.

Kan jij nog zonder 4G?

  • 27 January 2014
  • 66 reacties
  • 4380 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Beste 4G testers,

De laatste week van de 4G testweken is ingegaan. Tot nu toe zijn we heel blij met al de gedeelde bevindingen hier op het forum. De laatste opdracht is niet echt een opdracht maar we zijn vooral benieuwd naar jouw eindoordeel. Afgelopen weken zijn we veel vragen over de prijs tegen gekomen. Flex 4G van Simyo gaat €5 per maand kosten. Dit bedrag betaal je bovenop je internet bundel. Dus, wat is jouw eindoordeel? Zou je Flex 4G sowieso altijd aan laten staan, of ook af en toe uit? En heb je er €5,- per maand voor over? Of wat zou je er anders maximaal voor willen betalen?

Je 4G wordt vrijdag 31 januari weer uitgezet. Dat betekent dat je zelf je APN instelling ook weer moet herstellen. ‘kpn4g.nl’ moet weer worden ingesteld naar ‘internet’. Op het forum kun je indit topic terug vinden hoe je de juiste APN weer kunt instellen.

We zijn zeer benieuwd naar je eindoordeel!

Natuurlijk worden de internet verbruikskosten uit januari helemaal kwijtgescholden. En mocht je enthousiast zijn over 4G, dan kan je het vanaf half februari aanzetten via jouw Mijn Simyo.

Enorm bedankt voor je medewerking de afgelopen weken! Zo maken we samen Simyo nog beter!

Alle ervaringen van onze testers zijn te vinden op de 4 weken 4G pagina.

Meer informatie over 4G bij Simyo is te vinden op de 4G informatie pagina


Groetjes,

Alex

66 reacties

5 Euro extra voor dezelfde databundel? In dat geval: nee, ik stap niet over.
Het is een leuk stukje sneller, maar ik blijf van mening dat het geen 5 euro waar is (ik heb zelf een 500MB bundel omdat ik vrijwel overal WiFi heb).

Desalniettemin was het leuk om te testen!
Reputatie 4
Badge +4
Ah!

Nouja zoals eerder gezegd is 5 euro goed te doen. Van mij hoeft mijn 4G niet eens uit eind januari 🙂. Ik zou 't aanlaten staan.
Waarschijnlijk ga ik 't eerst proberen met mijn huidige internetbundel (1024 Mb). Ik denk wel dat ik dat ga redden als ik 4G gebruik zoals ik mijn 3G verbinding ook gebruik. Echter, de snelheid van 4G en de makkelijke gewenning zullen vast bijdragen aan een hoger verbruik van Mb's per maand. (lees: minder de behoefte om wifi aan te zetten).

Ik zou jullie wel even willen vragen te kijken naar klanten die een nog oude prijzen hebben. Mocht ik van internetbundel willen wisselen (om safe te zitten met 4G) dan ben ik 2.17x duurder uit dan nu. Dat is voor mij geen drive om mijn internetbundel te verhogen. Vooral ook omdat de korting op mijn belbundel binnenkort waarschijnlijk 'niet meer verlengd' zal gaan worden, wordt het voor mij toch een flinke kostenpost. (van 17 euro naar 37+3).

Ik betaal graag voor kwaliteit maar het kan te gortig worden.
Moet zeggen dat dit model me wel bevalt. Je betaalt welliswaar meer om een 4G verbinding te kunnen hebben maar zit dan niet gelijk aan die achterlijk hoge databundels die je bij veel andere ISP's ziet.

Zo betaal ik op dit moment bijvoorbeeld 10.50 wat is opgebouwd uit de volgende modules:

100 belmuniten a 3
500 Mb data a 7.50

Als ik daar 4G bij zou aanzetten voor 5 euro per maand kom ik totaal op 15.50.
Heb het even getest om weer terug te gaan naar 3G maar dan ga je 4G toch snel wel missen. Die 5 euro heb ik er graag voor over. Zelfs nu het betekent dat ik respectievelijk 50% meer op het totaalbedrag ga betalen of zelfs 66% meer op mijn internetkosten.

