.

Beantwoord

internetverbruik ondanks uitzetten datanetwerk en 3G

  • 18 November 2012
  • 17 reacties
  • 2415 Bekeken

Badge
Een aantal dagen geleden heb ik mijn mobiele datanetwerk en 3G uitgeschakeld op mijn iPhone 4s omdat ik zag dat ik nog maar 17 MB van de bundel over had. Na een tijdje kreeg ik een mailtje dat al mijn MB's verbruikt waren, dus die 17 MB is toch over het mobiele datanetwerk opgegaan?? De dag erna zie ik ineens dat mijn overige kosten zijn gestegen van 0,25€ naar 11,58€ terwijl al die tijd mijn mobiele datatnetwerk uitstaat (uitsluitend WiFi gebruik). Ik heb nog belminuten dus die overige kosten zijn niet van het bellen, ook heb ik geen servicenummers gebeld. De overige kosten wijt ik dus aan het dataverbruik, maar hoe kan ik data vernbuiken als mijn mobiele datanetwerk al die tijd al uit staat? Kan iemand van Simyo mij vertellen waar die kosten vandaan komen?
icon

Beste antwoord door Alex 21 November 2012, 15:31

Bekijk originele reactie

17 reacties

Badge
Ik heb precies hetzelfde! En ik heb nu een rekening van 73 euro!
Reputatie 1
Badge +2
@Petman
Het dataverbruik is niet helemaal up-to-date en het duurt meestal enkele uren voordat het bijgewerkt is in het overzicht. Het is mogelijk dat u zag dat er nog 17 MB beschikbaar waren terwijl u er in feite al over de limiet heen was. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.

@Daphne
Precies hetzelfde is knap. Misschien kunt u beter een nieuwe topic starten en wat meer uitleggen wat er aan de hand is.
Reputatie 5
Badge +10
Een aantal dagen geleden heb ik mijn mobiele datanetwerk en 3G uitgeschakeld op mijn iPhone 4s omdat ik zag dat ik nog maar 17 MB van de bundel over had. Na een tijdje kreeg ik een mailtje dat al mijn MB's verbruikt waren, dus die 17 MB is toch over het mobiele datanetwerk opgegaan?? De dag erna zie ik ineens dat mijn overige kosten zijn gestegen van 0,25€ naar 11,58€ terwijl al die tijd mijn mobiele datatnetwerk uitstaat (uitsluitend WiFi gebruik). Ik heb nog belminuten dus die overige kosten zijn niet van het bellen, ook heb ik geen servicenummers gebeld. De overige kosten wijt ik dus aan het dataverbruik, maar hoe kan ik data vernbuiken als mijn mobiele datanetwerk al die tijd al uit staat? Kan iemand van Simyo mij vertellen waar die kosten vandaan komen?

Welkom op het forum petman,

Volgens onze gegevens is er voor het laatst op 17/11/12 connectie geweest met internet via ons netwerk. Overigens staat de optie 'internet op je mobiel/mms' nog wel aan. Vanuit Simyo is het netwerk technisch gezien dus nog steeds mogelijk om te internetten. Ik denk dat de data verbinding dus nog niet volledig uit stond op je toestel.

Ik heb precies hetzelfde! En ik heb nu een rekening van 73 euro!

Hoi Daphne,

Ik heb jouw vraag inmiddels in dit topic behandeld.

Groetjes,

Alex
Badge
Helaas opnieuw een soortgelijk probleem deze maand. Op het moment dat ik een mail kreeg van Simyo dat mijn internetbundel 100% verbruikt was heb ik op de iPhone 5 de mogelijkheid tot 3G en Mobiele data volledig uitgeschakeld, voor alle applicaties. Vanaf dat moment kreeg ik geen e-mail, WhatsApp en wat voor data dan ook binnen, dus ook geen "ondergrondse" updates en dergelijke. 

Een paar dagen later zag ik dat mijn extra kosten €2,00 waren, dat wijtte ik aan het feit dat het bijhouden van het verbruik niet up-to-date is (wat ik hier en daar lees). Vanavond checkte ik het weer eens en de extra kosten zijn al weer opgelopen naar € 17,59 terwijl ik al die tijd geen mobiele data heb verstookt. 

Bij nadere bestudering zie ik dat de mail over het 100% verbruik wordt verstuurd nadat de bundel al verlopen is:

10-05-2013 verbruik buiten bundel 314.0 kB        € 0.05
11-05-2013 verbruik buiten bundel 84461.0 kB   € 12.37

11-05-2013 mail met melding minimaal 75% verbruikt (let op: toen was de biundel dus al een ruime dag volledig verbruikt!)

