.

Beantwoord

Ik verbruik data terwijl mijn telefoon op WiFi staat, hoe kan ik dat voorkomen?

  • 21 June 2015
  • 20 reacties
  • 50267 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Ik heb mijn eerste rekening gekregen. Als ik kijk naar het internetverbruik blijkt dat er vrijwel elke dag wat wordt verbruikt, terwijl ik meestal aangesloten ben op WiFi. Ik heb bovendien voor zover ik het kon vinden alles wat automatisch kan gaan, uitgezet. Ik kijk op de telefoon geen filmpjes en luister niet naar muziek. De optie schakelen tussen WiFi en netwerk staat wel aan. Betekent dat dat eerst het netwerk wordt aangezet en als daar problemen zijn naar WiFi wordt overgeschakeld? Ik dacht dat het andersom was.
icon

Beste antwoord door Ruud 23 June 2015, 09:39

Bekijk originele reactie

20 reacties

Betekent dat dat eerst het netwerk wordt aangezet en als daar problemen zijn naar WiFi wordt overgeschakeld? Ik dacht dat het andersom was.
Eenvoudig gesteld hoeft er geen sprake per definitie te zijn van problemen, maar zijn er echt problemen dan werkt geen van beiden.. !
Bij normaal functioneren heeft wifi een i.t.t mobile data beperkt bereik.
Wifi signaal zwak of geen zal mobiel data eerder ontvangst opleveren.
Alles valt en staat dus met een goede verbinding, per definitie is het mobiel signaal verder reikend dan dat van wifi. Wifi legt het wat dat betreft dus onderweg af tegen mobiel data.

Heeft mijn reactie je geholpen?
Ik heb voor de maand mei ook weer te hoge internetkosten ontvangen, terwijl ik ook alleen van Wifi gebruik maak. Heb op mobiele data bijna alles uitgezet en heb continue mijn bundel in de gaten gehouden. Was binnen mijn bundel heb ook geen herinnering ontvangen wat betreft het overschrijden van de helft van mijn bundel en heb alsnog te hoge internetkosten gekregen. Hoe zit dit nou? Ik heb ook via mijn instelling gister internet binnen nl uitgezet. Nu heb ik ook nog 475 data wat ik nog in mijn bundel heb. Wat als ik weer te hoge internetkosten krijg?
Reputatie 2
Badge +2
Betekent dat dat eerst het netwerk wordt aangezet en als daar problemen zijn naar WiFi wordt overgeschakeld? Ik dacht dat het andersom was.
Eenvoudig gesteld hoeft er geen sprake per definitie te zijn van problemen, maar zijn er echt problemen dan werkt geen van beiden.. !
Bij normaal functioneren heeft wifi een i.t.t mobile data beperkt bereik.
Wifi signaal zwak of geen zal mobiel data eerder ontvangst opleveren.
Alles valt en staat dus met een goede verbinding, per definitie is het mobiel signaal verder reikend dan dat van wifi. Wifi legt het wat dat betreft dus onderweg af tegen mobiel data.

Heeft mijn reactie je geholpen?


Dank voor de reactie. Begrijp ik het goed dat nooit te controleren is of gebruik van het mobiele netwerk noodzakelijk is? Ik heb mijn telefoon in de kamer waar het modem staat, pc's werken goed en ook in andere ruimten is de ontvangst goed. En dan gaat de telefoon toch op het netwerk? En ik heb alle automatische updates ook nog uitgezet.
Reputatie 7
Badge +9
Wat veel mensen niet weten is dat de internetverbinding via het modem thuis regelmatig een tijdje weg valt, met name 's nachts. De oorzaak is vaak onderhoudswerkzaamheden door de internet provider, en als je telefoon op dat moment het internet op wil gaan (bijvoorbeeld i.v.m. een synchronisatie, of het ophalen van mail) dan schakelt je telefoon over op het mobiele internet.

Wil je dat voorkomen, zet je toestel dan 's nachts in de vliegtuigstand. De keerzijde is wel dat je dan ook niet gebeld kan worden.
Reputatie 2
Badge +2
Ik wil liever niet de vliegtuigstand gebruiken. Als ik de optie "slimme netwerkwissel" uitzet, kan ik dan wel bellen, zonder voortduren internetgebruik waar ik helemaal geen behoefte aan heb? Ik heb overigens het automatisch synchroniseren van mail al direct uitgezet.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb de indruk dat jij een telefoon hebt (Android?) waar ik minder bekend mee ben dan met de iPhone, dus daar moet een ander forumlid of een moderator maar op antwoorden!
Hallo, Ik heb helemaal geen internetbundel en wil dus alleen via WIFI gebruik maken van het ineternet. Heb via de instellingen "gegevenstoegang via mobiel netwerk" uitgeschakeld en ook "verbinding maken tijdens roaming".
Toch heb ik sommige maanden internet verbruikt.
Wat moet ik nog meer uitschakelen? Verbruik ik ook internet als ik GPS aan heb staan?
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb de indruk dat jij een telefoon hebt (Android?) waar ik minder bekend mee ben dan met de iPhone, dus daar moet een ander forumlid of een moderator maar op antwoorden!
Ik heb een Samsung, dat is inderdaad Androïd. iPhone is te duur, helaas.....

En ik zou ook graag een antwoord willen van een moderator.
Reputatie 2
Badge +2
Hallo, Ik heb helemaal geen internetbundel en wil dus alleen via WIFI gebruik maken van het ineternet. Heb via de instellingen "gegevenstoegang via mobiel netwerk" uitgeschakeld en ook "verbinding maken tijdens roaming".
Toch heb ik sommige maanden internet verbruikt.
Wat moet ik nog meer uitschakelen? Verbruik ik ook internet als ik GPS aan heb staan?

