.

Introductie 4G testweken


Reputatie 5
Badge +11
  • Oud-moderator
  • 6296 reacties
We gaan bijna beginnen met de 4G testweken. 100 Simyo klanten gaan vanaf 6 januari 4G bij Simyo testen. Sinds 23 december zijn er al 10 supertesters begonnen met het testen van 4G. De komende tijd kun je in het 4G forum alle ervaringen van onze testers volgen. Ook hebben we een speciale 4 weken 4G pagina aangemaakt.

Ben je 1 van de testers? Vergeet dan niet de juiste APN instellingen in te stellen op je telefoon. De optie 4G hebben wij bij Simyo al voor je aangezet. Daar hoef je dus niets meer voor te doen. Wat je wel moet doen is je telefoon op de juiste manier instellen.

Dat instellen is op elke telefoon anders. Maar meestal zit het bij: Instellingen -> Mobiel Netwerk -> Mobiel datanetwerk en dan vul je bij APN ‘KPN4G.nl’ in.

Zet daarna je telefoon uit en weer aan. Meestal zie je na een paar minuten een “4G” of “LTE*” icoontje in het display van je telefoon om aan te geven dat je verbonden bent met het 4G netwerk.

Meer uitleg over 4G bij Simyo vind je hier.

237 reacties

Badge +1
En je weet zeker dat je een abo hebt bij Simyo:P Dacht dat de limiet op 25Mbit lag?
Badge
En je weet zeker dat je een abo hebt bij Simyo:P Dacht dat de limiet op 25Mbit lag?


Uh ja, maar nu je het zegt begin ik te twijvelen, ik ben pas sinds vandaag aangesloten door het test team.

ps heb net nog een test gedaan en het gaat echt heel snel.
Badge +1
Merk dat in mijn woonplaats (Elst GLD) op de plekken waar ik tot nu toe heb gemeten de upload ietsjes achterblijft, zo maximaal rond de 6 Mbit maar veelal lager. In Nijmegen bijvoorbeeld haalde ik  in de bus 15/10 en in het centrum op het station 26/9.


Ja bij mij is dat ook het geval. Denk dat de masten nog gefinetuned moeten worden. KPN kennende zal het wel goed komen met de upload.
Badge
Hier een test binnen met maar 2 streepjes bereik

ik heb binnen nog steeds geen bereik. Beetje jammer als je het mij vraagt. Loop ik het centrum van dongen in heb ik wel 4g, zo ook bij mijn ouders in huis. Ik ben bang dat ik in een dode hoek o.i.d. zit bij ons in de straat.
Reputatie 5
Badge +11
Ha Ernst,

Voor wat de dekking betreft zie ik in mijn woonplaats nog geen verandering.

Binnen 1 tot 2 streepjes dekking op het GSM signaal. Buiten loopt het op naar 3 streepjes, maar nog geen volledige dekking.

Verder merk ik ook binnen (zojuist) dat ik geen data verbinding heb en een time out error krijg. Dit was een openbaar
gebouw in Krimpen.

Binnenshuis met 2 streepjes verbinding zie ik wel een snelhied van 15mb down en 10 mb up, dus dat is in basis niet slecht, alhoewel ik hier nog nooit boven de 20 ben gekomen, wat ik wel zie bij andere personen.

Donderdag kan ik in Rotterdam ook weer testen hoe het zit met de dekking, zal ik laten weten.

En sorry, is per ongelijk een nieuwe post geworden in plaats van reactie op jouw vraag.....



Hi sschot,

Ik ben benieuwd wat het in Rotterdam doet voor je!
Reputatie 5
Badge +11
ik heb binnen nog steeds geen bereik. Beetje jammer als je het mij vraagt. Loop ik het centrum van dongen in heb ik wel 4g, zo ook bij mijn ouders in huis. Ik ben bang dat ik in een dode hoek o.i.d. zit bij ons in de straat.

Hi Mvriel,

Wat ik me nou afvraag: heb je deze gebrekkige verbinding enkel op 4G, of ook met 3G of 2G?
Want als dát zo is: hoe was je bereik voor deze 4G testperiode?
Reputatie 5
Badge +11
Eindelijk werkt mijn 4G nu ook, waarvoor dank Simyo.
Hier even een screen shot van de snelheid in A'dam zuid-oost, prima zou ik zeggen.



Dit ga ik wel even laten onderzoeken, natuurlijk 😕
Badge
Hoezo, is dat niet de bedoeling dan? Gaat dit te snel?
Hoi . Ik had tot vandaag prima internet zowel 3G als 4G. Kreeg echter een mail dat mijn mbs dus mijn internet bundel op was. Alleen kan ik nu dus helemaal geen gebruik van internet maken tenzij ik op wifi zit. Hoe zit dit?
Badge +1
Hoezo, is dat niet de bedoeling dan? Gaat dit te snel?


