.

Beantwoord

Hoge buiten de bundel kosten, wat nu?


Zo hé, krijg me toch een onaangename verrassing vandaag!

Ik ben een half jaar geleden met het hele gezin (4p) overgestapt van KPN naar Simyo, dat scheelt me 20 euro per maand en voor iedereen ook nog eens een dikkere internetbundel.

Lijkt een mooie deal, maar nu is mijn jongste dochter op 26 april door haar bundel heen gegaan (bundel van 12 Gb) en heeft ze het gepresteerd om 220 euro EXTRA kostende maken.

Ik ben natuurlijk woest op haar, maar weet ook dat ze het in een jaar nog niet aan mij terug kan betalen.

Voorheen bij KPN werd 4G "geknepen" maar betaalde je niks buiten bundel en dan was het voor haar ook duidelijk wanneer de mb's "op" waren.

Nú hebben we dikke ruzie in huis en is ze erg verdrietig, terwijl het zo simpel kan zijn: zorg ervoor dat er op tijd gewaarschuwd wordt, zowel bij de gebruiker als het hoofdaccount. En knijp of sluit af bij overschrijden van de bundel.

En niet pas afsluiten na 200 euro over de bundel heen, want dat riekt wat mij betreft naar diefstal! Dan kan het nog 100x in de voorwaarden staan, een meisje van 17 gaat dat niet lezen..…

Ik overweeg zelfs terug te gaan naar KPN, nooit problemen en dat voor een paar euro extra. Ik voel me stom dat ik me heb laten lokken met mooie praatjes, vriendendeals en familiekorting. Met dit soort geintjes heb ik in ieder geval het eerste jaar niks bespaard en wie weet of het al dan niet nog eens gebeurt.....hoewel we daar nu wel heel scherp op gaan letten.

Nú de vraag: gaan jullie het faciliteren om dergelijke verrassingen te voorkomen of moet ik op zoek naar een andere provider?

Met evengoed vriendelijke groet,

Gert-Jan de Vogel 

 

icon

Beste antwoord door Tessanne 2 May 2021, 18:51

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Maar weet je wat @wimj12 ik ga je voordragen, als Forum Expert, net als bij het welbekende lintje.:wink:

Reputatie 7
Badge +9

Neemt niet weg dat dit weer een ontzettend vervelende ervaring is om te lezen. :thumbsdown_tone2:

Simyo is absoluut een goede provider, staat buiten kijf. Maar ten aanzien van dataplafonds en ‘knijpen’ ligt er nog wel wat open. Diverse Forum Experts zijn daar al regelmatig en langere tijd over in conclaaf met Simyo (geweest). Als Simyo hier ooit nog eens wat mee zou doen, dan zouden ze zeker en absoluut de beste provider zijn waar ze elk jaar een award voor krijgen.

En inderdaad is een goede data manager tot die tijd een aanbevelenswaardige optie. ‘DataMan’ en ‘My Data Manager’ zijn voor IOS goede opties. Zij zijn aardig accuraat en actueel met dataverbruik weergeven en met waarschuwen. Misschien niet zo exact als de (overigens) prima Simyo App maar wel veel sneller.

PS veel tieners denken overigens uit zichzelf niet zo na over dataverbruik en denken dat ze ‘buiten’ hetzelfde kunnen doen als thuis met de WiFi. Goed gesprek daarover altijd aan te raden.

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben geen Forum Expert, maar heb dit gemis aan dataplafond ookal diverse malen laten vallen.

Wordt je trouwens benoemd tot Forum Expert, of komt dat vanzelf als je maar genoeg postings plaatst?


Oh….daar hoef je geen FE voor te zijn hoor om daarover of dat te laten vallen. Want het blijft een 'ding’ en voor sommige FE's (ikzelf heb het al langer geleden maar losgelaten) echt een pijnpunt dit soort verhalen.

FE word je als je tot het meubilair behoort of verder niks meer in je leven te doen hebt dan ‘nooddruftigen’ op een forum te helpen. En o ja, na een bepaalde hoeveelheid postings (even kwijt hoeveel)

Maar waarom ben je nu boos op je dochter, als zij er niks aan kan doen heeft het weinig zin om er ruzie over te maken, verpest alleen de sfeer in huis, zou er wel een goed gesprek mee houden en er wat tegenover laten stellen, ze moet het wel een beetje voelen dat ze verantwoordelijkheden heeft.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben geen Forum Expert, maar heb dit gemis aan dataplafond ookal diverse malen laten vallen.

Wordt je trouwens benoemd tot Forum Expert, of komt dat vanzelf als je maar genoeg postings plaatst?

Reputatie 7
Badge +7

Nooddruftig.

