.

Beantwoord

Internet verbruik ondanks wifi

  • 27 November 2012
  • 50 reacties
  • 5513 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 0 reacties
Ik ben sinds kort klant bij Simyo en merk dat dataverbruik voor internet wordt afgetrokken van mijn prepaid bel tegoed. Ik gebruik internet en whatsapp alleen thuis waar mijn telefoon (samsung y) wifi overneemt. Ik begrijp niet waarom er dan toch dagelijks geld wordt afgeschreven. Graag uitleg hoe dit mogelijk is en advies.
icon

Beste antwoord door Arie 3 December 2012, 11:06

Bekijk originele reactie

50 reacties

Badge +6
Hoi Linda1979,

Graag gedaan.
Badge +1
Hey Linda1979,

Het gebruik van wifi staat los van jouw internetbundel. Het zou mogelijk moeten zijn om gebruik van wifi hotspots te maken zonder internetbundel.

Indien jouw toestel aangeeft dat dit niet ondersteund wordt, adviseren wij jou om contact met jouw toestelfabrikant op te nemen voor ondersteuning.


oke, duidelijk, dankjulliewel!
Reputatie 2
Badge +1
Hey Linda1979,

Het gebruik van wifi staat los van jouw internetbundel. Het zou mogelijk moeten zijn om gebruik van wifi hotspots te maken zonder internetbundel.

Indien jouw toestel aangeeft dat dit niet ondersteund wordt, adviseren wij jou om contact met jouw toestelfabrikant op te nemen voor ondersteuning.
Badge +1
Welkom op het forum thalia,

Als je de optie 'internet op je mobiel/mms' uit zet op je persoonlijke pagina, zal het technisch niet meer mogelijk zijn om gebruik te maken van internet via ons netwerk. Volgens onze gegevens staat de optie bij jou inderdaad uit. Ik zie ook geen internet verbruik terug in ons systeem.

Groetjes,

Alex


Beste Alex,

ik heb bovenstaande tips opgveolgd omdat ik alleen gebruik wil maken van wifi en wifi-hotspots. Ik heb dan ook alleen een sms/belbundel.

Nu werkt wifi thuis probleemloos, maar als ik gebruik wil maken van wifi-hotspots zoals die van de NS of in een cafe krijg ik telkens de melding dat dit niet ondersteund wordt etc.

Werken wifi-hotspots alleen met een internetbundel?
(ik gebruik overigens een Blackberry)

Bedankt voor je/jullie antwoord.

vr. gr. Linda
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum westm,

Helaas kan ik je niet vertellen waar jouw mb's mee zijn verbruikt. Wij mogen niet registreren welke apps en sites een klant gebruikt. Dit topic kan je misschien helpen om uit te zoeken waar je mb's aan worden verbruikt.

Groetjes,

Alex
Ik heb al zeer geruime tijd, zeeen van data en belminuten over in mijn Tringg abonnement.... Ik gebruik nooit youtube of echt verslindende apps.

Ineens September 2012, 186 euro aan kosten.... Helpdesk zegt, dat heeft u gebruikt.... Dit is in korte tijd gebeurd, en waarvoor dan?

Ik log altijd aan op wifi overal waar ik ben en we hebben altijd vol bereik... Zowiezo geen melding of niets gehad, geen smsje niks. Je weet dus niet dat je gewoon 150 euro voor niks verbrand en dan ook nog eens midden in de nacht als je ligt te slapen.

Ik ervaar het als geldtrekkerij. Bij Tringg was het dan toch beter geregeld, daar werd je gewoon geblokkeerd bij meer gebruik volgens de voorwaarden. Nu zit ik elke maand angstig te kijken in het paneel of Simyo me niet weer een peperdure rekening aansmeert voor niks.
Reputatie 5
Badge +10
Beste Natascha,

Als ik nog maar 46MB over heb, van een bundel van 500MB, heb ik toch al ruim 90% verbruikt zonder enige reminder. Ik gaf al aan geen mail en geen sms te hebben ontvangen. En bij 100% pas een sms is wel wat laat......


Hoi Raionline,

We hebben sinds eind januari dit technisch ingeregeld voor alle klanten met een Simyo abonnement. Wanneer je een Simyo Tringg aansluiting hebt of een Simyo prepaid aansluiting, is dit nog niet van kracht. Jij zou per heden in ieder geval wel het bericht moeten ontvangen, omdat je een Simyo abonnement hebt. Ik vermoed dat de technische dienst, op het moment van jouw dataverbruik, dit nog niet had ingeregeld.

