.

Ongewenst extreem dataverbruik gedurende korte tijd

  • 13 July 2012
  • 29 reacties
  • 5377 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 3 reacties
Graag uit ik mijn ongenoegen over het dataverbruik (> 2.5 Gb) dat in de nacht van 10 op 11 juli volgens de gegevens van Simyo is geregistreerd.

In de morgen van 11 juli kreeg ik een mail dat mijn internetbundel op was. Tot mijn grote schrik zag ik bij controle op de website dat er dus 2.5 Gb zou zijn verbruikt, ruim boven mijn bundel van 1 Gb. Dit verbruik is geregistreerd tussen 21:26 en 6:26 en er wordt 170 euro aan kosten voor in rekening gebracht.

Ik ben hier bijzonder ontstemd over omdat ik het grootste deel van deze tijd (vanaf 23:00) gewoon aan het slapen was en niets bijzonders met mijn telefoon deed. Ik kan niet verklaren waar dit dataverbruik uit voort komt.

Als oorzaak wordt vaak het risico genoemd van apps die verbinding zoeken en automatisch updaten. Het is voor mij onvoorstelbaar dat een app meer dan 2.5 Gb aan data zou genereren om te updaten en ik geloof niet dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. Bovendien geeft de datamonitor van mijn telefoon (Call Meter) aan dat ik sinds 1 juli minder dan 110 mb aan traffic heb gemaakt. Deze monitor heeft tot op heden mijn dataverbruik goed gemonitored.

Twee zaken die mij van het hart moeten:

- een bedrag van 170 euro (nota bena op 1 dag) vind ik onevenredig veel als ik kijk naar de totale kosten van een abonnement.

- hoewel het wettelijk niet verplicht is, is het jammer dat er geen waarschuwingen worden gegeven als de databundel BIJNA op is zoals de meeste providers doen (en niet al lang en breed op is zoals in mijn geval). Een tijdige SMS had er voor kunnen zorgen dat ik mijn dataverbinding had kunnen uitzetten. Een e-mail lees ik 's nachts niet. Maar nog veel beter, waarom wordt niet gewoon de mogelijkheid geboden tot een datalimiet? Net zoals dat nu sinds kort voor providers verplicht is geworden bij dataverbruik in de EU bij meer dan €59,95 per maand?

Graag verzoek ik Simyo om mij inzicht te geven in waar deze datatraffic vandaan is gekomen. Mochten de privacyregels dit beperken dan wil ik graag schriftelijke toestemming geven voor nadere analyse.

Ik hoop dat er een verklaring kan worden gevonden en Simyo coulant zal omgaan met deze situatie.

Met vriendelijke groet,
Taco

29 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Taco,

We kunnen helaas niet zien waar het datatraffic vandaan komt wegens privacy redenen. Dit is ook niet opvraagbaar. Als provider zijnde wordt deze informatie uberhaupt niet geregistreerd. Je ontvangt bij Simyo een bericht zodra je bundel op is. Wellicht dat het inderdaad mogelijk is om een bericht te sturen als je dataverbruik bijvoorbeeld op 80 of 90 procent zit. In het verleden stuurde we bij Simyo geen bericht wanneer je data bundel op was. Wellicht dat het daarom inderdaad mogelijk is om dit in te regelen. In de praktijk is het niet onmogelijk om zoveel data te verbruiken. Hoewel het tijdstip een minder voor de hand liggend tijdstip is, is ook dit natuurlijk niet ondenkbaar. Je aansluiting is op dit moment afgesloten wegens hoogverbruik. Ik heb je een email gestuurd met informatie hoe je weer kan worden aangesloten.

Groetjes,

Alex
Badge
Dank voor uw reactie. Het antwoord is echter niet bevredigend.

2.5 gb aan data zonder dat mijn datamonitor dat registreert is opmerkelijk. Ik gebruik geen data-streamingsprogramma's (mp3 etc.) en ik ken geen apps die meer dan 2.5 gb aan traffic maken bij automatische updates. In beide gevallen zou de datamonitor dit hebben geregistreerd. Aangezien jullie geen inzicht in dataverbruik (kunnen) geven, blijft de herkomst echter in het ongewisse.

Blijft overeind dat er 170 euro aan kosten in rekening worden gebracht terwijl dit mijns inziens niet terecht is. In vergelijking met de kosten van een internetbundel is dit onevenredig veel. De waarschuwingsmail was daarbij pas verzonden toen ik al bijna 1 gb over mijn databundel heen was.

De oplossing die jullie bieden is een afsluiting.

Ik voel mij aardig gedupeerd en zou een tegemoetkoming in deze datakosten erg waarderen.

