.

Beantwoord

Ongekend hoog dataverbruik in 20 minuten, hoe kan dit gebeuren?

• 29 December 2014
  • 46 reacties
  • 8079 Bekeken

Hallo,

Deze week ben ik enorm geschrokken van de factuur van november. Er werd in een keer een bedrag van €85,22 afgeschreven.

Oorzaak was een explosief datagebruik op 19 november in een tijdsbestek van 20 minuten.

Op dat moment weet ik zeker dat ik niet op internet ben geweest, omdat ik toen in de wiskundeles zat. (VWO)

Ik heb ook altijd alle instellingen van mijn Iphone zo staan dat updates en downloaden alleen via mijn wifi gaat. bellen doe ik zelden internetten blijft bijna altijd binnen mijn bundel van 1000 MB.

Hoe kan het dat ik in een zeer korte tijd zoveel data heb verbruikt, terwijl ik zeker weet dat ik dit niet gedaan heb.

Als je deze klacht googeld, dan hebben zeer veel Simyogebruikers hier ervaring mee.

Bij mijn verbruik van deze maand (dec) zie ik ook al diverse keren weer het extreme gebruik van 60001  of 60002 terugkomen, waardoor ik al weer enkele dagen door mijn datategoed van 1000 MB heen ben.

Dit kan absoluut niet waar zijn. zeker na zo'n extreem hoge rekening ben ik zeer bewust met mij verbruik omgegaan

deze maand.

Graag zie ik een reactie van Simyo tegemoet.

Zo niet, dan zeg ik mijn abbonement op en stap ik over naar een andere provider.

Dit is echt te gek voor woorden en kan ik ook zeker niet betalen.

Zie hieronder mijn verbruik volgens de rekening van november:

Datum Omschrijving Duur Bedrag

2014-11-19 07:57:40 Internet gebruik (259 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 09:30:32 Internet gebruik (322 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 12:03:09 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 12:39:57 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 12:40:49 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 12:43:54 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 12:45:20 Internet gebruik (53378 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 12:45:20 Gratis ivm vertraagde notificatie SMS (77 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 12:46:54 Internet gebruik (346 kB) 00:00:00 €0.05

2014-11-19 12:47:03 Internet gebruik (3306 kB) 00:00:00 €0.48

2014-11-19 13:04:07 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:05:07 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:08:10 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:09:05 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:10:08 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:11:30 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:13:14 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:19:58 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2014-11-19 13:35:28 Internet gebruik (3745 kB) 00:00:00 €0.55

2014-11-19 21:54:26 Internet gebruik (13 kB) 00:00:00 €0.00

2014-11-19 21:54:45 Internet gebruik (147 kB) 00:00:00 €0.02
icon

Beste antwoord door Ali 30 December 2014, 17:30

Bekijk originele reactie

46 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi PJS Moterbandenservice,

Welkom op het Simyo Forum.

Oei, dat je geschrokken bent van dit grote bedrag snap ik heel goed. Hier zit je niet op te wachten natuurlijk. Vooral het moment waarop het gebeurde maakt het extra vervelend. Gelukkig heb je nu een nieuwe bundel en kun je nu weer met een gerust hart gebruik maken van het internet.

Als ik jouw verbruik bekijk, lijkt het erop dat er een update heeft plaatsgevonden waardoor je snel door je laatste MB's bent gegaan. Via dit blog leggen we uit hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Het is ook altijd goed om dit blog te bekijken. Hier vertellen we hoe jij precies kunt zien waaraan jouw MB's opgegaan zijn. Zo heb je wat meer inzicht.

Voorkomen is uiteindelijk beter dan genezen. Laat het nou zijn dat ik ook een redelijk goede genezer kan zijn 😉 We vinden het vervelend dat je zo'n hoge factuur hebt gekregen en willen je niet met deze kosten laten zitten. Ik kan een verzoek indienen waardoor de buiten bundel kosten eenmalig verrekend worden tegen extra MB bundels.

Je hebt net iets meer dan 2000 MB verbruikt. Dit betekent dat ik 5 keer een bundel van 500MB in rekening kan brengen. Jij betaalt dan €25 in plaats van het buiten bundel bedrag van €300,13. Kun jij je vinden in deze oplossing? Dan ga ik het voor je doorzetten naar de afdeling die hier over gaat. Zij zullen dit verzoek behandelen.

