.

Beantwoord

Ik ben bang dat ik slachtoffer word van fraude. Wat kan ik doen?

  • 25 February 2021
  • 2 reacties
  • 151 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Beste mensen, heel graag jullie advies. Ik ben vanavond gebeld door TelecomMelder met een mooi KPN-aanbod. Voor een pakket thuis (internet) én een mooie bundel-deal met mijn smartphone (waarbij ik al via Simyo van KPN gebruik maak). Klonk als een mooi aanbod, maar hoe meer (persoonlijke) gegevens ze van me wilde hebben, hoe meer ik alert werd en heb (nadat ze maar bleven vragen naar simkaartnummer en ID-gegevens) gezegd dat ik rustig naar de gemailde offerte wil kijken en er morgen op terugkom.

Ik heb KPN Klantenservice direct gebeld en die zei er niet mee in zee te gaan! Nu is mijn vraag: kunnen ze me alsnog iets ‘maken’? Ik heb digitaal/per mail de (ik dacht offerte, maar het blijkt een) overeenkomst ‘geaccepteerd’ (via een knop in de mail) en ondertekend. Ze hebben mijn adresgegevens, kvk-nummer (heb een praktijk aan huis), geboortedatum en rekeningnummer.
Ze hebben niet mijn simkaartnummer of enige ID-gegevens.

Ik zal het aanbod uiteraard annuleren (14 dagen herroepingsrecht), maar ben benieuwd of ze alsnog bv mijn telefoon kunnen hacken, of iets kunnen afschrijven van mijn bankrekening, oid?

Veel dank alvast voor jullie reactie.. Hartelijke groet, Marjon

icon

Beste antwoord door Bas 26 February 2021, 10:51

Bekijk originele reactie

2 reacties

Hallo @Marjonx - Marjon.

Ik zou voor de zekerheid de bank inlichten dat je het niet vertrouwd, de KvK en ook de politie. Een stukje zekerheid inbouwen voor jezelf. 

Je wilt niet een hoop ellende meemaken. Nooit op een link zomaar klikken. 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Marjon, 

Goed dat je even aan de bel trekt!

Wij hebben zelf helemaal geen ervaring met TelecomMelder. Het is voor ons ook lastig om op basis van je verhaal in te schatten wat de gevolgen kunnen zijn van het accepteren van de overeenkomst met één druk op de knop. Als je het niet vertrouwt dan kun je in ieder geval contact opnemen met de bank. Je kan via je bank ook inzien of er in de toekomst een incasso gaat plaatsvinden en deze indien nodig blokkeren. 

Als ik het goed begrijp dan heb je in ieder geval geen doorlopende machting gegeven. Daarvoor moet je namelijk een betaling doen via iDEAL, waarmee je tegelijkertijd machtiging voor een doorlopende incasso geeft.

Heb je hier nog vragen over? Let me know 😊

Groetjes, 
Bas

Reageer