.

Ongewenst extreem dataverbruik gedurende korte tijd

  • 13 July 2012
  • 29 reacties
  • 5377 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 3 reacties
Graag uit ik mijn ongenoegen over het dataverbruik (> 2.5 Gb) dat in de nacht van 10 op 11 juli volgens de gegevens van Simyo is geregistreerd.

In de morgen van 11 juli kreeg ik een mail dat mijn internetbundel op was. Tot mijn grote schrik zag ik bij controle op de website dat er dus 2.5 Gb zou zijn verbruikt, ruim boven mijn bundel van 1 Gb. Dit verbruik is geregistreerd tussen 21:26 en 6:26 en er wordt 170 euro aan kosten voor in rekening gebracht.

Ik ben hier bijzonder ontstemd over omdat ik het grootste deel van deze tijd (vanaf 23:00) gewoon aan het slapen was en niets bijzonders met mijn telefoon deed. Ik kan niet verklaren waar dit dataverbruik uit voort komt.

Als oorzaak wordt vaak het risico genoemd van apps die verbinding zoeken en automatisch updaten. Het is voor mij onvoorstelbaar dat een app meer dan 2.5 Gb aan data zou genereren om te updaten en ik geloof niet dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. Bovendien geeft de datamonitor van mijn telefoon (Call Meter) aan dat ik sinds 1 juli minder dan 110 mb aan traffic heb gemaakt. Deze monitor heeft tot op heden mijn dataverbruik goed gemonitored.

Twee zaken die mij van het hart moeten:

- een bedrag van 170 euro (nota bena op 1 dag) vind ik onevenredig veel als ik kijk naar de totale kosten van een abonnement.

- hoewel het wettelijk niet verplicht is, is het jammer dat er geen waarschuwingen worden gegeven als de databundel BIJNA op is zoals de meeste providers doen (en niet al lang en breed op is zoals in mijn geval). Een tijdige SMS had er voor kunnen zorgen dat ik mijn dataverbinding had kunnen uitzetten. Een e-mail lees ik 's nachts niet. Maar nog veel beter, waarom wordt niet gewoon de mogelijkheid geboden tot een datalimiet? Net zoals dat nu sinds kort voor providers verplicht is geworden bij dataverbruik in de EU bij meer dan €59,95 per maand?

Graag verzoek ik Simyo om mij inzicht te geven in waar deze datatraffic vandaan is gekomen. Mochten de privacyregels dit beperken dan wil ik graag schriftelijke toestemming geven voor nadere analyse.

Ik hoop dat er een verklaring kan worden gevonden en Simyo coulant zal omgaan met deze situatie.

Met vriendelijke groet,
Taco

29 reacties

Badge +1
ik zit sinds 3 mei op curacao en internet via wifi van hotel en bel via een local telecom.Mijn mobiele net werk is uitgeschakeld. Dit alles juist om te voorkomen dat ik een torenhoge rekening krijg, Nu krijg een sms dat mijn toegang is geblokkeerd wegens hoogverbruik. Dit is gewoon onmogelijk. Vervolgens kan ik dus niet meer bellen. Weet iemand wat ik nu moet doen.

Simyo heeft geen internet in het buitenland (en ja Curacao is buitenland), dus aan internet kan het niet liggen. Heb je ge-sms-ed of gebeld ? Zo nee dan is het vreemd idd.
Reputatie 5
Badge +10
ik zit sinds 3 mei op curacao en internet via wifi van hotel en bel via een local telecom.Mijn mobiele net werk is uitgeschakeld. Dit alles juist om te voorkomen dat ik een torenhoge rekening krijg, Nu krijg een sms dat mijn toegang is geblokkeerd wegens hoogverbruik. Dit is gewoon onmogelijk. Vervolgens kan ik dus niet meer bellen. Weet iemand wat ik nu moet doen.

Hoi maurits12,

Ik heb je aansluiting bekeken. Je kunt met Simyo in het buitenland niet internetten, zoals easydisk2 hierboven ook aangeeft. De kosten zijn veroorzaakt doordat er gebeld is vanuit het buitenland. Je geeft aan via local telecom te hebben gebeld. Ik zie echter dat de gesprekken zijn gevoerd welke vanaf een buitenlands netwerk zijn gevoerd. Er is ook verbinding geweest met een buitenlands netwerk. Anders worden deze gesprekken niet door het systeem geregistreerd. Je aansluiting is daarom afgesloten wegens hoogverbruik. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is. Simyo doet dit om nog hogere kosten voor de klant te voorkomen.

Groetjes,

Alex
ik dacht dat ik de enige was maar uit de veel topics op het forum blijkt wel van niet.
maar liefs ruim 400 mb op een avond waarop ik geen berijk had. ik kon niks openen en bellen was onmogelijk. heb me telefoon de halve avond uit gehad en nog steeds extreem hoog data verbruik. de eerste maanden had ik altijd ruim genoeg aan mijn te goeg. vaak vele MB's over echter de laatste twee maanden opeens niet meer. nee er is niks veranderd geen nieuwe apps of updates geinstraleerd en deze maand al binnen 7 dagen ruim over mijn te goed heen met als gevolg een hoge rekening? zou gezien de vele klachten de laatste tijd het probleem toch niet bij SIMYO liggen ondanks hun waterdichte systeem?? blijft natuurlijk erg vreemd maar een passende oplossing bieden blijkt maar niet te lukken?!?!?
Reputatie 5
Badge +11
ik dacht dat ik de enige was maar uit de veel topics op het forum blijkt wel van niet.
maar liefs ruim 400 mb op een avond waarop ik geen berijk had. ik kon niks openen en bellen was onmogelijk. heb me telefoon de halve avond uit gehad en nog steeds extreem hoog data verbruik. de eerste maanden had ik altijd ruim genoeg aan mijn te goeg. vaak vele MB's over echter de laatste twee maanden opeens niet meer. nee er is niks veranderd geen nieuwe apps of updates geinstraleerd en deze maand al binnen 7 dagen ruim over mijn te goed heen met als gevolg een hoge rekening? zou gezien de vele klachten de laatste tijd het probleem toch niet bij SIMYO liggen ondanks hun waterdichte systeem?? blijft natuurlijk erg vreemd maar een passende oplossing bieden blijkt maar niet te lukken?!?!?


Hoi giovannikerst,

In dit topic heb je deze vraag ook gesteld.
Daar heb ik 'm beantwoord voor je.

Reageer