Aangezien 4G dus binnenkort goed beschikbaar is als module zal ik ook na het verlopen van mijn contract in april gewoon bij Simyo blijven.
Badge
5 euro tja ik moet zeggen dat ik had gehoopt op 2euro of 2.50 zoals de add-ons (ik bedoel dan sms verdubbelaars, buitenland bundels/bloxen) bij andere providers ook kosten of gekost hebben in het verleden.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk verslaafd ben aan 4G maar mijn abonnement is 300min/1024MB dat is 17 euro per maand, als ik dan 5 euro extra moet betalen voor 4G dan is dat een prijs verhoging van 29% en dat is mijn inziens niet geheel in lijn met de prijzen welke simyo aanbiedt voor haar andere producten en diensten.

Dus nee ondanks dat ik als ICT'er echt enorm fan ben van 4G vind ik 29% verhoging toch wel te gortig.

Je zou wellicht een model willen waarbij de extra fee bepaald is op basis van je huidige internet bundel, zodat je een linear verloop hebt en hoe hoger je basis bundel des te lager je 4G prijs, zo kom je klanten die al rond het gemiddelde/hogere segement vallen bij Simyo wat tegemoed. Ik heb een gevoeld dat juist de 4G gebruikers/geintereseerden in de hogere bundels actief zijn.
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met 4G, het werkt op de meeste plekken goed en erg snel. Het vreet veel minder batterij dan 3G, maar ik weet niet of ik er 5 euro per maand bovenop de rest ervoor over heb. Misschien in combinatie met 500MB data, want data vreten kan 4G goed.
Daarnaast zijn er steeds meer wifi punten en stopcontacten beschikbaar, dus ik weet niet in hoeverre het voor mij aantrekkelijk is om de overstap daadwerkelijk te maken.

Bedankt voor de mogelijkheid om het te testen! 🙂.
5 Euro extra voor dezelfde databundel? In dat geval: nee, ik stap niet over.
Het is een leuk stukje sneller, maar ik blijf van mening dat het geen 5 euro waar is (ik heb zelf een 500MB bundel omdat ik vrijwel overal WiFi heb).

Desalniettemin was het leuk om te testen!

Idem hier, als je er een 1,5 GB bundel bij kreeg was het misschien meer een twijfelaartje, maar nu voor mij persoonlijk niet. Want als je 5 euro kwijt bent aan 4G en een beetje leuk aan de slag wilt, moet je ook nog eens extra betalen voor een dikkere bundel : bijvoorbeeld van 500 MB naar 1,5 GB kost je ook weer 5,50 extra. Zit je alweer op 10,50 extra, dat betaal ik nu niet eens per maand (10 euro totaal: 3 euro bel/sms en 7 euro 500 MB). De prijsbewuste klanten zullen de overstap dus niet maken,  tenzij ze nu al een bundel hebben waar ze verwachten binnen te blijven.

Vraag me ook af hoe lang er voor 4G extra geld gevraagd kan worden, op den duur wordt het standaard natuurlijk. Het testen en delen van ervaringen was echter erg leuk om te doen, zou dat in de toekomst ook graag weer doen. Goed dat er klanten bij betrokken worden bij nieuwe diensten/producten.


Zo betaal ik op dit moment bijvoorbeeld 10.50 wat is opgebouwd uit de volgende modules:

100 belmuniten a 3
500 Mb data a 7.50

Een mini-besparingstip: 500 MB kost tegenwoordig 7 euro. Met een paar keer klikken bespaar je weer 6 euro per jaar 😉
Idem hier, als je er een 1,5 GB bundel bij kreeg was het misschien meer een twijfelaartje, maar nu voor mij persoonlijk niet. Want als je 5 euro kwijt bent aan 4G en een beetje leuk aan de slag wilt, moet je ook nog eens extra betalen voor een dikkere bundel : bijvoorbeeld van 500 MB naar 1,5 GB kost je ook weer 5,50 extra. Zit je alweer op 10,50 extra, dat betaal ik nu niet eens per maand (10 euro totaal: 3 euro bel/sms en 7 euro 500 MB). De prijsbewuste klanten zullen de overstap dus niet maken,  tenzij ze nu al een bundel hebben waar ze verwachten binnen te blijven..