Ik heb een abonnement voor mijn dochter afgesloten voor 100 belminuten of sms à € 3,-. Sinds een week heeft zij een iPhone, waarmee alleen via WiFi data wordt binnen gehaald. Na een week zien wij echter dat er al dat er een verbruik is voor 10x internet waarvan de kosten € 188,96 bedragen.
Ik heb een overeenkomst met Simyo voor 100 minuten belminuten of sms en niet voor mobiel internet en dus het in rekening brengen van kosten voor het gebruik van mobiel internet. Een grondslag voor het in rekening brengen van kosten voor mobiel internet kan hieruit ook niet worden afgeleid. Zie ook rechtsspraak die over dit onderwerp is geweest: http://blog.iusmentis.com/2011/05/23/per-ongeluk-mobiel-internetten-geen-factuur/
Onder Mijn Simyo staat onder de instellingen ‘Internet op je mobiel / MMS’ standaard aangevinkt. Deze moet conform de overeenkomst van 100 belminuten/sms natuurlijk standaard uitstaan en niet door de gebruiker zelf uitgezet hoeven te worden.
Graag de kosten niet in rekening brengen en voortaan handelen naar wat wordt overeengekomen in het contract.
Marijke


Hoi Frederique,

Ik zie dat je dezelfde vraag in een eigen topic hebt gesteld. Ik heb je vraag dan ook indat topic behandeld.

 Het overkwam mij ook steeds dat mijn toestel data lekte, dus steeds een paar KB per dag, wat neer kwam op € 1,50 per week. Terwijl mijn mobiele data uitstond. Sinds enkele weken heb ik nu de app Data On-Off op mijn telefoon staan en die werkt perfect! Voor de android app klik hier .

Hoi goldenluck,

Bedankt voor de tip. Ik denk dat een hoop gebruikers hier wat aan hebben.

Groetjes,

Alex
Badge
 Het overkwam mij ook steeds dat mijn toestel data lekte, dus steeds een paar KB per dag, wat neer kwam op € 1,50 per week. Terwijl mijn mobiele data uitstond. Sinds enkele weken heb ik nu de app Data On-Off op mijn telefoon staan en die werkt perfect! Voor de android app klik hier .
Badge
Ik heb een abonnement voor mijn dochter afgesloten voor  100 belminuten of sms à € 3,-.  Sinds een week heeft zij een iPhone, waarmee alleen via WiFi data wordt binnen gehaald. Na een week zien wij echter dat er al dat er een verbruik is voor 10x internet waarvan de kosten € 188,96 bedragen.
Ik heb een overeenkomst met Simyo voor 100 minuten belminuten of sms en niet  voor mobiel internet en dus het in rekening brengen van kosten voor het gebruik van mobiel internet. Een grondslag voor het in rekening brengen van kosten voor mobiel internet kan hieruit ook niet worden afgeleid.  Zie ook  rechtsspraak die over dit onderwerp is geweest: http://blog.iusmentis.com/2011/05/23/per-ongeluk-mobiel-internetten-geen-factuur/
Onder Mijn Simyo staat onder de instellingen ‘Internet op je mobiel / MMS’ standaard aangevinkt. Deze moet conform de overeenkomst van 100 belminuten/sms natuurlijk standaard uitstaan en niet door de gebruiker zelf uitgezet hoeven te worden.
Graag de kosten niet in rekening brengen en voortaan handelen naar wat wordt overeengekomen in het contract.
Marijke
Beste Natascha,

Als ik nog maar 46MB over heb, van een bundel van 500MB, heb ik toch al ruim 90% verbruikt zonder enige reminder. Ik gaf al aan geen mail en geen sms te hebben ontvangen. En bij 100% pas een sms is wel wat laat......
Badge +6
Daarnaast wil ik nog benoemen, dat de rest is uitgeschakeld (datainstellingen ed) en alleen de WIFI verbinding van thuis kan worden verbonden. De WIFI verbinding is uitstekend, alle streepjes staan vol en geeft de melding uitstekend, dus daar kan het allemaal niet aan liggen, ben benieuwd naar een antwoord uwerzijds

Hoi Harti00,

Ik heb je aansluiting bekeken en gezien dat er €0,56 aan internetkosten onterecht in rekening zijn gebracht. Ik heb de kosten die onterecht in rekening zijn gebracht aan je gecrediteerd.
Badge +6
Beste Alex,

ik heb nu nog 46MB over van de 500MB...... vroeg me wel af wanneer jullie de klant dan gaan waarschuwen? Ik heb geen mail en geen SMS gehad. Bij 10% lijkt me toch wel redelijk.

