.

Kan jij nog zonder 4G?

  • 27 January 2014
  • 66 reacties
  • 4380 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Beste 4G testers,

De laatste week van de 4G testweken is ingegaan. Tot nu toe zijn we heel blij met al de gedeelde bevindingen hier op het forum. De laatste opdracht is niet echt een opdracht maar we zijn vooral benieuwd naar jouw eindoordeel. Afgelopen weken zijn we veel vragen over de prijs tegen gekomen. Flex 4G van Simyo gaat €5 per maand kosten. Dit bedrag betaal je bovenop je internet bundel. Dus, wat is jouw eindoordeel? Zou je Flex 4G sowieso altijd aan laten staan, of ook af en toe uit? En heb je er €5,- per maand voor over? Of wat zou je er anders maximaal voor willen betalen?

Je 4G wordt vrijdag 31 januari weer uitgezet. Dat betekent dat je zelf je APN instelling ook weer moet herstellen. ‘kpn4g.nl’ moet weer worden ingesteld naar ‘internet’. Op het forum kun je indit topic terug vinden hoe je de juiste APN weer kunt instellen.

We zijn zeer benieuwd naar je eindoordeel!

Natuurlijk worden de internet verbruikskosten uit januari helemaal kwijtgescholden. En mocht je enthousiast zijn over 4G, dan kan je het vanaf half februari aanzetten via jouw Mijn Simyo.

Enorm bedankt voor je medewerking de afgelopen weken! Zo maken we samen Simyo nog beter!

Alle ervaringen van onze testers zijn te vinden op de 4 weken 4G pagina.

Meer informatie over 4G bij Simyo is te vinden op de 4G informatie pagina


Groetjes,

Alex

66 reacties

Badge
Ik ben het volledig eens met het gros van mijn mede testers als ik het zo lees. De 5€ per maand is het niet waard alleen voor de snelheid. Ik had eerder een prijs van €2,50 verwacht of zoals zovele voor mij ook al gepolst hebben een 5 euro pakket met mb verdubbelaar of in ieder geval 500 mb extra erbij. Alleen snelheid verhogen is gewoon te karig om daar 5 euro voor te betalen.

Voor zo lang het duurde was het leuk echter vrees ik dat het gewoon weer 3g/Wi-Fi voor mij word.
Met de huidige web-only deals betaal je bij Hi zelfs maar 19,50 Euro per maand (wel bij 2 jaar contract) voor 100 minuten en 1,5GB 4G met onbeperkt SMS.
En dan kun je bij Hi ook nog eens gratis Spotify streamen via 3G/4G

Ik denk dat met 5 euro, Simyo zijn 4G de markt uit prijst.

Laat ik proberen wat te vergelijken:
Een voorbeeld wat is al voorbij zie komen is Hi:
Een 1-jarig Sim-only abonnement met 1,5GB data (4G inclusief) en 100 minuten en onbeperkt SMS kost bij Hi: 26,00 euro/maand
Een 1-jarig Sim-only abonnement met 1500MB data (4G exclusief) en 100 minuten en onbeperkt SMS kost bij Simyo: 20,50 euro/maand
Bij die 20,50 euro moet dan nog 5 euro bij voor 4G, dus krijg je 25,50 euro/maand.

Dat is 50 cent goedkoper, maar Hi knijpt de data-verbinding af de bundel, terwijl Simyo 0,15 euro per MB buiten de bundel gaat rekenen. Daarnaast heeft Hi bijvoorbeeld net iets meer:
  • bundels voor in het buitenland, die simyo niet heeft
  • toegang tot KPN's wifi-hotspots(yea, gratis internet in Centerparcs en Schiphol enzo!), die Simyo ook niet heeft.
  • Web-MMS werkt daar waarschijnlijk wel, bij Simo niet.
Dat dataverbinding knijpen ipv per MB rekenen is mij echt wel die 50 cent waard!