12-05-2013 verbruik buiten bundel 35292.0 kB    € 5.17

En dan uiteindelijk 12 mei 12:41 mail met melding 100% verbruik... jammer, twee dagen te laat...

Simyo, kunt u eerder een mail sturen als de bundel 75% en helemaal verbruikt is?
Reputatie 2
Badge +1
Als je zo vaak op het randje zit of er overheen is het misschien beter om je bundel een stap omhoog te zetten ipv simyo ervoor op te laten draaien 😉 je hebt als gebruiker ook wel wat verantwoordelijkheden...
Reputatie 3
Badge +9
Of neem een app zoals Onavo of Watchdog3g.
Hallo,

Ik ben vanaf mei overgestapt naar simyo met een databundel van 500 mb waar ik bij Telfort bij lange na niet aankwam, daar had ik onbeperk internet. Toen verbruikte ik maar ongeveer 100 mb in de maand. Ik heb thuis altijd mijn eigen wifi aan staan. Nu kreeg ik een sms van simyo
Ik kreeg gisteren een sms van simyo dat ik voor 75% door mijn internetverbruik heen ben.....dat is wel heel raar. Ik heb niet meer op internet gezeten of net wat. In morgen mijn ogen klopt dit absoluut niet. In Die 2 jaren telfort kwam ik nooit boven de 200 mb.
Reputatie 7
Badge +9
Heb je soms een nieuw mobiel (smartphone) aangeschaft?
Badge
Als je zo vaak op het randje zit of er overheen is het misschien beter om je bundel een stap omhoog te zetten ipv simyo ervoor op te laten draaien ;) je hebt als gebruiker ook wel wat verantwoordelijkheden...
.... ervoor op laten draaien.... dat is niet mijn tone of voice 😕
Mijn bedoeling is om te melden dat de waarschuwing over je verbruik te laat komt (of kan komen). Sterker nog, je wordt op het verkeerde been gezet als je een mail ontvangt dat je 75% verbruikt hebt (dus nog rond de 100 MB kan verbruiken) terwijl je al door de bundel heen bent. Dat is gewoon niet goed. Gegevens over je verbruik moeten up-to-date zijn. Dat is de verantwoording van je provider.
Ik ben in het bezit van de app Bundels, ik weet alleen niet of deze app (of soortgelijke apps) van dezelfde gegevens gebruik maakt zodat ze ook niet up-to-date zijn. Weet iemand dat?
Reputatie 3
Badge +9
Beste Petman,

Ik ben het volledig met je eens dat het de verantwoording van de provider is om een up-to-date waarschuwing te sturen bij het naderen van het eind van je bundel. Krijg je een waarschuwing met vertraging waardoor je al veel verder bent dan in de waarschuwing staat, dat heeft dit hele waarschuwing systeem geen ene moer zin. Waarom is het de verantwoording van de provider? omdat deze als enige inzicht heeft in het daadwerkelijke verbruik, en zij ook apps van derden niet ondersteunen. De app die nu uit is heeft ook nog weinig nut door de vertraging.

Mijn inziens..geef een waarschuwing die up-to-date is of geef geen waarschuwing.

Een app kijkt naar jou 3G verbinding, en meet niet het verbruik bij de provider dus vandaar dat er wellicht iets verschil in kan zitten maar niet veel.
Dus mijn advies is neem wel een app. Deze kan je ook nog zo instellen dat bij 98% van je bundel je 3G wordt verbroken.
Wij hebben hetzelfde. Ik heb geen internetbundel. Ik heb 3G even op mijn telefoon iPhone 3 aangezet en ben gelijk heel veel geld kwijt. Ondanks wifi. Ik weet echt niet waaraan.
Badge
Beste Petman,

Ik ben het volledig met je eens dat het de verantwoording van de provider is om een up-to-date waarschuwing te sturen bij het naderen van het eind van je bundel.......

Dank je wel voor de ondersteuning Martijn. En ik ga zeker een app installeren!