Met vriendelijke groet,
Taco
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Taco,

Ik kan me voorstellen dat dit een vervelende situatie is. We werken echter wel met waterdichte systemen. Ons systeem registreert exact wat er vanaf jouw simkaart verbruikt wordt. In dit geval moet je uitgaan van de oprechtheid van Simyo met de diensten die wij aan je leveren. Het buiten de bundel tarief kan inderdaad voor hoge kosten zorgen. Voor ons valt niet te controleren welke site of app je hebt gebruikt. Ik kan wel zien dat er op de betreffende datum heel veel data is verbruikt. Hier staan ook tijdstippen bij weergegeven. Het spijt me dat we je niet anders kunnen berichten.

Groetjes,

Alex
Badge
Ik ben teleurgesteld in de service van Simyo. Het is voor mij duidelijk dat Simyo op deze manier veel geld verdient over de rug van de klant en dat er weinig initiatieven zijn om dergelijk extreem dataverbruik te voorkomen. Dit blijkt ook uit de vele andere dedupeerden getuigen dit forum.

Inmiddels is mijn abonnenment opgezegd en zit ik bij een andere provider.

Ik heb altijd met tevredenheid bij Simyo gezeten, maar het mag duidelijk zijn dat een dergelijke service klanten kost.

Ik wens jullie succes met het verbeteren van deze service.

Hoogachtend,
Taco
Badge +6
Beste Taco,

Spijtig te horen dat je het abonnement hebt opgezegd. Zoals Alex al heeft aangegeven zijn de systemen waar Simyo mee werkt en het gebruik mee registreert water dichte systemen.
Badge
Jammer, dat commentaar op de klantenservice niet serieus genomen wordt. Mijn kritiek ging niet over de "waterdichte" systemen van Simyo (de verklaring van het dataverbruik zal toch niet achterhaald kunnen worden).

Mijn kritiek ging over de beperkte maatregelen die Simyo neemt om hoog dataverbruik te voorkomen, de zeer hoge kosten van data buiten de bundel zelf en en het feit dat er totaal geen coulance mogelijk is.

Zoals al in mijn eerste bericht gemeld:
- een bedrag van 170 euro (nota bena op 1 dag) vind ik onevenredig veel als ik kijk naar de totale kosten van een abonnement.
- hoewel het wettelijk niet verplicht is, is het jammer dat er geen waarschuwingen worden gegeven als de databundel BIJNA op is zoals de meeste providers doen (en niet al lang en breed op is zoals in mijn geval). Een tijdige SMS had er voor kunnen zorgen dat ik mijn dataverbinding had kunnen uitzetten. Een e-mail lees ik 's nachts niet. Maar nog veel beter, waarom wordt niet gewoon de mogelijkheid geboden tot een datalimiet? Net zoals dat nu sinds kort voor providers verplicht is geworden bij dataverbruik in de EU bij meer dan €59,95 per maand?
Badge +2
Hey Taco,

Uiteraard nemen wij commentaar op de klantenservice wel serieus. Echter is het helaas niet mogelijk voor ons om je internetverbinding af te sluiten op het moment dat je al je MB's hebt verbruikt. Wellicht dat dit in de toekomst mogelijk zal worden, daar is nu helaas nog niks over bekend.

Groetjes,

Arie
Badge
Wat ?

WAAAAT?

ik klapper met mijn oren en kan niet geloven  wat ik zie .

  ik moest  voor 115 mb teveel (mijn data  limiet is ook 1gb) een extreme prijs van 250 euro betalen!!!!!!!!! . 



ik heb  het allerhoogste abbo (dus  goedkoopste  bellen en zou goedkoopste data hebben van simyo ??.)
ik kan dit niet snappen...
ze hebben mij een dure luur gedraaid . 
dit had nooit mogen GEBEUREN !
het gaat om ongeveer dezelfde tijdsbestek (in 1 dag 115mb)
en dezelfde  tijdsperiode .. (mijn rekening was in augustus en is  dezelfde dag nog in het geheel betaald omdat ik de data nodig had voor mijn bedrijf)

ik neem meteen de nodige stappen om mijn abbo op te zeggen
en zou  graag in  contact willen komen  met bovengenoemde topic maker om het een en ander te bespreken.
deze reactie en dit forum-onderwerp  gaat naar kassa, consumentenbond en andere instantie's om ook het 1 en ander uit te zoeken  ,.(en is  geback-upt zodat het opvallend zou zijn dit  topic uit de lucht te halen)


vr. gr .
Badge
Dank voor uw reactie. Het antwoord is echter niet bevredigend.

2.5 gb aan data zonder dat mijn datamonitor dat registreert is opmerkelijk. Ik gebruik geen data-streamingsprogramma's (mp3 etc.) en ik ken geen apps die meer dan 2.5 gb aan traffic maken bij automatische updates. In beide gevallen zou de datamonitor dit hebben geregistreerd. Aangezien jullie geen inzicht in dataverbruik (kunnen) geven, blijft de herkomst echter in het ongewisse.