Stel we willen meer MBs, dan kun je bij Hi naar de 4GB naar. Simyo heeft maximaal 2500 MB
1 Jaar, Hi Sim-only, 100 Min, onbeperkt SMS, 4GB 4G: 31,00 euro/maand
1 Jaar, Simyo Sim-only, 100 Min, onbeperkt SMS, 2500MB: 30,50 euro/maand (255,50 euro/maand als 4GB verbruikt wordt!)
Hi 1500MB MEER EN slechts 50 cent duurder en alle hierboven genoemde voordelen! Ik weet het wel hoor!

Als je 4G met een hoop MBs wil: Stap over naar Hi!
4G met weinig MBs, dan kun je best bij Simyo blijven. (Rare combinatie!?)
Zo nu en dan 4G, dan kun je ook best bij Simyo blijven.
Ben je flinke datavreter, dan denk je de eerste keer dat je flink over je bundel gaat: "Had ik toch maar Hi gekozen ipv Simyo Flex 4G!"

In de toekomst kan ik natuurlijk ook T-mobile, Vodafone en misschien zelfs Tele2 erbij betrekken, maar geen van deze 3 is echt ver met hun 4G dekking. Mijn punt lijkt me duidelijk: Qua prijs zit je best hoog als ik probeer 1-op-1 te vergelijken.

Simyo, doe wat aan die voorwaarden dat je per MB gaat betalen nadat je bundel op is, want dat gaat op termijn echt tellen! Tele2's nieuwe abonnementen en KPN's Sim-only hebben beiden relatief klantvriendelijke regelingen door het knijpen van de dataverbinding EN het mogelijk maken om een extra data-bundeltje te kopen!
Ik ben het volledig eens met het gros van mijn mede testers als ik het zo lees. De 5€ per maand is het niet waard alleen voor de snelheid. Ik had eerder een prijs van €2,50 verwacht of zoals zovele voor mij ook al gepolst hebben een 5 euro pakket met mb verdubbelaar of in ieder geval 500 mb extra erbij. Alleen snelheid verhogen is gewoon te karig om daar 5 euro voor te betalen.

Voor zo lang het duurde was het leuk echter vrees ik dat het gewoon weer 3g/Wi-Fi voor mij word.


Ik heb precies hetzelfde gevoel. 4G voegt op dit moment voor mij persoonlijk nog te weinig toe. Wellicht had ik hier anders over gedacht als ik veel data zou verbruiken, maar ik kom prima rond met 500MB per maand. Voor die 5 euro per maand ga ook ik gewoon weer terug naar 3G en WIFI.
Reputatie 4
Badge +4
4G heeft alleen maar voordelen eigenlijk:
- Telefoon slurpt minder snel batterij
- Snelheid
- Stabiliteit
- Minder issues bij overbelasting netwerk

Die 5 euro is goed te doen. Overigens ik had in de hangout ook aangegeven dat een databundel-verdubbelaar erg gewenst is, maar dat is niet in 't filmpje ge-edit.

Vergelijken met andere aanbieders is appels en peren. Simyo is sim-only en werkt niet met supervervelende 2-jarige contracten. Maximaal 1 jaar is goed te doen (voor mij persoonlijk per maand). Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten dan kun je beter naar een reseller van de bekende roze provider gaan. Hoe je 't wendt of keert je zit bij Simyo op het stabiele en dekkende netwerk van KPN - overigens als beste uit de netwerktest gekomen -. Dat is voor mij het grootste pluspunt.

Ik weet niet hoe 't met de rest zit maar ik heb een dag voor de vergelijk op 3G gezeten. Het verschil is duidelijk te merken, ik zou niet (meer) vrijwillig op 3G zitten als ik ook 4G kan gebruiken.
Reputatie 7
Badge +9
Vergelijken met andere aanbieders is appels en peren. Simyo is sim-only en werkt niet met supervervelende 2-jarige contracten. Maximaal 1 jaar is goed te doen (voor mij persoonlijk per maand).

