.

Beantwoord

Internet gebruik bijzonder hoog?

  • 13 February 2013
  • 44 reacties
  • 2601 Bekeken

Badge
Beste Simyo,

Vanmorgen kreeg ik twee emails en sms'jes over mijn internet verbruik. Hierin wordt aangegeven dat ik zowel 75% als 100% van mijn bundel heb bereikt en wanneer ik meer verbruik  het buiten-bundel tarief in rekening wordt gebracht.
Na inloggen blijkt uit mijn verbruiksoverzicht dat ik gister 1,1Gb internet heb verbruikt!

Nu baren mij twee dingen zorgen. 
1 - Mijn verbruik van gisteren. Ik gebruik op zowel mijn werklocatie als thuis vrijwel altijd mijn Wifi netwerken. Op die momenten gebruik ik het internet op mijn telefoon vrijwel alleen voor email, IM, social media apps en nieuws. Het ontzettend hoge verbruik van gister hierbij lijkt me dan ook merkwaardig. Zeker als je dit afzet tegen mijn normale verbruik (zie bijlage 'verbruik').

2 - Vanmorgen om 05:36 kreeg ik twee emails waarin ik werd gewaarschuwd over mijn bundel. Vervolgens kreeg ik om 09:00 en 09:02 twee waarschuwings sms'jes met dezelfde boodschap. Ondanks dat ik blij ben dat ik deze uiteindelijk heb gekregen omdat ik er anders helemaal niet van op de hoogte zou zijn zijn deze natuurlijk wel te laat. Als om onverklaarbare redenen ik daadwerkelijk veel verbruik biedt zo'n waarschuwing alleen meerwaarde op het moment zelf, niet de ochtend erna. 

Kunnen jullie mijn situatie bekijken en hierop reageren?

Bij voorbaat mijn dank.

Mvg,

Dhr. Sprenger
icon

Beste antwoord door Alex 14 February 2013, 11:34

Bekijk originele reactie

44 reacties

Badge
... ... ...
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Sprenger,

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is, maar er is in jouw situatie gewoon sprake van een correcte registratie. Het verbruik heeft plaatsgevonden en daarom kunnen we je ook niet tegemoetkomen. We moeten wel een grens trekken. Wij zijn niet te beroerd om een klant tegemoet te komen, maar er moet wel een geldige reden voor zijn.

Groetjes,

Alex
Badge
Wat ik vervelend vind is niet die €X,- die ik kwijt ben, maar de manier waarop hier om wordt gegaan met klanten. Geen van de contactmomenten die ik hier met Simyo heb lijken de intentie te hebben de klant te willen helpen en dat, Alex, vind ik droevig. 
Over de discussie 'bewijsvoering gebruikte data' heb ik het maar niet, dat lijkt immers een onbegonnen zaak. 

Wat voor mij wel ontzettend duidelijk is is waarom je bij andere providers meer betaald voor op het oog dezelfde diensten; daar krijg je in tegenstelling tot bij Simyo wél ondersteuning wanneer er iets mis gaat. Een tweetal Simyo moderators die niets meer lijken te doen dan je met een kluitje het riet in te sturen, ik heb er niets aan.

Overigens lijkt het me verstandig niet op deze manier door te gaan, social media maakt hier over het algemeen korte metten mee. 
Reputatie 2
Badge +1
Hey Sprenger,

Wij baseren onze reacties op de feiten die wij voor handen hebben. Dat is in eerste instantie hetgeen wat er via jouw simkaart op het netwerk geregistreerd is. Zoals Alex aan gaf, zijn er geen aantoonbare feiten waaruit blijkt dat er iets niet correct geregistreerd is.

