.

Introductie 4G testweken


Reputatie 5
Badge +11
  • Oud-moderator
  • 6296 reacties
We gaan bijna beginnen met de 4G testweken. 100 Simyo klanten gaan vanaf 6 januari 4G bij Simyo testen. Sinds 23 december zijn er al 10 supertesters begonnen met het testen van 4G. De komende tijd kun je in het 4G forum alle ervaringen van onze testers volgen. Ook hebben we een speciale 4 weken 4G pagina aangemaakt.

Ben je 1 van de testers? Vergeet dan niet de juiste APN instellingen in te stellen op je telefoon. De optie 4G hebben wij bij Simyo al voor je aangezet. Daar hoef je dus niets meer voor te doen. Wat je wel moet doen is je telefoon op de juiste manier instellen.

Dat instellen is op elke telefoon anders. Maar meestal zit het bij: Instellingen -> Mobiel Netwerk -> Mobiel datanetwerk en dan vul je bij APN ‘KPN4G.nl’ in.

Zet daarna je telefoon uit en weer aan. Meestal zie je na een paar minuten een “4G” of “LTE*” icoontje in het display van je telefoon om aan te geven dat je verbonden bent met het 4G netwerk.

Meer uitleg over 4G bij Simyo vind je hier.

237 reacties

Uit de e-mail:

Wat staat je te wachten?
Als je 4G geactiveerd is, kan jij vanaf vandaag 4 weken lang gratis 4G proberen.


Je hebt toch ook gratis 4G... Gratis onbeperkt internet is wellicht pas later, maar een MOD zal er wat meer over kunnen zeggen, ik pas iig ff op tot de 6e :) 
Haha, ik heb zo hard in de stress gezeten toen mijn abonnement werd overgezet. Ik begreep maar niet waarom ik niet kon connecten met 3G.
En dan ook nog niet in de buurt van een WIFI spot, zodat ik op die manier jullie email kon lezen.

Anyway, eenmaal up en running werkt het als een zonnetje. Een extra voordeel voor de iPhone 5S gebruiker, de batterij gaat ook nog eens langer mee.

In de bijlage zit een speedtest, 20:24 uur op Utrecht CS; een van de plekken waar normaal het mobiele netwerk verschrikkelijk langzaam is en regelmatig wegvalt. Echt, ik ben erg enthousiast geworden over de snelheid van het 4G netwerk en de bereikbaarheid. (Nu alleen nog Twente voorzien van een 4G mogelijkheid en ik ben helemaal tevreden).

Ik ben wel erg benieuwd hoeveel de 4G mogelijkheid gaat kosten; Hopelijk komt daar ook meer informatie over.
Badge +1
Wat ik hier zie en bij mijzelf is, dat de download meestal rond het maximum zit, maar de upload kan ontzettend verschillen. Dacht juist dat 4G ervoor zorgde dat de upload drastisch omhoog zou gaan. Ik kom op mijn locatie niet verder dan  3Mbit upload. Wellicht heeft het er wel mee te maken dat de locatie waar ik test eigenlijk pas vanaf februari 4G zou krijgen. Misschien gaan ze het nog finetunen. Ik blijf het testen. 
Na dag 1 al blij met 4g.
Op de Nexus 5 was alles al goed ingesteld dus dat was makkelijk. Er is in Zwolle nog niet overval dekking maar waar het is is het goed 25+/10+ MB. dus heerlijk snel. Doordat 4g altijd aanstaat i.p.v. 3g en H+ waar altijd tussen geschakeld moet worden is alles ook sneller klaar. Er is geen start meer nodig. Wel op je bundel letten. YouTube b.v. is standaard HD en kost dus meer MB's. De eerste 2 uur was al 800MB weg.
Ik ben tot nu toe niet blij met de ontwikkeling van 4G. Ten eerste omdat ik nog steeds geen data heb, daar heb ik wel begrip voor omdat het natuurlijk een pilot is. Fouten kunnen er in zitten, kan gebeuren. Maar er is ten tweede mij wel toegezegd dat ik vóór het weekend (omdat jullie morgen en zondag gesloten zijn) antwoord zou krijgen over de situatie zodat ik wellicht in het weekend wel gewoon kon internetten. Want ten derde zijn dit wel gewoon dagen die ik normaal betaal omdat die ook gewoon bij mijn abbonoment zitten. Maar die kan ik nu dus ook niet gebruiken omdat ik helemaal geen data heb.
Ik ben tot nu toe niet blij met de ontwikkeling van 4G. Ten eerste omdat ik nog steeds geen data heb, daar heb ik wel begrip voor omdat het natuurlijk een pilot is. Fouten kunnen er in zitten, kan gebeuren. Maar er is ten tweede mij wel toegezegd dat ik vóór het weekend (omdat jullie morgen en zondag gesloten zijn) antwoord zou krijgen over de situatie zodat ik wellicht in het weekend wel gewoon kon internetten. Want ten derde zijn dit wel gewoon dagen die ik normaal betaal omdat die ook gewoon bij mijn abbonoment zitten. Maar die kan ik nu dus ook niet gebruiken omdat ik helemaal geen data heb.