Vele andere providers bieden ook 1-jarige Sim-only abonnementen aan. Ja, het is niet voorpagina spul voor dat soort providers, maar lang niet altijd slecht.

Bij de hierbovenstaande vergelijking zijn juist de abonnementen zo dicht mogelijk bij elkaar gezet. Voor jouw is misschien die onbeperkt SMS niet nodig. Daar zit je bij Hi helaas aan vast als je een belbundel neemt. Voor mijn is de hele belbundel meestal niet nodig, echter kan daar bij Simyo dan weer niet af. Ik belt regelmatig minder dan 10 minuten, wat goedkoper zou zijn zonder belbundel.

Iedereen heeft zijn eigen specifieke vraag naar minuten/SMS/MBs en soms ook netwerk(KPN/Vodafone/T-mobile). Samen met een idee over hoeveel variatie in het verbruik optreed, kun je enigsinds met alle telecom providers vergelijken. Zonder dat kunt je maximaal, zoals ik hierboven deed, vergelijkbaar/identieke abonnementen zoeken en die vergelijken.
Heb het nu deze maand geprobeerd. moet toegeven dat vanwege de snelheid ik wifi waarschijnlijk minder zou gebruiken.. 
de prijs is niet slecht alleen denk ik dat je een data bundel erbij moet nemen met minimaal1.5 GB.. Ik heb het idee dat door de snelheid van het internet je automatisch meer met je internet van plan bent.. Desalnietemin ben ik er nog niet helemaal over uit of ik de 4G zou nemen. dit met name doordat ik in een week al door mn databundel van 1GB  was.. 
Reputatie 4
Badge +4
Iedereen heeft zijn eigen specifieke vraag naar minuten/SMS/MBs en soms ook netwerk(KPN/Vodafone/T-mobile). Samen met een idee over hoeveel variatie in het verbruik optreed, kun je enigsinds met alle telecom providers vergelijken. Zonder dat kunt je maximaal, zoals ik hierboven deed, vergelijkbaar/identieke abonnementen zoeken en die vergelijken.

Met appels en peren bedoelde ik eigenlijk dat je moeilijk abonnementen kunt vergelijken van verschillende netwerken. Het zou zoumaar kunnen zijn dat je in een gebied waar je je veel bevindt bij KPN een goede dekking hebt en bij Vodafone een veel mindere dekking, of andersom. Daarom lijkt het mij eerst zaak uit te zoeken welk netwerk de beste dekking (ook binnenshuis) heeft in bijv. je woonplaats.

Over je quote, dat is correct; echter bij die vraag hoort ook een bepaald budget. Kijk; ik wil het liefst Sim-only op het KPN-netwerk. Daarvoor had ik ook direct bij KPN een abonnement af kunnen sluiten. Waarom doe ik dat niet; omdat ze a) rete-duur zijn en b) teveel pushen op 2-jaar contracten. Dus daarom zit ik bij Simyo; omdat ze naast een mooi concept, leuke medewerkers en opzeggen per maand ook op het KPN-netwerk zitten en betaalbaar zijn. 

Zodra je je in het budget-segment gaat begeven (ik noem 't u budget maar dat valt reuze mee tegenwoordig), dan weet je (lijkt mij) dat er bepaalde zaken zijn die extra afgerekend worden, daar waar dat bij een 'echte' provider inbegrepen is. Logisch, want bijv. Simyo moet toch op de een of andere manier geld binnenhalen. Een bedrijf moet winst maken.

Zakelijk gezien is het aanbieden van 4G als losse bundel een goed idee. Klanten moeten dan eigenlijk ook direct hun databundel verhogen (hoeft natuurlijk niet, bepaal je allemaal zelf). 
Dat is gelijk het hele mooie ervan. Het is een losse bundel! Wil je niet je internet-bundel verhogen; of wil je geen hogere abonnementskosten; dan kun je ook gewoon géén 4G nemen. Niks aan de hand. 