Groetjes,

Raimond


Hoi Raionline,

Je krijgt een sms en e-mail wanneer je 75% van je internetbundel hebt verbruikt. Je krijgt een sms en e-mail wanneer je 100% dus de gehele bundel hebt verbruikt.
Badge +6
Hoi Malou96,

Welkom op het forum!
Wanneer de klant binnen een bepaalde tijd meer dan €75 per dag of per week €250 per week hebt verbruikt dan dient er een tussentijdse betaling plaats te vinden om de aansluiting te deblokkeren. Mijn excuses voor het feit dat er niet is verteld dat je een tussentijdse betaling diende te doen voor het deblokkeren van je aansluiting.
Op 17 januari rond een uur of 6 een sms dat ik mijn MB's internet had verbruikt. De volgende dag was ik ineens afgesloten. Na telefonisch contact dezelfde dag bleek dat ik meer dan 500 Mb over mijn bundel was gegaan op tijd van 2,5 uur. En dat terwijl ik toch zeker weet dat ik mijn pakketgegevens had uitgezet. Waardeloos, en zeker de manier waarop ik te woord werd gestaan toen ik hierover belde. Een houding van "helaas, pindakaas". Het betreft een rekening van € 122 euro! Simyo beweert dat ik zelf de fout heb gemaakt. Daarnaast begrijp ik niet dat als je al zo ruim over je bundel zit, je pas een berichtje krijgt als het bovengenoemde bedrag zonder pardon in rekening wordt gebracht. Ik ben erg boos! En heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik overgestapt ben naar deze provider! Na ruim anderhalve week kwam ik er ook pas achter dat als ik een aanbetaling van € 100 zou doen, mijn telefoonnummer weer gedeblokkeerd werd. Jammer dat dat niet gemeld wordt als je belt. Al met al; heel slecht en wanneer het kan, stap ik over naar een andere provider.
Hoi Raionline,

Er zijn inderdaad providers waarbij de snelheid omlaag gaat. Dat is een keuze van de provider. Wij sturen vanaf naar iedereen met een internet bundel een email en een sms bericht om hen erop te attenderen dat de internet bundel bijna op is. Het is dan aan de klant zelf om er vervolgens zelf voor te kiezen of je de optie 'internet op je mobiel/mms' uit zet via je je persoonlijke pagina.

Groetjes,

Alex


Beste Alex,

ik heb nu nog 46MB over van de 500MB...... vroeg me wel af wanneer jullie de klant dan gaan waarschuwen? Ik heb geen mail en geen SMS gehad. Bij 10% lijkt me toch wel redelijk.

Groetjes,

Raimond
Daarnaast wil ik nog benoemen, dat de rest is uitgeschakeld (datainstellingen ed) en alleen de WIFI verbinding van thuis kan worden verbonden. De WIFI verbinding is uitstekend, alle streepjes staan vol en geeft de melding uitstekend, dus daar kan het allemaal niet aan liggen, ben benieuwd naar een antwoord uwerzijds
Ik heb hier ook precies last van. Mei/juni/juli is er bij mij een klein bedrag afgeschreven voor mobiel internet Nederland terwijl het op mijn simyo allang al uit staat, hier ben ik verder niet op in gegaan omdat de maanden daarvoor en daarna wel correct gingen met het WIFI gebruik. Nu plots vrijdagavond zit ik op WIFI thuis en krijg ik smsjes van jullie (1300) op mobiel internet te installeren, enz, enz. Ik zit of in de trein op WIFI of thuis en zoals jullie zien gaat dat altijd, afgezien van de maanden mei/juni/juli altijd goed. MMS/internet staat bij mij uit op de site en heb tevens automatische updates en markets geblokt, aangezien ik alleen gebruik maak van Whatsapp. Nu is mijn vraag, hoe is dat afg vrijdag gegaan, want ik krijg neem ik aan niet voor niets meldingen van 1300. Hier zit ik niet op te wachten, want ik zit alleen op WIFI.
Reputatie 5
Badge +10
Dit maakt mij toch wel ongerust. Mijn bundel van 500 MB gaat het waarschijnlijk ook niet halen. Zoals ik al eerder schreef heb ik mijn verbruik altijd gemonitord via de KPN MB app. En bij de overstap naar Simyo voor de veiligheid op 500 MB ingestapt.
Bij veel providers is het zo dat je buiten je bundel terugvalt naar een langzame verbinding. (Of zelfs geen verbinding)
Liever dat dan verrassing facturen.

