.

Beantwoord

Internet verbruik incorrect

  • 5 September 2013
  • 11 reacties
  • 969 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 3 reacties
Hallo,
Op de eerste dagen van deze maand is volgens Simyo een bizar aantal mb's verbruikt; inclusief bunder ruim 1750 mb in 2 dagen.
Dit is echt onmogelijk: ik heb slechts wat mailtjes gedaan, een paar WhatsApp berichten en parkeren via ParkMobile. Geen video ofzo. Daarnaast zit ik vrijwel altijd op WiFi (thuis + werk) en onderweg zit ik in de auto.
Via Twitter kreeg ik het antwoord dat het eventueel een automatische update zou zijn. Ik heb een iPhone die die gebruikt wifi voor updates groter dan 20/25 mb. Podcasts gaan ook alleen via Wifi, tenzijn expliciteit aangegeven (pop-up) en dat is niet het geval geweest.

Verbruik buiten bundel: (de bundel is dus ook al op?!)
1 sep: 479 mb
2 sep: 781 mb
3 sep: 83 mb
Inclusief de bundel is dit dus 1750 mb. Op 1 sep was ik dus al door de bundel heen, terwijl ik per pas op 3 september bericht van dmv een smsje.

Deze kosten (125 EUR) wil ik natuurlijk niet betalen. Ik heb nu mijn mobiel internet uit gezet, omdat ik via Twitter het antwoord kreeg dat ik 'pech' heb.
Graag wil ik jullie verzoeken om hier dieper naar te kijken, want het is echt ongemogelijk dat ik dit verbruikt heb.
ik wil graag een verklaring (bewijs) van het verbruik, compensatie van de kosten en mijn mb bundel hersteld. Kortom: wilt u deze fout herstellen?
icon

Beste antwoord door Alex 9 September 2013, 13:35

Bekijk originele reactie

11 reacties

Kijk maar eens verder op dit forum.
Het lijkt erop dat je bepaald niet de enige bent!!
Ik was er achter toen ik mijn totale prepaid kwijt raakte aan spook mB,s.
Hoe dat kwam? Niemand die het kan zeggen...
Uitzetten op je phone helpt niet --- internet uitzetten op mijnsimyo asap.
Reputatie 7
Badge +9
...en een app als 'Onavo Count' op je telefoon zetten om te kijken of een app en welke app veel dataverkeer veroorzaakt.
Reputatie 7
Badge +9
Als je op zoek gaat op het forum dan zijn er meerdere klachten te vinden. Simyo zal zeggen dat hun systeem zegt dat je die MBs toch echt verbruikt hebt. Het netwerk van KPN zal het vast naar waarheid doorgeven... Het verbruik dat simyo in hun systeem heeft staan kun je op mijn simyo in het tabblad verbruik > september zien. Een beetje doorklikken op 'verbruikregels' klikken toon het verbruik in meer details. Bij internet kun je per data-sessie zien waarneer gebruik plaats vond. De datum en tijd zijn volgens mij het einde van de data sessie. De duur is altijd 00:00:00.

Doordat volgens Simyo het verbruik heeft plaats gevonden zullen ze het verbruik en de volgende factuur niet aanpassen. Als je data-bundel op is, is het verstandig om op mijn simyo de optie "Internet op Mobiel - Nederland" uit te zetten, zodat er geen verbruik meer kan plaats vinden. Als je buiten de bundel gaat kan dit voor hoge kosten kan zorgen. (Indien het daarna nog verbruik mogelijk, is het voor simyo's rekening. Hier zijn ook vele voorbeelden op het forum van!)

Simyo kan verder ook niet zeggen waaraan de data is gebruikt. De klantenservice kan dit niet nagaan. Uit privacyoverwegingen zien ze enkel op welk tijdstip en de hoeveelheid van het verbruik (zie mijn simyo!). Alle providers doen dit zo, KPN, vodafoon, t-mobile en noem de andere ook maar.

De iPhone is niet onbekend met hoog dataverbruik. Afhankelijk van provider knijpen ze de verbinding naar ongeveer niets tot betaal maar voor het extra verbruik. Het is ***, maar ik verwacht niet dat simyo gaat afwijken van het hierbovenstaande verhaal.
Reputatie 7
Badge +9
Op Samsung Jelly Bean kan je het internetverbruik zelf op een limiet zetten (bij instellingen), als je dat 10 MB onder je limiet zet zal je geen overschrijding zien, evt. zit je wel zonder internet daarna, maar geen extra kosten.
Reputatie 7
Badge +9
vervolg..