Persoonlijk vind ik dit een super-klantvriendelijke oplossing. Daar waar je bij de 'echte providers' 4G standaard krijgt meegeleverd en eigenlijk direct een hoge internetbundel zou moeten afnemen, kun je bij Simyo juist zelf kiezen of je 4G wilt.
4G is erg leuk maar voor mij geen 33% verhoging in de prijs waar (nu €15,50 1,5GB 100min).
Het zou b.v leuk zijn als er niet alleen een flex voor €5,- zou zijn maar ook een gast voor €30,- voor een jaar. 1 keer dus 30 euro en een jaar 4G.
Ik kijk in ieder geval even wat de toekomst brengt.

Groeten,
Hans
Het is een mooie toevoeging qua snelheid maar ik heb 80% van de tijd Wi-Fi beschikbaar en vind de extra snelheid/abonnementskosten het voor mij niet waard. Tevens ging ik niet over mijn bundel met normaal gebruik en die 20% van de tijd is 3G nog voldoende voor mijn gebruik.
Badge
Mijn ervaringen met 4G waren top! Briljante snelheid en stabiliteit...
De 5 euro extra per maand vallen mee, maar ik heb juist sim only gepakt omdat ik per maand niet veel uit wil geven aan een duur abbonement. 
En als ik nu de 4G erbij zou nemen komt dit bedrag tot een volwaardig bedrag waarvoor ik in de winkel een Abbo+telefoon zou kunnen kopen. 
Ik ben het eens met de meeste voorgangers hier, voor alleen een snelheidsverhoging vind ik €5 te veel. 
Misschien dat ik het een maandje aan zet om het zelf eens te proberen, maar voor een heel jaar kom je dan al uit op €60, wat toch best veel is.
€2.50 zou ik echt maximaal vinden voor alleen 4G. Wat ik bijvoorbeeld een goed model vind, zoals bij Hi, is om 4G alleen te activeren voor mensen met een grote bundel (vanaf 1.5GB bijvoorbeeld). Hiermee maken mensen misschien toch net dat stapje naar een hogere bundel, en hebben ze verder geen extra kosten voor alleen een snellere verbinding.
Badge
Sowieso is 4G is grote verbetering en ik heb er dan ook veel plezier van gehad. Verbeterd bereik, en heerlijk snel. 
Echter zijn voor mij de lage prijzen belangrijker dan hoge snelheden. Tegenwoordig is op steeds meer plaatsen wifi te vinden waar ik alsnog een snelle verbinding kan krijgen.
Dus bij betalen zal het voor mij niet worden, laat 4G maar de standaard worden zonder bijbetalen :) 
Ik denk dat bij onbeperkt internet abbonnementen de 4G snelheden wel echt veel meerwaarde bieden, maar helaas is het nog niet zo ver.
Badge +1
Ik heb geen internet meer? Dacht dat we nog tot morgen mochten testen? Moeten we APN nu terugzetten?

NVT

Overheen gelezen dat 4G werd uitgeschakeld vandaag. Bedankt voor het laten testen simyo.
5 Euro extra voor dezelfde databundel? In dat geval: nee, ik stap niet over.
Het is een leuk stukje sneller, maar ik blijf van mening dat het geen 5 euro waar is (ik heb zelf een 500MB bundel omdat ik vrijwel overal WiFi heb).

Desalniettemin was het leuk om te testen!


Mee eens, de snelheid is leuk echter om daar €5 voor te betalen is mij ook te veel. €2,50 zou ik acceptabel vinden.

met €5 zou je databundel verdubbeld moeten worden.
Ik geef die €5 dan ook liever uit voor meer data.

Overigens 3gig verbruikt, 2gig meer dan normaal.
Badge +3
Absoluut niet! Zeker nu ik mijn nieuwe iPhone 5s in gebruik heb met Flex 4G, geweldig hoor! 😉
Reputatie 5
Badge +10
Hey mmatheeuwsen,

Leuk dat het nog zo goed bevalt. Een trouwe Flex 4G gebruiker. Vanaf de testweken er al bij 🙂.

Groetjes,

Alex

Reageer