Wij zitten uiteraard op dit forum om te helpen, niet te verwarren met "aan alle verwachtingen te voldoen".
Badge
Dag Wayne, 

Fijn dat nummer drie zich komt melden. 
Het probleem zit 'm denk ik in dat jullie je beperken tot 'jullie' feiten. Ik heb echter andere feiten aangedragen die in deze zaak compleet worden genegeerd omdat dit niet 'jullie' feiten zijn. Dat je nu aangeeft dat je geen feiten voor handen hebt lijkt me dus niet helemaal waar, er wordt echter besloten het niet te zien als feiten.

Even een tastbaar voorbeeld; Ik zit nu op een stoel. Volgens mijn feiten is waarop ik nu zit een stoel. Dit heb ik zo waargenomen en op basis van wat ik weet is dit voor mij een feit. Als jullie zeggen dat ik nu op een tafel zit zou dit zomaar voor jullie een feit kunnen zijn. Ik weet niet waar jullie dit op baseren, wat jullie kennis is en wat jullie waarnemen. Ik kan dus niet zeggen dat jullie feit onwaar is.

Jullie vinden mijn aangedragen informatie geen 'aantoonbare feiten'. Wat maakt jullie feiten dan meer aantoonbaar dan de mijne en daarmee vooral; waarom hebben jullie hiermee automatisch gelijk?
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Sprenger,

Het verbruik wordt geregistreerd in ons systeem. Dit systeem heeft het verbruikt correct geregistreerd. Er zijn geen aanwijzingen waaruit blijkt dat wij het verbruik niet correct hebben geregistreerd. Dat betekent dat het verbruik volgens ons systeem heeft plaats gevonden. Je hebt het zelf over spookverbruik. Er is geen reden om aan te nemen dat hiervan sprake is. Ik kan me best voorstellen dat dit kortaf kan overkomen, maar je zult in deze moeten uitgaan van de eerlijkheid van de provider. We bekijken vragen en situaties van klanten altijd erg nauwkeurig. Dat hebben we bij jou ook gedaan.

Groetjes,

Alex
Badge
Hoe kun je bepalen dat dit systeem van jullie het verbruik goed heeft geregistreerd, als de andere partij aangeeft dat dit niet zo is? Hoe kun je aangeven dat je geen aanwijzingen hebt waaruit blijkt dat het verbruik niet correct is gemeten; Lees dit topic door. Begin bij mijn eerste post, daar staan je aanwijzingen waaruit dit blijkt. 

Waarom vertelt de eerlijke provider mij dat ik hen 'maar gewoon' moet vertrouwen. Waarom gaat de provider niet uit van de eerlijkheid van de klant?  Omdat dit laatste de provider geld kost en de provider dit liever laat betalen door de klant. Daarom. 

Bij voorbaat dank voor je reactie.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Sprenger,

De technische dienst kan bepalen of er technisch iets mis gaat. Ik begrijp je argumenten wel, maar het is geen reden om aan te nemen dat er iets fout gaat. Zeker wanneer het technisch bij ons niet mis gaat. Je kunt in de praktijk de ene maand of dag meer bellen dan de andere . Datzelfde geldt voor internet.

Groetjes,

Alex
Beste Sprenger, Alex,

Ik volg deze discussie een beetje en wil zeker geen olie op t vuur gaan gooien. Ik werk zelf in de ICT en het argument dat de technische dienst heeft geconcludeerd dat er niets mis is met het systeem is een drogreden natuurlijk. Het feit dat de technische dienst geen fouten heeft kunnen ontdekken in het systeem, zegt natuurlijk nog niet dat er niets mis is met de registratie van verbruik en gegevens.

Wat ik zeer vreemd vind is dat ik zelf met twee verschillende apps mijn dataverbruik registreer en ik echt zelden via het 3G netwerk internet.
Deze twee totaal verschillende apps registreren, op dagen dat ik even mobiel internet (handmatig) aanzet, exact hetzelfde dataverbruik. Echter in het registratiesysteem van Simyo zie ik significant hoger verbruik dan ik zelf registreer. Blijkbaar 'gebeurt' er iets merkwaardigs tussen mijn telefoon en het registratie systeem bij Simyo.