Mooi woord, wat ik ooit eens te horen kreeg toen ik iets deed voor het Leger des Heils. Ik deed het gewoon voor het geld, maar die dame die de zaak coordineerde sprak steeds over die “nooddruftige stumpers”. Ik was een held.

Ik was toen een jaar of 16-17 denk ik.

Reputatie 7
Badge +7

Als het goed is heeft je dochter een SMS ontvangen. Het is mij niet duidelijk of ze die wel of niet gehad heeft.

Dit over je bundel heen gaan is een van de grote nadelen van Simyo. Simyo heeft geen data plafond, zoals die provider van die irritante TV reclame dat wel heeft. Simyo heeft wel coulance regelingen, maar daar ga ik als klant zijnde niet over.

Wat je kan doen is dit plafond instellen op je telefoon. Voor Android kan dat out of the box, voor IOS zijn er vele apps voor beschikbaar. 

Voor wat het waard is: je dochter is de eerste niet, en zal vrees ik ook de laatste niet zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Als volwassenen en hoofd van het gezin had je van te voren je huiswerk moeten doen. Dan had je geweten wat de spelregels bij simyo zijn en op basis daar van kunnen besluiten om € 20 uit te sparen.
Een beetje makkelijk om achteraf andere mensen de schuld te geven.
 

Reputatie 7
Badge +6

Hi Gert-Jan, 

 

Welkom op het Simyo forum!

 

Het is erg begrijpelijk dat dit erg schrikken is geweest voor jou en je dochter, ik zoek dan ook graag mee naar een passende oplossing.  

 

Bij Simyo is er geen datalimiet in te stellen, maar het verbruik is goed bij te houden via de app en de sms'jes ter waarschuwing. Ook is het mogelijk, zoals wimj12 aangeeft, een datalimiet in te stellen op android telefoons zelf. Wat verder ook erg belangrijk is in deze situatie, is het achterhalen van de oorzaak van het verbruik. Heeft je dochter bijvoorbeeld filmpjes gekeken op TikTok of Youtube? Buiten de bundel kosten door dit soort apps zijn erg gemakkelijk op te lossen door de telefoon te verbieden deze apps via mobiel internet te gebruiken. Deze en een hoop andere handige tips zijn terug te vinden in dit blog en ik wil je dan ook adviseren deze samen met je dochter goed door te nemen. Zo kan een dergelijke situatie in de toekomst voorkomen worden. 

 

Verder zou ik je willen vragen het nummer van de betreffende aansluiting in een privébericht op te sturen zodat even met je mee kan kijken op de aansluiting en de gemaakte kosten. 

 

Groetjes,

Tessanne 

Zo hé, krijg me toch een onaangename verrassing vandaag!

Ik ben natuurlijk woest op haar, maar weet ook dat ze het in een jaar nog niet aan mij terug kan betalen.

.

Nú hebben we dikke ruzie in huis en is ze erg verdrietig, terwijl het zo simpel kan zijn: zorg ervoor dat er op tijd gewaarschuwd wordt, zowel bij de gebruiker als het hoofdaccount. En knijp of sluit af bij overschrijden van de bundel.

En niet pas afsluiten na 200 euro over de bundel heen, want dat riekt wat mij betreft naar diefstal! Dan kan het nog 100x in de voorwaarden staan, een meisje van 17 gaat dat niet lezen..…

Je hoeft het wanneer een blokkade zelfs niet te zoeken in de voorwaarden. In plaats van diefstal is dit juist een maatregel om de gebruiker te beschermen tegen hoge kosten. 

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-simkaart-is-afgesloten-wegens-hoogverbru-285

Een meisje van 17 is minderjarig. Het is dan ook voor een minderjarige niet mogelijk om een abonnement af te sluiten. 

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/wat-is-de-minimum-leeftijd-13 

Neem een goed bedoeld advies van me ter harte: 

Bied je dochter je excuses aan, wees hooguit boos op jezelf dat je te weinig zelf controle hebt gepleegd. Op die manier ben je eerlijk naar jezelf en je dochter. 

Ik overweeg zelfs terug te gaan naar KPN, nooit problemen en dat voor een paar euro extra. Ik voel me stom dat ik me heb laten lokken met mooie praatjes, vriendendeals en familiekorting. Met dit soort geintjes heb ik in ieder geval het eerste jaar niks bespaard en wie weet of het al dan niet nog eens gebeurt.....hoewel we daar nu wel heel scherp op gaan letten.

Nú de vraag: gaan jullie het faciliteren om dergelijke verrassingen te voorkomen of moet ik op zoek naar een andere provider?

Met evengoed vriendelijke groet,

Gert-Jan de Vogel 

 

Een vriendelijke groet terug van iemand die weet wat voor gevoel oplichting geeft. 🙂

Reageer