Rest ons nog een reactie van een Simyo-medewerker op het te laat versturen van de waarschuwings-email......... of komt deze niet omdat het topic begint met "Beantwoord..." ?
Badge +6
Hallo,

Ik ben vanaf mei overgestapt naar simyo met een databundel van 500 mb waar ik bij Telfort bij lange na niet aankwam, daar had ik onbeperk internet. Toen verbruikte ik maar ongeveer 100 mb in de maand. Ik heb thuis altijd mijn eigen wifi aan staan. Nu kreeg ik een sms van simyo


Hoi Simyiojes79,

Ik heb je aansluiting bekeken in het systeem. Je bent op 2 mei klant geworden. Je hebt niet de volledige bundel gekregen omdat je later in de maand klant geworden. Je zult op 1 juni volledige bundels ontvangen. Daarnaast is het mogelijk dat een toestel kan switchen tussen het WIFI netwerk en het mobiele netwerk. Wanneer je op wifi bent aangesloten raad ik je aan de optie 'Internet op je mobiel' op je persoonlijke pagina uit te zetten zo voorkom dat je toestel kan switchen tussen het WIFI netwerk en het mobiele netwerk.

In dit topic kan je lezen wat er voor verbruik van internet op je toestel kan zorgen.

@ Scotsman bedankt voor het meedenken.
Badge +6
Beste Petman,

Ik ben het volledig met je eens dat het de verantwoording van de provider is om een up-to-date waarschuwing te sturen bij het naderen van het eind van je bundel. Krijg je een waarschuwing met vertraging waardoor je al veel verder bent dan in de waarschuwing staat, dat heeft dit hele waarschuwing systeem geen ene moer zin. Waarom is het de verantwoording van de provider? omdat deze als enige inzicht heeft in het daadwerkelijke verbruik, en zij ook apps van derden niet ondersteunen. De app die nu uit is heeft ook nog weinig nut door de vertraging.

Mijn inziens..geef een waarschuwing die up-to-date is of geef geen waarschuwing.

Een app kijkt naar jou 3G verbinding, en meet niet het verbruik bij de provider dus vandaar dat er wellicht iets verschil in kan zitten maar niet veel.
Dus mijn advies is neem wel een app. Deze kan je ook nog zo instellen dat bij 98% van je bundel je 3G wordt verbroken.


Hoi Martijn®,

Simyo kan de sms pas versturen wanneer het verbruik is verwerkt. Zolang het verbruik niet is verwerkt kan het systeem niet zien dat er 75% of 100% is verbruik is geweest van de bundel. Het verbruik word met een vertraging verwerkt. Onderling hebben providers afgesproken dat er een sms wordt verstuurd voor het verbruik voor een internetbundel. Simyo heeft ervoor gekozen om de klanten 2 sms'jes te versturen.
Badge +6
Wij hebben hetzelfde. Ik heb geen internetbundel. Ik heb 3G even op mijn telefoon iPhone 3 aangezet en ben gelijk heel veel geld kwijt. Ondanks wifi. Ik weet echt niet waaraan.

Hoi Y.Paulussen,

Welkom op het forum!
Kennelijk heeft je toestel geen gebruik van het internet via het WIFI signaal maar via het mobiele netwerk. Ik kan en mag niet zien wat je op het internet hebt gedaan dit wegens de wet voor de privacy wet. Ik raad je aan via je persoonlijke pagina de optie 'Internet op je mobiel/MMS' uit te zetten. Wanneer deze optie uitstaat kan je alleen gebruik maken van het internet via WIFI.
Badge +6
.... ervoor op laten draaien.... dat is niet mijn tone of voice 😕
Mijn bedoeling is om te melden dat de waarschuwing over je verbruik te laat komt (of kan komen). Sterker nog, je wordt op het verkeerde been gezet als je een mail ontvangt dat je 75% verbruikt hebt (dus nog rond de 100 MB kan verbruiken) terwijl je al door de bundel heen bent. Dat is gewoon niet goed. Gegevens over je verbruik moeten up-to-date zijn. Dat is de verantwoording van je provider.
Ik ben in het bezit van de app Bundels, ik weet alleen niet of deze app (of soortgelijke apps) van dezelfde gegevens gebruik maakt zodat ze ook niet up-to-date zijn. Weet iemand dat?


Hoi Petman,

De sms van 75% of 100% verbruik kan pas worden verstuurd wanneer het verbruik is verwerkt. Wanneer het verbruik nog niet is verwerkt dan kan de sms niet worden verstuurd. Het verbruik word met een vertraging verwerkt. Ik raad je aan om regelmatig het aantal mb's dat je nog hebt tot het einde van de maand te bekijken via je persoonlijke pagina.

Reageer