Het gevolg is dus dat er een discussie ontstaat met een klant met zijn 'waarheid' en Simyo met haar 'waarheid'.

Nou meen ik dat klanten, zoals ook Sprenger, er geen moeite mee hebben dat er betaald wordt voor gebruik en zelfs bereid zijn te betalen voor extra gebruik. Waar het aan schort is transparantie van het verbruik en het vertrouwen in het registratiesysteem. Men moet zich niet gaan verschuilen achter telcom wetgevingen en technische diensten.

Klanten willen graag inzicht en transparantie. Als die er is, zal er geen klant zijn die niet bereid is om te betalen voor een hoger verbruik.
Waar het aan schort is een transparant systeem dat klanten goed kan uitleggen waar hun evt. hoge data verbruik vandaan komt, zodat de klant er zelf voor kan kiezen of men dit verbruik voor lief neemt en ervoor betaalt of deze applicatie of verbruik stop zet.

Wellicht iets voor de technische dienst of jullie ontwikkelaars om eens naar te kijken. Dit alles kan mijnsinziens nog steeds makkelijk binnen de huidige telcom wetgeving.

Met vriendelijke groeten,
Corné
Beste,

Ben 25 februari overgegaan vanT-mobile naar simyo sim only( met nummer behoud) voor de 4 dagen in februari kreeg ik gehoudings gewijs
70 mb voor mijn internet mee van de 500 mb, binnen 2 dagen  kreeg ik al een mail dat mijn data verbruik 380 mb was waarna ik direct mijn internet stop gezet  heb op mijn simyo, waar ik bij T-mobile altijd makelijk met 500 mb toe kon in de maand want ik doe ook veel via de wifi.

De maand maart weer 500 mb data verbruik gekregen van simyo en internet weer aangezet via mijn simuo maar wat scherts mijn verbazing
geen internet verbinding via de telefoon op mijn symyo het internet nog een keer uitgezet en weer aan maar 1,2 ,3.......... maart geen verbinding met internet
dus ik heb mijn internet uitgezet op de telefoon om te zien wat er zou gebeuren deze maand.

Maar nu komt het opeens krijg ik via de computer een mail dat mijn verbruik van 500 mb op is in 3dagen( 14 t/m 17 maart) en mijn telefoon staat uit
direct maar weer via mijn simyo internet stop zetten.


Voor de simyo medewerkers kom niet meer met alle smoezen die je maar kan bedenken daar er veel van jullie klanten met dit probleen hebben te maken los het op. en verschuil je niet achter dat de apparatuur goed werkt.

Gelukkig heb ik een maand abonnement  en als simyo met een goed antwoord komt dat het probleem bij hun ligt wat ik haast voor 99% weet zullen ze de klanten ook schadeloos moeten stellen die contact opnemen (wachtijd ongeveer 40 minuten)

De groeten Simyo
Reputatie 7
@bauger, vervelend voor je.

Heb je ook via je Mijn Simyo gechecked wanneer het hoge verbruik heeft plaatsgevonden?
En, heb je ook in je telefoon achterhaald, dit kan o.a. heel eenvoudig op een (moderne) Androidfoon, welke app debet is aan je hoge verbruik?

NB Ik denk dat het qua schadeloos stellen wel mee zult vallen, omdat je vanaf je Simyonummer gratis contact kunt opnemen met de Klantenservice.
Badge
Ik kreeg vandaag ook vlak achter elkaar e-mails dat ik over mijn 500Mb bundel heen ben. Nu heb ik een nieuwe telefoon en volgens Android heb ik de afgelopen week 350mb verbruikt, dus dat zal dan wel. Mijn vraag is: kun je nu voor de resterende maand nog bundel bijkopen? Want anders wordt het 13 dagen wifi 😞
Badge
Beste MSR,