Of dit op een iphone ook mogelijk is weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +9
Ja ik zag het op mijn Samsung die mogelijkheid. 3GWatchdog kent die instelmogelijkheid ook.
En nee op de iPhone is het niet mogelijk om zoiets in te stellen omdat IOS door Apple meer dichtgetimmerd is. Maar misschien kan het na een jailbreak wel. Ik mis zo'n app op mijn iPhone .
Reputatie 5
Badge +10
Hallo,
Op de eerste dagen van deze maand is volgens Simyo een bizar aantal mb's verbruikt; inclusief bunder ruim 1750 mb in 2 dagen.
Dit is echt onmogelijk: ik heb slechts wat mailtjes gedaan, een paar WhatsApp berichten en parkeren via ParkMobile. Geen video ofzo. Daarnaast zit ik vrijwel altijd op WiFi (thuis + werk) en onderweg zit ik in de auto.
Via Twitter kreeg ik het antwoord dat het eventueel een automatische update zou zijn. Ik heb een iPhone die die gebruikt wifi voor updates groter dan 20/25 mb. Podcasts gaan ook alleen via Wifi, tenzijn expliciteit aangegeven (pop-up) en dat is niet het geval geweest.

Verbruik buiten bundel: (de bundel is dus ook al op?!)
1 sep: 479 mb
2 sep: 781 mb
3 sep: 83 mb
Inclusief de bundel is dit dus 1750 mb. Op 1 sep was ik dus al door de bundel heen, terwijl ik per pas op 3 september bericht van dmv een smsje.

Deze kosten (125 EUR) wil ik natuurlijk niet betalen. Ik heb nu mijn mobiel internet uit gezet, omdat ik via Twitter het antwoord kreeg dat ik 'pech' heb.
Graag wil ik jullie verzoeken om hier dieper naar te kijken, want het is echt ongemogelijk dat ik dit verbruikt heb.
ik wil graag een verklaring (bewijs) van het verbruik, compensatie van de kosten en mijn mb bundel hersteld. Kortom: wilt u deze fout herstellen?


Welkom op het forum kiwi,

Helaas kan ik niet uit onze systemen aflezen welke apps, sites etc. er zijn gebruikt om zoveel mb's te verbruiken. Wij kunnen slechts zien op welke datum, tijdstip de x mb's zijn verbruikt. Vanaf 30/8/13 worden er inderdaad veel mb's verbruikt. Het vele mb verbruik stopt inderdaad rond 3 september.

Ik lees dat je vrijwel altijd op wifi (thuis + werk) zit met je telefoon. Het is echter ook mogelijk dat je telefoon verbinding heeft gemaakt met ons netwerk, omdat de verbinding met het wifi netwerk weg is gevallen. Je telefoon kan dan automatisch overschakelen naar de verbinding van je mobiele provider. Het lijkt hier om onbewust data verbruik te gaan. Ik kan me voorstellen dat je dan het idee hebt dat je hier zelf niets aan hebt kunnen doen.

Een datacounter zoals Onavo count of Traffic Monitor kan je veel meer inzicht geven in welke apps nu zoveel data verbruiken. Helaas is dit niet met terugwerkende kracht te achterhalen, maar het is zeker handig te installeren zodat een dergelijk situatie in de toekomst niet meer zal voorkomen. Ook de informatie uit dit topic kan je ook helpen om een goed beeld te krijgen van internet verbruik op je telefoon.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes,

Alex
Bedankt voor de tips iedereen!

Helaas lost dit mijn probleem niet op. Ik krijg dadelijk een rekening van > 150 EUR, waarvoor ik geen dienst afgenomen heb.
Normaliter is m'n MB verbruik ook keurig binnen de 500MB, ben er nog nooit overheen gegaan in meer dan 1 jaar. En nu spontaan 1700MB verbruik in 2 dagen, sorry hoor, maar dat slaat natuurlijk echt helemaal nergens op.

Alex, uiteraard had de wifi weggevallen kunnen zijn, in theorie (!), maar dan haal je deze mb's al nog niet. Dit klopt gewoon niet.
Verschuilen achter 'het klopt echt' en 'wij kunnen ook niet zien waar het verbruik aan opgegaan is' gaat natuurlijk niet helpen in de klant-relatie.
Een passende oplossing wel. Als jullie mij als klant willen behouden natuurlijk. De reden voor Simyo is simpel: goede prijs op het KPN netwerk. Als factor 'prijs' wegvalt door zo'n grap als deze, kan ik beter naar Telfort of KPN zelf gaan. Tot nu toe denkt Simyo niet echt mee en krijg ik alleen algemene tip. Tijd voor verandering en een persoonlijke aanpak?
Badge +6
Bedankt voor de tips iedereen!