Waarom zou je als 4G gebruiker automatisch meer data gaan verstoken?

Kan natuurlijk alleen over mezelf praten maar het gebruik van mijn telefoon op 4G is neit veranderd. Ik doe nog steeds een hoop browsen en whatsappen. Het is welliswaar aanlokkender om een keertje op play te drukken bij een filmpje oid maar het is te kort door de bocht om de twee zaken liniear met elkaar te vergelijken. Streamen, downloaden of videobellen hoeft voor mij niet, ook als het technisch goed mogelijk is. Browsen wil ik wel zo snel en stabiel mogelijk hebben wat nu met 4G een stuk is verbeterd.
Mijn mening is erg positief, het is supersnel en goede ervaring aan overgehouden.
Maar om er 5 euro extra voor te betalen ga ik zeker niet doen, 2.- euro lijkt me een redelijke prijs voor deze optie. Heb juist Simyo gekozen vanwege de kosten, 5 euro tikt erg aan.

GR
Ik denk dat ik het wel ga doen. Ik heb sinds dit jaar 1500 MB per maand.
Als ik 500 MB zou hebben, had ik het niet gedaan. Ik zou dan bang zijn dat mijn dataverbruik er te snel doorheen zou gaan.
Inderdaad, ik denk dat voor mensen die geldbewust denken (en dat doen de meesten bij Simyo verwacht ik), 5 euro een groot aandeel is van hun huidige maandelijkse kosten. Voor enkel een beetje snelheid (dus sneller door je bundel heen..).
Het is imho echt niet zo dat 3G totaal onwerkbaar is.
Ik zou het voor 5,00 zeker nemen,dan wel thuis en op werk via wifi omdat ik nu ruim tekort kom aan de 1000 MB bundel

Het zou jammer zijn als het 31 januari weer uit gaat,laat het aanstaan en reken de 5,00 per maand vanaf 1 februari voor de testers die het willen houden

grt

John
Reputatie 4
Badge +4
Eens met John!

Maar wss is de website/administratie van Simyo pas vanaf half februari voor Flex4G ingericht.
Ik heb er persoonlijk ook geen 5 euro extra voor over. 4G is een luxe waar je erg snel aan went, maar als je ook zo rap door je bundel heen bent, is de lol er ook weer snel van af. Wellicht een idee om voor de 5 euro 4G aan te bieden met 500 mb extra, dat lijkt mij een betere deal.
4G + bundelverdubbelaar voor 5€
Waarom zou je als 4G gebruiker automatisch meer data gaan verstoken?


Gemiddeld gezien merk je dat veel mensen bij snellere verbindingen (mobiel internet, normaal internet) er toch op den duur meer gebruik van gaan maken. Als ik het aanzet en een paar MB over mijn bundel ga, ben ik vele euro's extra armer en zit ik continu die teller in de gaten te houden. Dan willen veel mensen weer op safe spelen en gaan de bundel verhogen. 2x kosten, dure hobby. Dus ik vermoed, is dus slechts een gok van mijn kant, dat het meer zou aanslaan om bij 4G een grotere bundel in de package aan te bieden, omdat dan de drempel voor veel klanten lager wordt. Dat idee :)

Dat is ook de vraag min of meer die wordt gesteld; heb je er persoonlijk 5 euro voor over, een andere prijs/andere gedachtes..daarom is het zo leuk om allerlei verschillende visies te lezen. Zelf hou ik lekker alles bij het oude hoor, daarvoor ben ik te weinig zonder wifi ergens onderweg, bovendien bezit ik ook nog eens een fikse dosis geduld 😛
Nog beter: Net als vroeger weer echt onbeperkt internet.
Voor €5/maand krijg je 4G zolang je bundel loopt, daarna val je terug naar 3G (of 2G).
Reputatie 3
Badge +2
Afgelopen weken getest. 4G is leuk. Echter € 5 extra is mij het niet waard €60 per jaar extra (toch flinke smak geld). Behalve als er data verdubbeling plaats vind.