Suggestie: maak een keuze optie in "Mijn Simyo" >>>>> Géén mobiel internet buiten bundel.

Dan kunnen mensen hier voor kiezen.
Dat scheelt een hoop ellende en discussie achteraf.


Hoi Raionline,

Er zijn inderdaad providers waarbij de snelheid omlaag gaat. Dat is een keuze van de provider. Wij sturen vanaf naar iedereen met een internet bundel een email en een sms bericht om hen erop te attenderen dat de internet bundel bijna op is. Het is dan aan de klant zelf om er vervolgens zelf voor te kiezen of je de optie 'internet op je mobiel/mms' uit zet via je je persoonlijke pagina.

Normaal doe ik met minder dan 500 mb per maand, maar die dag heb ik wonderbaarlijk volgens simyo 600mb in één dag verbruikt terwijl ik op wifi zat. Riekt een beetje naar oplichting.

Eerst was ik 10 euro buiten bundel, vervolgens toen ik het nauw bijhield ging het langzaam richting de 70 euro. Dat is net onder het daglimiet, zodat je niet geblokkeerd wordt en ze nog meer geld kunnen plukken.

En dan durven ze met standaardantwoorden te komen met verwerking duurt een tijdje.. terwijl op de website stond bijgewerkt tot 09.00, extra kosten 10 euro (100mb) en na 09.00 zat ik te slapen en heb ik sindsdien ik wakker was alleen op wifi gezeten en zelfs de gehele internetservice via hun website afgesloten. Maar hoe kan het dan dat er opeens 500 mb extra is verbruikt en dus tot 70 euro aan kosten is gekomen?

De meeste normale servicegerichte providers zouden aan coulance doen (en dat doen ze ook!) omdat als ze mijn gegevens zouden bekijken het duidelijk zou worden dat ik maandelijks niet eens in totaal 500mb gebruik en nu opeens in één dag in een paar uur 600mb verbuik. Maar dat is bij simyo dus niet het geval, waar het mis gaat weten ze ook niet en het enige wat ze kunnen doen is de schuld bij de klant neerleggen.

Dus wees gewaarschuwd 🙂.


Hoi XT1907,

Ik zie dat je de optie 'internet op je mobiel/mms' op 20/1/13 12:23 hebt uit gezet. Vanaf dat moment zijn er ook geen internet verbindingen meer geregistreerd. Er zijn internet sessies, die voor jouw check plaats hebben gevonden, na jou check verwerkt. Ook zie ik dat er na je controle op je persoonlijke pagina nog verbindingen zijn geregistreerd. Helaas kunnen wij niet zien welke app, site etc. deze mb's hebben verbruikt. Wij mogen dit niet registreren. We kunnen het verbruik uit het verleden niet meenemen in een beslissing om je tegemoet te komen.

Groetjes,

Alex
Dit maakt mij toch wel ongerust. Mijn bundel van 500 MB gaat het waarschijnlijk ook niet halen. Zoals ik al eerder schreef heb ik mijn verbruik altijd gemonitord via de KPN MB app. En bij de overstap naar Simyo voor de veiligheid op 500 MB ingestapt.
Bij veel providers is het zo dat je buiten je bundel terugvalt naar een langzame verbinding. (Of zelfs geen verbinding)
Liever dat dan verrassing facturen.


Normaal doe ik met minder dan 500 mb per maand, maar die dag heb ik wonderbaarlijk volgens simyo 600mb  in één dag verbruikt terwijl ik op wifi zat. Riekt een beetje naar oplichting. 

Eerst was ik 10 euro buiten bundel, vervolgens toen ik het nauw bijhield ging het langzaam richting de 70 euro. Dat is net onder het daglimiet, zodat je niet geblokkeerd wordt en ze nog meer geld kunnen plukken.

En dan durven ze met standaardantwoorden te komen met verwerking duurt een tijdje.. terwijl op de website stond bijgewerkt tot 09.00, extra kosten 10 euro (100mb) en na 09.00 zat ik te slapen en heb ik sindsdien ik wakker was alleen op wifi gezeten en zelfs de gehele internetservice via hun website afgesloten. Maar hoe kan het dan dat er opeens 500 mb extra is verbruikt en dus tot 70 euro aan kosten is gekomen?