De oplossing die jullie bieden is een afsluiting.

Ik voel mij aardig gedupeerdMet vriendelijke groet,
Taco


het blijkt waarschijnlijk in het contract dat je hier zelf voor verantwoordelijk bent.
terwijl het  idd  vreemd blijft dat jou app nix weergeeft. en dus ook nix dient als bewijs last .
het vreemde is dat het in elke tel kan vorkomen.
zie:
http://www.wp7.nl/28514/bug-extreem-dataverbruik-windows-phone-7-8/
en natuurlijk neemt dan de telco prov.  geen verantwoordelijkheid. want die kan de data niet zomaar gaan afsluiten.
zit allemaal erg raar in elkaar maarjah..

mag ik misschien jou contract eens inzien .? welke prijs en  contractduur ect. en  wat moet je betalen als je over  je limiet zit .

vr . gr.  jeff 
Badge
Beste Taco,

Spijtig te horen dat je het abonnement hebt opgezegd. Zoals Alex al heeft aangegeven zijn de systemen waar Simyo mee werkt en het gebruik mee registreert water dichte systemen.

als dit waterdicht is  waarom  heb ik  voor  minder data verbruik over de limiet (ook 1gb)
veel hogere rekening gekregen . 115mb   moest ik 250 euro voor betalen . terwijl in in het hoogste abbo segment zit ..?
Badge
Hallo,

Deze klacht komt mij erg bekend voor..
Ik heb dit zelf ook mee gemaakt.
Hier volgt mijn bericht.

ik ben sinds januari een nieuwe klant. Ik heb een abbo van 1 GB per maand. Plotseling werd mijn simkaart geblokkeerd vanwege hoogverbruik. Ik ben op de site gaan kijken en zag dat ik een rekening had van 386 euro. Ik schrok hier erg van. Nadat mijn simkaart geblokkeerd was is mijn rekening zelfs nog gestegen tot 417,15. Dit vind ik echt een hele hoge prijs.
Ik kan niet begrijpen hoe dit gebeurd is. Ik zit met mijn telefoon 9 van de 10 keer op wifi. Thuis heb ik wifi en als ik ergens heen ga is er meestal ook wifi. Ik heb geen apps die veel mb verbruiken, geen nieuwe dingen gedownload etc. In de maand januari en februari ging alles goed, maar plotseling vanaf 11 maar heeft mijn telefoon enorme bedagen verbuikt. Dit heb ik kunnen zien op Mijn Simyo. Ook zag ik dat dit meestal 's avonds gebeurd. Rond haf 12 en 6 uur. Dit is een tijdstip dat ik altijd lig te slapen.
Ik ben hier natuurlijk al achteraan gegaan, maar van niemand krijg ik echt een duidelijk antwoord. Er mag niet worden vrij gegeven aan wat het precies is verbruikt, vanwege privacy schending, maar dit is toch mijn eigen telefoon? Nu werd er gezegt dat het kwam door apps die zichzelf updaten. Dat klinkt geloofwaardig, maar apps kunnen nooit zoveel verbruiken. Ik heb in een nacht 970 mb vebruikt terwijl ik lag te slapen! Dat is bijna mijn hele abbonement. Er is nooit tegen mij gezegt dat ik iets uit moest zetten 's nachts, aangezien mijn telefoon een wekker is houd ik hem ook gewoon aan. Dat moet de normaalste zaak van de wereld zijn lijkt mij.
Nou zag ik bij mijn dataverbruik dat er een app 'Exchange Services' is die bijna 2 GB heeft verbruikt. Dit vind ik enorm vreemd. Deze app dient voor mails. Ik gebruik deze zelden, omdat ik zelf een app heb gedownload voor mijn mail. Toch verbruikt deze app enorm veel. Er werd gezegd dat mijn hoogverbruik mijn eigen verantwoordelijkheid is, omdat ik mijn apps zelf download. In dit geval is dat helaas niet zo. Deze app stond al op mijn telefoon en kan ik ook niet verwijderen!
Graag zou ik zo spoedig mogelijk antwoord willen krijgen op mijn bericht. Het vertrouwen van mijn telefoon is totaal verdwenen. Ik vind het erg jammer wat er is gebeurd en ik snap niet hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Groet,
Stella Smit 
Reputatie 2
Badge +1
Hey Stella Smit,

Indien jouw hoogverbruik veroorzaakt is door een app die je niet gebruikt zou ik je willen adviseren om hierover contact met de fabrikant van jouw toestel op te nemen. Zij zouden je meer informatie moeten kunnen geven over de door hun ontwikkelde app.
Reputatie 1
Badge +2
He Stella Smit,

Je kunt ook Simyo verlaten natuurlijk. Op zo'n hoge rekening zijn de afkoop kosten kinderspel. Er zijn echt andere provider te vinden die een stukje "slimmer" zijn.
Badge
Hey Stella Smit,

Indien jouw hoogverbruik veroorzaakt is door een app die je niet gebruikt zou ik je willen adviseren om hierover contact met de fabrikant van jouw toestel op te nemen. Zij zouden je meer informatie moeten kunnen geven over de door hun ontwikkelde app.