Laat je het weten?

Groetjes,

Angela
Angela,

Ik moet zeggen dat ik jouw reactie zeer op prijs stel.

Heldere uitleg, update had ik nog niet aan gedacht om reden dat ik dat heb ingesteld dat dat alleen via Wifi mag plaatsvinden.

Maar er zijn idd niet zo heel veel verklaringen voor het enorme verbruik. want het is ook nog eens binnen 20 minuten gebeurt.

Jouw oplossing vind ik super en ik kan me daar zeker in vinden.

Zet het maar door!

Dank je wel voor deze oplossing, mijn glimlach wordt er weer helemaal vrolijk van.

Een fijne dienst nog,

Groet Hans
Zo is me dat even schrikken. Blijk ik vandaag zo maar ineens 200 MB verbruikt te hebben en daarbij nog eens € 100,83 bij te moeten betalen. Ik ben geblokkeerd. Nou ik weet niet wat er gebeurt is en hoe het kan maar van morgen liep m n telefoon vast en toen zei een collega dat ik even m n geheugen moest wissen. Wist helemaal niet dat dat moest. Ben wat dat aan gaat een leek. Dat heb ik toen gedaan maar dat dat 200 MB ineens verbruikt vind ik toch wel onvoorstelbaar. Ik baal hier een beetje van want maak bijna nooit mijn MB s op. Maar ja nu moet ik ineens 100,-- bij gaan betalen. Ga de telefoon van mijn dochter denk ik maar gebruiken want ik kan dit zo maar niet ineens betalen en dan maar weer naar een toestel zonder abonnement. Dus zou kijken wanneer ik dat van de week betaal. Baal alleen dat ik nu niet bereikbaar ben. En bellen ken ik ook niet naar jullie
Reputatie 7
Badge +10
Hoi PJS motorbandenservice & Maryvansoest,

@PJS motorbandenservice, wat goed om te zien dat ik je blij heb kunnen maken! Het verzoek is naar mijn collega's. Zij zullen zo snel mogelijk een aanpassing uitvoeren op de factuur. Je ziet dit terug via Mijn Simyo.

Zoals ik heb aangeven kunnen we deze coulance éénmalig uitvoeren. Neem de tips en tricks goed door zodat dit in de toekomst voorkomen kan worden. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@Maryvansoest, allereerst wil ik je van harte welkom heten op het Simyo Forum.

Dat je erg geschrokken bent kan ik goed begrijpen! Gelukkig heeft mijn collega je al kunnen helpen via een e-mail. Je telefoon is ondertussen weer aangesloten. In de e-mail die je hebt gekregen worden jou ook tips en tricks gegeven over hoe je dit kunt voorkomen in de toekomst.

Daarnaast is het belangrijk dat je op dit moment geen verder kosten meer gaat maken. Je kunt via Mijn Simyo extra MB's kopen. zo kun je toch nog gebruik maken van het internet. Je betaalt €5 voor 500MB extra.

Je kunt ook de optie 'Internet op je mobiel' uitzetten via Mijn Simyo. Dan kun je alleen nog gebruik maken van wifi. Zo voorkom je dat er eventuele verdere kosten gemaakt kunnen worden.

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,

Angela
Angela

Heel erg bedankt. Wat een prima oplossing. Jullie zijn top en verdienen een 10 voor de service.

Groetjes,

Mary van Soest
Hetzelfde probleem hier. Ik kreeg een sms dat 80% van mijn bundel op was na ruim 1 dag, terwijl ik 's ochtends nog gezien had dat er er nauwelijks iets verbruikt was. Gelukkig net op tijd mijn telefoon (iPhone 4s) op 2g gezet en daarna mobiele data uit.

Wat ik me achteraf besef is dat ik gisteren of eergisteren een update voor de providerinstellingen gepusht kreeg. Ik heb her vermoeden dat het ongewenste dataverbruik hierdoor veroorzaakt wordt. Kunnen meer gedupeerden deze relatie leggen tussen dataverbruik en provider instellingen?

