grote aantal mensen dat voor het eerst een smartphone heeft gekocht en Simyo als provider heeft gekozen) is volgens mij namelijk niet specifiek voor deze provider. Het internet staat vol met klachten van mensen die menen dat hun internetverbruik door het mobiele netwerk niet correct wordt geregistreerd.

Ik heb zelf ook jarenlang in de ICT sector gewerkt, en ik heb gedurende die tijd mijn vertrouwen in de onfeilbaarheid van computersystemen (daar reken ik smartphones ook onder) geleidelijk aan zien verdampen...🆒 Jouw uitspraak dat je geen reden hebt om aan te nemen dat je telefoon verkeerde zaken weergeeft zou ik daarom nooit voor mijn rekening willen nemen...

Hallo Scotsman,

Normal;iter zou ik het met je eens zijn, overigens zal ik eens kijken of ik idd een andere sim gebruik: goed idee!. Ik heb een Windowsphone met DataSense: deze houdt prima je verbruik bij en geeft aan wat vis 3g en wat via WiFi gaat: er is geen aanwijsbare, onderbouwbare reden te twijfelen aan de juistheid van deze gegevens (dat is ook mijn stelling). Daarnaast is het mijn ervaring met Simyo dat ze vaak proberen je in de eerste instantie te overdonderen met argumenetn en structureel eigen problemen ontkennen. Voorbeeld: ik stond ooit € 36 negatief op prepaid. Na veel heen en weer gedoe werd dit (volgens hun) uit 'klantvriendelijkheid, begrip en coulance' op € -5 gezet: maar dat is gewoon wetgeving waartoe zij verplicht zijn!! Ik heb persoonlijk dus redenen aan de integriteit van Simyo te twijfelen. Je zou dan zeggen: neem een andere provider....maar zo werkt dat niet. Ik wil gerechtigheid, en dat is in dit geval dat ik niet wil betalen voor iets dat ik niet heb gehad.
Dank voor je reactie, je zienswijze én je tip.
Hoi allemaal,
Gelukkig heb ik nog een oude smartphone. Nokia met Symbian. (Nee, ik ben niet zielig.)
Er zit een Mobiele-datatracker op, en die houdt alleen het 3G verbruik bij, niet het wifi-verbruik.
In de afgelopen 2 jaar GEEN verschillen genoteerd tussen dit verbruik en het verbruik dat Simyo heeft bepaald.
We gebruiken soms de mobiel als modem voor de laptop, ook dan werkt het goed.
Ook wordt het roaming (dus buitenland) gebruik bijgehouden, daarbij hebben wij ook geen
verschil genoteerd met het door Simyo opgegeven verbruik.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi PeterDt,

Je vertelt dat je in het verleden iets hebt ervaren met onze dienstverlening wat je niet prettig vond. Ik vind dit jammer om te horen. Ik begrijp dat zoiets er voor zorgt kritisch te blijven. Zelf geloof ik dat kritisch zijn en blijven ook positief is. Je behoefte aan gerechtigheid deel ik met je! Ik ben blij om te horen dat je iets aan het antwoord van Scotsman hebt :)

Je geeft in je reactie het volgende aan:
Ik heb een Windowsphone met DataSense: deze houdt prima je verbruik bij en geeft aan wat vis 3g en wat via WiFi gaat: er is geen aanwijsbare, onderbouwbare reden te twijfelen aan de juistheid van deze gegevens (dat is ook mijn stelling).


DataSense geeft ook aan As measured by your phone. Your carrier’s data usage measurement may differ. Deze Apps zijn verplicht om een melding te maken van het feit dat verbruik kan afwijken van wat je provider meet. Je toestel meet je data namelijk op een andere manier. Sommige processen worden hierdoor niet meegenomen, zoals systeemupdates en systeemverbruik. Simyo registreert je data meteen vanaf het netwerk. Kim heeft het al een beetje aan gegeven door te zeggen: Op veel telefoons is het mogelijk om bij te houden wat er aan dataverbruik plaatsvindt zowel via mobiel internet als via WiFi. Belangrijk hierbij is wel dat het een inzicht is, maar niet op de MB nauwkeurig, zoals ook in deze apps wordt gewaarschuwd.

Ook is het handig om te kijken vanaf wanneer je app je data meet. Vanaf de eerste tot de laatste maand gelden je Mb’s. Het is hierom belangrijk om te kijken of je Mb’s vanaf de eerste worden gemeten of dat je App bijvoorbeeld later je data meet.

Ik hoop dat je door deze uitleg meer duidelijkheid hebt gekregen. Als er nog onduidelijkheden zijn of je hebt nog vragen, dan hoor ik ze graag.

@Scotsman; bedankt voor je reactie 😮 Super dat je zo goed meedenkt!
Reputatie 4
Badge +10
Hoi SehMoh,

Bedankt dat je je ervaringen hier deelt. Fijn om te horen dat je altijd je internetverbruik kon plaatsen 🙂 Als je nog vragen en opmerkingen hebt, dan weet je het forum te vinden.

Reageer