4G aan zonder extra's is €2,50 echt de max.
Ik heb dus nog maar een maandje internet op m'n mobiel, en vorige maand was ik zó door m'n bundel heen doordat wifi het thuis niet deed, dus ik weet nog niet echt hoe het is om 3G te hebben en dat te vergelijken met 4G. Desalniettemin kan ik zeggen dat 4G tantoe snel is. Ik kijk even hoe het loopt in februari en dan zet ik ’m misschien weer aan in maart. 
Badge +1
Ik heb geen ervaring met 4G, berichten zijn erg positief. Ik ben nog niet zo lang gebruiker van simyo, had hiervoor t-mobile, maar de snelheden die ik haal op 3G vind ik al zeer netjes te noemen. upload is natuurlijk zeer matig, maar downloadsnelheden van 10 MB/s zijn zeer goed haalbaar. Moeilijk om dus de meerwaarde van 4G op dit moment te bepalen. Ik denk dat ik er nog maar even mee wacht, dekking is hier nog niet helemaal rond vwb 4G en de prijs, tja 5 euro? is toch een flinke extra post, heb nu ook voor 10 euro 100 min. en 500 Mb en die 500 Mb gaan er niet doorheen omdat er zat wifi is tegenwoordig. lastig dus.

Erik
I
Een mini-besparingstip: 500 MB kost tegenwoordig 7 euro. Met een paar keer klikken bespaar je weer 6 euro per jaar ;)


Sweet, thanks!
Beetje curieus dat je dat zelf moet gaan bijhouden maar in ieder geval nu weer wat bespaard.

@mods of admins
Waarom wordt je bundel niet automatisch aangepast als de prijzen veranderen. Ik heb exact de zelfde bundel die nu goedkoper is. Imho zou je dan gewoon automatisch minder moeten gaan betalen tenzij het een compleet andere dienst is die je krijgt..
Mijn eindoordeel:

Prestatie:

Indien ik voldoende dekking heb bij mij in de omgeving dan is er op prestaties niets aan te merken, een hele verbetering t.o.v. 3G. Alleen jammer dat voor mij thuis het bereik dermate nog 'spotty' is dat ik het niet nuttig vind om dit permanent aan te zetten. Een vervanging voor mijn WiFi thuis zou het echt alleen in noodgevallen zijn (lees een hele dag geen glasverbinding van 50/50)

Dataverbruik:

Met de snelheden die worden gehaald is het aan te raden om een grotere bundel dan mijn huidige 200MB te nemen wat dus voor mij al een stijging in prijs zal betekenen, gezien ik 1 van de prijsbewuste personen ben zal dit dus al niet opwegen tegen het gemak van sneller mobiel internet.

Prijs:

Gezien de prijsbewuste keus voor mij dus nee: maar ik vind het bedrag van 5 euro p/m extra voor de mensen die al een forsere bundel hebben niet overdreven veel en daarbij heb je een keuze. Bij andere krijg je gewoon 4G punt. Als je dan toch een keer 4G nodig hebt of wilt hebben kan je het aanzetten en als je uit economische redenen toch terug wilt naar 3G kan het ook. Voor mensen met een kleinere bundel zou ik het niet overwegen of je moet heel blij worden dat je mobiel een uurtje of wat het langer uit houdt want de batterijdur met 4G is beduidend beter dan met 3G op sommige toestellen.