Hopelijk kan Simyo mij tegemoet komen en haar problemen oplossen. Nu is mijn maandbundel al na een dag op.
Reputatie 2
Badge +5
Hoi Roland78,

Wat vervelend om te lezen dat je internetbundel na twee dagen op is. Ik zie inderdaad dat er veel verbruik geregistreerd is op één dag. Net als je besturingssysteem, moeten apps ook geupdate worden. Ik raad je aan, alle updates handmatig in te stellen en op WiFi te doen. Om er echt zeker van te zijn dat je gebruik maakt van WiFi, kan je op dat moment je mobiele data even uitschakelen op je telefoon. Je telefoon schakelt namelijk altijd over op het sterkste signaal. Dit kan dus best 3G/4G zijn, terwijl je denkt op WiFi te zitten. In deze blog lees je meer over hoe je dit in de toekomst kan voorkomen.

Wij bieden de mogelijkheid MB's bij te kopen. Dit is 500 MB voor 5,00 euro. Dit kan zo vaak als je wil, totdat je nieuwe internetbundel weer ingaat. Als je bent ingelogd op Mijn Simyo ga dan naar Instellingen > Abonnement > MB's bijkopen.

Als je nog vragen hebt, laat je dat dan weten?

Groetjes, Angelica
App updates via mobiel staat uitgeschakeld op mijn telefoon. Volgens mij, als ik lees hoe vaak dit gebeurt, is dit een probleem van Simyo dat wordt afgewenteld op haar klanten. Vreemd ook dat ik geen reactie krijg op de netwerkupdates die ik onlangs gepusht kreeg. Ik voel me zo in mijn hemd gezet door uw reactie dat ik dit ga melden bij de ACM.
Reputatie 2
Badge +5
Hoi Roland78,

Ik kan begrijpen dat dit een vervelende situatie voor u is. En het is niet mijn bedoeling geweest jou in je hemd te zetten. Het verbruik dat bij ons in het systeem staat, krijgen wij door vanuit een centrale. Hier kunnen wij geen invloed op uitoefenen. Het internetverbruik dat heeft plaatsgevonden, is binnen je bundel gevallen. Het is niet mogelijk MB's 'terug te geven'. Je gaf aan dat je een update gepusht heb gekregen. De Simyo App is gewijzigd en moest geupdate worden. Bij alle updates raad ik aan gebruik te maken van WiFi. Kan het zijn dat je hier geen gebruik van WiFi hebt gemaakt?

Via deze link lees je de update van de provider instellingen.

Groetjes, Angelica
Als begrijpend lezen te moeilijk is, dan hebben de beleefdheden op dit forum geen zin.
Roland, mag ik vragen wat je bedoelt met provider instellingen die je gepusht hebt gekregen? De enige provider instellingen die ik me kan bedenken zijn APN instellingen om gebruik te maken van het mobiele internet verkeer. Maar die zullen niet zo groot zijn dat deze je hele bundel er door heen jagen.
Ik kreeg een push bericht met Netwerkinstellingen. Welke dat waren was niet zichtbaar. Het vreemde is dat korte tijd daarna het onverklaarbare dataverbruik ontstond.
Als het goed is, weet het niet zeker of dat ook in elke Iphone kan, zou je kunnen zien waar je data heen is gegaan. Simyo kan dat niet. Die kan alleen de hoeveelheid en tijdstippen zien.
Dat is helaas niet te zien op mijn iPhone.
Ik las dat app updates uitstaan. Hoe zit dat met het syncen (mail etc), updates / firmware van de telefoon zelf (ios updates). Ik weet ook niet hoe groot je data bundel is? Meestal is dan wel te schatten waardoor het zo snel is gegaan.
Staat allemaal uit behalve mail en Whatsapp. Maar grote mails en apps heb ik niet ontvangen in de betreffende periode.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Roland78,

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij het idee hebt dat je niet goed wordt geholpen. Het is heel vervelend dat in zo'n korte termijn bijna je hele internetbundel is verbruikt, maar wij mogen als provider enkel het aantal verbruikte MB's registreren. Wij kunnen dus niet zien waaraan al deze MB's zijn verbruikt.