Je moet van alle apps de automatische update uitzetten, maar ik heb de indruk dat het niet mogelijk is helemaal alles uit te zetten. Het lijkt alsof er op de achtergrond altijd nog wat blijft draaien, waar je geen invloed op hebt.
Verbruik ik ook internet als ik GPS aan heb staan?
Verbruik ik ook internet als ik GPS aan heb staan?
Op zich, nee. Omdat je alleen wifi wilt gebruiken, ga naar jouw Mijn Simyo en zet bij simkaart en instellingen internet uit.
Bij google maps heb je eerder mobiel data nodig wanneer je afwijkt van de voorberekende route.
Bij de apps Here en Waze (minder mb) is dat niet zo.

Omdat dit topic een beetje in verschillende richtingen loopt raad ik jullie aan om op de reactie van een moderator te wachten... reactietijd overwegend binnen 24 uur op werkdagen.
Wanneer dit topic niet meer gebumpt wordt werkt in jullie voordeel. Geduld is dan dus van belang. 🙂
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Alouette,

Leuk dat je je vraag hier op het forum stelt. :)

Het kan zomaar zijn dat je data via het netwerk verbruikt op het moment dat je toegang hebt tot wifi. Als je telefoon is verbonden met wifi, betekent dit dat er een extra netwerk open staat,
Oftewel, je telefoon heeft twee wegen waar hij uit kan kiezen om de MB's over te vervoeren.
Je telefoon kiest op dat moment simpelweg de stabielste en snelste route. Vaak is dat het netwerk.

Om dit te voorkomen kun je wanneer je je wifi aanzet, je mobiel internet uitzetten. Dan heeft je telefoon geen keuze meer.;)
Het lijkt alsof er op de achtergrond altijd nog wat blijft draaien, waar je geen invloed op hebt.
Kijk eens in onze blog over dataverbruik en je mobiele datalimiet om te inzicht te krijgen in je verbruik. Ook kun je zo een limiet instellen.
Is zo alles helder?

Hoi A.Ardic,

Voor jou geldt dezelfde uitleg. Als je je wifi aanhebt staan, is de weg naar je mobiele data niet uitgeschakeld en heeft je telefoon de keuze.
Ik heb je aansluiting even bekeken. Op Mijn Simyo en de Simyo app staat wat je nog tegoed hebt, niet wat je verbruikt hebt. :?

Je verbruikt ook veel meer data dan de 500 MB die je hebt. In mei was je al op 4 mei door je bundel heen. Nu heb je ook nog maar 75 MB over.
Heb je wel eens in je telefoon gekeken hoeveel je daadwerkelijk verbruikt en waar aan? Ik wil je aanraden ook eens de blog over datalimiet door te nemen.:D

Is het je zo duidelijk?

Hoi nijland60,

Ik zie dat Friesian je al goed heeft geholpen:) Is jou ook alles duidelijk zo?

@Friesian en Scotsman, Super bedankt voor jullie hulp:D
Reputatie 2
Badge +2
Dank je wel Ruud, voor dit antwoord, het is me nu duidelijk. Ik heb ook de blogs gelezen, heel helder. Bij mijn vorige provider (BEN) heb ik meermalen dezelfde vraag gesteld, daar kreeg ik helemaal geen antwoord. De overstap naar Simyo bevalt me tot nu toe heel goed 😃
Hallo Ruud, mijn vraag voor wat betreft de WIFI is voor mij nog niet opgelost. Ik vraag mij af hoe het dan komt dat ik vanaf maart elke keer MB's verbruik.
@nijland60
Het lijkt voor mij dat je denkt aan een soort lekkage. De eenvoudigste en meest doeltreffende controle is het verwijderen van de sim uit de telefoon. Ken je iemand met een goede telefoon die niet gebruikt wordt, zo weinig dat er zelfs spinnenwebben aanhangen?.:D Bij wijze van spreken.
1.) Gebruik jouw sim een tijd lang in een andere telefoon om te beginnen.
2.) Daarna veel veel en nog meer veel later probeer je een tijd lang een andere sim in jouw telefoon.

a. Gebruikt jouw telefoon nog mob. data zonder sim?
b. Wordt er onverklaarbaar mb gebruikt ook wanneer je sim in een andere telefoon zit?
c. Andere sim (prepaid, voorbeeldje een goedkope) in jouw telefoon, welk beeld levert dit op.

Deze 3 situaties verdienen gedaan te worden om jouw wat meer gegevens te leveren die je verder helpen.

Suuk 6 en houd ons op de hoogte.
Friesian, het galloperend paerdjuh.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi nijland60,

Heb je iets aan de reactie van Friesian? Dit zijn namelijk wel goede manieren om te achterhalen waar het probleem zit. Zou het bovenstaande eens willen testen?

Groetjes, Tiury
Moet eerst op zoek naar een andere telefoon. Dus kan nog even duren voor ik er achter ben.
Jullie horen nog van me.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi nijland60,

Dat is prima. We wachten je reactie af.
Bedankt voor je duidelijke uitleg en voor de link! Fijne dag verder.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi A.Ardic,

Jij ook bedankt voor je reactie 🙂. Mocht er nog iets zijn, zien we je terug op het Simyo forum.

Groetjes, Tiury

Reageer