Helaas lost dit mijn probleem niet op. Ik krijg dadelijk een rekening van > 150 EUR, waarvoor ik geen dienst afgenomen heb.
Normaliter is m'n MB verbruik ook keurig binnen de 500MB, ben er nog nooit overheen gegaan in meer dan 1 jaar. En nu spontaan 1700MB verbruik in 2 dagen, sorry hoor, maar dat slaat natuurlijk echt helemaal nergens op.

Alex, uiteraard had de wifi weggevallen kunnen zijn, in theorie (!), maar dan haal je deze mb's al nog niet. Dit klopt gewoon niet.
Verschuilen achter 'het klopt echt' en 'wij kunnen ook niet zien waar het verbruik aan opgegaan is' gaat natuurlijk niet helpen in de klant-relatie.
Een passende oplossing wel. Als jullie mij als klant willen behouden natuurlijk. De reden voor Simyo is simpel: goede prijs op het KPN netwerk. Als factor 'prijs' wegvalt door zo'n grap als deze, kan ik beter naar Telfort of KPN zelf gaan. Tot nu toe denkt Simyo niet echt mee en krijg ik alleen algemene tip. Tijd voor verandering en een persoonlijke aanpak?


Hoi Kiwi,

Zoals moderator Alex aangeeft kunnen wij als je provider niet inzien wat je op het internet doet. Wanneer wij dit zouden doen dan is dit privacyschending. Het netwerk registreert het verbruik dat van je simkaart aan het netwerk wordt door gegeven.

Hoi Kiwi,
Zoals moderator Alex aangeeft kunnen wij als je provider niet inzien wat je op het internet doet. Wanneer wij dit zouden doen dan is dit privacyschending. Het netwerk registreert het verbruik dat van je simkaart aan het netwerk wordt door gegeven.


Beste Natscha, 
Dat begrijp ik. DPI (deep package inspection) is ook dubieus.
Echter mijn vraag is altijd tweeledig geweest en om de vraag voor een oplossing is nooit terug gekomen.
Om twee redenen had ik dat wel verwacht:
- Een bizar hoog verbruik dat onverklaarbaar is
- Op 3 september kreeg ik pas een email en sms dat mijn mb bundel op was, terwijl dat al op 1 september gebeurd is. Toen ik de sms en e-mail kreeg, had ik dus al blijkbaar 1700 mb buiten m'n bundel verbruikt. 

Een gemist kans om te tonen dat jullie service leveren, zeker omdat in mijn VOF 30 andere potentiele klanten zitten, die nu zeker niet meer zullen overstappen naar Simyo. 
Ik ga nu naar Telfort toe. Erg jammer, want ik wàs altijd erg positief over Simyo, maar dit gebrek aan service kan ik helaas niet negeren. 
Badge +8
Beste Natscha, 
Dat begrijp ik. DPI (deep package inspection) is ook dubieus.
Echter mijn vraag is altijd tweeledig geweest en om de vraag voor een oplossing is nooit terug gekomen.
Om twee redenen had ik dat wel verwacht:
- Een bizar hoog verbruik dat onverklaarbaar is
- Op 3 september kreeg ik pas een email en sms dat mijn mb bundel op was, terwijl dat al op 1 september gebeurd is. Toen ik de sms en e-mail kreeg, had ik dus al blijkbaar 1700 mb buiten m'n bundel verbruikt. 

Een gemist kans om te tonen dat jullie service leveren, zeker omdat in mijn VOF 30 andere potentiele klanten zitten, die nu zeker niet meer zullen overstappen naar Simyo. 
Ik ga nu naar Telfort toe. Erg jammer, want ik wàs altijd erg positief over Simyo, maar dit gebrek aan service kan ik helaas niet negeren. 


Hoi Kiwi,

Ik snap wat je bedoelt. Maar ook al is je verbruik onbewust en onbedoeld geweest, we kunnen het helaas niet vergoeden. Je hebt de email gekregen op het moment dat het netwerk ons het verbruik heeft doorgegeven. Door de vertraging daarin, konden we jou ook niet realtime waarschuwen. Ik snap dat dit een vervelende situatie heeft opgeleverd. En het is heel jammer dat we je daardoor kwijt raken als klant. maar we kunnen je helaas niet tegemoet komen in de kosten. We hebben helaas alleen de mogelijkheid om mee te zoeken naar een oplossing voor de toekomst, zodat het niet meer voor zal komen.

Groetjes,
Charlene

Reageer