Bijna vergeten te vermelden: Graag communiceren via SMS, ik ben morgen de hele dag niet thuis en niet in de buurt van een WiFi punt dus ik kan mijn mail en het forum niet bekijken.
Oh! Geen idee wat er gebeurd is vanacht maar het lijkt gelukkig te werken! Bedankt Simyo! Ben blij dat ik nu ook kan testen. Hou jullie op de hoogte.
En geblokkeerd... 😞
Hier in Berkel en Rodenrijs werkt het prima, 26/10mbps.
Instellen was zo gebeurt.

Tot nu toe dik tevreden.
Hmm mooi is dat...
Al enkele uren mijn hele verbinding kwijt... Ook bellen
Waarschijnlijk omdat ik ver boven mijn gebruikelijke datalimiet zit
Nog via dit forum en Twitter geen oplossing geboden
Bellen lukt dus ook niet en daarbij is de telefonische helpdesk gesloten, aldus de simyo website

Waardeloze voorbereiding dit en ik mag hopen dat dit niet het hele weekend gaat duren
Ben ook geblokkeerd sinds een half uur. Geen enkele verbinding meer..
1 gig in één dag verbruikt, wellicht is dat de reden. Hoor graag hoe de blokkade weer verwijdert kan worden.
Hier nog steeds een blokkade... Simyo reageert nergens. Wordt een rustig weekend ben ik bang 😞
Na een reboot werkt bellen nu weer. Data verbinding nog steeds niet. Ook geen GPRS of 3G/4G
Badge +2
Wat mij opvalt is dat de GSM dekking op 4G binnen in huis laag is, maar 1 tot 2 streepjes, en zelfs in Rotterdam was dit het geval. Is dat toch nog het gevolg van beperkte dekking?
Badge
Ook ik ben 4g tester en zal mijn ervaringen via dit forum delen.

Ik heb een los aangeschafte simlockvrije telefoontelefoon (HTC One), waardoor ik in tegenstelling tot sommige anderen wel de APN instellingen handmatig moest toevoegen. Dit was een fluitje van een cent, alhoewel je wel even moet weten wat je exact in moet vullen (dit is wel duidelijk te vinden op de site van Simyo en KPN). Nadat ik mijn telefoon even aan- en uitgezet had ontving ik gelijk 4g. Sinds dat moment ben ik de verbinding niet meer kwijt geraakt en heb ik constant 4g ontvangen. Ook in de minder dichtbevolkte gebieden tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch is er bereik. Een punt dat me nu al positief opvalt is dat 4g ook in de trein zeer goed bruikbaar blijft, ook op plekken waar 3g het meer dan eens af liet weten (traject Geldermalsen-Utrecht). Al met al zijn mijn eerste ervaringen met (het inschakelen van) 4g zeer positief.
Badge
Wat mij opvalt is dat de GSM dekking op 4G binnen in huis laag is, maar 1 tot 2 streepjes, en zelfs in Rotterdam was dit het geval. Is dat toch nog het gevolg van beperkte dekking?


Dit is mij ook opgevallen in de regio Culemborg en Vianen. Enkel in Utrecht heb ik 3 en 4 streepjes bereik gehad. Het heeft overigens weinig invloed op de snelheid van het internet, want dat is zelfs met 1 streepje goed te noemen (+-20Mbit/s down en +-9Mbit/s up).
Ik snap dat een bedrijf als Simyo wil weten hoe gebruikers 4G ervaren tov 3G door normale apps en gewoontes aan te houden.
Alhoewel er aangegeven is dat het verstandig was om de databundel naar 1,5 GB te zetten (dit levert je overigens wel eenmalig hogere maandkosten op, of worden deze ook vergoed?), zou het netter zijn geweest als voor de betrokken testers er ergens een vinkje was aangezet om ze buiten de normale regelingen voor overmatig gebruik te plaatsen, om te voorkomen dat mensen door enthousiasme tijdelijk worden afgesloten van mobiel internet. Vooral het zelf dan weer om actie van webcare moeten vragen om de boel te deblokkeren is wat onhandig. Als de speedtests alleen al erg veel data er doorheen jagen, en er wordt om snelheidsdata gevraagd, zou ook de optie om mensen automatisch gratis een maandje de grootste bundel te geven al een handige optie zijn geweest.