Naar mijn weten kun je geen bundel bijkopen en zal je bundel begin volgende maand weer bijgevuld zijn. Ik wil je wel adviseren om op je 'Mijn Simyo' internet via 3G uit te schakelen tijdelijk omdat het nog wel eens voorkomt dat je wifi even wegvalt en dan schakelt je telefoon automatisch over op 3G wat betekend dat je dan buitenbundel tarief gaat betalen. Misschien kun je voor de volgende maanden je bundel verhogen als je er vaak overheen dreigt te gaan?
Reputatie 7
Badge +9
Beste Sprenger, Alex,

Ik volg deze discussie een beetje en wil zeker geen olie op t vuur gaan gooien. Ik werk zelf in de ICT en het argument dat de technische dienst heeft geconcludeerd dat er niets mis is met het systeem is een drogreden natuurlijk. Het feit dat de technische dienst geen fouten heeft kunnen ontdekken in het systeem, zegt natuurlijk nog niet dat er niets mis is met de registratie van verbruik en gegevens.

Wat ik zeer vreemd vind is dat ik zelf met twee verschillende apps mijn dataverbruik registreer en ik echt zelden via het 3G netwerk internet.
Deze twee totaal verschillende apps registreren, op dagen dat ik even mobiel internet (handmatig) aanzet, exact hetzelfde dataverbruik. Echter in het registratiesysteem van Simyo zie ik significant hoger verbruik dan ik zelf registreer. Blijkbaar 'gebeurt' er iets merkwaardigs tussen mijn telefoon en het registratie systeem bij Simyo.

Het gevolg is dus dat er een discussie ontstaat met een klant met zijn 'waarheid' en Simyo met haar 'waarheid'.

Nou meen ik dat klanten, zoals ook Sprenger, er geen moeite mee hebben dat er betaald wordt voor gebruik en zelfs bereid zijn te betalen voor extra gebruik. Waar het aan schort is transparantie van het verbruik en het vertrouwen in het registratiesysteem. Men moet zich niet gaan verschuilen achter telcom wetgevingen en technische diensten.

Klanten willen graag inzicht en transparantie. Als die er is, zal er geen klant zijn die niet bereid is om te betalen voor een hoger verbruik.
Waar het aan schort is een transparant systeem dat klanten goed kan uitleggen waar hun evt. hoge data verbruik vandaan komt, zodat de klant er zelf voor kan kiezen of men dit verbruik voor lief neemt en ervoor betaalt of deze applicatie of verbruik stop zet.

Wellicht iets voor de technische dienst of jullie ontwikkelaars om eens naar te kijken. Dit alles kan mijnsinziens nog steeds makkelijk binnen de huidige telcom wetgeving.

Met vriendelijke groeten,
Corné


Ook ik volg deze welles/nietes discussie al een tijdje. Het kernprobleem is en blijft toch dat een telecom provider niet gerechtigd is om een log bij te houden wanneer, hoe lang en met wie een simkaart contact via zijn netwerk heeft gehad, en deze gegevens vervolgens aan de klant door te geven. Alleen met deze gegevens kan een klant ervan worden overtuigd dat bepaalde gespreks- of datakosten daadwerkelijk zijn gemaakt. De meeste mensen zullen van mening zijn dat de huidige privacy wetgeving op zich een goede zaak is, maar om dit soort vervelende situaties te voorkomen zou er een aanpassing van de wet moeten komen. Ik ben geen privacy expert, maar als patient heb je toch ook het recht om je eigen medische dossier in te zien?