Hallo Wayne,

ik ben er al ongeveer 2 weken mee bezig. Ik krijg contact met de fabrikant, maar ik ben er helaas nog steeds niet tevreden over.
Ik krijg tips over mijn telefoon hoe ik het kan voorkomen, maar dit neemt mijn probleem nog niet weg.
Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost, en van de fabrikant krijg ik ook geen duidelijk antwoord..
Badge
He Stella Smit,

Je kunt ook Simyo verlaten natuurlijk. Op zo'n hoge rekening zijn de afkoop kosten kinderspel. Er zijn echt andere provider te vinden die een stukje "slimmer" zijn.


Hallo,

dat is ook zeker een overweging waar ik de laatste tijd mee bezig ben..
Ongelooflijk wat ik op dit forum allemaal lees over torenhoge rekeningen. Moet zeggen dat het mijn gevoel van boosheid echt niet minder maakt. Wel slim van Simyo: giga-inkomsten genereren en de klanten steevast het zelfde antwoord geven: eigen schuld, dikke bult. Tja...... je zult maar op deze manier een bedrijf willen voeren. :mad:
Reputatie 1
Badge +2
Daarom verwacht ik dat KPN op termijn zal ingrijpen.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Stella Smit en dolfijn7,

Ik begrijp dat het vervelend is, maar wanneer een app of je toestel ervoor zorgt dat je veel mb's verbruikt, kunnen wij hier geen verantwoordelijkheid voor nemen. We zijn een sim only provider en moeten daar dan ook de grens trekken.

Groetjes,

Alex
Badge
Alex. Jullie nemen je verantwoordelijkheid juist wel.helaas ben ik en taco daar niet nee geholpen. Jullie hebben de extreem hoge overschrijdingskosten voor meer dan de helft naar beneden gedraait, waar ik blij om ben. Omdat het niet in verhouding stond met de kostprijs van 5euri voor 1gb .(oud Tringg) en dat zou het goedkoopste abbo zijn. Ik voel me zeer genaaid, zeker omdat contract Tringg stond dat er niet overheen te gaan was
Badge
Jongens kijk nou rond op dit forum en op klacht.nl/simyo. Er is een gigantisch probleem bij Simyo als het gaat om het verwerken van dataverkeer. Simyo steekt de kop in het zand en doet alsof zijn neus bloed. Er zijn veel te veel mensen met exact hetzelfde probleem en ik raad iedereen aan om naar de geschillencommissie te stappen. Lisanne die hier ook heeft gepost heeft dit gedaan en heeft vervolgens gewonnen.

Simyo is stelselmatig mensen aan het oplichten en gaat daardoor steeds meer in de problemen komen. Ik heb gisteren tussen neus en lippen door telefonisch van een medewerker van Simyo te horen gekregen dat ze constant aan de lijn zitten met mensen die onverklaarbaar hoog data verbruik hebben. Hij wordt er helemaal gek van maar mag niets anders van Simyo dan zeggen dat het je eigen schuld is.
Badge +6
Hoi BVDM,

Ik zie dat je hier zelf een topic hebt geopend.
Ik heb je vraag in dit topic al beantwoord. Gelieve in je eigen topic te antwoorden om het forum overzichtelijk te houden.
Badge
Dit is exact hetzelfde probleem! Dit topic gaat om de problemen van de mensen dier hier gepost hebben en niet die van mij dus jouw opmerking slaat nergens op. In dit topic moet je het probleem van deze mensen oplossen.....

Ik zorg alleen maar dat de aandacht op deze problematiek gevestig blijft totdat jullie toegeven dat er een probleem is!
ik zit sinds 3 mei op curacao en internet via wifi van hotel en bel via een local telecom.Mijn mobiele net werk is uitgeschakeld. Dit alles juist om te voorkomen dat ik een torenhoge rekening krijg, Nu krijg een sms dat mijn toegang is geblokkeerd wegens hoogverbruik. Dit is gewoon onmogelijk. Vervolgens kan ik dus niet meer bellen. Weet iemand wat ik nu moet doen.
Reputatie 7
Badge +9
Als je mobiel simlockvrij is - koop een Pay as you Go sim ter plekke, dan kan je weer bellen.
Reputatie 7
Badge +9
Mijn mobiele net werk is uitgeschakeld.

Je bedoelt mobiel dataverkeer? 
Heb je al in je Mijn Simyo gekeken naar je verbruik?

Scotsman geeft een goede optie als je toch wilt kunnen bellen, in deze situatie. 

Reageer