Limiet is 25 down en 10 up, dus als jij meer dan het dubbele haalt in down, is dat niet de bedoeling inderdaad. Wellicht dat er een bepaalde limiet niet goed staat. 
Badge +1
Hoi . Ik had tot vandaag prima internet zowel 3G als 4G. Kreeg echter een mail dat mijn mbs dus mijn internet bundel op was. Alleen kan ik nu dus helemaal geen gebruik van internet maken tenzij ik op wifi zit. Hoe zit dit?


Dat betekent dat je geblokkeerd bent geworden, omdat je teveel mb's buiten je bundel hebt verbruikt. Kijk even hier;

https://forum.simyo.nl/4-weken-4g-100/4g-tester-toch-afgesloten-wegens-hoogverbruik-geef-hier-16111/
Aah oke top kijk ik daar even
Badge +2
Ha Ernst,

Voor wat de dekking betreft zie ik in mijn woonplaats nog geen verandering.

Binnen 1 tot 2 streepjes dekking op het GSM signaal. Buiten loopt het op naar 3 streepjes, maar nog geen volledige dekking.

Verder merk ik ook binnen (zojuist) dat ik geen data verbinding heb en een time out error krijg. Dit was een openbaar
gebouw in Krimpen.

Binnenshuis met 2 streepjes verbinding zie ik wel een snelhied van 15mb down en 10 mb up, dus dat is in basis niet slecht, alhoewel ik hier nog nooit boven de 20 ben gekomen, wat ik wel zie bij andere personen.

Donderdag kan ik in Rotterdam ook weer testen hoe het zit met de dekking, zal ik laten weten.

En sorry, is per ongelijk een nieuwe post geworden in plaats van reactie op jouw vraag.....



Hi sschot,

Ik ben benieuwd wat het in Rotterdam doet voor je!


Hi Ernst,

Zie het verschil in netwerkdekking bij wijziging van de verbindingsinstellingen.......

Een duidelijk verschil bij 4Gop exact dezelfde locatie!
Reputatie 3
Badge +2
Net een half uurtje skype gedaan. 50 MB verbruikt. Het verliep aardig af en toe gehakkel maar kan misschien aan bereik binnen liggen 1 tot 2 streepjes. Betreft kwaliteit beeld en snelheid beeld. Op 4G werkt het echt goed. Haarscherp beeld en reageert snel. Werkt zelfs beter dan bij sommige thuis op de wifi goedkope accesspoint vaak de ook zaak of lagen upload waar kabelaars nog koning in zzijn. Maar met 20Mbit down en 10Mbit up loopt het beide richtingen prima.
Badge


Hi Ernst,

Zie het verschil in netwerkdekking bij wijziging van de verbindingsinstellingen.......

Een duidelijk verschil bij 4Gop exact dezelfde locatie!


Dat verschil kan heel goed, er is namelijk geen 100% match dat elke huidige 2G/3G paal ook 4G uitzendt. Het kan zijn dat jij op een kleine paal (cell) zit waarbij je 2/3G hebt en deze paal staat dichterbij dan de grotere paal (cell) waar ook 4G wordt uitgezonden. Niet elke locatie is geschikt voor 4G, denk aan stads locaties waarbij GSM antennes aan lantaarnpalen hangen etc...daar krijg je niet snel een 4G antenne bij geplaatst zonder toestemming van de gemeente etc.

Ik denk dat we kunnen aannemen dat eerst de grote, makkelijke om te bouwen, sites worden omgezet naar 4G en daarna pas de kleinere sites waar jij waarschijlijk op aangelogd bent op de plek waar je de screenshots hebt genomen.

Het kan ook nog met de de peneratiefactor van de verschillende GSM banden(frequenties) te maken hebben maar dat laten we even buiten beschouwing.