De update van de providerinstellingen houdt in dat er enkele technische wijzigingen op je iPhone worden doorgevoerd, bijvoorbeeld de instellingen voor internettoegang. Deze update draagt bij aan een goede werking van je telefoon.

Om meer inzicht in het verbruik van je Apps te verkrijgen wil ik je adviseren dit artikel te lezen.

Gelukkig heb je op tijd maatregelen getroffen en ben je niet over je bundel gegaan. Ten slotte wil ik je net als mijn collega wijzen op de mogelijkheid om MB's bij te kopen, zodat je deze maand gewoon gebruik kunt maken van je internetaansluiting.

Als je nog andere vragen hebt dan hoor ik het graag!

Groetjes,

Sean

@Raytje bedankt
Goedenavond,

Gisteravond opeens een ongename verrassing via de mail mijn aansluiting was geblokkeerd ivm hoogverbruik internetkosten buiten bundel waren opgelopen tot € 189,91. Eerder op de middag had ik een sms van simyo ontvangen dat 80% van mijn intnetbundel was verbruikt helaas gingen toen nog niet echt de alarmbellen af ondanks dat ik dat nog nooit eerder had gehad. Maar ik maakte me niet druk ik was gewoon thuis dus internet ging via de WiFi dacht ik. Na de sms mijn iPhone aan de pc gekoppeld om via iTunes een systeem update uit te voeren. Achteraf blijkt dus na wat onderzoek op internet dat daarbij in 20 minuten 1266 MB's zijn verbruikt buiten mijn bundel en daarvoor al ruim 500 mb binnen mijn bundel. Ik ben vanaf december klant bij jullie en heb nooit meer dan 484 van de 1000 MB's verbruikt. Ik hoop dan ook dat Simyo mij op een manier tegemoet kan komen in deze bizar hoge internetkosten voor 20 minuten updaten van mijn telefoon. Inmiddels sowieso de WiFi assistentie (waarvan ik van het bestaan niet wist) uitgezet om dit soort toestanden in de toekomst te vermijden. Ik wacht jullie reactie af.....alvast bedankt. Groetjes Kim
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Kim2311,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat ontzettend vervelend dat je pardoes zoveel MB's verbruikt hebt! Ik kan me erg goed voorstellen dat je hier enorm van schrikt. Ik heb je aansluiting er meteen bij gepakt en ik zie dat je momenteel geblokkeerd bent vanwege hoogverbruik. Dit is toch een fantastische functie, want anders had het nóg hoger kunnen worden. Dit voorval klinkt als een eenmalig ongeluk. Je hebt ook helemaal uitgevogeld waar het door komt 😉 Dat is mooi, want dan kun je maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat dit de volgende keer niet opnieuw gebeurt.

Ik zit ook meteen heel oplossingsgericht te kijken naar wat we voor je kunnen betekenen. Ik zal voor jou (eenmalig) een verzoek tot datacoulance indienen bij de afdeling die hierover gaat. Als dit verzoek goedgekeurd wordt, wordt je verbruik verrekend extra MB bundels. 1266 MB's worden bijvoorbeeld opgedeeld in pakketjes van 500 MB's (want dat kost € 5,-) Je zou hiervoor dan € 15,- betalen bijvoorbeeld. Ik kan geen toezeggingen doen natuurlijk, maar je krijgt hier zo snel mogelijk een e-mail over!

Ook zal ik ervoor zorgen dat je aansluiting weer gedeblokkeerd wordt. Let je er wel op dat je MB's nog steeds op zijn voor deze maand, en dat je dus niet verder moet internetten tenzij je extra MB's koopt? Anders zijn we aan het dweilen met de kraan open ;)

Ik hoop dat je je kunt vinden in deze tegemoetkoming!

Groetjes,

Jihane
Hoi Jihane,

Allereerst bedankt voor je reactie op mijn bericht op dit forum! Uiteraard zo ik enorm blij zijn met de tegemoetkoming die je in jouw bericht voorstelt..... Ik wacht de email van de betreffende afdeling af. Ik zal na dit incident ervoor waken dat dit niet meer zal gebeuren.......een gewaarschuwd mens.....
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Kim2311,

Graag gedaan! 🙂 Laat je 't weten zodra je de mail binnen hebt?

Groetjes,

Jihane

Reageer