Ik blijf lekker bij mijn 3G, die 14Mbit haal ik ook wel in de grotere steden en laten we reeel wezen, in principe zou iedereen al lang prima kunnen werken met 4Mbit :)

Ik dank simyo wel voor het kunnen testen van 4G, weinig providers of virtuele providers die dit doen met nieuwe technieken.
Ik moet zeggen, dat 4g dat bevalt zeker! Het is zelf zo snel dat ik nu mijn WiFi standaard uit heb staan, ik zou zelf wel heel graag een grotere bundel willen. 2,5gig voldoet zeker niet, het voldeed al niet zonder 4g en het is nu alleen maar erger. Hopelijk komt er snel een grotere bundel! En het is mij zeker 5 euro waard om voortaan 4g inplaats van 3G te hebben. Dus het liefst zet ik mijn 4g nooit meer uit. (Behalve voor WiFi dan)
Badge +1
Ik kan niet meer zonder 4G. Voor mij zou hij op de 31'ste niet eens uit hoeven! ;-)
Je gaat wel snel door je data-abonnement heen, waardoor je wel je bundel zal moeten verhogen.

€5,- valt in principe wel mee! Dus, wat mij betreft: 4G blijft aan!

Het was me een genoegen om 4G voor Simyo te mogen testen!

(Alleen jammer dat er geen grotere internetbundels verkrijgbaar zijn, bijvoorbeeld 5GB zou erg fijn zijn met 4G)
Badge
Als eerste moet ik melden dat ik 4G echt geweldig vind. Het is mij echt boven verwachting goed bevallen! Ik had voor mijzelf al bepaald dat 5 euro het maximale bedrag was waarop ik 4G zou nemen. Dus wat dat betreft vind ik het een eerlijke prijs. Alleen moet ik daar wel bij vermelden dat ik wel vind dat die 5 euro gecombineerd zou moeten worden met een gratis verhoging van je internetbundel of een korting op de internetbundels met 2,50 euro (of iets dergelijks). Het is tenslotte niet meer dan logisch dat je op 4G meer data verbruikt, want veel apps gebruiken automatisch meer bij een hogere internetsnelheid (denk aan YouTube). En een gelijke hoeveelheid data is op 4G minder belastend voor het netwerk dan op 3G en zou daarom ook goedkoper op 4G moeten zijn.

Dus samengevat: Ik kan nog zonder 4G, maar ik ga vanwege het grotere gebruiksgemak en betere accuduur waarschijnlijk wel over naar 4G. Maar door het gebrek aan korting op de databundels denk ik dat ik niet voor een verhoging ga, al zou ik dat eigenlijk wel nodig hebben. Want, alhoewel een beetje offtopic: de vaste klantenkorting aanbieding die ik zojuist kreeg biedt helaas ook alleen korting op de belbundels, en daar heb ik nou juist geen behoefte aan 😉. Maar toch bedankt voor het gebaar!
Badge
Tsja, wat moet ik met 4g???

Wil ik het hebben?

Ja.
  • Ik merk duidelijk dat mijn batterij langer meegaat met WiFi uit.
  • Vlottere reactie tijdens het browsen en algeheel met apps die internet gebruiken.

Nee
  • 5 euro
  • Meer kans op overschrijden bundel

Vooral het laatste kan, zeker als het zo snel gaat, in de papieren lopen.
Probleem is niet dat ik meer verbruik, maar het niet (of te laat) merk.

Bijvoorbeeld een filmpje kijken.
In de huidige situatie kan ik, mocht ik het filmpje niet leuk vinden, na 10 seconden al stoppen met kijken en was het filmpje nog lang niet in z'n geheel geladen.
Of bij het downloaden van een groot bestand, als ik zag dat het om een heel groot bestand ging, de download afbreken en dit later via WiFi downloaden.
Met 4g is de hele film al geladen en is de file in no time binnen. Wat je dus "onnodig" veel MB's kost.

De ene keer dat ik, door een foutieve app update, maar een paar MB over mijn bundel ging en dus de laatste 1 1/2 week van de maand geen mobiel internet meer had, koste mij dit bijna 10 euro extra die maand.

Die onzekerheid is het mij niet waard.
Dan maar wat langzamer en eventueel van 500MB naar 1GB voor 3 euro. Houd ik er nog 2 over.

Reageer