Ook ik volg deze welles/nietes discussie al een tijdje. Het kernprobleem is en blijft toch dat een telecom provider niet gerechtigd is om een log bij te houden wanneer, hoe lang en met wie een simkaart contact via zijn netwerk heeft gehad, en deze gegevens vervolgens aan de klant door te geven. Alleen met deze gegevens kan een klant ervan worden overtuigd dat bepaalde gespreks- of datakosten daadwerkelijk zijn gemaakt. De meeste mensen zullen van mening zijn dat de huidige privacy wetgeving op zich een goede zaak is, maar om dit soort vervelende situaties te voorkomen zou er een aanpassing van de wet moeten komen. Ik ben geen privacy expert, maar als patient heb je toch ook het recht om je eigen medische dossier in te zien?


Ook de huidige privacy wetgeving hoeft geen belemmering te zijn. Een beetje brainstormen met het Simyo team en je hebt zo een fantastische werkbare oplossing.

Allereerst zou ik verwachten dat de technici en ontwikkelaars binnen Simyo zelf ook gewoon dummy testen met gangbare telefoons en ook daadwerkelijk testen of het datagebruik en de registratie hiervan wel overeenkomen tussen wat een mobiele telefoon weergeeft en hun eigen registratiesysteem. Worden er uberhaupt wel testen en analyses uitgevoerd?
Gezien de vele discussies hier op t forum krijg ik nl. de indruk van niet.

Voorts zou men bijv een app kunnen ontwikkelen die dataverkeer en telefoonverkeer weergeeft en registreert op het persoonlijke niveau. Opdat het voor elke gebruiker duidelijk is wat men verbruikt en wanneer en door welke applicaties. Men kan dan de ingedikte informatie (zoals dataverbruik en tijdstip) terugkoppelen aan haar eigen registratie en evt. afwijkingen constateren. De privacy gevoellige informatie, zoals welke app het betrof en de locatie, blijft uiteraard alleen in te zien op de eigen telefoon en wordt niet meeverzonden en niet op een centraal niveau geregistreerd. Dit alles valt gewoon binnen de huidige telcom wetgeving.

Ik ga er dan ook vanuit dat de (Simyo) app en de factuur van Simyo als twee druppels water overeenkomen.

Ook kan je dmv zo'n app een klant proactief waarschuwen bij abnormaal (lees afwijkend van het normale verbruik van die klant) gebruik. En laat de klant dan zelf maar instellen of ze dan alleen een waarschuwing wensen of een totale blokkade van het gebruik. Dit voorkomt dan torenhoge rekeningen en klachten achteraf. Men grijpt dan nl. in voordat de kosten te hoog worden.

Als ik dit soort zaken in mijn eentje binnen 5 minuten kan verzinnen, kan een team van technici en ontwikkelaars vast nog wel met mooiere oplossingen komen. Waar een wil is... ;-)

Als Simyo hierin niet wil investeren, kunnen ze minstens hun klanten adviseren in welke van de talloze apps, die al beschikbaar zijn, zij het beste kunnen gebruiken.

Ik gebruik zelf 2 verschillende registratie apps, die beide exact hetzelfde registreren.
Zij geven beide nu aan dat ik 9,9 MB heb verbruikt. Het Simyo registratiesysteem geeft 18 MB aan. Bijna 2x zo veel... rara hoe kan dit?

Enige afwijking zou ik nog wel kunnen verklaren. Maar 2x meer is ongeloofwaardig.
Ik vraag me dan ook steeds meer af hoe men datagebruik registreert.

Als het registratie systeem correct functioneert en de beide applicaties die meten op mijn telefoon ook (zij geven immers exact hetzelfde aan en zijn van totaal verschillende ontwikkelaars), dan kan ik alleen concluderen dat er meer data verzonden wordt door Simyo via het netwerk, dan dat er daadwerkelijk aankomt op mijn telefoon.

Als er hulp nodig is om te ontwikkelen, laat het me maar weten.

Groeten,
Corné
Reputatie 7
Badge +9
Toch schijnt het moeilijk te zijn om actuele verbruiksgegevens middels een officiele app van een provider weer te geven.