Op basis van jouw screenshot zeg ik: niets aan de hand dit is "normal behaviour"
Iemand enig idee hoe de dekking tussen Utrecht - Amersfoort is? Tot en met Bilthoven weet ik het zelf, maar is de afstand meestal te kort om 4G goed op te testen (Zeker met een blind spot bij Utrecht Overvecht). Volgens een dekkingskaart ( http://www.coveragechecker.nl/ ) zou ik in Amersfoort 4G moeten hebben, maar blijft mijn telefoon op 3G staan. Settings aan/uit zetten heeft helaas geen enkel nut.
Badge
Heb niet alle ervaring gelezen, maar ik heb nu een paar keer het volgende gezien. Als ik mijn telefoon weer heb opgeladen krijg ik de melding dat het netwerk niet beschikbaar is en of ik een ander netwerk wil kiezen. Als ik zeg nee, dan start hij gewoon op en dan pakt hij uiteindelijk ook gewoon het 4G netwerk weer. Hebben anderen dit ook al eens gehad? Ik heb trouwens een Lumia 1020.
Badge +2
Heb niet alle ervaring gelezen, maar ik heb nu een paar keer het volgende gezien. Als ik mijn telefoon weer heb opgeladen krijg ik de melding dat het netwerk niet beschikbaar is en of ik een ander netwerk wil kiezen. Als ik zeg nee, dan start hij gewoon op en dan pakt hij uiteindelijk ook gewoon het 4G netwerk weer. Hebben anderen dit ook al eens gehad? Ik heb trouwens een Lumia 1020.


Totaal geen herkenning, toestel is nooit het netwerk kwijt met betrekking tot opladen of anders. Het betreft HTC One.

Wat ik wel zie, is dat zodra ik ge bellen de verbinding van 4G terug valt naar 3G. Dus bellen en 4G lijkt niet samen op te gaan.
Badge
nu al sinds dag 1 volop bezig met het 4g gebruik, naar mijn mening werkt het echt super,

van het weekend in velserbroek, helaas geen snelheids test kunnen doen maar het 4g was op geen enkel moment weg, binnenshuis als buitenshuis.

vervolgens 2 dagen in mijdrecht geweest, buiten het dorp en daar was de dekking slecht, constant E, dit was voorheen ook al met het 3g bundel (gelukkig wifi aanwezig)

nu sinds maandag weer aan het werk op vliegbasis Volkel en heb hier constant 4g bereik (buiten) en haal een internet snelheid van 27 tot 29mb/s waarbij de upload ergens rond 10mb/s ligt.

binnen de gebouwen had ik voorheen met 3g amper tot geen bereik, en kon ik met moeite een berichtje op whatsapp sturen (gebouwen zijn speciaal gebouwd) sinds ik 4g heb en ik ben binnen en hij pakt het bereik dan haal ik een snelheid van 10mb/s in de gebouwen wat dus echt ongelooflijk snel is hierbinnen. alles laad gewoon perfect op internet enz enz. kan alles doen wat ik normaal gesproken buiten kon of op wifi.

dus tot op heden super positief over de 4g verbinding!

Mvg. Ricardo
Reputatie 7
Badge +9
Dat klopt. 4G is data-only. Er is nog geen VoLTE (Voice over Long Term Evolution/4G) ondersteuning.

CSFB (Circuit Switched FallBack) wordt gebruik om SMS en gespreken mogelijk te houden van mensen op 4G. Dat betekend: Bellen en SMS gaat over 2G of 3G terwijl de providers enkele jaren gaan doen over het herbouwen van hun netwerken om VoLTE te kunnen ondersteunen (geloof ik).
Badge
Heb niet alle ervaring gelezen, maar ik heb nu een paar keer het volgende gezien. Als ik mijn telefoon weer heb opgeladen krijg ik de melding dat het netwerk niet beschikbaar is en of ik een ander netwerk wil kiezen. Als ik zeg nee, dan start hij gewoon op en dan pakt hij uiteindelijk ook gewoon het 4G netwerk weer. Hebben anderen dit ook al eens gehad? Ik heb trouwens een Lumia 1020.

Wat ik wel zie, is dat zodra ik ge bellen de verbinding van 4G terug valt naar 3G. Dus bellen en 4G lijkt niet samen op te gaan.


Klopt staat ook in de Simyo 4G veelgestelde vragen, je belt over 3G.
Badge +2
Vandaag over de IJssel van Krimpen naar Rotterdam, grootste deel op het water was het bereik duidelijk groter, net niet maximaal. Op de huidige locatie in Rotterdam is binnen de dekking weer 2 streepjes, maar verder functioneert het goed. Wel gekeken en bij beter bereik nu ook voor het eerst een snelheid van 25Mbps gehaald.

Vind werk dat er (zonder) speed test toch ook nog behoorlijk wat data door heb gaat, ondanks veel Wi-Fi gebruik. Wat dat betreft wat 2 dagen met minder Wi-Fi gaat laten zien op het verbruik.
Zit nu een kleine week op 4G en ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben. De snelheden zijn goed (op plekken waar het bereik ook goed is, uiteraard) en ik kreeg vandaag de indruk dat 4G ook zuiniger is dan 3G. 
Reputatie 3
Badge +2
Dat dacht ik ook maar komt misschien omdat je wifi uit staat om zo constant je 4G te testen? Zo hrb ik het bij mij wel gedaan.

Reageer