De meeste normale servicegerichte providers zouden aan coulance doen (en dat doen ze ook!) omdat als ze mijn gegevens zouden bekijken het duidelijk zou worden dat ik maandelijks niet eens in totaal 500mb gebruik en nu opeens in één dag in een paar uur 600mb verbuik.  Maar dat is bij simyo dus niet het geval, waar het mis gaat weten ze ook niet en het enige wat ze kunnen doen is de schuld bij de klant neerleggen.

Dus wees gewaarschuwd 🙂.
Dit maakt mij toch wel ongerust. Mijn bundel van 500 MB gaat het waarschijnlijk ook niet halen. Zoals ik al eerder schreef heb ik mijn verbruik altijd gemonitord via de KPN MB app. En bij de overstap naar Simyo voor de veiligheid op 500 MB ingestapt.
Bij veel providers is het zo dat je buiten je bundel terugvalt naar een langzame verbinding. (Of zelfs geen verbinding)
Liever dat dan verrassing facturen.

Suggestie: maak een keuze optie in "Mijn Simyo" >>>>> Géén mobiel internet buiten bundel.

Dan kunnen mensen hier voor kiezen.
Dat scheelt een hoop ellende en discussie achteraf.
68 euro and counting..
Vanochtend zag ik dat ik mijn internetbundel had opgemaakt, ik ging kijken op simyo.nl en zag dat mijn internetverbruik bijgewerkt t/m: 20-01-2013 08:55:40. Dus al mijn internetgebruik was bijgewerkt van de dag ervoor en na dat tijdstip sliep ik al en heb ik dus geen verder gebruik gemaakt van internet, ik had meteen mijn 3G/DATA en via de simyo website internet uitgezet.

Toen ik in het begin keek zat ik 14 euro uit mijn bundel (circa 200mb verbruik) toen een half uur later terwijl mijn internet uitstond werd dit bedrag 35 euro (circa 350 mb?) en een half uur daarna werd het opeens 55 euro (500mb verbruik). Dit is onmogelijk, ik zat de heletijd op wifi!


En nu is het 62 euro geworden... 3g/data staat uit en internet service via de simyo website ook. Zit alleen op WIFI en er blijven maar kosten bijkomen.
Vanochtend zag ik dat ik mijn internetbundel had opgemaakt, ik ging kijken op simyo.nl en zag dat mijn internetverbruik bijgewerkt t/m: 20-01-2013 08:55:40. Dus al mijn internetgebruik was bijgewerkt van de dag ervoor en na dat tijdstip sliep ik al en heb ik dus geen verder gebruik gemaakt van internet, ik had meteen mijn 3G/DATA en via de simyo website internet uitgezet.

Toen ik in het begin keek zat ik 14 euro uit mijn bundel (circa 200mb verbruik) toen een half uur later terwijl mijn internet uitstond werd dit bedrag 35 euro (circa 350 mb?) en een half uur daarna werd het opeens 55 euro (500mb verbruik). Dit is onmogelijk, ik zat de heletijd op wifi!
Reputatie 5
Badge +10
Hallo Alex,
Dank voor snelle én prima reactie. Ben ik blij mee. Ik heb ook nog een ander mobielnummer (06-155...enz) bij jullie in gebruik. Is daarvan ook de internet-optie definitief uit? Dat zou ik nl. graag willen.

Vriendelijke groeten, Arianne


Hoi arianne aarts,

Ik heb de aansluiting even bekeken. De optie 'internet op je mobiel/mms' staat uit. Er kan dus geen verbinding met internet worden gemaakt via ons netwerk.

Thanx, dan is al 1 mysterie opgelost. Nu ben ik alleen nog benieuwd waar mijn data bundel heen gaat.....

Groetjes Raionline


Hierboven geeft Sandertju het juiste antwoord op je vraag over de verstuurde sms. Bedankt voor het meedenken Sandertju.

Op je andere vraag kan ik helaas niet meer antwoorden dan dat ik niet kan zien waar je mb's aan op gaan. Wij kunnen niet zien welke app, site, etc. je hebt gebruikt. Er zijn wel apps waarmee je kunt meten hoeveel mb een bepaalde app gebruikt. Traffic monitor (Android) is een goede. Verder raad ik je aan een kijkje te nemen in dit topic zodat je wellicht zelf kan achterhalen wat de oorzaak is geweest van het verbruik van je mb's.

Groetjes,

Alex
Thanx, dan is al 1 mysterie opgelost. Nu ben ik alleen nog benieuwd waar mijn data bundel heen gaat.....

Groetjes Raionline

Reageer