Als je er tijdelijk geen limiet op zet kun je namelijk wel mooi zien wat de mogelijkheden zijn en wat de hoeveelheid data is die wordt verstookt bij gebruik x, y en z. Daar kun je dan misschien weer de keuzes in bundels op aanpassen. Denk niet dat het grootste gedeelte van de testers uit is op een 24/7 4G-verbinding belasten, maar gewoon lekker wil aanrommelen en uitproberen. Dat hoort natuurlijk ook bij een test: testen die hap 😮
Reputatie 3
Badge +2
Ik had hem al op 1500 mb staan. Zat in 2 dagen al op 1GB. Door speedtests jaag je het er wel snel door. Maar zover ik weet mocht je buiten je bundel gaan kosten waren voor simyo.
Ik had hem al op 1500 mb staan. Zat in 2 dagen al op 1GB. Door speedtests jaag je het er wel snel door. Maar zover ik weet mocht je buiten je bundel gaan kosten waren voor simyo.

Buiten de bundel hoef je je geen zorgen over te maken inderdaad, maar als je je bundel verhoogt zitten daar wel kosten aan.
Het zou netter zijn geweest als iedereen gewoon een maandje op max was gezet. Maar goed het een en ander hangt natuurlijk ook af van de technische mogelijkheden van de achterliggende systemen.
Nu alles werkt ben ik zeer tevreden over 4G. Zowel binnen- als buitenshuis zeer goede verbinding. Gister even een speedtestje gedaan:
Download: 9.51Mbps, Upload: 2.78 Mbps, Ping: 50ms
Badge +1
Dat is toevallig! Ik haal precies dezelfde upload thuis. Zojuist in Maastricht geweest en daar een snelheid behaald van 25Mbit down en 10Mbit up. Moet dus nog worden gesleuteld aan de verbinding hier. Daarbij vond ik dat in Maastricht de dekking heel erg uiteen lag. Buiten altijd vol bereik met 4G maar binnen in de winkels zelfs Edge gezien. Dacht dat 800mhz er juist voor zorgde dat er een betere signaal totstand gebracht kon worden binnenshuis.

Daarbij had ik op de terugweg dat mijn toestel aangaf dat ik geen actieve verbinding had, terwijl er wel 4G in mijn scherm stond. Na vliegtuigmodus geactiveerd te hebben was de verbinding wel weer actief.
Nog geen enkele reactie vanuit Simyo.. Maar inmiddels weer op 4G. Ik houd mijn hart vast voor de creditering van de "extra" kosten op de komende factuur
Badge +6
Hoi iedereen,

De 4G testers groep wordt gemonitord en in de gaten gehouden, zodat blokkades zo snel mogelijk weer worden opgeheven.
We gaan morgen echter wel even kijken of we dit proces nog kunnen verbeteren, zodat jullie hier zo weinig mogelijk hinder van ondervinden.

Iedereen die gisteren aangaf geblokkeerd te zijn, is automatisch gisteren weer gedeblokkeerd, even telefoon uit en weer aan zetten en je kan weer gebruik maken van je aansluiting!

Daarnaast klopt het inderdaad dat alle buiten bundel internetkosten die jullie in deze testmaand maken voor onze rekening zijn 🙂.

Als je op het moment problemen ervaart met je verbinding, laat het dan even weten, ik ben nog een tijdje online! 🙂
M'n aansluiting is inderdaad weer terug na aan- en uitzetten. Bedankt!
Heb nu alleen geen 4g verbinding, terwijl ik dat afgelopen dagen wel had op dezelfde plaats waar ik nu ben. Is dat een gevolg van de deblokkering? Misschien ligt het net even aan de dekking, dan wacht ik nog even af
Nu ook weer 4g!
Dekking en snelheid ben ik tot nu toe zeer over te bespreken overigens.

Reageer