Om een voorbeeld te geven - mijn provider hier is Orange UK, en mijn "billing cycle" loopt van de 15e tot en met de 14e van de volgende maand. Het dataverbruik volgens de officiele Orange app loopt steevast achter bij de stand zoals weergegeven door de DataMan app.

Verder is het datagebruik zoals gerapporteerd door de Orange app en zoals weergegeven op mijn account pagina op de Orange website niet identiek.
Ra ra...
Badge
Beste MSR,

Naar mijn weten kun je geen bundel bijkopen en zal je bundel begin volgende maand weer bijgevuld zijn. Ik wil je wel adviseren om op je 'Mijn Simyo' internet via 3G uit te schakelen tijdelijk omdat het nog wel eens voorkomt dat je wifi even wegvalt en dan schakelt je telefoon automatisch over op 3G wat betekend dat je dan buitenbundel tarief gaat betalen. Misschien kun je voor de volgende maanden je bundel verhogen als je er vaak overheen dreigt te gaan?


Beste Sandertjuh,
Bedankt voor je reactie. Dataverkeer staat al uit via mijn telefoon. Ik ga dat niet via de site doen omdat ik wel de mogelijkheid wil houden om in geval van nood data te gebruiken.
Ik hoop overigens dat mijn vraag over het bijkopen van een databundel door een Simyo medewerker wordt beantwoord. Dan weet ik tenminste of het wel of niet kan. Een goedbedoeld "ik denk" is m.i. niet zo'n zinvol antwoord. Maar wel ontzettend bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Wat de hier lopende discussie betreft: een verbruiks app is in deze tijden toch eigenlijk een must voor een zichzelf respecterende telecom-aanbieder!
Badge +6
Ook ik volg deze welles/nietes discussie al een tijdje. Het kernprobleem is en blijft toch dat een telecom provider niet gerechtigd is om een log bij te houden wanneer, hoe lang en met wie een simkaart contact via zijn netwerk heeft gehad, en deze gegevens vervolgens aan de klant door te geven. Alleen met deze gegevens kan een klant ervan worden overtuigd dat bepaalde gespreks- of datakosten daadwerkelijk zijn gemaakt. De meeste mensen zullen van mening zijn dat de huidige privacy wetgeving op zich een goede zaak is, maar om dit soort vervelende situaties te voorkomen zou er een aanpassing van de wet moeten komen. Ik ben geen privacy expert, maar als patient heb je toch ook het recht om je eigen medische dossier in te zien?

Hoi Scotsman,

Als het inzien van dataverbruik vergelijkbaar was met het inzien van een medisch dossier zou dat waarschijnlijk onder dezelfde wet vallen. Helaas is dit niet het geval en lijkt het mij effectief om in te gaan op de in dit geval relevante wet die slaat op privacy mbt dataverbruik.
Badge +6
Beste Sandertjuh,
Bedankt voor je reactie. Dataverkeer staat al uit via mijn telefoon. Ik ga dat niet via de site doen omdat ik wel de mogelijkheid wil houden om in geval van nood data te gebruiken.
Ik hoop overigens dat mijn vraag over het bijkopen van een databundel door een Simyo medewerker wordt beantwoord. Dan weet ik tenminste of het wel of niet kan. Een goedbedoeld "ik denk" is m.i. niet zo'n zinvol antwoord. Maar wel ontzettend bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Wat de hier lopende discussie betreft: een verbruiks app is in deze tijden toch eigenlijk een must voor een zichzelf respecterende telecom-aanbieder!


Hoi MSR,

Het is niet mogelijk om extra mb's te kopen wanneer je over je mb's heen bent. Wat Sandertju aangeeft is het altijd verstandig de optie internet via je persoonlijke pagina uit te zetten wanneer je alleen via WIFI gebruik wilt maken van het internet. Op het moment dat je toestel kan switchen tussen WIFI en het mobiele netwerk zal je toestel dit doen. Door deze optie uit te zetten verkom je dit.

Reageer